Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

tiistaina, tammikuuta 09, 2007

Elisan laskutus ongelmat

Elisa on ilmoittanut laskuttavansa jälkikäteen, jopa 2 vuoden viiveellä, laskuttamatta jääneitä tai liian vähän laskutettuja puheluita. Tästä on artikkeli sekä DigiToday uutisissa, että Elisan omilla sivuilla.

Toiminta herättää monia kysymyksiä! Ensimmäisenä tulee tietysti mieleen, miten voin tarkistaa lisälaskun oikeellisuuden? Tarkistus perustuu käytännössä vain ja ainoastaan Elisan antamaan tietoon soitetuista puheluista, ajankohdista ja sillä hetkellä perityistä hinnoista. Mistä tiedän että Elisan antamat tiedot ovat oikein? Isompi ongelma ovat puhelut, joita ei ole laskutettu ollenkaan. Mistä liittymän haltija voi tietää tai edes muistaa onko kyseisiä puheluita edes soitettu? Tässäkin joudutaan turvautumaan vain ja ainostaan Elisan antamiin tietoihin. Jos laskutusjärjestelmässä on noin paljon ongelmia, miten kuluttaja voi tietää edes lisälaskun olevan oikein? Pitäisikö tässä luottaa Elisan sanaan? Liittymän haltijalla ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia todentaa "Elisa-lisien" olevan oikein, tai että kyse ei ole esimerkiksi kaksinkertaisesta laskutuksesta.

Keskimääräinen lisälasku on uutisissa annetun tiedon mukaan alle kolme euroa. Tuskin yksikään kuluttaja jaksaa riidellä kyseisestä summasta. Elisalle puolestaan kertyy aikamoinen laskutuslisä, jos lisälaskutettavia on esimerkiksi yli puolet Elisan asiakasmäärästä. Eikö nyt olisi hyvä hetki kuluttajaviraston mainostamalle ryhmäkanteelle?

Valitettavasti ei. Tosiasia on, että maksu jota ei ole vaadittu maksettavaksi vanhenee vasta kolmessa vuodessa, jonka jälkeen laskua ei tarvitse maksaa. Tässä kohdin ehto ei täyty.

Mitä voin tehdä?

Ensimmäinen tehtävä on sanoa sopimuksensa irti Elisalta. Liittymän siirto onnistuu samantien internetin kautta esimerkiksi DNA:lle.

Lisälasku kannattaa yrittää tarkistaa, varsinkin jos vanhoja laskuja on vielä jäljellä.

Elisa lupaa omilla sivuillaan puheluerittelyn soitetuista puheluista maksutta. Puheluerittelyn voi tilata tekstiviestillä. Puheluerittely kannattaa tilata jo pelkästään varmistuakseen laskun oikeutuksesta. Ehkä joku kyseisessä yhtiössä herää kun kymmeniä tai jopa satojatuhansia puheluerittelyjä lähetetään postitse asiakkaille. Puheluerittely kannattaa tilata vaikka kyse olisi muutamsta eurosta.

"Puheluerittelystä näkyy soitetun puhelun päivämäärä ja kellon aika, puhelinnumero, kolme viimeistä numeroa peitettynä, soitetun puhelun kesto, soitetun puhelun hinta, verottomana. Summasta on vähennetty jo teiltä aiemmin veloitettu matkapuhelumaksu. Voimme toimittaa puheluerittelyn veloituksetta. " (www.elisa.fi)

Onkohan kukaan Elisassa miettinyt mikä on se tavoiteltu voitto lisälaskutuksella, kun ottaa huomioon toiminnalla aiheutettu negatiivinen vaikutus imagoon, liittymänsä irtisanoneet asiakkaat ja esim. puheluerittelyjen lähettämisestä aiheutuneet kulut. Nähtävästi ei.

Elisalla viiveet eivät rajoitu pelkästään asiakaspalveluun, nyt myös laskutukseen. Olen tällä päiväyksellä irtisanonut / siirtänyt liittymäni DNA:lle Elisalta.

29 kommenttia:

Pera kirjoitti...

Jep, pistin kanssa vaihtoon samantien, samoin teki vaimo, joten hyvä elisa -2 asiakasta.

Anonyymi kirjoitti...

Paljon noi elisalla oikein luulee saavansa lisää rahaa, paljonko on laskuttamatta. Luulis ton kokosella firmalla olevan miestä myöntää virheensä ja antaa asian olla. Vaikuttaa todella kusetukselta,

Anonyymi kirjoitti...

