torstaina, elokuuta 25, 2005

CASE Philips - Loppukommentti

Koko tarinan voi lukea Philipsin vastuu tuotteistaan, CASE Philips - Yhteenveto, Mitä mieltä Philips on? ja Vaatimuskirje Philipsille -artikkeleista.

Yli 10 viikon jälkeen tapaus on viimein saatu päätökseen (15.6.2005 - 26.8.2005). Kuinka kaikki oikein sitten meni?

- 15.6.2005 Televisio huoltoon (3.5 v, 1344 EUR)
- 16.6.2005 Huollosta ilmoitus viallisesta kuvaputkesta
- Neuvottelua kustannustenjaosta
- Keskustelen lakimiehen kanssa
- 24.6.2005 Huolto saa luvan Philipsiltä tilata uuden kuvaputken Philipsiltä
- 5 viikkoa myöhemmin Philips kertoo että kuvaputkea ei valmisteta eikä sitä ole varastossa
- Keskustelen lakimiehen kanssa
- Neuvotellaan uuden television 32PW8720 kustannustenjaosta
- 29.7.2005 Huolto saa luvan Philipsiltä tilata uuden television
- 15.8.2005 Philips kertoo television lähetetyn Ruotsin varastosta 1.8.2005
- 17.8.2005 Keskustelen kuluttajaviraston lakimiehen kanssa
- 18.8.2005 Philips kertoo että televisiota ei ole lähetetty Ruotsista
- 18.8.2005 Vaadekirje Philipsille (asiakaspalvelu ja johtajat)
- 19.8.2005 Philips ilmoittaa korvaavansa vanhan television hinnan täysimääräisenä kuittia vastaan
- 23.8.2005 Philips vastaanottaa lähettämäni alkuperäisen kuitin hyvitystä varten
- 26.8.2005 Philips maksaa hyvityksen ja tapaus on sillä selvä.

Philipsillä on ollut mittavia ongelmia suomalaisen kuluttajalainsäädännön noudattamisessa. Philips on ollut useasti oikeudessa ja hävinnyt. Philips on "ainoa" ? suurista elektroniikkavalmistajista jotka eivät ole noudattaneet kuluttajavalituslautakunnan päätöksiä. Kuluttaja-asiamies on luvannut auttaa kuluttajia oikeudenkäyntikuluissa. Philipsin maksama korvaus on hyvinkin kohtuullinen ja kieltämättä enemmän kuin odotin. Jokainen voi tietysti miettiä syitä tähän ratkaisuun! Onko kyse todella halusta parantaa mainettaan ja noudattaa lainsäädäntöä vai halu sopia tämä "riita" ennen kuin se paisuu suurempiin mittasuhteisiin? Itse veikkaan tuota jälkimmäistä. Koko tapaus on kuitenkin totuudenmukaisesti kirjattuna tähän blogiin, joten jokainen lukija voi itse muodostaa oman käsityksensä. Philipsille on myös annettu mahdollisuus kommentoida tuotteiden kestävyyttä ja lainsäädännön noudattamista - sitä he eivät kuitenkaan ole tehneet.

FAKTAT:

1. Valmistusvirhe on korjattava kuluitta (Kuluttajansuojalaki 5-luku). Valmistusvirhe on vika joka tuotteessa on ollut ostohetkellä. Laissa ei puhuta mitään ajanjaksosta jonka jälkeen valmistusvirhettä ei tarvitsisi korjata kuluitta. Maalaisjärkikin sanoo, että valmistajalla / myyjällä ei voi olla oikeutta myydä valmiiksi viallista tuotetta uutena. Milloin kyseessä on valmistusvirhe on taas asia erikseen. Monin kohdin valmistusvirheen toteen näyttäminen voi olla vaikeaa. Kannattaa myös muistaa, että ei pidä sotkea laitteen normaalia kulumisesta johtuvaa hajoamista valmistusvirheeksi. Pääsääntö kuitenkin on, että mikäli tuote ei kestä sitä aikaa minkä sen voisi olettaa kestävän, kyseessä on valmistusvirhe.

