Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

perjantaina, helmikuuta 03, 2012

Samsung ei ole sinun luottamuksesi arvoinen, osa 2

Blogi kertoi joulukuussa Samsungin harrastamasta järjestelystä jossa Samsungin puhelimien vikoja yritetään siirtää kuluttajan maksettavaksi kun takuuaikana valmistajan virhevastuuseen kuuluvia puhelimien vikoja ei suostuta korjaamaan. Kuluttajan asemaa hankaloitetaan tietoisesti ohjaamalla puhelimen viralliset huoltoliikkeet määrittelemään tietyn tyyppisten puhelimien valmistusprosessin heikkoudesta johtuvat viat kuluttajan vastuulle. Huollosta kehotetaan ottamaan yhteyttä Samsungin asiakaspalveluun joka on ohjeistettu vetoamaan huollon antamaan diagnoosin. Moni kuluttaja väsyy tähän pyöritykseen.

Joulukuussa 2011 Kuluttajariitalautakunta antoi Samsungin puhelimen takuukorjaukseen liittyvän päätöksen. Kuluttajariitalautakunta totesi takuuaikana hajonneen Samsungin puhelimen piirikortin liimauksissa valmistusvirheen ja kehotti Samsungia korvaamaan puhelimen kuluttajalle. Samalla Kuluttajariitalautakunta antoi myös selkeän signaalin siitä, että puhelimen huollosta kuluttajalle aiheutuneita kustannuksia tulee korvata, kuten myös puhelimen käyttämättömyydestä aiheutunutta käyttöhyödyn menetystä.

Samsungin tapaan myös Vekkokauppa.com on ottanut kaikissa tapauksissa linjan jonka mukaan he eivät ole velvollisia korvaamaan lainmukaisia kuluttajalle syntyneitä kuluja huoltoon toimittamisesta, kuten eivät myöskään käyttöhyödyn menetystä. Nyt annetussa kuluttajariitalautakunnan päätöksessä nimenomaisesti todetaan, että kuluttajalle aiheutuneita kuluja sekä käyttöhyödyn menetystä on korvattava.

Riitelyn päätteeksi ja kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen Samsung korvasi tammikuussa 2012 puhelimen kuluttajalle sekä huoltoon toimittamisesta että käyttöhyödyn menetyksestä määrätyt korvaukset.

Jälkeenpäin herää vain kysymys olisiko 17 kuukautta kestänyt valitusprosessi ja riitely voitu välttää, jos Samsung ja Verkkokauppa.com olisivat vain rehdisti myöntäneet virheensä? Tuskin, sillä Samsungin ja Verkkokauppa.com:n tapa toimia perustuu vastuiden siirtämiseen kuluttajalle. Vastuuta omista tuotteista ja palveluista ei haluta kantaa. Kuluttajat harvemmin lähtevät vuosia kestävään riitelyyn ja siksi uskommekin että mikään ei muutu, ennen kuin kuluttajat osaavat äänestää jaloillaan.

oikeusjakohtuus.blogspot.com

Lue myös:
Samsung ei ole sinun luottamuksesi arvoinen
Samsung hävisi kuluttajariitalautakunnassa
Verkkokauppa.com - todennäköisesti aina kalliimpi
Ilmaista konsultointia Verkkokauppa.com:lle

26 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Verkkokauppa.com on yksi pahimmista kuluttajan kusettajista. Heidän kanssaan saa jokaisesta takuuasiasta tai virhevastuusta riidellä. Kaikenlisäksi jokaisessa heidän vastineessaan näkee ettei henkilö, reklamointipäällikkö tms, edes ymmärrä kuluttajalainsäädännöstä tuon taivaallista. Helpointa on pistää asiakas maksamaan ja eihän se edes haittaa. Kymmenen tai parikymmentä menetettyä asiakasta ei mitään haikkaa kun loppujoukko suomalaisista on niin idiootteja että edelleen rahoittavat verkkokaupan toimintaa osamalla tuotteita kaikista varoituksista huolimatta.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä tietää että Samsung korvaa, vai?? Nimittäin juuri viime viikolla sain viestin huollosta että puhelimessa on piirikortissa vika joka ei kuulema kuulu takuuseen vaikka takuu on voimassa vielä 9 kuukautta!!! Puhelin ei ole kastunut eikä mitään kolhuja tms. mutta huolto vai sanoi että Samsungin ohjeiden mukaan nämä viat kuuluu tulkita asiakkaan aiheuttamiksi!!!!!

