Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

tiistaina, marraskuuta 17, 2009

Katevarauksen kirous

Katevaraus on korttitilille ostoksesta tehty ennakkovaraus. Katevaraus vähentää tilin saldoa tai luottokortin käyttövaraa ennen kuin varsinainen tapahtuma veloitetaan tililtä. Katevaraus poistuu kun varausta vastaava veloitus tehdään tilille. Myyjä voi myös purkaa katevarauksen tai mikäli katevarausta ei pureta eikä veloiteta, katevaraus purkautuu automaattisesti tietyn ajan kuluttua. Monesti tämä aika esimerkiksi luottokorteilla on laskutuskausi, eli yksi kuukausi.

Neste Oil

Neste Oil:lla on uudistettujen huoltoasemien maksuautomaateilla käytössä katevarausjärjestelmä, jossa asiakas syöttää ensin katevarauksen summan. Eli käytännössä oletuksen sille kuinka suurella summalla hän aikoo autoaan tankata. Tämä katevaraus astuu voimaan heti asiakkaan tilille. Tankkauksen päättyessä pitäisi järjestelmän automaattisesti veloittaa asiakkaan tililtä tankkauksen hinta ja purkaa aikaisemmin asetettu katevaraus. Nesteen asiakkaat ovat kuitenkin raportoineet useista tapauksista jossa asiakkaan tililtä on veloitettu tankkauksen hinta ja samalla katevaraus on jäänyt rasittamaan asiakkaan tiliä. Käytännössä esimerkiksi 120 euron katevaraus ja 90 euron tankkauksen jälkeen asiakkaan tililtä on veloitettu 90 euroa tankkauksesta ja lisäksi 120 euron katevaraus on jäänyt voimaan. Neste Oil:n asemalla suoritetun tankkauksen jälkeen asiakkaalla onkin ollut 210 euroa vähemmän käyttövaraa tilillään. Tämä on aiheuttanut monille ikävän yllätyksen ja eräissä tapauksissa jopa vakavaa haittaa.

Neste Oil:n verkkosivuilla kerrotaan että katevaraus korjataan jälkikäteen, eli se muutetaan vastaamaan varsinaista tankkausta. Helsingin Sanomien 26.9.2009 julkaisemassa uutisessa Neste Oil:in ylläpitopäällikkö Timo Hietaharju kertoo, että Neste Oil:lla on tiedossa tapauksia joissa katevaraus on jäänyt voimaan tankkauksen jälkeen. Haastattelusta saa väkisin kuva, että jos katevarauksen purku epäonnistuu, ongelma näyttää olevan enemmänkin asiakkaan. Ylläpitopäällikkö toteaa, että jos asiakkaalla on vain hyvin vähän rahaa tilillään voi olla että asiakas ei saakaan kaupassa ostettua kortillaan mitään. Vika on kuitenkin pankin järjestelmässä. Melkein samaan hengenvetoon todetaan, että silloin asiakkaan tulee ottaa yhteys pankkiin ja saada katevaraus sitä kautta purettua. Se voi kuitenkin viedä aikansa.

"Tapauksia on ollut ennen muuta S-pankin kanssa. Heidän järjestelmänsä ei täysin ymmärrä, kun me peruutamme käyttämättä jääneen osuuden. Kyse on ollut nimenomaan luottokorteista. Myös Nordean kanssa tuli aluksi muutamia ongelmatapauksia." (HS, uutinen, 26.9.2009)

"Tämä voi tarkoittaa käytännössä, että asiakas, jolla on tilillä hyvin vähän rahaa, ei saakaan ostettua kaupassa kortillaan, koska tili näyttää tyhjältä." (HS, uutinen, 26.9.2009)

"Pitää ottaa yhteys pankkiin. Sitä kautta sen saa purettua. Sielläkin on tietoisuus jo levinnyt, mutta virkailijoita on paljon ja se vie aina aikansa." (HS, uutinen, 26.9.2009)

