sunnuntai, helmikuuta 18, 2007

LIDL - On se ihme kauppa?

Pienenä välipalana esimerkki halpaketju Lidl:n jokseenkin erikoisesta asiakaspalautus menettelystä ja valokuvauskiellosta. Käykää ihmeessä tutustumassa artikkeliin. Jokainen voi tämän jälkeen tehdä oman arvionsa kyseisen kauppaketjun toiminnasta. Lisäksi blogin omia kommentteja Lidl:n tuotteista.

Artikkeli: http://www.sci.fi/~oh2bio/LIDL/

Asiakaspalautus

Asiakkaan palauttaessa ostamansa tuotteen, Lidl haluaa asiakkaalta tämän yhteystiedot sekä henkilötunnuksen. Näiden tietojen, paitsi henkilötunnuksen, keräämiselle ei ole estettä. Kerätty tieto muodostaa kuitenkin henkilörekisterin (Henkilötietolaki 8§) ja tietoja kerättäessä asiakkaalle on kerrottava (Henkilötietolaki 24§) mihin tarkoitukseen tietoa kerätään. Rekisteriseloste on löydyttävä ja asiakkaalla on myös oikeus pyytää ote hänestä tallennetuista tiedoista maksutta kerran vuodessa. Lidl:ltä ei löytynyt rekisteriselostetta, eivätkä myyjät osanneet kertoa tiedon keräämistarkoitusta tai minne tieto tallennetaan. Tietosuojavaltuutettu antoi asiasta huomautuksen.

Valokuvaaminen myymälässä

Henkilö oli huolestunut Lidl myymälöiden epäsiisteydestä ja jopa turvallisuudesta. Todistaakseen kantansa hän kävi ottamassa myymälässä valokuvia ja julkaisi ne artikkelissaan. Lidl vaati kuvien poistamista sillä perusteella, että Lidl liikkeissä on valokuvauskielto. Myöhemmin Lidl:n asiakaspalvelu tarkensi asian tarkoittavat toivetta olla kuvaamatta myymälöissä asiakkaiden yksityisyyden suojaamiseksi. Henkilö kävi pari kuukautta myöhemmin kokeeksi "kysymässä" kuvauslupaa liikkeeeseen. Lupaa ei myönnetty koska kuvaus on (edelleen) kielletty Lidl myymälöissä. Blogin edustaja kävi tarkistamassa tilanteen ja liikkeistä otetut valokuvat ovat tämän artikkelin lopussa.

Lue myös: Oikeus valokuvata julkisella paikalla

Tuotteiden turvallisuus?

Kokemuksen perusteella voin sanoa, että Lidl:n myymät ja yleensä saksasta tuomat pesuaineet (esim. W5 Kitchen Cleaner) ovat ehkä halpoja, mutta turvallisuus voi olla hakoteillä. Eräässä tapauksessa 2 vuotias lapsi suihkautti kyseistä W5 Kitchen Cleaner ainetta silmilleen. Silmät huuhdeltiin ja lapsi vietiin silmälääkäriin. Pullossa ei ollut mitään merkintää PH-arvosta tai muusta koostumuksesta. Lääkäri tarvitsi kuitenkin tietoja hoidon aloittamiseksi ja soitti myrkytystietokeskukseen, johon valmistajat ja maahantuojat ilmoittavat kemikaalien koostumuksen ja PH-arvot. Tästä tuotteesta ei löytynyt mitään tietoa! Myöhemmin asiaa selvitettäessä kävi ilmi, että tietojen toimittaminen myrkytystietokeskukselle on vapaaehtoista, ja yleensä maahantuojat ja valmistajat ilmoittavat tiedot kiitettävästi. Lidl on poikkeus. Onko Lidl halunnut karsia ylimääräisiä kustannuksia ja vapaaehtoisten tietojen toimittaminen on jätetty kokonaan tekemättä, peräti asiakkaiden turvallisuuden kustannuksella? Ehkä kyseessä on unohdus tai vahinko? Lidl:n pesuaineet ovat kuitenkin tapauksen jälkeen jääneet kaupan hyllyyn.

Blogi kävi myös tarkistamassa muutaman Lidl myymälän siisteyden. Kuvauslupaa ei pyydetty koska lain mukaan julkisissa tiloissa kuvaaminen on sallittu.




38 kommenttia:

  1. Niien tuotteet ei oo ees halpoja. Pakkauskoot on niin hämääviä että kun laskee vastaavan hinnan esimerkiksi citymarketista niin monesti lidl jää tappiolle edullisuudessa. Palvleu on tympeää ja sitten ne kassat. Kuka idiootti keksi systeemin että kauhealla kiireellä pitää pakata tavarat kahteen kertaan. Ensin kassalta suoraan kärryyn ja sen jälkeen kärrystä taas kerran kassiin.

    Ja ne Lidl limsat. Hyi hitto.