Paljonko Elisa on manipuloinut puhelutietoja? Kukaan ei voi muistaa miten ja minne soitti 1-2 vuotta sitten.

Elisa kirjoitti...

Laskutus ei ole ainoa asia mikä täällä Elisalla ei toimi, jos vain tietäisitte ...

Leena kirjoitti...

Sama juttu, oma ja kahden lapsen liittymä siirrettiin juuri Soneralle.

Anonyymi kirjoitti...

Entäs liittymät jotka ovat olleet auki 2005 ja 2006 mutta ovat jo esim. marraskuussa 2006 siirretty toiseen yhtiöön tai suljettu. Mitä sanotaan liittymäsopimuksessa. Voiko liittymää laskuttaa vielä jälkikäteen?

Anonyymi kirjoitti...

Kuten itsekin toteat, maksut vanhenevat vasta kolmen vuoden kuluttua joten Elisalla on täysi oikeus periä saataviaan. Eikö se ole vain hyvä asia että tekevät korjauksia, jos alkuperäinen laskutus on ollut väärin? Pahempihan olisi jos antaisivat vian vain olla.

Hämmästelet myös kovasti, miten asiakas voi tietää laskutuksen oikeellisuuden, ja suosittelet puheluerittelyjen tilaamista. No sama ongelmahan on olemassa oli lasku sitten jälkiperintää viime vuodelta tai normaali lasku viime kuukaudelta. Elisan ilmoittamien puhelumäärien ja -kestojen mukaanhan me kaikki laskumme maksamme, ellei sitten itse pidä erillistä päiväkirjaa omista puheluistaan.

Elisalla on asiaa koskien hyvä FAQ, jossa mm. vastataan toisen blogikommentoijan kysymykseen irtisanottuja liittymiä koskien.

Anonyymi kirjoitti...

Nähtävästi koskee jopa 1 000 000 asiakasta. Eli 3 eur x 1 milj on vanhan laskuopin mukaan 3 000 000 eur tällä tempauksella.

Helppohan tämä on järjestää kun yksikään asiakas ei pysty todentamaan että eli ole kyseisiä puheluita soittanut.

Pitäisköhän jälkikäteen ilmoittaa omankin firman asiakkaille että laskutusvirheen takia jokaiselta peritään erikseen 5 eur.

Entinen Elisalainen kirjoitti...

Varmaan on oikeus laskuttaa puheluita ja FAQ:ssa selvästi sanotaan että Elisan keräämät tiedot puheluista ovat oikein. Kuitenkin näin jälkikäteen voidaan miettiä jos laskutusjärjestelmä ei ole toiminut oikein, voiko luottaa siihen että onko muutkaan järjestelmät toimineet oikein? Käytännössä asiakas ei pysty varmistumaan asiasta.

Hypoteesi: Elisa tahallisesti lisää puhelutietoja soittamattomista puheluista vuodelle 2005 ja 2006. Tätä yksikään asiakas ei pysty todistamaan, mutta eihän lisämaksu ole kuin 3 euroa.

Jos maksat edellisen kuun laskua sinulla on muistikuva siitä kuinka paljon olet soitellut. Muistikuvaa siitä oletko soittanut johonkin yritysnumeroon 2005 tai 2006 on olematon.

Jokaisen tulee nyt siirtää blogin ehdotuksen mukaan liittymänsä pois Elisalta, ei varmasti tapahdu omalle kohdalle toiste.

Muistakaa tilata ilmainen puhelinerittely.

Muistakaa tehdä kirjallinen vastalause asiakaspalveluun ja vaatikaa vastausta.

Onphan Elisan väellekin jotain tekemistä!

Anonyymi kirjoitti...

Juuri siirsin liittymäni Soneralle

Anonyymi kirjoitti...

Totta kai saa periä, mutta käsittääkseni pointti on siinä että jos tuollainen virhe on sattunut alunperin, on täysin mahdollista että myös tämä "laskutusajo" ylimääräisistä maksuista on virheellinen. Asiakas ei sitä kuitenkaan pysty todentamaan. Täysin mahdollista että tapahtuu uusi virhe ja joitakin puheluita laskutetaan moneen kertaan.

Tässä on vain Elisan sana siitä että kaikki on ok, ja eihän se ole ollut aikaisemminkaan.

Anonyymi kirjoitti...

KANNATTAA ÄÄNESTÄÄ JALOILLAAN! Itse olen miettinyt mihin siirtyisin kuin DNA puhe-etu loppui, no en ainakaan Elisalle!

Anonyymi kirjoitti...

