Täytyy kyllä ihmetellä miten kukaan koskaan on erehtynyt ostamaan netin musiikkikaupoista DRM -suojattuja kappeleita tai albumeja? Lähtökohtaisesti pyrkimykset rajoittaa rehellisesti hankitun tuotteen käyttöoikeutta on sama kuin vaatekaupassa sinun ostamillesi vaatteille määrättäisiin käyttöoikeus vain tietyille viikonpäiville. Tekijänoikeudesta ja sen suojausmenetelmistä riittäisi juttua kilometrin pituiseksi artikkeliksi, mutta jätetään aihe toiseen kertaan.
Henkilö osti Welhon musiikkikaupausta, musiikki.welho.fi, yhden musiikkiteoksen. Maksutavaksi henkilö valitsi Welho -laskun, eli ostoksen loppusumma lisätään Welhon laajakaista / digi-tv laskuun. Käyttäjä toimi sivuilla annettujen ohjeiden mukaisesti. Valitsi musiikkikappaleen, maksoi ostoksen ja latasi musiikin koneelleen. Laitteistovaatimukset olivat kohdallaan ja asennettuna oli Windows Media Player 10. Musiikin kuuntelu ei kuitenkaan onnistunut. Media Player otti yhteyttä musiikki.welho.fi palveluun ja varmisti käyttöoikeuslisenssin statuksen. Palvelu ilmoitti, että käyttöoikeutta ei ole. Lisäksi henkilölle aukesi automaattisesti uusi selainikkuna palveluun, jossa hänen oli mahdollista ostaa musiikkikappale uudelleen ladattavaksi!
Musiikki.Welho.Fi -sivuilta löytyy Yleisimmät kysymykset -palstalta ohje siitä mitä tehdä jos käyttöoikeustieto ei tallentunut ostoksen ja latauksen yhteydessä.
"Yrittäessäsi soittaa musiikkia mediasoitin ottaa yhteyden käyttöoikeuden antajaan. Käyttöoikeutta ei voi automaattisesti ladata uudelleen. Jos lataamasi kappaleet ovat vielä kaupassa, voit ladata uusia käyttöoikeuksia Tavarantoimitus-sivulla napsauttamalla tiedoston nimen edessä olevaa avainsymbolia. " (musiikki.welho.fi, yleisimmät kysymykset)
Ostajalla ei luonnollisesti ollut esillä "ostoskoria", joten annettu ohje oli hyödytön. Koska muita vaihtoehtoja ei ole, ohjeesta voi myös ymmärtää, että jos musiikin lautauksen yhteydessä käyttöoikeustieto ei siirry, se on asiakkaan ongelma. Tuotteen voi ostaa aina uudelleen!
Welhon musiikkikauppaan voi ottaa yhteyttä vain sähköpostilla. Henkilö lähetti ensin asiasta kaksi reklamaatiota. Vaatimuksena oli kappaleen toimittaminen siten, että se on ehtojen mukaisesti kuunneltavissa tai sitten kaupan purkaminen. Asiakaspalvelu ei vastannut. Seuraavaksi henkilö lähetti reklamaation sekä musiikkikaupan asiakaspalveluun, että Welhon omaan asiakaspalveluun. Ei mitään vastausta! Huomatkaa että Welhon asiakaspalvelu mainostaa vastaavansa 48 tunnin sisällä. Vastausta ei ole kuulunut kolmeen viikkoon ensimmäisestä reklamaatiosta.
Henkilö soitti Helsingin kaupungin kuluttajaneuvontaan joka vahvisti käsityksen reklamaation perusteista. Kuluttajasuojalain (20.1.1978/38, 12§, 1-3 mom) mukaan tuotteen tai tavaran tulee olla käytettävissä siihen tarkoitukseen johon sitä on tarkoitettu käytettäväksi. Jos näin ei ole, tuotteessa on virhe. Myyjällä on oikeus korjata virhe, antaa uusi tuote tilalle tai viimekädessä kauppa voidaan purkaa. Tässä tapauksessa musiikki.welho.fi ei ole kyennyt toimittamaan hyödykettä kuluttajasuolain mukaisesti. Musiikkikappale oli myyty ja ostettu kuunneltavaksi. Musiikkikappaletta ei kuitenkaan voinut kuunnella. Tuotteessa on virhe ja asiakkaalla on oikeus hyvitykseen.
Reklamaatio on tehty kolme kertaa ilman vastausta. Asiakas jää helposti siihen käsitykseen, että musiikki.welho.fi palvelulla ei ole mitään aikomustakaan noudattaa kuluttajansuojalakia. Raha kyllä kelpaa, mutta itse reklamaatioon ei viitsitä edes vastata. Asiakkaan kannalta tilanne on selvä. Tilaaja on ilmoittanut, että seuraavassa laskussa hän ei kyseistä ostosta tule maksamaan. Asiasta voidaan riidellä tarvittaessa pitkän kaavan mukaan. Ensin kuluttajariitalautakuntaan ja sen jälkeen oikeuteen. Naurettavaksi tilanteen tekee riidan kohteena oleva muutaman euron summa. Jonkun on kuitenkin otettava härkää sarvista. Kuluttajalle summa on mitättömän pieni, mutta paljonko musiikki.welho.fi -palvelun tuotosta tulee kaupanteosta jossa hyödykettä ei ole pystytty toimittamaan kuluttajalle?