    VastaaPoista
  2. Kyllä siellä ihan hyviä tuotteita on mutta toi palautusprosessi on tehty asiakkaalle kiusalliseksi. Sun pitää tuote palauttaa kassalla ja kassalla ei ole valtuuksia ottaa palautusta vastaan joten hän joutuu kutsumaan paikalle päällikön. Siinä sitten kaikkien edessä ja muiden odottaessa setvitään tapahtumaa. Toinen syy lienee se että palautus tehdään kaupan sisällä, eli hekilö voi periatteessa ostaa tuotteen, viedä sen kotia, ottaa kuitin mukaan tulla liikkeeseen, ottaa tuotteen hyllystä ja pistää sen palautukseen. Toi on yhtä hyvin järjestetty kuin Lidl kassat.

    VastaaPoista
  3. Liidelistähän tuli hyvä dokkari tossa n. vuosi sitten tv1:ltä vai oliko kakkonen. No joka tapauksessa.

    Tutkivat kuulemma autoja kotio lähdettäessä ja tauolla ei jääkaapissa saa olla mitään ilman kuittia. Lisäksi piilottavat myymälöihin rahaa joten jos joku kaupan työntekijöistä löytää ne eikä palauta "syöttiä" on monon kuva persiissä.

    Samassa dokkarissa loparit ottanut harjoittelija kertoi toisena työpäivänään tehneen virheen ja jättäneen lavojen väliin 5 cm raon. Liidelissä lavojen pitää siis olla kiinni toisissaan ilman rakoja ja tästä hyvästä koko johto oli kerännyt muun henkilökunnan paikalle nauramaan tälle virheelle.
    SAIRASTA!

    Muutenkin lidl pitää työntekijöitään töissä vain 6 tuntia päivässä ja jos tulee töihin aina kun he haluavat saa tehdä 8 tuntia jolla juuri ja juuri tulee toimeen kuukauden sillä palkat ovat surkeita.

    Suomessa kyllä lidl noudattaa minimi tuntipalkkaa jota se ei esim saksassa tee. Silti 6 tuntia päivässä ei kovin korkeaa pottia päivässä tee. itse vältän tätä kauppaa joka riistää työntekjöitään armottomasti kuin ruttoa.

    VastaaPoista
  4. "Tutkivat kuulemma autoja kotio lähdettäessä"

    Hehe, siinähän koittaisivat minun autoani tutkia. Saisivat kutsua poliisin tutkiakseen, koska ainoastaan poliisilla on oikeus tehdä jonkun/jonkin tarkastus laittomuuksien varalta.

    VastaaPoista
  5. Kyllä ne tietää että tutkia ei saa, mutta homma perustuukin siihen että jos et suostu saat kenkään. Ihmisillä on huoli toimeentulosta ja työpaikasta ja sen säilyttämiseksi monet suostuu aika paljoon.

    VastaaPoista
  6. Mielestäni Lidl on edullinen ostopaikka ja ainakin tuotteet ovat laadukkaita ja edullisia. Juuri ne asiat ovat kuluttajalle tärkeitä. Minua ei asiakkaana kiinnosta pätkän vertaa liikkeen henkilöstöpolitiikka, kunhan vain kassoja on riittävästi ettei tarvitse tolkuttoman pitkään jonottaa ja jokainen työntekijä on sinne varmasti ihan itse ja vapaaehtoisesti töihin hakeutunut. En myöskään ymmärrä miksi rehellinen ihminen ei voisi antaa nimeään ja puhelinnumeroaan palautuksen yhteydessä, ettei vain sieltä paketista olisi "unohtunut" jokin osa kotiin?

    VastaaPoista
  7. Minua ei asiakkaana kiinnosta pätkän vertaa liikkeen henkilöstöpolitiikka...

    En myöskään ymmärrä miksi rehellinen ihminen ei voisi antaa ...

    Ai että tätä saivartelua. No näitä ihmisiä valitettavasti löytyy jotka eivät ajattele muuta kuin itseään. Minua ei kiinnosta mistä tuotteet tulevat, onko ne tehty lapsityövoimalla ja miten henkilökuntaa kohdellaan, ei kiinnosta ei. Minä tuhlaan sähköä ja kulutan polttoainetta ja saastutan luontoa. Se on seuraavien sukupolvien ongelma miten asian hoitavat kunhan minulla on kaikki ja saan kaiken.

    Mene hyvi ihminen ampumaan itsesi, tee edes yksi hyvä teko.

    VastaaPoista
  8. Kyllä ne tuotteet aika paskaa on ja hintakin valitettavasti kalliimpaa. Vertaappa pakkauskokoja.

    VastaaPoista
  9. Hedelmät ja vihannekset ovat useimmiten sontaa. Ei niitä tuotteita yksyhteen muiden kauppojen kanssa voi verrata. Kotimaiset tuotteet ovat kunnollisia mutta, ulkolaisissa on toivomisen varaa. Missään tapauksessa koko perheen ruokahuoltoa kyseisen kaupan varaan ei voi laskea. Vauvan ruokien puute/ äidinmaito vastikkeen puute kaupassa on suuri miinus.