2. Takuu on vapaaehtoista. Vuoden tai lyhyempi takuu ei televisiokaupassa tuo kuluttajalle mitään lisäarvoa. Eli käytännössä on aivan sama onko ostamallasi televisiolla 1 vuoden takuu vain ei takuuta laisinkaan. Television tulee kestää varmasti enemmäin kuin 1 vuoden.

Joissakin kommenteissa on esitetty arveluja tavasta jolla olen hoitanut tämän asian. Olen luonteeltani ihminen joka varmasti tietäessään olevansa oikeassa ei anna periksi ennen kuin asia on jollain tavoin saatu lopulliseen ratkaisuun. Jokainen joka lukee koko tapauksen läpi voi huomata seuraavat faktat.

1. Alkuperäinen vaatimukseni oli korjauttaa hajonnut televisio valmistusvirheen perusteella kuluitta. Tässä tulin vastaan ja lupasin maksaa osan korjauskuluista.

2. En ole vaatinut uutta televisiota ilmaiseksi. Kustannustenjaosta on ollut kiistaa, mutta siitäkin päästiin sopimukseen.

3. Olen vaatinut että uusitelevisio tulee toimittaa ajallaan, mutta tämä näytti olevan Philipsille mahdotonta. Olen myös kysynyt miten he aikovat hyvittää kohtuuttoman pitkän odotusajan - yli 10 viikkoa.

4. Philips itse päätti hyvittää koko vanhan television hinnan. Päätökseen olen tietysti tyytyväinen

20 kommenttia:

  1. Philips on syvältä

    VastaaPoista
  2. Ja juuri kun olin aikeissa ostaa heidän littunsa.
    Kiitos

    VastaaPoista
  3. Loistavan sinnikästä toimintaa. Olkoon tämä tapaus hyvänä varoituksena Philipsin ostoa harkitseville.

    Itselläni oli myöskin hankaluuksia Philipsin kanssa, koko juttu (ei ihan näin pitkä) on luettavissa
    täällä.

    VastaaPoista
  4. Hieno homma, että joku viitsi taistella tämän asiakasystävällisen toimittajan kanssa loppuun saakka. Itselläni on ollut avoin keikka heidän asiakaspalvelussaan v.2006 tammikuusta saakka. Ei kuulu yhteydenottoa vaan asiakkaan pitäisi olla koko ajan aktiivinen. Ja periaatteesta en aio aktiivinen tässä olla.

    Hankin DVD laitteen jossa on ns. premium takuu eli Philips hakee laitteen ilmaiseksi kotoa huoltoon ja toimittaa korvaavan laitteen tilalle... eivät muuten sitä itse mainosta vaikka takuulappu on laitteen mukana. Enkä yhtään ihmettele: eivät siihen myöskään sitoudu!

    Omalta osaltani tein päätöksen: PHILIPS merkkisiä laitteita ei kotiini enää tule ja levitän sanomaa myös kaikille tutuilleni tästä asiakaspalvelusta.

    VastaaPoista
  5. Olipas hyvin dokumentoitu tapaus. Kiitos Sinulle vaivannäöstäsi! Olin juuri aikeissa ostaa Philipsin taulutv:n, koska HD-demomateriaali näytti liikkeessä (Markantalo) hyvältä. Onneksi kuitenkin kaverini vinkistä googlasin hieman ensin ja löysin tämän casen ja linkittämäsi muutkin tapaukset. Demorainalle ei paljoa kannata antaa painoarvoa ostopäätöksen suhteen, jos takuuasioissa todella menetellään tuolla tavalla.
    En todellakaan osta ainuttakaan Philipsin tuotetta koskaan. Toivottavasti muutkin kuluttajat, jotka meinaavat erehtyä laittamaan Philipsiin ropojaan löytävät tämän sivuston. Minäkin levitän sanaa tuttavapiirissäni. Näin se markkinatalous toimii!