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä tietää että Samsung korvaa, vai?? Nimittäin juuri viime viikolla sain viestin huollosta että puhelimessa on piirikortissa vika joka ei kuulema kuulu takuuseen vaikka takuu on voimassa vielä 9 kuukautta!!! Puhelin ei ole kastunut eikä mitään kolhuja tms. mutta huolto vai sanoi että Samsungin ohjeiden mukaan nämä viat kuuluu tulkita asiakkaan aiheuttamiksi!!!!!

Ikävä juttu, juuri tänä aamuna vein puhelimen SCF Huoltoon. Saas nähdä onko siinakin minun aiheuttama vika.

Anonyymi kirjoitti...

Eli Samsungin kahden vuoden takuut on täyttä paskaa. Näinkö tämä täytyy tulkita?

Anonyymi kirjoitti...

Mahdollisesri puhelimien kohdalla. Televisioiden takuuhuollot on äskettäin järjestetty uudestaan ja ainakin lähipiirin tapaus hoidettiin moitteetta.

Anonyymi kirjoitti...

Tässä kokemus Verkkokauppa.com:sta.

Kun kuukauden vanha n. 500 € Sony Ericssonin kännykkä sekosi kesken käytön, eikä toipunut millään resetillä eikä akun irroituksella, vein sen Verkkokauppa.comiin takuuhuoltoon.

Kahden viikon jälkeen aloin kysellä kerran viikossa kännykän perään ja joka kerta sanoivat, että kyllä se tällä viikolla pitäisi tulla.

Kun noin kaksi ja puoli kuukautta oli kulunut, vaadin saada uuden laitteen tilalle. Eivät suostuneet vaan tarjosivat jotain käytettyä romua sijaislaitteeksi. Kun en suostunut, he lopettivat siihen paikkaan sähköposteihin vastaamisen ja vain puhelimitse sai "palvelua".

Tästä suivaantuneena laitoin aikaisemmat sähköpostiviestit Verkkokauppa.comin toimitusjohtajalla. Kului noin puoli tuntia, kun minulle soitettiin ja kysyttiin, että millä tavalla haluan uuden kännykän toimitettavaksi.

Palvelua siis saa, kun osaa kääntyä oikea henkilön puoleen;-)

Anonyymi kirjoitti...

Minulla ei Verkkokauppa.com:n kanssa ollut takuuasioissa mitään valittamista, joskin kyse toin on ollut aika pienistä ja halvoista laitteista. Myyjä on vähän pahassa välikädessä, jos maahantuoja ei maksa korjausta. Vaikka laki lähtee myyjän vastuusta, ei myyjä halua ryhtyä hoitamaan toisen velvollisuuksia.

Anonyymi kirjoitti...

Samsungin televisioista ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa, samoin televisioon liittyvistä huolloista. Toisaalta, puhelimien huoltoihinhan ongelmat liittyvätkin. Puhelimet kulkevat mukana ulkona kaikenlaisissa olosuhteissa ja nykyään teknisesti monimutkaiset puhelimet eivät vain kestä. Kahden vuoden takuu on myyntipuhetta puhelimille. Sillä ei ole todellista katetta. Iso Samsungin 40 tuuman televisio harvoin kulkee mukana. Se on hyllyssä paikallaan ja sen hajoamista aika harvoin tai millään argumentein voi väittää kuluttajan syyksi.

