perjantaina, heinäkuuta 06, 2018

Aiheuttiko taksimatka pettymyksen? Blogi neuvoo kuinka menetellä!

Taksiliikenne on vapautunut ja matkan hinta voi vaihdella rajusti ajan, paikan, taksiyhtiöiden ja kuljettajien välillä. Mikäli maksusta tulee kohteeseen saavuttaessa erimielisyyttä ja taksin kuljettaja pyytää enemmän kuin alunperin oli sovittu - matkaa ei tarvitse, eikä pidä maksaa!

Kauppalehden uutisen mukaan kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies neuvoo ottamaan aina kuitin talteen jotta asian selvittäminen on jälkeenpäin helpompaa. Kuitti toki pitää aina ottaa talteen, mutta virheellisen maksun maksaminen ja asian selvittäminen jälkikäteen on liian tuskainen tie kuluttajalle, eikä se todennäköisesti johtaisi mihinkään.

Taksimatka ja matkasta sovittu hinta on yksityisoikeudellinen sopimus kuljettajan/taksiyhtiön ja kuluttajan/matkustajan välillä. Matkan hinta tai taksa pitää sopia kuljettajan kanssa aina etukäteen. Kuljettaja on velvollinen kertomaan matkan hinnan tai taksan johon hinta perustuu. Mikäli kuljettaja ei kerro hintaa, ei hinnasta ole silloin myöskään syntynyt sopimusta joka velvottaisia matkustajaa. Epäselvyyksien välttämiseksi neuvottelutilanne on syytä nauhoittaa puhelimella.

Mikäli kohteeseen saavuttua hintapyyntö ei ole se mikä sovittiin, kuljettaja pyytää selvästi liikaa tai matkan pituuteen ja aikaan nähden kohtuuttomasti, matkustaja voi kieltäytyä maksun maksamisesta tai maksaa ainoastaan riidattoman osuuden.

Matkan maksamatta jättäminen sopimusriidan takia (erimielisyys hinnasta) ei ole rikos, eikä asian selvittely kuulu poliisille vaikka kuljettaja uhkailisi tai kutsuisi poliisin paikalle. Poliisi selvittää rikoksia, ei yksityisoikeudellisia riitoja. Maksamatta jättäminen muuttuu rikokseksi vain jos matkustajalla oli alunperinkin tarkoitus jättää maksu maksamatta (petos). Taksin kuljettajan tai taksiyhtiön velvollisuus niin halutessaan on lähteä selvittämään riitatapausta oikeuteen jälkikäteen. Matkustajan ei tarvitse tehdä asian suhteen mitään.

Mitä pitää huomioida taksilla matkustettaessa 01.07.2018 jälkeen:
  1. Matkan hinta tai taksa johon hinta perustuu pitää selvittää aina etukäteen. Kuljettaja on velvollinen kertomaan hinnan.
  2. Keskustelu kuljettajan kanssa on helppo tallentaa nykyaikaisella älypuhelimella. Tallenteeseen voidaan palata mikäli sovitusta hinnasta syntyy epäselvyyttä.
  3. Mikäli kuljettaja pyytää matkasta enemmän kuin oli sovittu, tulee kuljettajalle ilmoittaa, että on valmis maksamaan vain sovitun hinnan. Mikäli kuljettaja ei suostu noudattamaan alkuperäistä sopimusta voi matkustaja kysyä kuljettajalta haluaako tämä matkustajan nimen ja puhelinnumeron jatkoselvittelyä varten, sekä poistua autosta maksamatta.
  4. Mikäli kuljettaja pyytää poliisin paikalle, poliisille voi kertoa että kyse on sopimusoikeudellisesta riidasta joka liittyy matkan hintaan. Kyse ei siis ole petoksesta, eli aikomuksesta matkustaa taksilla aikomattakaan maksaa matkaa. Poliisia voi ystävälisesti muistuttaa että yksityisoikeudelliset riidat eivät kuulu poliisille.

oikeusjakohtuus.blogspot.com




30 kommenttia:

  1. Käytän paljon taksia ja täytyy sanoa että a) hintatietoja ei ole autojen ikkunoissa kuten käsittäkseni piti olla ja b) hintaa on vaikea saada kuljettajasta irti puhumalla. Jos yrität neuvotella hinnasta, siitä ne vasta hermostuvat. Kaupankäyntiin, kun kyse on vapaasta hinnottelusta sisältyy aina mahdollisuus tinkiä. Taksikuskienkin olisi aika tottua moiseen.

