Sähkösopimuksilla huijaaminen on yleistynyt. Puhelinmyyjä soittaa kotia ja tarjoaa uutta halvempaa sähkösopimusta. Puhelinkeskustelun perusteella sähkösopimus siirtyy toiselle yhtiölle.
Tyypillistä näissä tapauksissa on, että asiakas on saattanut pyytää tarjouksen uudesta sopimuksesta, mutta ei suostua sähkösopimuksen siirtoon. Joissakin tapauksissa asiakas ei ole halunnut sähkösopimustaan siirtää, mutta siitä huolimatta siirto on tehty. Pitkälti kyse on erimielisyydestä mitä puhelinkeskustelun aikana sovittiin vai sovittiinko mitään. Harva kuluttaja jaksaa lähteä riitelemään asiasta ja tähän huijaamisen kulttuuri pitkälti perustuukin.
Kyse on etämyynnistä joten kuluttajalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa puhelinmyyntisopimus 14 päivän sisällä sopimuksen tekemisestä. Ongelma vain monesti on, että tuo 14 päivän aikaraja kuluu nopeammin kuin tieto sähkömyyntisopimuksen vaihtamisesta saavuttaa kuluttajan.
Lokakuussa 2016 on astunut voimaan Valtioneuvoston asetus sähköntoimitusten selvityksestä ja mittauksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta (217/2016) jonka perusteella kuluttajalla on oikeus kiistää uuden sähkötoimitussopimuksen olemassaolo myös tuon 14 päivän jälkeen. Juridisesti tämä mahdollisuus on ollut aina, mutta on hyvä että asia on selkeytetty myös asetuksen muodossa.
Kuluttajan tulee reklamoida kirjallisesti uudelle myyjälle ja kiistää syntynyt sopimus. Kuluttajan tulee myös ilmoittaa kirjallisesti verkonhaltijalle, eli kuluttajan paikalliselle verkkoyhtiölle uuden sähkömyyntisopimuksen pätemättömyys ja vaatia verkonhaltijaa palauttamaan sähkösopimus vanhalle sähkönmyyjälle.
Sähköä joka on toimitettu pätemättömän sähkösopimuksen mukaisesti, ei tarvitse maksaa uudelle sähkön toimittajalle. Velvollisuus maksuun syntyy vain voimassaolevan sopimuksen perusteella. Jos sopimusta ei ole syntynyt, ei ole myöskään maksuvelvollisuutta.
Todistus vastuu syntyneestä sopimuksesta on puhelinmyyjällä. Puhelinmyyjä saattaa nauhoittaa keskustelun ja pyrkiä vetoamaan nauhoitteen perusteella siihen onko sopimus syntynyt vai ei. Puhelinnauhoite voi kuitenkin olla manipuloitu tai yllättäen sitä ei löydykään. Manipuloituja puhelinnauhotteita on käytetty todisteena mm. Ruotsissa, miksei siis myös Suomessa.
Onkin äärimmäisen tärkeää että myös kuluttaja tallentaa kaikki puhelunsa.
Älypuhelimien aikana ei ole kovin monimutkaista ladata valmis ilmainen sovellus Android- tai Apple- laitteelle joka pitää tallessa tietyn määrän puheluita ja poistaa automaattisesti vanhimpia. Sovellus toimii täysin automaattisesti ja tarvittaessa puhelun saa arkistoon talteen pidemmäksi ajaksi juuri niitä hetkiä varten kun tulee erimielisyyttä siitä mitä puhelimessa sovittiin.
Turha luottavuus sähköyhtiöitä kohtaan ei ole viisasta.
oikeusjakohtuus.blogspot.com
Tosi kertomuksia pienestä ihmisestä korporaatioiden hallitsemassa maassa, jossa oikeus ei kohtaa yksilöä, ja missä kohtuus on viranomaisten ja yritysten määrittelemä totuudeton arvo. Sota omien oikeuksien puolesta jatkuu ...
sunnuntai, joulukuuta 11, 2016
8 kommenttia:
Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)
Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.
Windows 10:ä käyttävistä puhelimissa puheentallennin on sisäänrakennettu käyttöjärjestelmään eli ei edes vaadi ylimääräisten sovellusten asentamista.
VastaaPoistaKaikkein helpoin vaihtoehto on se kun ei osta puhelinmyyjiltä mitään vaan sulkee puhelimen tylysti myyjän korvaan.
VastaaPoistaMaistraattiin ja Trafiin voi tehdä tietojenluovutuskiellon, sekin häiritsee puhelinmyyjien toimintaa.
Puhelinmyyntifirmathan ovat yleensä huijareita.
Ei se auta vaikka puheluita nauhottaisikin tai kieltäytyisi puhumasta myyjän kanssa. Kuten artikkelissa jo kerrotaan, voivat silti aktivoida siirron. Kaikkein paras suojakeino näitä vastaan on simppelisti TEHDÄ diili - vaikka sen paikallisen verkkoyhtiön kanssa. Määräaikainen diili jossain muussa sähköyhtiössä estää minkään siirtojen tekemiset. Toinen vaihtoehto on VÄITTÄÄ puhelinmyyjälle että "juu ei onnaa, mulla on kolmen vuoden diili *yhtiön nimi tähän vaikka caruna*n kanssa." Eivät sitten enempää vaivaudu tekemään (ehkä). Mutta niin - varmin keino on itse kilpailuttaa yhtiöt ja ottaa parin kolmen vuoden diili jonkin kanssa. Näin liittymä on "lukittu". Kumma, että näiden tuputusta ei saada kuriin. Puhelinoperaattoreiden tuputukset saatiin kuriin lainmuutoksilla. Ihme että tällaiset huijarit saavat soitella. Koko puhelinmyynti kaikessa muodossa pitäisi lakkauttaa. Ne on huijausta niin työsuhteina kuin asiakkaillekin päin. Ihme, että suomen valtio antaa kaiken maailman rikollisten toimia vapaasti.
VastaaPoistaMaistraatti, tietojen luovutuskiellot
VastaaPoistaPuhelut kannattaa aina nauhoittaa oli kyse mistä tahansa. Koskaan ei tiedä milloin nauhoitetta tarvii.
VastaaPoistaTarvitsetko kiireellinen laina tai rahoituspalveluja? Ota financialdepartment.online@gmail.com
VastaaPoistaKiitos lainasta Shola. Illalla maksan takaisin Kulti;)
VastaaPoistaFree YouTube Channel | Vimeo - Videoodl
VastaaPoistaVideo video channel. Free youtube mp3 YouTube Channel. Find content by Category: YouTube - Duration: 20-40 minutes. Stream on YouTube. Vimeo.