Verkkokauppa.com:sta ei ole mitään hyvää sanottavaa. Tuotevalikoimaan on tullut iso määrä rihkamaa jolla yritetään nyppiä lisää katetta. Asiakaspalvelu on huonontunut entisestään eikä se koskaan edes ole ollut hyvä. Hintataso on huomattavasti korkeampi kuin muissa liikkeissä.

Pahinta verkkokauppa.com:ssa on kuitenkin kuluttajalainsäädännön kunnioituksen puute. Niin kauan kuin kuluttaja-asiat ovat nykyisen reklamaatiopäällikön hoidettavissa alamäki on jatkuvaa.

Itselläni on kolme ostettua laitetta joiden yhteisarvo on yli 2000 euroa hajonnut ja kaikissa tapauksissa olen joutunut riitelemään verkkokauppa.com:n kanssa pelkästä korjauksesta takuuaikana. Tästä syystä en verkkokauppa.comsta enään mitään ostaa.

Jos olet luonteeltasi sellainen että haluat mielellään riidellä asioista niin silloin verkkokauppa.com on oikea paikka tehdä ostokset.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä täytyy sanoa että blogisti on jälleen kerran niin oikeassa. Samsungin XCover puhelin, 2kk vanha, ollut käytössä ihan normaalisti, käsilaukussa (en pidä mukana edes lenkillä) hajosi, takuuhuoltoon ja huolto ilmoittaa että on "kostunut" sisältä ja se on minun syys! Aivan niin, ongelma vain on se että puhelinta mainostetaan vedenpitäväksi ja vesitiiviiksi! Kyllähän laitteessa on kuluttajasuojan mukainen virhe jos se ei olekaan vedenpitävä kuten mainoksissa väitetään.

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on ollut tasan kaksi Samsung puhelinta. Ensimmäinen ja viimeinen. Yhtään en osta. Android käyttis ja tekniikka ihan ok, asiakaspalvelu takuuhuolloissa aivan perseestä.

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoitin alkuperäisessä Verkkokauppa.com -keskustelussa vieneeni rikkinäisen laitteen takuukorjausasian Kuluttajariitalautakuntaan. Kyseessä oli tietokoneisiin liittyvä osa joka ei toiminut ja jonka vein takuuhuoltoon, mutta Verkkokauppa.com väitti laitteen toimivan ja vaati minulta maksua aiheettomasta takuuhuollosta.

Yksi kirjoittaja pyysi kertomaan miten asia etenee, ja nyt kerron että asiassa kävi niin että Kuluttajariitalautakunta teki ratkaisusuosituksen jonka mukaan Verkkokauppa.com korvaa laitteen ja kuluttajalle syntyneitä kuluja, minkä Verkkokauppa.com onneksi teki.

Anonyymi kirjoitti...

Nyt tuli itsellenikin selväksi, että Samsung puhelinta ei tule. Ja jos vie puhelimen myyjäliikkeeseen, liike lähettää huoltoon ja huoltoliike toteaa vian takuun ulkopuolelle --> käyttäjän vika. Kun asiakas saa puhelimen, ei korjattu, myyjäliike sanoo vain "Huoltoliikkeen mukaan vika on käyttäjän vika. Emme voi korjata/korvata tuotetta, koska noudatamme huoltoliikkeen päätöksiä, mutta voimme tarjota Teille uutta Samsung puhel... jossa on kahden vuoden takuu!... Samsungin takuu on tyhjä lupaus.

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on verkkokauppa.comin kanssa kokemusta n. kuukauden takaa, kun LG:n 2v 8 kk vanha telkkari rupesi sekoilemaan (ilmiselvä piirilevyvika).