    VastaaPoista
  6. PHILIPS 32PW8651/12 bought from Kodin-1 (Oulu) at repair service after 10 day usage

    Hello,

    (My written Finnish is not good enough, so small apologies for writing in English)

    This is my personal experience with TV PHILIPS 32PW8651/12 bought at Kodin-1 (Anttila Oy), Oulu. I decided to place this information at various sites used by electronics consumers for their possible consideration.

    Specification:
    Model: Philips 32PW8651/12 (100 Hz, 32 inches)
    Serial number: HJ120620539301
    Country of origin: Made in Poland
    Date of purchase: 08.08.2006 20:53, Kodin-1 (Anttila Oy), Oulu
    Price: 499 EUR

    Summary of problem:
    Usage: Regular use for 10 days approximately. TV was not used at all during 10-13.08.2006 period (travelling).
    Problem: On 23.08.2006 23:00 while reproducing a DVD the image flickered in the lower area very noticiably. Subsequently the TV turned off and on itself.
    Incident was reported to Kodin-1 (Anttila Oy), Oulu on 24.08.2006 (12:00 and 16:00).
    Solution offered by Kodin-1 (Anttila Oy): Send it to repair service and contact "Kuluttaja asiamies" if not satisfied.
    On repair service since: 25.08.2006
    Everything has been reported in a detailed form to "Kuluttaja asiamies" via http://www.kuluttajavirasto.fi on 27.08.2006:

    --

    Summary in English of incident as reported to Philips customer service on 27.08.2006:

    I bought TV 32PW8651 set serial number HJ120620539301 for 499 EUR on
    08.08.2006 20:53 at Kodin1, Oulu. After having used the TV for approx.
    10 days i) the image started to flicker very noticiably and ii) while the TV was reproducing a TV channel, the TV turned off and on again by itself.

    I am very dissapointed with this incident and the article in question and hereby would request an official communication from Philips customer
    service. I tried to return the article to the place it was recommended to me and I purchased it from (Kodin1, Oulu) but it was not possible. The TV is
    at a repair service at the moment.

    --

    Summary in English of Philips customer service reponse as received on 31.08.2006:

    Thank you for contacting Philips Customer Service.
    We are deeply sorry to hear about the problems you have had with Philips television.

    Unfortunately as a manufacturer we are biased to interfere with the
    agreement that the retailer has done with the customer. Therefore Philips
    can't change the TV unless it has been diagnosed unrepairable. However
    in many cases retailer has exchanged the faulty television for the
    customer if fault has occured within 2 weeks (14 days) from the date of
    purchase. This however is not compulsory for the retailer but more
    as a sign of a good will.

    --

    I hope this is of help in drawing your own conclussions about Philips 32PW8651/12 sold at Kodin-1 (Anttila Oy), Oulu.

    VastaaPoista
  7. Tällähetkellä kolme hiilipsiä taloudessa. Kaikki toimivat, kuin junan vessa (jo vuosia). Aiemmat Sonyt ja Panasonicit ovat kyllä poksahdelleet ja menneet vaihtoon. LG:stä ja Samsungista en osaa sanoa, mutta meikäläisen talouteen ei enää Sonyn tai Panasonicin näköradioita tule.

    VastaaPoista
  8. Edelleenkään se ongelma ei liene on tuotteiden hajoaminen, vaan kuinka yritys hoitaa asiakaspalvelun ja kuluttajasuolain vaatimukset. Jokaisella valmistajilla on "maanantaikappaleita", muttaoman kokoemuksen mukaan Panasonic on erityisen herää hoitamaan tuotevirheet rehellisesti lainsäädännön mukaan. Toisin kun Philips, mikä on niin monesti todistettu.