    VastaaPoista
  10. Vihannekset ovat suurimmat osat samoilta toimittajilta kuin muissakin vähittäistavarakaupoissa ja sama monessa muussa tuotteessa.
    Työntekijöillä on hyvät oltavat vallitsevista juoruista huolimatta.
    kenellekkäänhan ei kenkää voi antaa jos ei laukkuaan anna tutkiaa...eikö niin!?!!!!!!!!!!!! Älkää sanoko jos ette tiedä! ja jokainenhan valitsee oman työpaikkansa ja sopimustuntinsa AIVAN ITSE...eikait se firman vika oo et työntekijät on tyhmiä ja ottaa lyhyitä vuoroja!!!!!!!!

    VastaaPoista
  11. Se on muuten pH - arvo...
    Yleinen käytäntö on että tuo operaattori merkitään pienellä p - kirjaimella.

    VastaaPoista
  12. typerää arvostella lidlin tai minkään muunkaan kaupan toimintaa jos ei ite tiiä mitä todellisuus on. Ulkokuori voi pettää...

    Lidlin palkat on kaupan lain mukaan määrätty. ja työntekijä saa ite toivoa tuntimäärän viikkoa kohti. Kyllä myyjiä kuunnellaan...

    Ei ne kassat niin ikäviä oo ku tottuu siihen käytäntöön. Jos tekee ostokset kassalla niin ku pitää ( ensin hihnalle, sitten kärryyn ja sitten kasseihin ), huomaa kyllä että homma toimii. Muut asiakkaat kattoo vihaisesti jos jää jumittaan siihen kassalle maksun jälkeenkin. Eiks se oo kuitenkin inhottavampaa kuin että pakkaisi ostokset pakkauspöydällä?

    Lidlin työntekijänä voin sanoo että ei todellakaan tarkisteta autoja. Kuka tuollasta onkaan keksinyt??
    Enkä usko että lidlillä on varaa nuin vaan heittää työntekijöitä pihalle.

    Eihän lidl mikään ihanne työpaikka oo, mutta kivat työkaverit ja huumorintaju auttaa jaksamaan ja jatkamaan...

    VastaaPoista
  13. Kun lidl tuli siellä oli edullisemmat hinnat, no kyllä ne siitä äkkiä tuplaantui ja nyt on jotkin tuotteet jopa kalliimmat kuin vaikka Prismassa - tosin muutamia asiallisia tuotteita on vielä jotka on edullisia. Tämä siis pakkauskoot huomioon ottaen.

    Sensijaan CityMarket, siellä vasta kallista on.

    Täällä on kaikki yllämainitut kaupat ja vielä S-Market aivan lähekkäin. Ja olipa vielä muutama muukin. Vielä jos olisi muutama tietokoneliike lähellä niin olisikin kaikki tärkeät asiat kävelymatkan päässä.

    VastaaPoista
  14. Mä olin Lidlssä töissä tasan 6 kuukautta ja mulle riitti. Ei saanut käydä wc:ssä, siihenkin piti esimieheltä pyytää lupa. Työvuorot tuli milloin sattui, pahimmassa tapauksessa tunnin varotusajalla, ja jos siitä kieltäyty esim. sen takia että saanut lapselle hoitopaikkaa, annettiin ymmärtää että ei tarvi sitten tulla muulloinkaan.

    VastaaPoista
  15. Herranjumala. :D Lueskelin näitä artikkeleita aivan kauhusta kankeana. Itse ollut Lidlissä nyt YLI kaksi vuotta duunissa. Ja voin vannoa että on niin paras kauppa missä oon ikinä ollut duunissa. (verrattuna K-kauppoihin joissa oon ollu).

    Palkastakin täällä oli väännetty jotain juttua. Mm. Itse jossain kohtaan meinasin vaihtaa Citymarkettiin töihin, mutta syy miksen vaihtanut oli PALKKA. Oisivat maksaneet huonompaa palkkaa kuin mitä minulla nytten on.

    Joku entinen työntekijä oli kuulemma kertonut ettei saanut käydä vessassa ilman lupaa. EN voi uskoa?
    Luulen että osa syy on lidlistä paskan puhumiseen se että on todellakin totta. Työ ei sovi kaikille. Sinun pitää olla nopea, osata toimia myymälässä, osata toimia pullohuoneessa, osata olla kassoilla ymym. YKSIN KERTAISESTI noin kolmessa kuukaudessa ihmisestä näkee onko hänestä Lidliin töihin. Onhan se noloa jos joutuu lähtemään duunista ihan vaan itse todeten "Ei helvetti, olen hidas kuin etana". Kyllä minäkin tässä tapauksessa ehkä levittäisin yrityksestä jos minkälaista juttua.. mutta HEY CMOON.

    Miten te ihmiset, kuluttujat luulette että lidl pystyy pyörittämään Suomessa YLI sataa myymälää.. jos he kohtelisivat työntekijöitään kuin koiria? Alipalkattuna, ilman vessa taukoja, ja työntekoasi pilkattaisi ja koko myymälä nauraisi kun pulkkien välissä on 5cm rako?.
    NAURATTAA toisinaan miten tyhmiä ihmiset on. Niin täällä netissä kuin myymälässä. Hoho. Menkää itseenne. Ei niissä myymälöissä ole pakko asioida jos kaikki on niin hanurista kuin täällä on päivitelty. HUOH.