Kävin ihan siinä heidän huoltotiskillään kyselemässä, miten homman kanssa edetään. Asiakaspalvelija pahoitteli, ettei voi lähettää kuriiria hakemaan laitetta kotoa, kun takuuaika on mennyt umpeen. Lupasi kuitenkin, että jos vien laitteen itse liikkeeseen, verkkokauppa maksaa vian selvityksen virhevastuun puitteissa ja loppu katsottaisisiin sitten arvion jälkeen.

Kun laite oli ollut reilun viikon huollossa, kyseltiin verkkokaupasta sähköpostilla, haluanko laitteen heidän piikkiin korjattuna vai 400 euroa alennusta uudesta itse valitsemastani laitteesta. Katsoin, että vastaavilla spekseillä varustettu laite maksaa heillä 430 euroa (joo, karvalakkimalli oli), joten sanoin haluavani sen. Vastauksena oli, että ei maksa mitään ja kysyttiin pistetäänkö veloituksetta kotiinkuljetukseen.

Eipä minulla siis ainakaan ole verkkokauppa.comin toiminnasta valittamista. Liekö LG:n maahantuoja sitten reilumpi, mutta tässä homma ainakin pelasi niin hyvin kuin hyvällä tahdolla voi olettaa.

Anonyymi kirjoitti...

Itselläkin Android luuri (ei onneksi Samsung) SCF huollon käsittelyssä, saas näkee arpovatko jonkin "vian" siihen, vika kun on tunnettu ympäri maailman ja syykin melko selkeä (ei käyttäjästä johtuva). Palaillaan asiaan viikossa tai kahdessa...

Anonyymi kirjoitti...

Eipä minulla siis ainakaan ole verkkokauppa.comin toiminnasta valittamista. Liekö LG:n maahantuoja sitten reilumpi, mutta tässä homma ainakin pelasi niin hyvin kuin hyvällä tahdolla voi olettaa.

Tässä kohdin LG on toiminut oikein. Kuluttajahan saa vedota myyjään, maahantuojaan tai valmistajaan. Päävastuu virhe/takuuasioissa on kuitenkin aina myyjällä. Verkkokauppa.com tekee tasan sen verran kuin valmistaja antaa myöten. Jos valmistaja ei halua noudattaa kuluttajalainsäädäntöä ei noudata verkkokauppa.com:kaan. Jos valmistaja noudattaa niin "kiitoksen" kerää verkkokauppa.com. Eli summa summarum. Edellämainitussakin tapauksessa verkkokauppa.com näytteli lainkuuliaista myyjää vain sen takia että LG suostui korvaamaan television virhevastuuseen. Muussa tapauksessa olisi lainsäädännöllä pyyhitty persettä

Anonyymi kirjoitti...

Verkkokauppa.com on täysin PERSEESTÄ. Älkää hyvät ihmiset ostako sieltä mitään. Sen lisäksi että siellä on kalliimpaa kuin muualla asiakaspalvelu on täysin perseestä.

Anonyymi kirjoitti...

No ainakin tuo oma LG-tapaukseni osoittaa sen, että verkkokauppa.comin kanssa ei suinkaan tarvitse kaikissa asioissa riidellä yhtään, vaan oikean merkkisen tuotteen valitsemalla asia hoituu hyvinkin nätisti. Muutenkin ainakin omalla kohdalla on asiakaspalvelu toiminut aina ihan odotetusti. Joillain se vaan tuntuu olevan, että joka paikassa saa huonoa palvelua, kun taas toiset saa aina hyvää palvelua. Olisikohan se joskus vähän omasta toiminnastakin kiinni?

Mitä muuten tulee tuohon verkkokauppa.comin kalleuteen, niin tyhmähän se on, joka ei hintoja osaa vertailla. Joskus siellä on halvin hinta ja joskus taas kalliimpaa. Mainostaahan joku koneboxkin halpuuttaan, vaikka kalliimpaa liikettä saa oikeasti etsiä pitkään. Ihan turha tuollaisesta on itkeä.

Anonyymi kirjoitti...