    VastaaPoista
  9. Hyvinhän tossa sulle kävi. Hajois tää mun 4v. hilips ja sais vielä omat - takas olisin tosi tyytyväinen. On totta, että näitä laajakuvakoneita hajoaa kuvaputken osalta, ilmeisesti suurempien kiihdytysjänniteiden takia. Myös erään tuttuni Panasonic hajosi vastaavalla tavalla, hän taisi maksaa auliisti kotivakuutuksen omavastuun. En kuullut että laitteen maahantuoja olisi subventoinut mitenkään uutta konetta.

    VastaaPoista
  10. Itselläni on vastaavia kokemuksia philipsistä...vajaat puolitoista vuotta vanha telkkari sanoi työsopimuksen irti...vein telkkarin ostopaikkaan ja sieltä vastattiin, että takuuta ei ole enää, mutta sitä kuiteskin yritettiin laittaa takuuseen...noin kuukauden päästä tuli vastaus sieltä että telkkari ei mene takuuseen ja se lähetetään sieltä edelleen korjaukseen...lähetyksessä kesti taas vajaan kuukauden...sieltä tuli vastaus, että kuvaputki on rikki ja sitä ei kannata korjata...myyjä liikkeestä sanottiin että takuuseen se ei mene, mutta minä pyysin maahantuojan numeron ja soitin sitten philipsin asiakaspalveluun, josta sanottiin, että telkkari menee takuuseen ja se pitää lähettää valtuutetulle korjaajalle...joten taas telkkari piti lähettää eri huoltoon...sielä se taas oli noin 3 viikkoa...sieltä tuli päätös että ei voi korjata ja asiasta pitää sopia philipsin kanssa..sitä hommaa taas vatvottiin noin 2 kuukautta...lähinnä siitä että kuka sen telkkarin korvaa minulle....myyjä vai maahantuoja...ostaessani sen telkkarin tiesin että se on esittelymalli, mutta en tiennyt että se oli 4 vuotta vanha...ja kaiken lisäksi kyseisessä telkkarissa oli ollut vikaa kuvaputkessa jo aikaisemmin...asiaa taas vatvottiin ja vatvottiin...sieltä tuli päätös että philips hyvittää minulle uuden vastaavan telkkarin hinnasta puolet elikkä 618,73 euroa...tästäkin päätöksestä on kulunut jo ainakin puolitoista kuukautta eikä asialle näy loppua...tämä kaikki alkoi 23.11.2007 ja nyt on 7.5.2008 elikkä tovi on asian tiimoilla jo kulunut...että tällaista on philipsin ja jälleenmyyjän asioidenhoito reklamaatiotapauksissa

    VastaaPoista
  11. Ompas niin kuin lukisi omaa "teeveetä".

    Meidän 28" kuvaputki (ei laajakuva) Pilimme kesti 1 vuoden ja 2 kuukautta. Silloin tapahtui että kuva vihertyo täysin ja mukana menee 4 kappaletta apuviivoja ruudun poijji vaaka-asennossa.

    No tv ostettiin 1998 joten onhan tuosta aikaa. Ja kun aikoinaan EI ÄLYTTY että on 1 vuoden takuun jälkeenkin suoja-aikaa niin asia jäi siihen että tuota vihreää kuvaputkea kateltiin sitten 6 vuotta. TV toimii edelleen eli on 10 vuotta vanha kuva vain on vihreä.

    No ostimme tuossa 2005 joulukuussa eräästä kauppaketjusta Art Mito 32" vision laajakuva perkeleen. Oli joulukuu ja päätin ilahduttaa koko perhettämme tällä tähän aikaan vielä suht "jättimäisellä" töllöttimellä. Sovimme emännän kanssa että emme osta kuin muksuille lahjoja ja muut sijoitamme tähän töllöön. Niinpä kantaessa tätä 40 kilon paholaista kotiin mielessä pyöri kuinka joulukalenterit ja muut härpäkkkeet pyörisivät 32" tölsystä oikeissa ja upeissa väreissä (meillähän oli vielä edellä mainittu 28" viher pilipsi).