    VastaaPoista
  16. Olen huvittuneena lukenut näitä kirjoituksia Lidlistä.
    Olen itse ollut siellä töissä yli kolme vuotta ja toimin apulaismyymälävastaavana ja tykkään työstäni.
    Mitä tulee vessa taukoihin niin ne on lakisääteisiä eikä lupaa tarvi kysyä esimieheltä.
    Kaupanalan työehtosopimuksessa selvästi sanotaan että alle 4n tunnin päivään ei kuulu taukoa, 5-6 päivään yksi tauko jne....

    Työntekijöitä kohdellaan hyvin ja aina saa keskustella esimiesten kanssa jos jokin kaihertaa mieltä.

    Lidlissä taitavat työntekijät pääsee etenemään urallaan, mutta sellaiset jotka vaan istuvat kassalla niin on turha kuvitella saavansa vastuuta.

    Asiakkaat ovat täörkeitä moittimaan jos joutuvat hetken odottamaan, kun kaksi työntekijää on ruuhka- aikaan kassalla ja pullokone huutaa.
    Kyllä se työntekijä sieltä tulee kun ehtii.
    Pitäisi kuvitella itsensä työntekijän asemaan ja siihen miltä tuntuu, kun saman virren kuulee työvuorossa sata kertaa.
    Miettikääpäs sitä.
    Jos on hankalaa asioida lidlissä niin miksi tulla silti joka päivä valittamaan jostain?
    silloin on parempi mennä sinne cittariin....

    VastaaPoista
  17. Aloitin juuri eräässä lidlen myymälässä harjoittelijana ja voin sanoa että paska mikä paska homma. Lopettaisin jos suinkin pystyisin mutta taloudellisen tilanteen takia joudun valitettvasti sietämään tätä ennekun uusi paikka työmarkkinoilla vapautuu.
    Voin sanoa että siinä myymälässä (huom. ainakin) on asiat rempallaan.
    En tajua miksi myyymälän asiat on tehty niin monimutkaiseksi?
    Ketään työntekijää ei ole laitettu vastaamaan tietystä alueeasta vaan kun summeri soi niin kaikki ryntää katsomaan! Juuri jotain pullohuonetta ja asiaks rähisee korvaan kun ei saa kuittia. Voin sanoa että palkka on paska työhön nähden miten paljon joutuu vastamaan. Tauotus on kaikkea muuta kun hyvä. Saati kotiin pääseminen. Harjoittelun aikana myymäläpäällikkö sanoi että hän päästää minut kotiin heti kun kuusi tuntia on tullut täyteen. Tottakai luotin tähän ja en pitänyt kelloa kunnes aika alkoi tuntumaan pitkältä niin johan olin jo melkei pari tuntia ollut yli! En tiedä onko kaikissa myymälöissä näin mutta tässä tapauksessa tuntuu että työntekijät tekevät itse itselleen kaikki helvetin hankalaksi niin että mukamas on kokoajan kiire ja tavarat on sitten vaan heitelty hyllyyn ja ei tee mieli ainakaan henk.koht mennä itse ostamaan mitään.
    Sitten ne ihmettelee kun ei ole työntekijöitä tarpeeksi? huh huh..
    Olen itse ollut aikaisemmin toisessa kaupassa töissä ja voin sanoa että siellä asiat paljon paremmin.

    VastaaPoista
  18. Voi *elvattu...
    Mua ihan oikeesti ärsyttää tollaset paskapuheet! Mä olen neljä vuotta ollut lidlissä myyjänä ja tykkään! IKINÄ ei oo ollut mitään valitettavaa yhtiön toiminnasta, työkavereista jne.
    Sen sijaan valitan vain asiakkaista.
    Mikä pakko on käydä jos niin inhoaa lidliä? ei siellä oo pakko käydä!

    VastaaPoista
  19. Hyvä että joku viihtyy ja tykkää. Nähtävästi ollaan eri lidlissä töissä. Mulla ainakaan ei ole mitään positiivista sanottavaa ja vaihdoinkin hommaa kolmen kuukauden jälkeen s-markettiin. Ei sekään herkkua ole mutta voittaa lidlin olot 6-0.

    VastaaPoista
  20. Onneksi on Lidl. Ansaitsen 1200 kuukaudessa (brutto) ja ostan aivan kaikki ruuat lidlista. Esim. hedelmiä en ole koskaan niin paljon syönyt......Säästöjä kertyy,ja nyt ostin Volvo S 60:n. Kiitos, lidl!

    (kotielektroniikan ja soittimet (harrastan musiikkia) ostan kans Saksan nettimyymälöistä. Rahaa jää ulkomaamatkoihinkin!!!! Elämä kallista......olisi ilman Lidlia.
    En maksa periaatesta rahojani "kotimaisesta laatusta".....täällä kyllä osataan periä maksut muutenkin jokaisesta hengenvedosta..........

    VastaaPoista
  21. "Harjoittelun aikana myymäläpäällikkö sanoi että hän päästää minut kotiin heti kun kuusi tuntia on tullut täyteen. Tottakai luotin tähän ja en pitänyt kelloa kunnes aika alkoi tuntumaan pitkältä niin johan olin jo melkei pari tuntia ollut yli!"