Mitenhän noiden digiboksien laita? Itellä hajos tallentava 2,5 vuotta vanha Topfiedin boksi 5010 sarjaa. Nähtävästi tyyppivika noissa ainakin vanhemmissa, että powerin kovalevylle virransyttöä hoitavat kondensaattorit on Kiinassa tehdyssä powerissa luokattoman huonoja. No ostin uuden isomman ja kovalevyn 63 euroa ja juotin poweriin uudet konkat 8 euroa (11 kpl ja "periaatteessa" parhaat mahdolliset). Nyt on taas pari kuukautta toiminut moitteettomasti.

En edes viitsinyt alkaa Topfieldiltä kyselemään, kun alkuperäinen ostettu laite oli valmiiksi hajalla. Silloin laite meni huoltoon ja aika kovan kovistelun jälkeen sain uuden korvaavan laitteen juuri alle 6 viikon päästä Citymarketista. Siinähän välissä oli kyllä tainnut välissä mennä huoltoliike konkaan johon boksi oli toimitettu. Ja oli tavaranhukkaamiskiellossa. Mutta eipä Keskokaan tullut yhtään vastaan ilman kovistelua vaikka tilanne oli heillä tiedossa jo pitemmän aikaa.

Mietityttää vaan, että onko nykyisin myytävissä Topfieldin 5xxx laiteissa yhtä huono poweri. Komponentikaupan myyjä kysyi heti Topfieldin kuultuaan, että onko 5-sarjan laite...

Mutta summa summaarum, paskoja bokseja on Suomessa ja ainakin Australiassa myyty aika iso läjä!

Anonyymi kirjoitti...

Itselläkin Android luuri (ei onneksi Samsung) SCF huollon käsittelyssä, saas näkee arpovatko jonkin "vian" siihen, vika kun on tunnettu ympäri maailman ja syykin melko selkeä (ei käyttäjästä johtuva). Palaillaan asiaan viikossa tai kahdessa...

Tuli puhelin huollosta, ei mitään kitkaa asian kanssa :) Emolevy vaihdettu ja samoin näyttömoduuli (oli ilmeisesti huollolle yksi naarmu liikaa), hinta 0 euroa ja aikaa meni sen 2 viikkoa. Eli ei ainakaan Elisa/Saunalahti sysää asiakasta kuseen selkeässä virhevastuutilanteessa huollon yhteydessä :)

Anonyymi kirjoitti...

"Myyjä on vähän pahassa välikädessä, jos maahantuoja ei maksa korjausta. Vaikka laki lähtee myyjän vastuusta, ei myyjä halua ryhtyä hoitamaan toisen velvollisuuksia."

Noh, on ja on. Ensinnäkin jos myyjäkään ei ota sitä vastuuta, niin sitten sen joutuu ottamaan asiakas.

Onko se sinusta parempi tapa, että muutenkin makaronilla ja vedellä elävä joutuu vielä tuotevirheetkin korvaamaan?

Tai vaihtoehtoisesti sitä vastuuta ei halua kukaan, jolloin sitten väännetään kättä ja viime kädessä taistellaan oikeudessa. Kuka siitä hyötyy? Menetettyä työaikaa, kalliita oikeudenkäyntikuluja ja paha mieli jokaiselle.

Toisekseen myyjä voi vaikuttaa tilanteeseen enemmän kuin asiakas. Hintaa voi korottaa, tuotemerkkiä vaihtaa tai yrittää luoda paineita laadun suhteen valmistajalle. Toki nämäkin konstit ovat aika rajattuja, mutta kuluttaja ei voi paljon muuta kuin uskoa myyjää.