Blogi jää seuraamaan tilannetta ihan perusmielenkiinnosta. Blogilla on kokemusta äärimmäisen huonosta asiakaspalvelusta Philipsin tapauksen yhteydessä, mutta nähtävästi suomesta löytyy vielä surkeampaakin palvelua. Philipsin kanssa sentään pystyi asiasta keskustelemaan, musiikki.welho.fi ei halua edes keskustella.
Jokainen ymmärtänee, että tällainen "ostosparatiisi" on syytä jättää väliin!
Lisäys 01.05.2007: Asia on saatu sovittua musiikki Welho palvelun kautta melkein kuukautta myöhemmin. Asiakaspalvelusta saadun ilmoituksen mukaan sähköpostipalvelussa on ollut vikaa ja yksikään kolmesta aikaisemmasta reklamaatiosta ei ole mennyt perille ??? Ostoksen hinta palautetaan takaisin ja ylimääräisenä hyvityksenä tilaaja saa viisi ilmaista latausta. Loppu hyvin kaikki hyvin ...
Tosi kertomuksia pienestä ihmisestä korporaatioiden hallitsemassa maassa, jossa oikeus ei kohtaa yksilöä, ja missä kohtuus on viranomaisten ja yritysten määrittelemä totuudeton arvo. Sota omien oikeuksien puolesta jatkuu ...
torstaina, huhtikuuta 26, 2007
17 kommenttia:
Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)
Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.
Welhon asiakaspalvelu nyt on tunnettu siitä et se ei koskaan vastaa. Olen kysynyt monesti handanin boksin ongelmista, mutta en ole koskaan saanut vastausta vaikka lukukuitin mukana tulee lupaus että palautteeseen vastataan kahen päivän sisällä.
VastaaPoistaMeikä jätti kansa viestiä musiikkikaupan asiakaspalveluun ja eihän sieltä koskaan mitään vastausta tullut, joten menin ostamaan albumit muualta. Tosi surkeaa welholta ...
VastaaPoistaJos olet tarkkaan lukenut palaute-osion Welhon omilla kotisivuilla, lukee siellä erikseen että palautteisiin ei vastata. Jos haluat kysymyksiisi vastauksen, lähetä sähköpostia tai soita Welhon asiakaspalveluun.Saatavuus on sata kertaa parempaa kuin muilla operaattoreilla.
VastaaPoistapalautteeseen
VastaaPoistaTarkoitin palautteella sähköpostia joka on lähetetty welhon asiakaspalveluun. Sähköpostiin tulee kuittaus että vastauksen saa 48 tunnin sisällä. Ei vain ole koskaan kuulunut. Katso alla:
Kiitos viestistäsi!
Vastaamme sähköpostiisi mahdollisimman pian. Tällä hetkellä asiakaspalveluumme on tullut poikkeuksellisen paljon yhteydenottoja. Arvioitu vastausaika on n. 48 h.
Teemme kaikkemme, jotta vastausaika saadaan palaamaan normaaliksi. Pahoittelemme tilannetta.
Welhon asiakaspalvelu
Welhon asiakaspalvelu on oikeesti ihan perseestä. Olen yli 5 kertaa kysynyt heiltä jotain ja vastaus on tullut vain kerran. Juuri tämän takia vaihoin laajakaistan elisalle pois welholta. Musiikkishopista ei ole tietoa.
VastaaPoistaNättää olevan sama ongelma:
VastaaPoistahttp://www.jonhs.net/puskaradio/index2.php?item_id=467
Kun kyse on hyvityksestä tai reklamaatiosta niin welho ei enää vastaakkaan.
Meikä yritti kans ostaa pari biisiä jotka ei toimineet. Asiakaspalvelu ei vastaa pyyntöihin mitenkään. Hyvä jos joku viitsii viedä asian pitemmälle, ite en viittinyt parin euron takia.
VastaaPoistaJos haluat kysymyksiisi vastauksen, lähetä sähköpostia tai soita Welhon asiakaspalveluun.
VastaaPoistaEivät ne vastaa, olen lähettänyt useasti postia
musiikki@welho.fi
sekä
asiakaspalvelu@welho.fi
EI VASTAUSTA, ja tämä on tyypillistä, ei poikkeavaa.
Häh, kuka hullu nyt jotain sähköpostia käyttää isojen firmojen ja tuntemattomien "asiakaspalvelijoiden" kanssa? Soittaa sinne pitää ja ensimmäinen numero johon kokeillaan, on Welhon asiakaspalvelu (09-1565656). Se on imho ihan sama mitä siellä musiikki.welho.fi:n sivuilla sanotaan pelkästä sähköpostista, meinaan meikä uskoo vasta kun kuulee sen tuolta numerosta.