    Hauskaa että ilmeisesti tämä sama kirjoittaja kertoo tuolla suomi24-palstalla myöskin tätä samaa tarinaa, tosin tuo "pari tuntia!" on siellä vain puoli tuntia..
    Kyllä tämä vaan vahvistaa ainakin mun käsitystä siitä että kaikissa näissä lidl on paska- jutuissa liioitellaan kyllä aika reippaalla kädellä..
    Tai jos ei nyt aikuinen ihminen osaa vessaan mennä sillon kun siltä tuntuu, niin oikea työpaikka vois olla jossain "tukityöpajassa" jossa kyllä opetellaan niinkin yksinkertaista asiaa kuin "näin-käyn-yksin-ilman-
    pomon-lupaa-vessassa"

    VastaaPoista
  22. Kyllä minusta Lidlissä on ollut mukava olla töissä. Onhan siellä usein kiire ja saattaa mennä yliaikaankin toisinaan, muttei tämä sentään jokapäiväinen käytäntö ole. Tauolle pääsee kun muistaa mainita jollekin - toisten tauoista ei nyt kuitenkaan välttämättä tule huolehdittua, kun tekemistä on. Joka tapauksessa varmasti sinne pääsee, eikä sen pyytämisestä saa edes pahaa katsetta, saati potkuja. Nopeus ja monitaitoisuus on työssä hyödyksi, sillä monenlaista hommaa on, mutta itse ainakin koen sen positiivisena - en jaksaisi itse odotella kassalla tekemättä mitään, jos asiakkaita ei sillä hetkellä olekaan, tai tehdä samaa rutiinia joka päivä 8h. Palkkaus on myös Tesin mukainen ja ainakin työelämää aloittelevalle oikein tervetullut.

    Käytännöt varmaankin vaihtelevat myymälöittäin, mutta mikäli jossain myymälässä asiat ovat pielessä, kenties syy ei olekaan koko ketjussa vaan myymälä-, alue- tai muussa päällikössä tai kenties vastaavissa ja myyjissä itsessään. Ei kai esimies osaa epäkohtiin puuttua, jos niistä ei suoraan mainita vaan valitetaan nettipalstoilla. Jos siitä potkut tulisi ja liitto asiaan puuttuisi, olisi kuitenkin työnantaja pulassa (toivoakseni).

    VastaaPoista
  23. Minäkin tykkään olla töissä Lidlissä

    Olen myös sitä mieltä, että Lidlissä on mukavaa olla töissä.
    Olen vuorovastaava ja teen kaikkia töitä mikä tuokin mukavasti haasteita ja vaihtelua päivittäin.
    Pystyn melko pitkälle itse säätämään oman työpäiväni ja voin tehdä myös päätöksiä.
    Mitä vessatauokoihin tulee niin kyllä niitä saa.Ja muutenkin tauoista pidetään huolta.
    Myymäläpäälikön tehtävä on huolehtia, että jokainen pääsee tauolle.Aina ei tauko tietenkään ole joka päivä samaan aikaan vaan tauolle pääsee työtehtävistä riippuen.Tämä saattaa joitakin sapettaa..minulla ei ole mitään valittamista.
    esimiehet ja työkaverit on mukavia.
    Tietysti joskus on sellaisia päiviä, että itsellä on huono fiilis, mikään ei suju, kiire kaikki ottaa päähän niin silloin saattaa tuntua, että on paska työpaikka.
    Aina saa esimiehille jutella niin hyvässä ja pahassa ilman pelkoa että saa potkut.
    Parempaa työpaikkaa en tiedä ja minusta on mukavaa mennä töihin joka päivä. Toivottavasti joku muukin tuntee samoin...

    VastaaPoista
  24. Onpas Lidli saanut paljon kuraa osakseen. Lähinnä erittäin huonolla suomenkielellä kirjoitettuja. Mistäköhän johtuu...?

    Tosin helppohan se on asioista netissä huudella, jos ei niistä mitään tiedä. Lidlistä liikkuu paljon huhuja ja suurin osa niistä on täyttä soopaa. Olen ollut monessa lidlissä töissä ja yhdessäkään ei ole ollut mitään tarkastuksia, piilotettuja rahoja tai muutakaan natsimeininkiä. Moni työntekijä on vaihtanut työpaikkaa, mutta palannut vähän ajan päästä takaisin Lidliin.

    Ei homma toki herkkua ole ja töitä joutuu tekemään tosissaan. Työvuorot saa kuitenkin päättää käytännössä itse ja perseilyn varaa on aika paljon, ennen kuin se kengänkuva sinne takapuoleen ilmestyy. Kaiken kaikkiaan opiskelijalle ihan hyvä duunipaikka. Ei tänne loppuelämäkseen halua tosiaankaan jäädä, mutta...