Verkkokauppa.com

Muutama Verkkokauppa.com:n asiakas on valittanut että luottokorttiostoksesta tehty katevaraus on jäänyt rasittamaan luottokortin käyttövaraa sen jälkeen kun asiakas on perunut ostoksensa. Käytännössä asiakas on siis tilannut tuotteen esimerkiksi Tallinnan varastosta ja maksanut ostoksen luottokortilla. Tuotetta ei ole ollut heti saatavilla. Muutaman päivän jälkeen asiakas on muuttanut mielensä ja perunut tilauksen. Tässä yhteydessä Verkkokauppa.com:n tulisi perua myös tehty katevaraus, mutta näin ei ole aina käynyt. Tilauksen arvo on jäänyt rasittamaan luottokortin käyttövaraa. Esimerkiksi luottokunta peruu lunastamatta jääneet katevaraukset vasta laskutuskauden päättyessä. Eli mikäli asiakas on tilannut 850 euron arvoisen tietokoneen oman korttinsa laskutuskauden alussa, maksanut tuotteen ja lopulta kuitenkin perunut tilauksen, on mahdollista että 850 euron katevaraus jää vähentämään kortin käyttövaraa jopa 3-4 viikoksi.

Koska kyse on näissä tapauksissa luottokorttiostoksesta voi asiakas ottaa yhteyttä kortinmyöntäjään, esimerkiksi Luottokuntaan ja kertoa Verkkokauppa.com:n sopimusrikkomuksesta ja vaatia katevarauksen poistamista. Luottokunta on yleensä katevarauksen poistanut. Luottokorttikaupassa luottokortin myöntäjä vastaa myyjän sopimusrikkomuksesta. Sopimusrikkomus on kyseessä koska tilauksen peruuttamisesta huolimatta katevarausta ei ole purettu myyjän toimesta.

Yhteenveto

Palvelun tuottaja, tässä tapauksessa Neste Oil ja Verkkokauppa.com ovat vastuussa palvelunsa toimivuudesta, alusta loppuun asti. Vastuuta ei voi siirrättää kolmannelle osapuolelle. Asiakkaan kannalta on epäoleellista onko virhe palvelun tuottajan vai pankin järjestelmässä. Mikäli yhteysketju ei toimi aukottomasti tietyn pankin kortilla, silloin palvelun tuottajalla on velvollisuus estää näiden korttien käyttäminen palvelussaan. Jos virhe kuitenkin tapahtuu, asiakkaalle ei saa tulla kuluja tilanteen korjaamisesta. Mikäli palveluntuottaja ei pysty itse korjaamaan katevarausta ja asiakas joutuu korjauksen tekemään, palveluntuottaja on korvausvelvollinen aiheuttamistaan kuluista. Mikäli asiakkaalle seuraa vakavaa haittaa, esimerkiksi välttämättömät lääke- tai ruokaostokset jäävät tekemättä kaksinkertaisen veloituksen takia, on palveluntuottaja korvausvelvollinen.

Lue myös:
Luotonantaja vastaa epäonnistuneista ostoksista

40 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Verkkokaupan tapaus ei ole kyllä mikään ongelma. Lähinnä vääränlainen suhtaantuminen asiakkaalta asiaan.

Tilannehan olsi vähän sama, jos menisit suorittamaan puhtaasti tilisiirtona maksun ja yrittäisit palauttaa tuotetta ja saada rahoja takaisin samantien. Meinaan tuskin saisit. Ei Verkkokaupalla ole realistisia mahdollisuuksia jokaista kauppaa purkaa rahojen palautusta myöden samantien.

Eli vaikka teoriassa Verkkokaupalla olisikin mahdollisuus poistaa katevaraus samantien, niin kaupanteossa pitää olla vastuu myöskin ostajalla.

Nesteen tapaus on taas aivan älytön. Kerrotaan ensin katevaraus, joka otetaan samantien käyttöön ja siihen päälle toinen varaus, joka on todellinen.

Anonyymi kirjoitti...

Verkkokaupan tapaus ei ole kyllä mikään ongelma. Lähinnä vääränlainen suhtaantuminen asiakkaalta asiaan.