Kuten itsekin toteat, maksut vanhenevat vasta kolmen vuoden kuluttua joten Elisalla on täysi oikeus periä saataviaan. Eikö se ole vain hyvä asia että tekevät korjauksia, jos alkuperäinen laskutus on ollut väärin? Pahempihan olisi jos antaisivat vian vain olla.

Vika tietysti kannattaa korjata, mutta ei omasta virheestä tarvitse rangaista asiakasta. Elisa olisi voinut kärsiä tappiot itsellään.

Tosiasia on, että lisälaskutuskin voi mennä täysin väärin. Miksi? Elisa vakuuttaa että kaikki on nyt ok, mutta niinhän ne ovat sanoneet aina, vaikka laskutuksessa on tapahtunut virheitä.

Anonyymi kirjoitti...

Kaveri porukassa käytiin eilen siirtämässä 3 hemmon liittymät DNA:lle. On sitä paitsi paljon halvemmat puhelut ja kuukausimaksut kuin Elisalla.

Elisalla töissä mutta ei asiakkaana - ikinä kirjoitti...

Teleoperaattori Elisa jatkaa henkilöstönsä pienentämistä ulkoistuksin. Tällä kertaa ulkopuoliselle henkilöstövuokrausyritykselle siirtyy 187 henkeä tilauksista ja laskutuksesta, ja Elisan mukaan säästöohjelma jatkuu edelleen.


Kyllä me Elisalla tarvitaan rahaa, älkää itkekö. Samalla henkilöstö pienee jälleen, ihan kun ei ois tarpeeksi jo annettu kenkää.

Elisalainen kirjoitti...

Elisa on työnantajana perseestä. Pelkkiä potkuja ja vähennyksiä jatkuvasti. EI OLE IHME ETTÄ HOMMAT EI TOIMI!

Anonyymi kirjoitti...

Siirsin liittymän pois Elisalta. Tosin nää operaattorit alkaa olla vähissä. Jossakin on aina jotakin vikaa.

Anonyymi kirjoitti...

Tänään soitettiin että tulee 35 euron lisälasku. 2 liitymää vaihdettu DNA:lle. Opiskelemassa olevalle jälkikasvulle lähetetty Emailia, että jos haluavat että maksan heidän puh. laskunsa liittymät on siirrettävä toiselle palveluntarjoajalle. Ja niitä on 4 kpl. 2 adsl liittynää etsii myös uutta palvelun tarjoajaa. Tilanne täytyy kartoitta ensin. Tuo DNA tuli siitä kun Elisa ja saunis on käytännössa sama ja Sonera ruotsalaisten.

Anonyymi kirjoitti...

Lasten liittymät siirtyivät DNA:lle Elisalta. Kiitos tästä artikkelista. Samoin siirsin Elisan ADSL liittymän Welholle ja onhan se parempi.

Anonyymi kirjoitti...

Olipa hauskaa. Lisälasku Elisalta oli 8,50 eur, samaan aikaan oli puheaikaa jääny käyttämättä ja hyvitys oli 8,42 eur. Eli lisä lasku oli 0,08 eur. Nyt kun tilasin vielä ilmaisen puheluerittelyn Elisalta ja he postittavat sen kotia, voi vain kysyä?

Jäikö Elisa vielä voitolle tuon 0,08 eur jälkeen? Heheh, tosi surkee firma. Siirrän maanantaina liittymän soneralle tai dna:lle.

Elisalainen, mutta ei kauvaa kirjoitti...

Älkää maksako noita laskuja. Mä olen Elisalle töissä ja tää firma on sitten perseestä. Ei huonompaa työnantajaa ole olemassakaan. Onneksi eläkeikään ei ole kauan, joten jos vielä jaksais olla vuoroin töissä ja vuoroin saikulla.

Nuoret ihmiset, kun haette töitä välttäkää Elisaa.

Anonyymi kirjoitti...

Onkohan ketään laskutettu toisin päin virheellisesti, eli onko joku saanut elisalta palautusta liikaa maksetuista laskuista? Epäilen...

Anonyymi kirjoitti...

saattaa olla että elisalla on jonkun pykälän mukaan oikeus periä kolmen vuoden ajalta saataviaan MUTTA tuskin puheluita voidaan verrata johonkin selkeään tuotteeseen esim sähköön tai lomamatkaan. ne on kuluttajan helppo todentaa mutta puhelulaskuri on jossakin elisan kellarissa. heillä meni itseltä lähes kaksi vuotta ennekuin saivat selville virheen ja nyt sitten meidän pitäisi se vain hyväksyä ilman tuota teknillistä mahdollisuutta.