    VastaaPoista
  2. Juuri näin. Kuluttajaviraston lakkimies ei virkansa puolesta oikein muuta uskalla kertoa kuin että maksakaa kiltisti ja valittakaa jälkerpäin. Täysin älytön neuvo.

    VastaaPoista
  3. Loistava ohje. Ensimmäinen matkustaja joka lähtee taksistani ilman maksamista saa pippurisumutteesta ja nyrkistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistava ohje. Ensimmäinen matkustaja joka lähtee taksistani ilman maksamista saa pippurisumutteesta ja nyrkistä.

      Maksun maksamatta jättäminen silloin kun se ei ole sovitun mukainen ei ole rikos. Matkustajan pahoinpitely puolestaan on rikos.

      Toivottavasti Berberi on tyytyväinen kun sai sotkettua taksiliikenteen yhtä sekaisin kuin Tallinnassa ja Tukholmassa. Tyhmädtä päästä kärsii koko kansa.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. "Ensimmäinen matkustaja joka lähtee taksistani ilman maksamista saa pippurisumutteesta ja nyrkistä."

    Ensimmäinen kuski, joka yrittää minua kusettaa ja voimakeinoin ryöstää, saa luodista.

    VastaaPoista
  6. Tapahtui Helsingissä 7.7.2018. Astuin taksiin ja kysyin hintaa Itäkeskukseen. Kuulema vakiohinta 20 euroa. Autossa ei ollut mittaria. Ihan hyvä hinta, homma ok. Perillä kuski sanoo hinnaksi 40 euroa. Katson monttu auki että mitä helvettiä? Hinnaksi sovittiin 20 euroa. Ei ei, väittää kuski huonohkolla Suomrn kielellä. Hinta on 40 euroa. Sanoin että en maksa ja tarjosin 20 euron seteliä. Kuski veti kauheat kilarit. Nousin autosta ja sanoin että jos raha ei kelpaa niin antaa olla. Kuski tempaisi etuoven auki ja huusi soittavansa poliisit. Sanoin että siitä vaan. Ei siitä sinulle ole apua. Minä maksan sovitun hinnan en enempää. Tarjosin 20 euron seteliä uudelleen. Kuski kiroilee ja ottaa kädestäni kiinni. Huudan, irti! Ei irroata. Tempasen nyrkillä suoraan naamaan. Kuski putoaa polvilleen ja verta valuu nenästä. Käskrn pysyä paikallaan. Laitan 20 euron setelin pyyhkiän alle ja poistun paikalta.

    Kiitos kivasti vitun ääliö lehmä Berner. Hyvin uudistettu ... joo varmaan oli yksittäistapaus kuten aina.

    VastaaPoista
  7. Maksujen kanssa ei ole ollut ongelmia. Enemmän ongelmia on siinä että taksin saa ottaa mistä kohdin jonoa vain. Ei sovi oikein ravintoloiden sulkeuduttua "taksijonoon" .... tulee helposti turpaan.

    VastaaPoista
  8. Yksi hyvä puoli uudistuksessa on. Asiakas saa valita taksinsa itse tolpalta. Ei tarvitse ottaa taksia jonka kuljettaja ei täytä asiakkaan kriteereitä. Esimerkiksi ulkoisen olemuksen tsi käytöksen suhteen.

    VastaaPoista
  9. Rasisti. Sulla ei ole oikeus valita kuljettajaa ihon värin perusteella!

    VastaaPoista
  10. Kuka puhu ihon väristä mitään? Sä näet rasismia vainoharhaisesti joka paikassa. Olet kuitenkin väärässä. Mä voin valita auton ihan millä perusteella tahansa vaikka siten että en suostu ottamaan taksia jonka auto on Audi tai että auto on väärän värinen tsi kuljettaja on nainen tai liian vanha tai ei suomalainen jne. Katsos mun ei tarvi perustella valintaa kenellekään.

    VastaaPoista
  11. Nyt on hyvä kun saa vapaasti valita kuskin. Ei tarvi näiden kyytiin lähteä jotka ajaa miten sattuu. Jos naama ei miellytä niin toinen taksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten naamasta näkee ajotavan?

      Poista
  12. kyllä naamasta voi päätellä paljon erilaisia käyttäytymismalleja.

    VastaaPoista
  13. Ei ole kyse ajotavasta vaan siitä miellyttääkö naama. Jos naama ei miellytä menee seuraavalle taksille. Ek tässä ole ongelmaa. Ihmiset tekee valintoja jatkuvasti. Nyt on helppo tehdä myös taksin valinnassa.