Höpö höpö. Jos verkkokauppa.com tekee katevarauksen luottotilille se pystyy ja sen pitää myös katevarauksen purkaminen tehdä. Käsittämätöntä on ajatus että kyseessä olisi enemmänkin asiakkaan ongelma. Huuhaa! Kysehän on teknisestä suorituksesta jossa elektronisesti tehdään katevaraus. Rahaa ei siirry. Rahaa ei siis siirretä kuten edellisen tilisiirto esimerkissä jolloin palautus on täysin eri prosessi.

Sitäpaitsi, luottokunnan säännöt kaupoille edellyttävät että ostoksesta tehty katevaraus puretaan heti kun kauppa on peruttu. Siis peruttu, kyse ei ole hyvityksestä.

Anonyymi kirjoitti...

Nesteen systeemi on perseestä. Vaihdoin koko yhtiötä tuon katevarauspelleilyn takia. Verkkokauppa.com puolestaan ... en ihmettele, asiakaspalvelu takuuasioissa on täysin alarvoista, olen kiertänyt kaupan jo pitkään ja kaukaa. harmi sikäli, kun tuotteet ovat hyviä, valikoima laaja ja hinnatkin useimmiten kohallaan. En kuitenkaan jaksa jokaisen takuuaikana tapahtuneen laitteen rikkoutumisen takia tapella huollon kanssa jatkuvasti.

Anonyymi kirjoitti...

Nesteen asemilta tankkasin bensaa 40 eurolla. Katevaraus jäi voimaan ja bensakin laskutettiin. Valitettavasti en ole näitä Nesteen isopalkkaisia pomoja joilla rahaa riittää. Ihan vain tavallinen yksihuoltaja isä toimeentulotuella. Kun kauppaan menin ja yritin ostaa 10 eurolla ruokaa kolmeksi päiväksi itselleni ja lapselle niin kate ei riittänyt. Olihan se nöyryyttävää, ei siinä mitään. Otettiin maitopurkkia pois ja leipää syrjää jotta saatiin sellainen summa joka menee läpi. Ihmiset katsoo kuin vierasta sikaa ja vanhempikin rouva tuhahteli paheksuvasti selän takana. Se on kiva kun yhteiskunta kyykyttää ja nöyryyttää, mutta että vielä iso öljy-yhtiökin? Seuraavana päivänä sitten nesteen asiakaspalvelu: voi voi, oi oi, teidän täytyy ottaa yhteyttä pankkiin ja pyytää purkamaan katevaraus. Minä soitin, mutta pankissa sanotaan että katevarauksen tehneen pitää purkaa varaus, en minä sitä voi tehdä. Soudetaan ja huovataan. Kaksi päivää myöhemmin asia oli sitten kunnossa. Olisi pitänyt hakea korvauksia nesteeltä, mutta en jaksa. Elämä on muutenkin sen verran raskasta.

Anonyymi kirjoitti...

Tilannehan olsi vähän sama, jos menisit suorittamaan puhtaasti tilisiirtona maksun ja yrittäisit palauttaa tuotetta ja saada rahoja takaisin samantien.

Se tapahtuu sähköisenä siirtona. Pitäisi siis mennä automaattisesti kun peruutat netissä tekemäsi kaupan. Minun kohdalla on toiminut, mutta voisin kuvitella että en hyväksyisi tilannetta jossa esimerkiksi viimeksi ostamani television 399 euroa katevaraus jäisi kummittelemaan käyttövaraa.

Anonyymi kirjoitti...

Aikaisemmin sitä, että vei toiselta rahaa ilman että antaa siitä mitään vastiketta sanottiin petokseksi tai varkaudeksi. Nykyään se on näköjään järjestelmävika josta asiakas on itse vastuussa.

Anonyymi kirjoitti...

Niinpä. Nykyään tuntuu siltä että vastuu myyjän virheistä kuuluu joidenkin yritysten mielestä asiakkaalle.

Itselläni on tästä tuoreita kokemuksia asioinnista plusTV:n kanssa. Minä kun erehdyin ostamaan heidän korttinsa luottaen pakkauksessa olevaan informaatioon. Paketin mukaan kun ostohinnan piti kattaa kaksi kuukautta. Tosin tämä edellytti aktivointia ja toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen tekemistä.