En aio hyväksyä! sen sijaan toimin siten että siirsin liittymäni pois DNAlle, meni luottamus Elisaan!

Anonyymi kirjoitti...

saattaa olla että elisalla on jonkun pykälän mukaan oikeus periä kolmen vuoden ajalta saataviaan MUTTA tuskin puheluita voidaan verrata johonkin selkeään tuotteeseen esim sähköön tai lomamatkaan. ne on kuluttajan helppo todentaa mutta puhelulaskuri on jossakin elisan kellarissa. heillä meni itseltä lähes kaksi vuotta ennekuin saivat selville virheen ja nyt sitten meidän pitäisi se vain hyväksyä ilman tuota teknillistä mahdollisuutta.

En aio hyväksyä! sen sijaan toimin siten että siirsin liittymäni pois DNAlle, meni luottamus Elisaan!

Anonyymi kirjoitti...

Perintätoimistolta tuli yksi päivä kirje... SIinä oli velotuksena lasku + maksumuistuksista 10 EUR ...

Mitään maksumuistutuksia en ole koskaan Elisalta saanut mutta perintätoimistolle oli pakko maksaa kun uhkasivat ulosotolla (lasku 16 UUR) ja kertoivat että minun etujeni mukaista on maksaa, eikä kiistää maksua...

Pyysin sitten kopioita (viisaasti kävin keskutelun Emailina...) maksumuistutuksista, mutta vastaus oli ynseästi että minun velvollisuuteni on tarkistaa postini...

Otin yhteyttää kuluttajaasiamieheen (KANNATTAA tehdä) ja hännen vastauksena oli että Elisan on TODISTETTAVA ensin se että he ovat minulle maksumuistutukset löähettäneet... Uusi yhteys ELisalle ja nyt olikin jo parempi ääni kellossa, luvattiin lähettä kopiot hetimiten... Vaan ei ole näkynyt... Soitin tänään sitten taas Elissalle ja heti ensimmäien vastaus oli että he hyvittävät minulle ko. veloitukset.. Katotaan miten käy.

Mutta odotellessa takaisinsoittoa (enää siis en ole ollut Elisan asiakas puoleen vuoteen), on todettava että Elisalla on todella jotakin pielessä laskutuspuolella... Ovat tämänkin bugin ilmeisesti havainneet nyt, sillä ääni on muuttunut kellossa koko ajan ystävällisemmäksi... Eivät vain tunnusta että missä vika on ...

Ryhmäkanne olisi kyllä poikaa, kuinkakohan monelta on veloitettu lähettämättömästä maksumuistutuksesta ja kuika moni ei ole jaksanut reagoida tilanteeseen?

Ilmasta rahaa Elisalle.

Anonyymi kirjoitti...

Mitä jos suorittaisi ko. laskun ilman viitenumero, jolloin lasku menee käsinselvitykseen, joka tietysti ei ole kovinkaan halpaa puuhaa. Lisäksi voisi maksaa "vahingossa" 50 senttiä liikaa, jonka ne sitten palauttavat, jälleen käsimenetelmällä takaisin. Saavatpahan ainakin töitä kerrakseen.

Anonyymi kirjoitti...

Höpsön höpsön.. Mitäs sitä suotta operaattoria moisen takia vaihtamaan.. Itselleni tuli n7€ ja siskolleni (liittymä minun nimissä) 0.58€ lisälaskua.. Soitin elisalle ja hetken neuvottelun tuloksena sain neuvoteltua, että minun tulee saada puheluerittely ko. kuukausilta, joilta lisälaskua tulee (tietysti täysin numeroin..Onnistuu!) ja laskuista tietysti myös kopiot ko.kuukausilta, jolloin voin vertailla, että olen soittanut tuon verran ja maksanut tuon verran ja todeta maksaneeni liian vähän.. Hetken pohdittuaan elisan edustaja huokaisi ja kysyi, että olisiko ok, jos hyvittäisi minulle seur laskussa 10€ ja siskolleni 1€ ja maksaisin nyt lisät, johon tietysti totesin että ok.. :)

Anonyymi kirjoitti...

Itse olen ainakin viihtynyt Elisalla duunissa. Ei mitään valittamista.

Harmmillisia tuollaiset laskutuspuolen kömmähdykset mutta kyllä noista on yleensä sopuun päästy.

Anonyymi kirjoitti...

Elisa on niin syvältä perseestä kun olla voi!