    VastaaPoista
  25. Nämä valitukset Lidlistä ovat kirjoittaneet ne pennut, jotka eivät tiedä työnteosta mitään. Töissä olo tarkoittaa, että TEHDÄÄN TÖITÄ ja sen vuoksi siitä maksetaan palkkaa! Ja eikös tauot ole sitä varten että silloin voi käydä vessassa?? Näin minä ainakin teen. Ja jos muulloin on hätä, ei todellakaan edes Lidlissä tarvitse housuun paskoa. Paras työpaikkana ikinä on Lidlillä ja siksi kun siellä SAA tehdä oikeasti töitä! Ja jos lidliläinen näyttää tympeää naamaa, se johtuu ASIAKKAIDEN AINAISESTA VALITUKSESTA!
    Tässä muutama totuus sellaiselta joka tietää mistä kirjoittaa.

    VastaaPoista
  26. Ruokakauppa ei ole julkinen tila! Se on yksityisen omistajan yksityinen liiketila. Ei ravintoloissakaan yleensä saa valokuvata.

    VastaaPoista
  27. Höpö höpö, kyse ei ole siitä onko tila julkinen vai ei. Lain ja korkeimman oikeuden käytännön mukaan valokuvaaminen EI ole sallittua

    1. Kotirauhan suojaamassa paikassa
    2. Julkisrauhan suojaamassa paikassa

    Näissä paikoissa kuvaaminen on kielletty ilman lupaa.

    Kotirauhan suojaaman paikan kaikki varmaan ymmärtävät. Julkisrauhan suojaama tila tarkoittaa aluetta joka on yleisöltä suojattu. Kuten toimistorakennus. On täysin yleisessä tiedossa että kauppakeskuksessa ja esim. kaupassa (kuten Lidl) saa valokuvata vapaasti koska kyse ei ole edellämainitusta paikoista. Myös ravintolassa saa kuvata jos sinne on kaikilla vapaa pääsy. Poikkeuksena on esim. ravintolan backstage ja VIP tilat.

    Sitäpaitsi jos viitsit vähän googlettaa niin Lidl on luopunut jo kauan sitten laittomasta "valokuvaamiskiellosta" ja myöntänyt että kaupassa saa kuvata. Sitä ei kuitenkaan pidetä suotavana.

    VastaaPoista
  28. Pakko kirjoittaa, kun oli erään ystävän kanssa lidlistä juuri pari pv sitten puhe. Hän kertoi tyttöystävästään; Lidlin laittomuudet ja piittaamattomuus suomalaisesta työlainsäädännöistä alkavat jo haastatteluvaiheessa. Hakemuksessa kysytään(1/2009) esim henkilön luottohistoriasta, ja siinä mahdollisesti olevista merkinnöistä. Ja samassa lapussa on lukuisia TÄYSIN LAITTOMIA kysymyksiä. Käskyt tukevat Saksasta, mutta kyllä silti suomen vastaavilla pitäisi omatuntoa olla ja vastustaa riistoa, riistohan se on, kun oikeuksia poljetaan. Itselläni on 4:n vuoden takaa myös kokemusta Lidlistä. Olin ainoastaan 1,5viikkoa apulaismyymälävastaavaksi kouluttautumassa myymälässä. Tänä aikana minulle tuli harvinaisen selväksi, etten halua olla kyseisen yrityksen "natsismin uhri". Kaappitarkastukset vuoron jälkeen toistuivat monena,varsinkin iltavuorona, ja joustoa tuntui olevan vain firman suuntaan. Huonosta organisoidusta johtuen iltavuorot venyivät AINA puolesta tunnista tuntiin.. On ihan turha joitain muitain kommentteja vähätellä, jos joku on sitten muutaman kirjoitusvirheen tehnyt. FAKTA on, että tämä yritys ei noudata suomalaista työlainsäädäntöä. Syy, miksi moni työntekijä kokee olevansa hyvässä paikassa, johtuu ainoastaan ja vain siitä, että HE OVAT NIIN NUORIA, ETTEIVÄT YKSINKERTAISESTI TIEDÄ OIKEUKSIAAN. Huokaus, joillekin työntekijöille tällaisen asian tunnistuminen itselleen on vaikeaa, mutta koittakaa ihmiset ymmärtää, että usein sanonta "ei melua tyhjästä" tms omaa usein totuuspohjaa. Pidän monesta lidlin tuotteesta, mutta en voi kenellekään suositellä kyseistä firmaa työpaikkana, yritys on paha, piittaamaton, erittäin selkeästi huonompi työpaikka kuin elintarvikealalla keskimäärin. Toivottavasti kirjoitukseni auttoi tekemään jonkun elämässä papempia valintoja.