Korttia aktivoitaessa tarjottiinkin yllättäin aivan muita ehtoja. Eli siis ensimmäinen kuukausi sisältyi paketin ostohintaan. Toinen kuukausi olisi jo maksullinen hintaan 19.90 ja sen jälkeen normaali toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Niinpä otin yhteyttä plusTV:n asiakaspalveluun. Heidän mukaansa kortti oli laitettu erehdyksesä vääränlaiseen myyntipakkaukseen, eikä pakkauksessa mainittu "kamppanja" ole voimassa. He eivät kuulemma voi tehdä asialle mitään vaan tarjosivat vain tilalle vaihtoehtoa että maksaisin jo maksamastani kuukaudesta uudelleen.

Eihän tuossa isosta summasta ole kysymys, ennemminkin periaatteesta. Kun kerran ostin kortin pakkauksen tietojen mukaan, en hyväksy äkillistä hinnannousua koska plusTV:n kortti oli pakattu väärään myyntipakkaukseen.

Anonyymi kirjoitti...

Tunnetaanko muka luottokorteissa (Visa Credit ymv.) katevarausta? Kun ymmärtääkseni tämä katevaraus koskettaa ainoastaan suoraan pankkitililtä veloitettavia maksukortteja, eli Visa Electron ja Visa Debit ymv.

Nesteen tapauskin kertoo nimenomaan suoraan pankkitililtä veloitettavasta kortista, ei luottokortista - sitä käyttäessä kun ei ennen tankkausta tarvitse mitään arvaussummia syöttää.

Luultavasti Verkkokauppa.comin tapauskin koskee nimenomaan suoraan veloitettavia kortteja, ei luottokortteja. Luottokorttia käytettäessä yleensä kauppa tekee korttiveloituksen silloin, kun tavara lähetetään asiakkaalle - ei tule mitään katevarausongelmia tilauksen peruutuksessa.

Anonyymi kirjoitti...

Katevaraus on kyllä ihan normaalia toimintaa luottokorttien kanssa. On varsin tyypillistä että hotellit tekevät varauksen sisäänkirjautumisen yhteydessä ja itse maksu uloskirjauduttaessä.

Jos luottoraja on turhan täpärästi mitoitettu voi katevarauksesta aiheutua ongelmia. Ainoa varma keino välttyä ongelmilta on riittävän iso tai rajoittamaton luottoraja. Valitettavasti bensa-automaatit eivät huoli niitä kortteja joille saa rajattoman luoton.

Anonyymi kirjoitti...

No eihän se herranjestas ole Nesteen vika jos S-Pankki ei toimi kunnolla (eli osaa käsitellä katevarauksia). Siinä voi asiakas tarkistaa pankkivalintaansa..

Anonyymi kirjoitti...

Tunnetaanko muka luottokorteissa (Visa Credit ymv.) katevarausta? Kun ymmärtääkseni tämä katevaraus koskettaa ainoastaan suoraan pankkitililtä veloitettavia maksukortteja, eli Visa Electron ja Visa Debit ymv.

Kyllä se kuule koskee ihan normaaleja credit, VISA luottokortteja. Itse ostin verkkokauppa.comsta nimenomaan VISA luottokortilla (credit). Verkkokauppa.com teki katevarauksen vaikka tavarantoimitukseen arviotiin 5-8 päivää.

Anonyymi kirjoitti...

No eihän se herranjestas ole Nesteen vika jos S-Pankki ei toimi kunnolla (eli osaa käsitellä katevarauksia). Siinä voi asiakas tarkistaa pankkivalintaansa..

Idiootti! Ei se herran jestas ole asiakkaankaan vika! Se kuka palvelua tarjoo vastaa palvelusta ja sen toimivuudesta omalle asiakkaalleen. Se on kuule täysin selvää että palveluntuottaja, tässä tapauksessa Neste, ei voi ongelmien sattuessa käskeä asiakasta selvittämään ja vetäytymään vastuusta. Voisit vaikka lukea sitä kuluttajansuojalakia. Tavaran, tai palvelun tuottaja vastaa virheistä. Piste.