VastaaPoistaWelhon oma asiakaspalvelu ei samasta yrityksen nimestä huolimatta ole missään tekemisissä musiikkikaupan kanssa (ikävän harhaanjohtavaa - kyllä), joten musakaupan sähköposteihin sieltä ei vastata eikä myöskään puhelimitse osata neuvoa. Ja jos 'anonyymi' ei usko niin soittaa vaan, minä (muiden muassa) siellä vastaan puhelimeen ja en tiedä musiikkikaupasta todellakaan mitään eikä siinä edes jankkaaminen auta.
VastaaPoistaIkävää joka tapauksessa ja jos posteihin ei vastata niin itse yrittäisin olla yhteydessä sitten johonkin yleempään tahoon kys. yrityksessä. Onhan tollanen asia saatava selvitettyä, mutta se ei welhon "oman" asiakaspalvelun kanssa onnistu :)
Turha yrittää itkeä kun joku kiukkuinen asiakas sinne soittaa, numero oikeaan paikkaan löytyy melkoisella varmuudella.
VastaaPoistamusiikki welhon sivuilla sanotaan selvästi:
VastaaPoistaAsiakaspalvelumme toimii vain sähköpostitse.
Muilla on aivan samoja ongelmia. Kun pitäisi puhua hyvityksestä, sieltä ei vastata enää mitään.
Ottakaa yhteys vaikka welhon tekniseen johtajaan, eiköhän hän pysty kääntämään viestin oikeaan osoitteeseen.
VastaaPoistakari.ruopsa@welho.fi
Jos olette maksaneet welho laskuun, yhteys laskutukseen, jossa kieltäydytte maksamasta palvelusta. Viette asian ilmaiseksi kuluttajariitalautakuntaan joka antaa teitäpuoltavan päätöksen.
Welho kuuluu osana SanomaWSOY konsernia ja siellä osana SWelcom liiketoimintaa, jonka johtajana toimii Tapio Kallioja. Ei muuta kuin valitustasähköpostilla:
VastaaPoistahttp://www.sanomawsoy.fi/content.aspx?f=2654
Yhteystiedot:
http://www.swelcom.fi/Yhteystiedot/tabid/66/Default.aspx
Anonyymi: "Welhon oma asiakaspalvelu ei samasta yrityksen nimestä huolimatta ole missään tekemisissä musiikkikaupan kanssa (ikävän harhaanjohtavaa - kyllä), joten musakaupan sähköposteihin sieltä ei vastata eikä myöskään puhelimitse osata neuvoa."
VastaaPoistaJos kyseinen kauppa mainostaa itseään "Welhon musiikkikauppana", niin sitten se on Welhon musiikkikauppa, ja asiakas on yhteydessä nimenomaan Welhoon. Welhon hämärät yrityskuviot eivät kuulu asiakkaalle, eikä häntä myöskään saa pompottaa paikasta toiseen. Jos Welholla on jokin ongelma musiikkikauppansa tarjoajan kanssa, niin silloin Welhon pitää hoitaa asia ja palvella asiakastaan.
Käyttöehdot-sivun lopulta löytyy muuten palvelun ylläpitäjän InProdiconin yhteystiedot
VastaaPoistahttp://musiikki.welho.fi/Magellan/pages/main.jsp?storeId=12651&link=welho/contact
Tämä se on mielenkiintoista. Musiikki Welhon asiakaspalvelusivuilla sanotaan:
VastaaPoistaKun otat meihin yhteyttä: Lähetä sähköpostiviestisi osoitteeseen musiikki@welho.fi
Käyttöehdot sivuilla sanotaan:
Jos Palvelun kautta ladattu Aineisto osoittautuu virheelliseksi, ota yhteys asiakaspalveluun (asiakaspalvelun yhteystiedot, kohta 14). Virheelliseksi osoittautunut tiedosto/Aineisto korvataan Welhon valinnan mukaan lähettämällä korvaava, virheetön tiedosto/Aineisto Käyttäjälle tai lähettämällä koodi, jolla tiedoston/Aineiston voi hakea uudestaan tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ehdoissa EI kuitenkaan kohtaa 14 ole olemassakaan. Jos sillä tarkoitetaan kohtaa 13 ???? niin siellä olevat yhteystiedot ovat taas täysin eri kuin asiakaspalvelusivuilla:
Palvelun ylläpitäjä, asiakaspalvelu:
InProdicon Ab
Y SE 556647-9878
P.O. Box 24065
Linnégatan 89 C, 7V
SE-115 23 Stockholm
support@inprodicon.com
Tää on niin hyvin hoidettu Welhon suunnanta, että täytyy kyllä ihmetellä onko minkälainen "harjoittelija" kasaa tuollaisen kyhäelmän. Todellista kuluttajan harhauttamista!