    VastaaPoista
  29. Lidl palkkaa pääasiassa nuoria työntekijöitä töihin. Tämä siitä syystä ettei heillä ole edes tietoa kaikista oikeuksistaan työpaikalla. Tähän päälle lyödään kouluttamattomat vastaavat jotka eivät tiedä mitään esimiestyöskentelystä. Syntyy puolustuvoimista tuttu "mopotusefekti" joka ilmenee turhana huutamisena ja jopa suoranaisena laittomuuksina. Työntekijöitä hallitaan pelolla työpaikan menettämisenä. Vaikka ei Suomessa voi työntekijää potkia pihalla ilman hyvää syytä.
    Itse toimin aikani firmassa apulaismyymäläpäällikkönä kun mitta tuli täyteen. Liian paljon asioita annoin mennä silmien ohi esimiehieni taholta että oli pakko lopettaa.
    Jos omat esimiehet ovat sitä mieltä että kassatöihin ei edes hae kukaan kellä on kokemusta ja koulutusta, ts. vaikea on kauhalla ottaa kun on lusikalla annettu- tilanne, niin mitä se kertoo firmasta?
    Lidl on halpa työntekijöitten kustannuksella. Kaupassa työskentelevät joutuvat kohtaamaan tyytymättömien ihmisten reaktiot jotka johtuvat muiden ihmisten tekemistä päätöksistä. Lidl polkee tietoisesti työntekijöittensä oikeuksia, kuitenkaan että ketään saadaan vastuuseen

    VastaaPoista
  30. Olen ollut kohta muutaman kuukauden Lidlissä töissä ja työ on rankkaa ja kiireistä, paskaa saattaa tulla välillä niskaan, mutta eipä ole valittamista kauheasti. Työvuoroissa on tarpeeksi joustoa (toiveet otetaan huomioon ja vuoroja voi tarpeen mukaan myös vaihtaa muiden työntekijöiden kanssa), ylitöitä olen joutunut tekemään vain muutaman kerran tähän mennessä ja tauotuskin toimii ihan hyvin (kertaakaan en ole nääntynyt töihin, vaikka kaikkia taukoja en ole kerennytkään pitää). Ehdottomasti paras puoli työssä on monipuolisuus. Työvuoron aikana istut kassalla, hyllytät, hoidat pullohuonetta, siivoat, vyörytät, pahvitat ja laitat hintoja. Itse en voisi kuvitellakaan istuvani pelkästään kassalla leventämässä persettäni hymylihakset puutuneena, etenkin kun kauppa-ala ei ole se mihin aion tulevaisuudessa kouluttautua. Aika menee nopeasti, taidot ja tiedot karttuvat ja haba kasvaa.

    Koko elämääni en aio viettää Lidlissä, enkä haluaisikaan. Lidl ei kiinnosta minua niin paljon, että pyhittäisin itseni sille. Niin kauan kun palkka juoksee ja työkaverit pysyvät mukavina, ei ole tarvetta vaihtaa työpaikkaa.

    Lidl on kokemus, outo ja haastava, joten suosittelen. Pitää olla vain valmis tekemään töitä perse limassa ja käyttää järkeään. Jonkunlaista fyysistä pohjakuntoakin työ vaatii, muuten voi tulla pitkiä sairaslomakausia. Aktiivinen, sopeutuva ja positiivinen persoona kykenee työskentelemään Lidlissä. Samanlaista työtä se on kuin muissakin kaupoissa, mutta ehkä hiukan kiinnostavampaa.

    Jotkin säännöt ovat vallan perseestä ja epäloogisia, mutta mikäs sen hauskempaa. Koko ajan tulee uudistuksia ja isot pomot tekevät käyntejä. Tuotteet nyt ovat mitä ovat (tarkoitan nyt suurimmaksi osaksi non-food-tuotteita), enkä itse ostaisi mitään Lidlin paskatuotteita, mutta jostain syystä on kivaa myydä niitä muille ja ottaa sitten vastaan palautuksia. Hihi. No suurimmaksi osaksi asiakkaat ovatkin keskittyneet tuohon alkoholipuoleen.

    Siisteys vaihtelee omasta mielestäni myymälöittäin. Kiireisissä ja isommissa myymälöissä ei ehditä välttämättä niin paljon paneutua siisteyteen, mutta ainakin omassa työpaikassani yritetään päivittäinen siivous tehdä niin hyvin kuin aikaan nähden on mahdollista. Se on sitten työntekijästä kiinni, kuinka paljon panostaa omaan työhönsä.

    Lidl on rakkaus, jos sinne lähtee uraa tekemään.

    VastaaPoista
  31. Siis suoraan sanottuna Lidl on aivan anuksesta työpaikkana. olen ollut talossa yli kuusi vuotta ja mitta täysin täynnä. olen kyllä koko aikainen myyjä ja palkka ihan ok, mutta siis ei pois on päästävä. meidän myymälässä 20 työntekijää ja kaikki ovat aivan kypsiä. henkinen hyvinvointi kärsii ja ilmapiiri muuttunut mahtavasta täysin helvetiksi. sairaslomia ei koskaan paikata ja kun muutenkin miehitys on täysin ali mitoitettu, ja jos vielä joku on pois se tarkoittaa että helvetti on irti. kiitosta ei heru vaikka tekisi 50 tunnin viikkoa. asialle ei tehdä mitään vaikka työntekijät eivät meillä enää jaksa asiasta on puhuttu ja jauhettu yli vuosi, mutta mitään muutosta ei tehdä. ei näytä kiinnostavan, koska ylimmillä herroilla vain rahan kiilto silmissä, sama se mitä työntekijät sanovat ja kuinka paljon kärsivät.... Ainoa ohje. älä ikinä tule tähän firmaan töihin jos haluat pysyä terveenä.....