Anonyymi kirjoitti...

Ei minusta käsitääkseni ole ollut ongelma siinä että katevarauksia tehdään, vaan siinä että katevarausten purkamiseen rakennetut järjestelmät eivät toimi. Se ei todellakaan ole asiakkaan vika jos myyjän katevaraus jää purkamatta. Myyjä siitä vastaan. Turha siitä on muita syyttää. Nestekin osoittaa todellista asiakaslähtöisyyttä kyn yrittää siirtää oman vastuunalaista toimintaa asiakkaan kontolle. Oli se todellinen vika sitten s-pankissa tai jossain muualla.

Anonyymi kirjoitti...

Edelleenkin, Verkkokaupan tapaus on vääränlainen suhtaantuminen asiakkaan suunnalta. Ideana on se sama ralli: "Minulle kaikki ja heti". Jos olet ollut valmis maksamaan satojen eurojen ostoksen, niin olet todennäköisesti valmis odottamaan rahojen palautustakin, tai katevarauksen purkuakin viiden sekunnin ahaa-elämyksestä.

Ei kauppiaalla ole mitään pakkoa olla valmiina palauttamaan rahoja tai purkamaan mahdollista katevarausta just nyt ja heti, jos asiakkaalla iskeekin viiden sekunnin päästä tarve perua kauppa. Tokihan se on hyvää palvelua ja aina plussaa, jos niin kuitenkin tekee.

Tietysti kokonaan toinen asia on Nesteen tapaus, jossa varataan oletettava summa, joka ei sitten ehkä täytykkään ja päälle vielä todellinen katevaraus.

Anonyymi kirjoitti...

http://paskimmat-tyonantajat.blogspot.com/ ... siellä se neste komeilee muutenkin

Anonyymi kirjoitti...

Edelleenkin, Verkkokaupan tapaus on vääränlainen suhtaantuminen asiakkaan suunnalta. Ideana on se sama ralli: "Minulle kaikki ja heti". Jos olet ollut valmis maksamaan satojen eurojen ostoksen, niin olet todennäköisesti valmis odottamaan rahojen palautustakin, tai katevarauksen purkuakin viiden sekunnin ahaa-elämyksestä.

Sä et sitten vittu taida käsittää tai osaa lukea? Niinkö? Kyse ei todellakaan ollut mistään sekunneista tai tunneista ainakaan minun osaltani. Itse huomasin verkkokauppa.com:in katevarauksen rasittamassa luottokorttia vasta kuusi (6) päivää sen jälkeen kun olin purkanut kaupan, eli perunut sen. Ymmärrätkö? Huomasin kun katsoin nettipankin kautta VISA:n luottokortin tapahtumatietoja. Ei tullut mielenkään kun peruin tilauksen etteikö katevaraus purkaantuisi vähintään seuraavana pankkipäivänä.

Kukaan ei väitä että asian pitää tapahtua sillä sekunnilla. Luottokunta kertoi että katevaraus purkaantuu kyllä itsestäänkin mutta vasta laskutuskauden päättyessä, eli minun kohdallani siihenkin olisi ollut vielä kaksi viikkoa.

Joten, jos et tiedä mistä puhut. Älä arvaile. Asiakas voi soittaa luottokuntaan ja vaatia katavarauksen purkamista sopimusrikkomukseen perustuen. Näin he tekivätkin. Se että tapahtuiko verkkokauppa.com:n sopimusrikkomus järjestelmävirheestä tai muusta on asiakkaan kannalta täysin yhdentekevää. Oleellista on saada "rahat", katevaraus poistettua, kohtuullisessa ajassa. Se ei ole vaikeaa kun katevarauksenkin voi tehdä "sekunneissa".

Anonyymi kirjoitti...

Verkkokaupan palvelu nyt muutoinkin on perseestä. Tapeltuani aikani niiden Procaster digiboksin kanssa, totesin että antaa olla. Paskaa ei saa halvalla, mutta asiakaspalvelu sentään osaa kaataa paskaan niskaan ...

