Blogi on julkaissut muutaman artikkelin liittyen Elisan laskutusjärjestelmän uudistamiseen ja sen kautta syntyneisiin ongelmiin, jotka rehellisesti sanottuna koettelevat Elisan asiakkaiden hermoja.
Lue: Elisan laskutus ongelmat (tammikuu 2007)
Lue: Sama lasku kahteen kertaan (maaliskuu 2007)
Tammikuussa 2007 Elisa laskutti oman tietojärjestelmävirheensä takia asiakkailta yli kaksi vuotta sitten soitettuja puheluita. Käytännössä asiakkailla ei ollut mahdollisuuksia tarkistaa laskutuksen oikeellisuutta, koska laskutuksen perusteena oli Elisan omat puhelutiedot. Tarkistaminen olisi edellyttänyt asiakkaalta tarkkaa kirjanpitoa soittamistaan puheluista.
Maaliskuussa 2007 Elisa lähetti laskuja, joissa jo kerran maksettu maksu yritettiin periä toisen kerran.
Helsinginsanomat on julkaissut artikkelin 13.7.2007, jossa kerrotaan Elisan tällä kertaa lähettäneen virheellisen laskun 100 000 asiakkaalle. Ongelma kuulostaa täsmälleen samanlaiselta, jonka blogi raportoi jo maaliskuussa. Laskulla yritetään periä maksuja, jotka asiakas on kuitenkin jo kertaalleen maksanut.
Pitäisikö tätä asiaa jauhaa blogissa vielä kertaalleen? Ei tällä kertaa. Blogin edustaja vaihtoi operaattoria jo ensimmäisen töppäyksen yhteydessä tammikuussa. Blogin artikkelin palautteen perusteella samoin teki moni muukin. Muutama varoittava sana on kuitenkin paikallaan.
Minkälaista palvelua sinä haluat omalta puhelinoperaattoriltasi? Jos laskutuksessa on noin paljon ongelmia, herää kysymys voiko mihinkään muuhunkaan operaattorin toiminnassa luottaa. Kuinka oikein ovat kertyneet liittymän käyttötiedot? Asiakkaiden pitää vaatia laadukasta palvelua. Liian usein suomalaiset tyytyvät vain hyssyttelemään ja kärsivät ala-arvoisesta palvelutasosta.
Nykypäivänä vaihto onnistuu helposti internetin kautta. Uusi SIM-kortti tulee postitse ja uusi operaattori hoitaa liittymän irtisanomiset ja uuden liittymän avaamiset. Kokemuksesta voin sanoa, että kolmen puhelinliittymän vaihto aikanaan Elisalta DNA:lle kesti tasan 10 minuuttia.
Tässä linkit. Voit vaihtaa liittymän Soneralle tai vaikkapa DNA:lle.
Tosi kertomuksia pienestä ihmisestä korporaatioiden hallitsemassa maassa, jossa oikeus ei kohtaa yksilöä, ja missä kohtuus on viranomaisten ja yritysten määrittelemä totuudeton arvo. Sota omien oikeuksien puolesta jatkuu ...
lauantaina, heinäkuuta 14, 2007
8 kommenttia:
Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)
Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.
Joo, kiitos linkeistä, vaihdoin omat ja lasten liittymät sen maaliskuisen artikkelin jälkeen. Hyvä blogi sulla.
VastaaPoistaVaihdettu on jo kauan sitten.
VastaaPoistaMä en ole käyttänyt Elisaa enää aikoihin, noi niitten töppäykset alkaa olla sitä luokkaa että tyhmempikin ihminen jo tajuaa vaihtaa operaattoria
VastaaPoistaValitettavasti sorruin kytkysopimukseen ja ensi kevääseen on vielä Elisaa kestettävä. Sitten kyllä operaattori vaihtuu. Käsittämätöntä töppäilyä.
VastaaPoistaMoikkelis. Tulipa mieleen artikkelia lukiessani eräs muutaman kuukauden takainen, henkilökohtainen kokemukseni tämän pask.. siis erikoislaatuisen yrityksen kanssa.