    Telkku sai tunteroisen hengähtää ja kädet kiihkosta asentelin johdot paikalle ja kytkin koneen käyntiin

    "its alive"

    MUTTA...heti kiinnittyi huomio kuvaruudun yläreunoihin ne olivat vaaleanpunaisen sinertävät ja häiritsivät katsomista pahasti.
    Kääntäminen tv kanavalta AV1 ja AV2 kanavalle kertoikin heti totuuden.

    Kuvaputki on viallinen, veikkasin että magnetisoitunut. Otin kuvia töllöstä ja töllö pakettiin ja paketti odottamaan palautusta ostoliikkeeseen.

    Vihreä pili kannettiin takaisin pöydälle ja ihailimme joulukalenterin jännän vihreää lunta.

    Kannettuani tuon perkeleen ja esiteltyäni digikuvat siitä, ostoliikkeessä seuraavana arkipäivänä, minua lohdutettiin että:
    - Uutta konetta ei saa tilalle vaikka semmoinen hyllyssä oli.
    - Telvisio menee korjaukseen paikkaan X 350 km:n päähän.

    Minä olisin halunnut heti uuden töllön joten:
    - Tein reklamaatiot
    - Kerroin asiasta kuluttaja-asiamiehelle ja lähetin hänelle ottamani kuvatkin.
    Kuluttaja-asiamies sanoi että samaisen kaupan kanssa on ollut muitakin reklamaatioita aina kahvinkeittimestä töllöihin.

    Viikon päästä soittelin annettuun korjausfirmaan kuten oli sovittu.
    Firmasta sanottiin että töllöä ei ole heillä. Monen tuskastuttavan puhelun jälkeen selvisi että töllö on matkannut takaisin 350km ja siirtynyt vielä täältä 130km eteenpäin paikkaan Z. Soitin paikkaan Z ja siellä ilmoitettiin että telvisio on korjauksessa juuri, aikoivat demagnetisoida jne.

    No töllö saapui kuten lupasivat 2 päivän päästä matkahuoltoon josta kannoin tämän 40 kg perkeleen autoon.

    Joku etiäinen oli jo mielessä ja pahaa peläten odottelin tunnin ja tällä välin viherpeipponen oli siirretty nurkkaan.

    Johdot seinään ja hermostunut napin painallus.

    Töllö oli paljon pahemmassa kunnossa kuin lähtiessä nyt kummatkin reunat olivat totaalisen pinkkiä jne... ja keskellä oleva normaali kuva oli vain 60 % koko töllön ruudun pinta-alasta.

    Perkele pakettiin ja odottamaan aamua. Viherpiipertäjä takaisin lauteille. kasvihuone ilmiö näkyi mukavasti hiihtokilpailuissa, eikä tässä ollut kyse enää havuista.

    Uudet kuvat töllöstä ja yhteyden otto kauppiaaseen ja kuluttaja-asiamieheen.

    Kauppias olisi halunnut korjauttaa jälleen töllön, johon en suostunut.
    Vaihto avaamattomaan koneeseen tai rahat käteen. Rahat takaisin ei olisi kyseessä mitenkään joten tunnin asiasta rautalankaa vääntämällä kannoin uuden avaamattoman töllön kotiin. Tunnin odottelu ja paha ennakko mielessä.

    Kuva ei ollut virheetön mutta siedettävä. Pientä sinisyyttä näkyi toisessa nurkassa.

    Tätä töllöä katsoimmekin sitten suurella ilolla 2 vuotta 4 kuukautta kunnes.

    Töllö kuoli täysin siirtyen muille maille. Virtanappia painamalla ei taphadu yhtään mitään, ei punaista valoa, ei hyrähdystä ei henkäystäkään. Kaikki tämä ihan ilman mitään varoitusta edellisenä iltana se pelasi "täysin".

    Kuten arvata saattaa seuraava liike oli että, vihreä piipertäjä kannettiin takaisin. Tämä olikin mukavaa tuossa kevääntullessa kun maailma alkoi vihriöimään.