Anonyymi kirjoitti...

Miksi verkkokauppacom tekee katevaraksen luottokortilla ostettaessa jos tavaraa ei kerta ole edes toimitettavissa?

Anonyymi kirjoitti...

Jos kauppiaan, verkkokaupan tai nesteen palvelu jättää katevarauksen päälle, palvelun tuottaja vastaa virheen korjaamisesta sekä virheen aiheuttamista kustannuksista. Hyvin yksinkertaista.

Anonyymi kirjoitti...

"Verkkokauppa.com teki katevarauksen vaikka tavarantoimitukseen arviotiin 5-8 päivää."

Tuo yksi syy siihen miksi en koskaan osta verkkokaupasta mitään tuotetta, jonka saatavuus on jotain muuta kuin "heti" ja mieluiten liikkeessä hyllyssä. 1-4 arkipäivää saattaakin muuttua yhtäkkiä 2-4 viikkoon. Verkkokauppa sitten pitää omaa katevaraustaan siihen asti että toimittavat ties milloin tavaran. Ja vaikka perut tilauksen niin saattaa mennä monta päivää että peruvat varauksen. Yritä siinä sitten mennä ostamaan tuote jostain toisesta firmasta kun rahat on kiinni verkkokaupassa.

Käsittämätöntä toimintaa ettei kuluttajaviranomaiset ole vielä puuttuneet tähän katevaraus-pelleilyyn. Koskahan näemme ensimmäisen vahingonkorvaus kanteen nestettä tai verkkokauppaa kohtaan jossa vaaditaan korvauksia siitä kun katevaraus on johtanut siihen että esim. elintärkeät lääkkeet ovat jääneet apteekkiin kun olemattoman ostoksen katevaraus väittää että tilillä ei ole katetta?

Anonyymi kirjoitti...

Sä et sitten vittu taida käsittää tai osaa lukea? Niinkö? Kyse ei todellakaan ollut mistään sekunneista tai tunneista ainakaan minun osaltani. Itse huomasin verkkokauppa.com:in katevarauksen rasittamassa luottokorttia vasta kuusi (6) päivää sen jälkeen kun olin purkanut kaupan, eli perunut sen. Ymmärrätkö? Huomasin kun katsoin nettipankin kautta VISA:n luottokortin tapahtumatietoja. Ei tullut mielenkään kun peruin tilauksen etteikö katevaraus purkaantuisi vähintään seuraavana pankkipäivänä.

On vittu saatana silleen, että en tunne sinun tapausta, mutta puhuinkin vittu saatana ihan yleisesti. Vittu.

...ja kuten jo tuossa joku kirjoittikin, niin loppupeleissä ongelmat on palvelun tuottajan kontilla, eli sinunkin tapauksessa ongelma ei välttämäti ylipäätään ole Verkkokaupan vika, vaikka Verkkokauppa tietysti vastaa sinulle, mutta loppuvastuu voi olla ihan muuallakkin. Kuten sinun omassa pankissa. PERKELE.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo yksi syy siihen miksi en koskaan osta verkkokaupasta mitään tuotetta, jonka saatavuus on jotain muuta kuin "heti" ja mieluiten liikkeessä hyllyssä. 1-4 arkipäivää saattaakin muuttua yhtäkkiä 2-4 viikkoon. Verkkokauppa sitten pitää omaa katevaraustaan siihen asti että toimittavat ties milloin tavaran. Ja vaikka perut tilauksen niin saattaa mennä monta päivää että peruvat varauksen. Yritä siinä sitten mennä ostamaan tuote jostain toisesta firmasta kun rahat on kiinni verkkokaupassa.

Tämän takia ostan AINA verkkokaupoista postiennakolla. Se tuo toki sen 3-4 euroa lisää hintaa, mutta aina voi kaupan purkaa ilman sen kummempia mutinoita.

Anonyymi kirjoitti...

Tämän takia ostan AINA verkkokaupoista postiennakolla. Se tuo toki sen 3-4 euroa lisää hintaa, mutta aina voi kaupan purkaa ilman sen kummempia mutinoita.