Anonyymi kirjoitti...

aika törkeetä samsungin maahantuojalta,tyttären puhelin hajosi 6kk jälkeen.vein takuuhuoltoon.vesivahinko,takuu ei korvaa.mukana tuli joitain epämääräisiä valokuvia vahingosta.epäilivät huollossa kondenssiveden pimentäneen laitteen.vähän outoa samsungin maahantuonnilta,kun käyttöohjeessa on puhelimen käyttö sallittu -20-50 astetta.eli osta samsungin galaxy s2 puhelin vain jos aiot käyttää sitä kesällä.suomen talvea se ei kestä.olen soitellut viikon päivät samsung puhelimien maahantuojan puhelimeen kysyäkseni asiaa ko.firman tuotepäälliköltä j.enblomilta mutta samsungilla ilmeisesti menee niin lujaa ettei heitä kiinnosta tälläiset takuuasiat.katsotaan mitä kuningaskuluttaja-ohjelma on asiasta mieltä.tässä on ison jutun ainekset.en varmasti ole ainoa asiasta kärsinyt.

Anonyymi kirjoitti...

Noi kosteusongelmat on yleisiä väitteitä. Ja puhelin kannattaa kuvata ennen takuuseen lähettämistä siten että esim. useassa puhelimessa akun alla oleva valkoinen pini tarra näkyy. Eipähän sitten joudu maksumieheksi jos puhelin "kastuu" matkalla huoltoon.

Anonyymi kirjoitti...

Itse pari vuotta sitten tötöilin galaxy s:n jumiin roottauksessa ja vein liikkeen kautta huoltoon. Ei maksanut softabuuttaus mitään, vaikka roottauksesta tai sen yrittämisestä takuun pitäisi raueta.

Se on aina vain yhtä pirun arpapeliä, että onnistuuko huolto ilman venkurointia ja suostuuko valmistaja/myyjä ottamaan vastuun myymästään tuotteesta. Minulla kävi tuuri että sain huollon ilmaiseksi, vaikka se ei minulle kuulunutkaan. Lieköhän ollut korjaajalla hyvä päivä.

Anonyymi kirjoitti...

Itellä kans Samsung galaxy s2 pimeni. MUka kastunut eikä takuuseen. Optima Service olis veloittanu uudesta piirilevystä 477€!!!
Puhelin on tutkittavana ja epäillään, että konkka on huonosti juottunut uunissa ja aiheuttanut kuumentuessaan kondensiokosteutta mikä hapettanut konkan. Tod.näk. siinä on vielä kiinalaisen sormenjälki ollut vauhdittamassa asiaa.

DNA:n asiakaspalvelu lupas uuden luurin jos saa Samsungilta kirjallisena, että "puhelimeen voi normaalikäytössä kerääntyä kosteutta, mikä voi auheuttaa piirilevyn hajoamisen"!!!

Mutta kun toimin DNA ohjeiden mukaan niin yhtäkkiä homma ei menekään niin... Muilla samoja kokemuksia??

Anonyymi kirjoitti...

Vuonna 2014 CDON.com ja Samsung harrastavat tätä pyöritystä. Samsung Galaxy S4 mini meni normaalissa taskukäytössä rikki viikon jälkeen paketin avaamisesta: SCF-huolto väitti että LCD-näytössä hiushalkeama jota takuu ei korvaa. Nämä kaksi firmaa ovat pompottaneet jo kaksi kuukautta tätä asiaa. CDONcomilla ei ole edes puhelinta, pitää viikkokaupalla meilailla asiakaspalveluun, jossa ei sitten edes kunnolla lueta viestejä ! En aio tukea Samsungia korjauttamalla puhelinta. EN YLIPÄÄTÄÄN IKINÄ ENÄÄ HANKI SAMSUNGIA ENKÄ TILAA MITÄÄN CDON:COMISTA!!!

janne kirjoitti...

Mielenkiintoinen kirjoitus. Hyvä kuitenkin, että asianajajat voidaan hankkia mikäli tarve on, tutulla nimittäin on pidempi kuluttajariitatilanne menossa. Ikävä vain, jos käy niin ettei kuluttaja voita tapausta.