    VastaaPoista
  32. Huvittaa tämä lidlstä vauhkoaminen.
    Lidl on firma siinä missä muutkin. uusi ja valmiiksi merkattuna "halpa" myymäläksi. Tutkikaapas yhtä fanaattisesti halpahalleja ja säästöpörssejä :)

    Tykkään lidlstä ja vihaan sitä toisinaan aivan kuten muitakin aikaisempia työpaikkojani.

    Kiire on ja jos haluat laikkotella ei lidl ole työpaikkasi. Palkka on mielestäni hyvä sillä olen kouluttamaton mutta ollut talossa jo kohta 5vuotta. Äitiyslomat ja rahat ovat sujuneet hyvin ja mallikkaasti.

    Vastuuta saat jos sitä osaat kantaa.

    En suosittele lidliä kenellekkään jolla palaa propu herkästi tai otat itseesi asioita...

    ...enkä montaa muutakaan työpaikaa.

    VastaaPoista
  33. Itse myös ollut jo kohta 3 vuotta lidlin jakelukeskuksella. Välillä tulee todella vaikeita ajanjaksoja ettei millään jaksa ja välillä piristyy. Lähinnä kun ei tiedä mitä siellä oikein pitäisi tehdä kun omaa roolia ei ole oikein löytynyt uudella osastolla. Nyt tekee sitä ja tätä.. ehkä parempikin niin saa ajan kulumaan kun muut vaan istuvat ja ihmettelevät että mitähän sitä oikein tekisi.

    Kai tuolta jonnekkin muuallekin voisi vielä näin alle 25-vuotiaana pyrkiä kun en aatellut tuolla olla enää kovin kauaa. Pahinta olisi jos vielä 30-vuotiaana löytäisin itseni sieltä.

    VastaaPoista
  34. Ostin Lidlistä karamellipussin jonka sisältö oli kivikovaa. No pussissa olikin merkintä parasta ennen ja päiväys 2004 20 12 (Huom tyhjät välit)
    No Lidlin vuoropäälliköllä oli otsaa sanoa päiväyksen tarkoittavan 20. huhtikuuta 2012.
    Vain Lidl pystyy tähän !!!!

    VastaaPoista
  35. Hirvittää että jostain voi saada niin huonoa palvelua suomessa kuin lidlistä !

    VastaaPoista
  36. Kaverini on Lidlissä, ymmärtääkseni ihan jonkin sortin johtajana.

    Viisi vuotta se jaksoi pitää sitä hyvänä työpaikkana, kehui palkkaa ja työkavereita. Itsekin hain kerran töihin, kun hän suositteli paikkaa.

    Ääni kellossa on muuttunut viimeisen vuoden aikana. Logistiikka keskuksen johtajana on aloittanut joku tytönhupakko, jota huonompaa johtajaa ei ole olemassakaan. Haukkuu kollegat ja omat alaiset selän takana, eikä kukaan enää etene. Ilmapiiri on perseestä (pääosin vissiin tämän "johtajan" takia) ja keskijohtoa potkitaan pihalle kun ei muka hommat toimi. Vaikka vika on siinä, että tämä keskijohto yrittää pitää paskan sillä tasolla, eikä valuttaa sitä normiduunareidn niskaan.

    Homma on siis hypännyt taas samaksi kuin oli alussa, vaikka yhtiö takoo tulosta. Ihme touhua.

    VastaaPoista
  37. Yksityisomisteisten kauppakeskusten ns. yleiset tilat voidaan katsoa julkisiksi tiloiksi ja sieltä häätäminen pelkän valokuvaamiseen perusteella voi hyvinkin täyttää häätjän osalta rikoksen tunnusmerkit. Lidl ei kuitenkaan ole ns. kauppakeskus eikä esim. heidän hedelmäosasto ole yleinen tila. Jos olisi niin sinne voisi perustaa esimerkiksi telttaleirin eikä sieltä tarvitsisi edes kehotuksesta huolimatta poistua.

    Valokuvauskiellon vastainen kuvaaminen ei kuitenkaan ole rikos. Sen perusteella kuitenkin henkilö voidana poistaa liikkeestä ja asettaa hänelle porttikielto s.o. kieltää henkilön astuminen kaupan tiloihin mistään syystä.

    VastaaPoista
  38. Lidl ei kuitenkaan ole ns. kauppakeskus eikä esim. heidän hedelmäosasto ole yleinen tila.

    Julkiseksi tilaksi katsotaan mikä tahansa tila, johon voi kuka tahansa mennä ilman erillistä lupaa, ts. siellä käyvä henkilöjoukko on ennalta määrittelemätön (vs. kutsutut johonkin tilaisuuteen).

    Pääsymaksu tai ikäraja ei myöskään rajaa tilaa ei-julkiseksi, sillä henkilöjoukko on edelleen määrittelemättä.

    Kauppakin siis luokitellaan julkiseksi tilaksi, koska sinne voi mennä kuka tahansa.

    Porttikieltoja taasen laki ei tunne, eikä sellaista voida asettaa. Sen sijaan toistuvasti häiriköivää henkiilöä voidaan estää pääsemästä tiloihin. Valokuvaus taasen ei ole häiriköintiä.

    VastaaPoista

Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.