Minä tilaan nettikaupoista aina jälkikäteen maksettavalla laskulla mikäli mahdollista. Silloin voi tarkistaa onko toimitettu oikea tuote ennen kuin maksaa. Äskettäin tilasin kannettavan tietokoneen Netanttilasta, mutta siellä joku paskahousu oli pakannut heikompitehoisen, halvemman ja vanhemman mallin mutta kirjoittanut laskun alkuperäisen tilauksen mukaan. Onneksi en ehtinyt avata pakkauksessa olevia sinettejä joten pistin paketin bumerangina postiin ja tilasin uudelleen. Toivottavasti nyt toimittavat uuden koneen. Muuten tilaan saksalaisesta nettikaupasta. Niiden kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia.

Anonyymi kirjoitti...

Minä tilaan nettikaupoista aina jälkikäteen maksettavalla laskulla mikäli mahdollista. Silloin voi tarkistaa onko toimitettu oikea tuote ennen kuin maksaa. Äskettäin tilasin kannettavan tietokoneen Netanttilasta, mutta siellä joku paskahousu oli pakannut heikompitehoisen, halvemman ja vanhemman mallin mutta kirjoittanut laskun alkuperäisen tilauksen mukaan. Onneksi en ehtinyt avata pakkauksessa olevia sinettejä joten pistin paketin bumerangina postiin ja tilasin uudelleen. Toivottavasti nyt toimittavat uuden koneen. Muuten tilaan saksalaisesta nettikaupasta. Niiden kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia.

Kieltämättä ihan ok tuommoinen laskutus, mutta yksityisille ihmisille sangen harvinainen mahdollisuus.

Anonyymi kirjoitti...

Ennustaisin, että tästä aiheesta on seuraava blogikirjoitus...

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1773241

Anonyymi kirjoitti...

Minun kokemukseni luottokortin käytössä nettikaupoissa ovat ihan positiivisia. Sen ainoan kerran kun tavara jäi kokonaan tulematta ilmoitus amexille riitti.

Mokia toimituksissa on toki tapahtunut useamminkin, mutta yhteydenotto asiakaspalveluun on auttanut.

verkkokauppa.com on vielä kokeilematta, eli siitä en osaa sanoa mitään.

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Esimerkiksi Saksassa syytetty ja syyttäjä voivat sopia summasta, jonka syytetty maksaa valtiolle ja näin välttää rikoksensa oikeuskäsittelyn.

Ja meillä tuon nimi on lahjus.

Anonyymi kirjoitti...

Looserit!

Onhan muitakin huoltoasemia kuin Neste!
Vittuako täällä itkette? Tä?

Jos katetta (eli lue, jos et ole perseaukinen pankinjohtaja) löytyy niin se on ihan yksi ja sama missä menovettä otat!

Katevaraus poistuu aikanaan, ja mikä parasta...pers´aukiset eivät voi anastaa polttoainetta!!!

Vittu, joo...laita vettä tankkiin...se ei ainakaan vielä maksa mitään!!

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

pers´aukiset eivät voi anastaa polttoainetta!!!

Vittu et vittu ole sitten pers'aukinen maksa vittu kassalle pumppuja vittu nähnyt?

Anonyymi kirjoitti...

Uudet korttien lukulaitteet toimivat väärin. Nimittäin pin-koodin syöttämisen jälkeen, jos vetää vahingossa kortin liian aikaisin ulos lukija ilmoittaa että "Tapahtuma keskeytetty". Todellisuudessa katevaraus on jo syntynyt ja sen poistamiseksi on oltava yhteydessä pankkiin. Opin tämän kantapään kautta kun innoissani vedin kortin liian aikaisin pois lukijasta. "Tapahtuma keskeytetty". Sen jälkeen pin uudelleen ja loppuun asti rauhallisesti. Pankkitililtä veloitettiin ostoksen summa mutta lisäksi sama summa jäin ensimmäisestä epäonnistuneesta tapahtumasta katevaraukseksi. Hyvin toimii nyky tekniikka. Sitäköä se "Tapahtuma keskeytetty" tarkoittaa.