    Uuden 32" taulu (EI-full HD) töllön hain viime viikolla ja siihen sai 1 v takuun ja kauppasivat lisäturvaa 3 vuodeksi 99 euron hintaan. En ottanut 3 vuoden lisäturvaa ja ostokuitissa joka myös takuukuittina toimii lukee isolla että "asiakkaalle tarjottu 3 v lisäturvaa mutta ei ole otettu".

    Tässä nyt ihmetyttää tämä vanhaa mummon markkaa olevan 99e:n (600 vanhaa mummon markkaa olevaa) vakuutusta. Eivätkö he usko että töllöt kestää pidempää kuin n.2 vuotta.

    vanha 32" putkiperkele odottelee tuola lattialla paketointia ja yhteyttä kuluttaja-asiamieheen tai johonkin. Viherpiipertäjä on palannut taas lastenhuoneeseen paikoilleen.

    VastaaPoista
  12. omasta Philipsin 32" lcd-töllöstä hajosi invertteri ja tv:stä tuli kätevä strobo-valo. vein takaisin Anttilaan, lähettivät takuukorjaukseen ja noin viikon päästä tuli takaisin korjattuna ja hyvin dokumentoituna. toiminut moitteetta siitä lähtien. kokemus Philipsin takuusta siis hyvä.

    VastaaPoista
  13. Niin. Eihän Philipsillä ole nykyään yhtään sen huonompi takuuasioiden hoito kuin muillakaan. Itseasiassa jopa parempi nyt taulu-tv aikaan. Soitto asiakaspalveluun, kone tullaan korjaamaan kotiin ja jos ei saada korjattua saa vielä lainatelevision huollon ajaksi ilmaiseksi käyttöön. Näin siis ainakin pk-seudulla ja litteällä televisiolla.

    VastaaPoista
  14. Kyllä nyt liioitellaan! Meillä on on monta philipsin tuotetta, jotka toimivat. 2 tv, tuttavilla tv, ilmanpuhdistin 3kpl.....

    VastaaPoista
  15. Nyt vasta sattu silmään tämä. Mulla oli vastaavia ongelmia philipsin dvd-soittimen kanssa joskus 2002. Kuluttaja-asiamiehen kautta tuli vasta uusi laite. Sen jälkeen en ole ostanut yhtään philipsin laitetta enkä osta, Imekööt munaa...

    VastaaPoista
  16. Lisäys äskeiseen viestiin. Philipsin televisiot aletaan valmistaa kiinassa, mutta edelleen philipsin nimellä. JEE.

    VastaaPoista
  17. no jokohan loppuu oikeasti...
    http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/120+vuoden+historia+takana+philips+luopuu+kuluttajaelektroniikkalaitteiden+valmistamisesta/a874579

    VastaaPoista
  18. No ei lopu. Funai valmistaa Philips-audiovideon ja TPV televisiot.

    VastaaPoista
  19. Philips ambi 48" led "taulutelkku" aukee välillä mustana ruutuna, siitä pääsee eroon vain sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Kolme kertaa tullut päälle itsekseen. Avatessa kuva osittain pikselöityneenä hetken. Suurin vika, että päivittäin kanavia vaihdeltaessa alkaa hakea ko kanavaa 2-11 kertaa! Siis pimenee, kuva tulee ja taas pimentää, tulee kuva ja pimentää...Voi sun v...tu. Kohta 4 kk pompoteltu Philipsin Consumer Servisen ja heidän alihankkijahuollon kanssa, 2 kertaa emolevykin vaihdettu. Nyt vien itse myyjälle Verkkokauppa.comiin, joka kätkeytynyt Philipsin taakse. Vietävä kai lopulta Kuluttajavirastolle, jos ei hommat jo hoidu. Huolto keksii syyksi yhteensopimattomuuden uuden kaapelitalon verkkoon! Samsungit kyllä pelaa siinä. Voe ettäs...

    VastaaPoista

Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.