    VastaaPoista
  14. Tässäkin on uutinen kuinka taksi otti enemmän kuin alunperin sovittin.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005780104.html

    Hävettää suomalaisten naiviuud, kiltteys ja munattomuus. Kuka vitun idiootti maksaa maksun joka ei ole sovitun mukainen. Hävetkää. Ei ole uusista sukupolvista mihinkään. Täysin munatonta.

    VastaaPoista
  15. Pienemmillä paikkakunnilla saa olla iloinen jos löytyy edes taksi, joka olisi valmiina viemään yhtään mihinkään. Kyllä tämä uudistus on ainakin alkuun menny niin perseelleen kun olla ja voi. Ja kyllä asenne on sama kuin monella muullakin että jos tähän kaupan päälle vielä joku rupee kusettaan niin varmasti jätän maksamatta kokonaan. Täälä mitkään rengit rupee hyppiin silmälle.

    VastaaPoista
  16. Jos matkan hinta perustuu mitattuun matkaan tai aikaan, pitää olla taksamittari. Puhelimessa pyörivä taksamittari ei käy. Jos mittari näyttää oudolta tai se pyörii kuljettajan puhelimessa tai tabletissa, kannattaa pyytää kuljettajalta taksamittarin asennus- ja sinetöintitodistus. Jos kuljettaja ei tätä pysty esittämään, ei matkaa tule maksaa vaan riitauttaa se kuten yllä.

    VastaaPoista
  17. Hei, luotto yksilöiden välillä on rahoitustapahtuma, jolla lainataan rahaa suoraan ihmisiltä ilman pankin väliintuloa. Suurimman osan ajasta se tehdään perhe- tai ystävällisessä ympäristössä. Mutta viime aikoina voit lainata muukalaiselta. Olen valmis tarjoamaan lainoja kenelle tahansa, jolla on mahdollisuus maksaa se takaisin ilman huolta. Odotan innolla tekemistäni kanssasi, jos tarvitset todella luottoa ja jos se on hyvää.

    Sähköposti: ( simondurochefort@gmail.com )

    VastaaPoista

  18. I am absolutely loving your gorgeous blog!I love this blog.Thanks for sharing.

    VastaaPoista
  19. Hei ja tervetuloa Spotcap Global Loan Services -palveluun. Nimeni on Claudia Klein, olen lainanantaja ja myös laina-konsultti.

    Tarvitsetko kovasti rahoitusta? tarvitsetko lainaa erilaisiin tarkoituksiin? Jos vastaus on kyllä, suosittelen ottamaan yhteyttä yritykseesi kautta | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsApp: +4915758108767 | ja sinulla on laina tililläsi 24 tunnin sisällä, koska tarjoamme erinomaisia ​​lainapalveluita ympäri maailmaa.

    Tarjoamme kaikenlaisia ​​lainapalveluita (henkilökohtainen laina, yrityslaina ja monia muita), tarjoamme sekä pitkä- että lyhytaikaisia ​​lainoja ja voit myös lainata jopa 15 miljoonaa euroa. Yritykseni auttaa sinua saavuttamaan monenlaisia ​​tavoitteita monilla lainatuotteilla.

    Tiedämme, että laillisen lainan saaminen on aina ollut valtava ongelma Henkilöille, joilla on taloudellisia ongelmia ja jotka tarvitsevat siihen ratkaisun, monien ihmisten on vaikea saada pääomalainaa paikallisista pankeistaan ​​tai muista rahoituslaitoksista korkean koron vuoksi. korko, riittämätön vakuus, velan ja tulon suhde, matala luottotulos tai muut syyt.

    Ei enää odotusaikoja tai stressaavia pankkikäyntejä. Palvelumme on käytettävissä ympäri vuorokauden - voit saada lainaa ja suorittaa transaktiosi missä ja milloin tarvitset.

    Tarjoamme 24 tunnin maailmanluokan lainapalveluita. Kysymyksiä / kysymyksiä? - Lähetä sähköpostia osoitteeseen | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 | & Vastaa hetkessä.

    Perheesi, ystävien ja työtovereiden ei tarvitse tietää, että sinulla on vähän rahaa, kirjoita meille vain ja saat lainan.

    Taloudellinen vapaus on sinun käsissäsi!

    VastaaPoista
  20. Kiitos tästä kirjoituksesta. Me olemme menossa reissuun, ja olemme miettineet taksin tilausta. On hyvä, että on kirjoituksia jotka kertovat mitä asioita tulee ottaa huomioon. Kiitos!

    VastaaPoista

Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.