Anonyymi kirjoitti...

Ei katevarauksessa mitään ongelmaa ole. Visa Electron kortti toimii juuri aina näin. Katevarauksella varmistetaan että tili ei ylity ja siellä oikeasti on katetta.

Ongelma on vasta siinä jos katevaraus jää voimaan jonkun virheen takia, oli se sitten pankki, luottokunta tai kauppias. Se on selvää asiakkaan ongelma se ei voi olla eikä asiakkaalle siitä voi tulla seurauksia.

Anonyymi kirjoitti...

En yhtään ihmette noita nesteen johtajien kommentteja kuinka se on "ikävää" jos ei tilillä ole rahaa. Neste oli aikoinaan osa Fortumia ja Nesteellä on maksettu herroille isoja optioita. Onhan se helppoa jos ei 90 euron katevaraus haittaa kun tilillä on rahaa kymmeniä jopa satoja tunhansia euroja. Köyhät kyykkyyn.

Anonyymi kirjoitti...

Nesteen kortti meni poikki ja pinoon. Ostan tästä lähtien bensani käteisellä jostain toisesta firmasta.

Anonyymi kirjoitti...

Myy autosi ja kävele!!!

Motoilija kirjoitti...

Tiesittekö muuten, että pankkikortilla ei voi maksaa polttoaineautomaatilla kuin kolme maksua ja sitten kortti menee kiinni siltä päivältä. Luottokortteja tuo ei koske. Eipä tuosta ole haittaa yleensä kun autojen tankit ovat tyypillisesti kymmeniä litroja, mutta moottoripyöräilijöille asia on ikävä. Kannattaakin pitäää myös seteleitä mukana, jos reissuun lähteen.

Anonyymi kirjoitti...

Tiesittekö muuten, että pankkikortilla ei voi maksaa polttoaineautomaatilla kuin kolme maksua ja sitten kortti menee kiinni siltä päivältä.

Ikinä kuullutkaan. Ettei olisi kyse käyttörajasta, jonka voi käydä itse muuttamassa?

Anonyymi kirjoitti...

Se on totta että palvelu Verkkokauppa comissa on aivan perseestä. Meikäläinen lopetti asioimisen kyseisessä puljussa tänä syksynä. Parin kuukauden taistelun jälkeen sain rahat takaisin ostamastani viallisesta tuotteesta, eikä kertaakaan EI KERTAAKAAN tilannetta pahoiteltu vaan enämmänkin asenne oli vittuako valitat meitä ei kiinnosta, me saatiin jo sulta rahat. No mä vien rahani mielummin toiseen kauppaan eikä haittaa vaikka joutuis maksamaan vähän enämmänkin kuin Verkkokauppa comissa.

Anonyymi kirjoitti...

Ikinä kuullutkaan. Ettei olisi kyse käyttörajasta, jonka voi käydä itse muuttamassa?

Moottoripyöräpalstoilla oli asiasta kesällä kirjoituksia. KVG.

Anonyymi kirjoitti...

Hökmö tankaa Nesteellä. ST1:llä katevaraus on 1 euron ja halvenpaa bensaa. Elämä on valintoja......

Anonyymi kirjoitti...

Pankki purkaa aiheettoman katevarauksen pankkiryhmästä ja korttityypistä riippuen kolmen viikon kuluessa. Jos haluat purkaa katevarauksen aiemmin, tarvitsemme pankin manuaalista purkua varten tarkat tiedot maksusta. Turvallisuussyistä korttitiedot eivät tallennu järjestelmäämme.

Tämä on ihan normaalia toimintaa katevarauksiin, ette taida tietää miten katavaraukse toimii :) PANKKI purkaa Verkkokauppa.com ilmoittaa sen kyllä heti pankille, kun tilaus on peruttu, eli purkaa katevarauksen ostoksesta, loput jäävät PANKIN hoidettvaksi.

Katevaraus maksukortti tilauksent ovat tarkoitettu luottokorteille.

Kiitos!