VastaaPoistaEli tein joskus joulukuussa 2005 Elisan liittymäkauppiaan kanssa 12kk liittymäsopimuksen. Syksyllä 2006 tuli kuitenkin tilanne, jossa halusin sen vaihtaa. Se ei tietenkään onnistunut sopimuksen laadusta johtuen, joten otin kuitenkin uuden liittymän ja odottelin joulukuuhun 2006 jolloin soitin Elisalle ja irtisanoin liittymän. Tämä irtisanominen tapahtui juuri tämän maankuullun laskutustapauksen aikoihin.
Painotan nyt vielä, että tämä tapahtui joulukuussa 2006, jolloin liittymä suljettiin - tai ainakin piti sulkea - enkä ajatellut asiaa enempää. KUNNES...
Maaliskuussa 2007 Elisa yllätti iloisesti lähestymällä kirjeitse about kahdeksan euron laskulla tämän "irtisanotun" liittymän kohdalla. Laskuerittelyn mukaan puheluita oli muutamia sekunteja, joka taas oli erittäin mielenkiintoista, koska silppusin SIM-kortin silloin joulukuussa suorastaan rituaalisin menoin ja heitin kappaleet menemään.
Eli Elisa laskutti mua puheluista (8 euroa muutamasta sekunnista?!!!) joita oli soitettu irtisanotun liittymän hävitetyllä SIM-kortilla.
Soitin sitten samana päivänä asiakaspalveluun hyvin lämpimänsävyisen puhelun koskien tätä tapausta, ja Elisan päässä mulkk... siis ammattitaitoinen asiakaspalveluhenkilö käski hakemaan uuden SIM-kortin liittymään jota he eivät kuulemma voi sulkea uuden 12kk sopimusjakson pyörähdettyä käyntiin vaikka nimenomaan olin irtisanonut liittymän silloin joulukuussa.
Mutta tietenkään en tajunnut silloin pyytää mitään kirjallista dokumenttia irtisanomisesta, joten sitä oli vähän vaikea siinä vaiheessa todistaa.
Kirjoitin vielä samana iltana reklamaatiokirjeen jonka olin viemässä seuraavana päivänä postiin, mutta soitin onneksi silloin vielä uudestaan rauhoituttuani ja sain astetta miellyttävämmän asiakaspalveluhenkilön suostuteltua liittymän sulkemiseen, sikäli kun hänenkin mielestä oli ilmiselvää ettei liittymää käytetä kun kolmen kuukauden ajalta siihen ei ollut kertynyt kuin muutamia Elisan mystisiä ilmasekunteja oikein kahdeksan euron edestä.
Näillä näkymin olen onneksi viimein päässyt irroittautumaan Elisan jäätävistä kahleista!
Toinen osa sitten olisikin järkyttävät kokemukseni edellämainitun firman nettiliittymän kanssa, mutta ehkä avaudun siitä myöhemmin.
Niin ku tääkin blogi on painottanut, kannattaa nauhoittaa ne puhelut erityisesti Elisan asiakaspalvelun kanssa, on helpompi todistaa mitä oon sovittu.
VastaaPoistaEi tämä vielä mitään, mutta jouduin tappelemaan Elisan kanssa 1.5v aiheettoman laskun takia. En ole koskaan ollut puljun kanssa missään tekemisissä enkä tehnyt sopimusta. Elisa kuitenkin yritti laskuttaa laajakaistan käytöstä. Korvaus minulle: 50eur.
VastaaPoistaHei,
VastaaPoistaElisa sattumoisin sulkee liittymät seuraavassa tilanteessa: Jätät laskun maksamatta -> uudessa laskussa on edellinen lasku mukana uuden eräpäivän kanssa. Itse liittymä kuitenkin sulkeutuu kaksi päivää ennenkuin eräpäivä umpeutuu. Ennen liittymä siis pysyi auki kunhan laskut hoiti kahden kuukauden välein eräpäivään mennessä, mutta nykyään se pitää avata puhelimitse laskun maksun jälkeen. Monikohan soittelee suljetulla liittymällä sitä auki parhaillaankin?