Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

Ilmianna työnantajasi! Tehdään yhteistyössä kesätyönantajien musta lista joka julkaistaan varoitukseksi muille kesätyötä hakeville!

tiistaina, helmikuuta 15, 2011

Kuinka ottaa pikavippi ilmaiseksi

Pikavippi on mahdollista ottaa minimaalisin kustannuksin, melkein ilmaiseksi, jos käyttää lakisääteistä etämyyntiin sovellettavaa 14 päivän peruutusoikeuttaan. Tämä kuluttajan lakisääteinen mahdollisuus on tietoinen riski pikavippiyrityksissä joka realisoituu harvoin. Tämä johtuu siitä, että kuluttajat eivät ole tietoisia oikeuksistaan. Jos pikavippiyritys tarjoaa luottoa jonka kuluttaja saa käyttöönsä peruuttamisaikana, elinkeinoharjoittaja kantaa riskin. Pikavippien osalta kysehän on nimenomaan luotoista jotka asiakas saa käyttöönsä heti.

Kuluttajansuojalain 7 luku 20§ mukaisesti pikavipeissä on kyse etämyynnistä, jolloin kuluttajalla on oikeus peruuttaa luottosopimus 14 päivän kuluessa. Kulutusluottojen etämyyntisäännökset ovat kuluttajan hyväksi pakottavia. Pikavippiyritys ei voi ohittaa tai mitätöidä peruutusoikeutta sopimusehdoin. Peruutusoikeus tulisi olla mainittu myös luottosopimuksen ehdoissa. Kuluttajan peruuttaessa luottosopimuksen hänen on palautettava rahat 30 päivän sisällä. Pikavippiyhtiöllä on oikeus vaatia sopimuksen peruuttavalta kuluttajalta laina-ajalta todellinen vuosikorko. Todellista vuosikorkoa ei voi kuitenkaan periä mikäli pikavippiyritys ei ole ilmoittanut asiasta etukäteen, tai jos pikavippiyritys on aloittanut sopimuksen täyttämisen ilman kuluttajan nimenomaista pyyntöä.

Luottosopimuksen voi perua haluamallaan tavalla. Pikavippiyritys ei voi asettaa peruuttamiselle erityisiä vaatimuksia. Kuluttajan ei tarvitse kertoa syytä tai perustella päätöstään. Oikeusturvan kannalta on tietysti suositeltavaa että peruuttamisen pystyy todistamaan jälkikäteen. Jos peruuttaminen tehdään postitse, kuluttajansuojalain mukainen vastuu sopimuksen peruuttamista koskevan ilmoituksen perille tulosta on vastaanottajalla (kuluttajansuojalaki 12 luku 1c§). Peruuttamisilmoitus katsotaan saapuneen vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä lähettämisestä. Jos peruutus tehdään sähköisesti, peruutusilmoitus katsotaan saapuneen vastaanottajalle lähetyspäivänä.

Käytännön esimerkki "ilmaisesta" pikavipistä

Harkitse ensin tarvitsetko todella pikavippiä. Onko pikavipillä katettava meno todella välttämätön ja olisiko mahdollista rahoittaa meno muilla keinoin. Jos kuitenkin katsot tarvitsevasi pikavippiä, siitä ei kannata maksaa kiskontaa lähentelevää korkoa ja kuluja. Katso esimerkki kuinka otat pikavipin minimaalisin kustannuksin - käytännössä ilmaiseksi!

1. Tarkista lainaehdosta peruutusoikeus. Sinulla on peruutusoikeus vaikka siitä ei erikseen olisi luottosopimuksen ehdoissa kerrottu.

Esimerkiksi Credit24 lainaehdoissa ei mainita koronmaksuvelvollisuutta pääomalle peruuttamisoikeutta käytettäessä. Ferratum:n lainaehdoissa mainitaan ainoastaan koron (ei todellisen vuosikoron) maksuvelvollisuus. Risicumin lainaehdoissa todellinen vuosikorko peritään alle 200 euron luotoissa, muissa tapauksissa normaali korko.

2. Tee nettipalvelun kautta pikavippihakemus. Valitse lainasummaksi esimerkiksi 400 euroa.

3. Valitse maksuajaksi 30 päivää.

Saat hyväksyttäväksi luottosopimuksen jonka mukaan 30 päivän kuluttua eräpäivänä sinun on maksettava takaisin 481 euroa. Takaisin maksettava summa koostuu lainaamastasi pääomasta 400 euroa, korosta sekä luoton kuluista. Luoton korko on esimerkkitapauksessa 33% eli yhteensä 11 euroa ja loput 70 euroa luoton muita kuluja. Todellinen vuosikorko on 243%.

4. Peru luottosopimus seitsemäntenä päivänä luoton saamisesta.

Muista että luottosopimus pitää perua 14 päivän sisällä. Ilmoita perumisesta kirjallisesti tai sähköpostilla asiakaspalveluun. Ilmoita peruutusilmoituksessa käyttäväsi "kuluttajansuojalain 7 luku 20§" -mukaista oikeutta perua luottosopimus 14 päivän sisällä. Pyydä tiedot takaisinmaksua varten.

5. Pikavippiyrityksen asiakaspalvelun pitäisi toimittaa sinulle luoton takaisin maksuun tarvittavat maksutiedot.

Yleensä pikavippiyritys edellyttää luoton palauttamista heti. Sinulla on kuitenkin 30 päivää aikaa. Ilmoita että palautat pikavipin takaisin 20 päivän kuluttua. Pyydä asiakaspalvelua laskemaan korko kyseiselle eräpäivälle mikäli et osaa laske sitä itse.

6. Kahdenkymmenen päivän kuluttua, maksa takaisin lainan pääoman 400 euroa ja kertyneet korot 9,90 euroa. Esimerkkitapauksessa yhteensä 409,90 euroa.

Edellä kuvatulla menettelyllä saat 400 euron lainan 27 päiväksi 9,90 euron kustannuksin, sen sijaan että olisit maksanut luottosopimuksen mukaiset 81 euron kustannukset.

Mikäli pikavippiyritys ei ole luottosopimuksen peruuttamistapauksessa ilmoittanut etukäteen perivänsä korkoa lainkaan, maksat takaisin 27 päivän päästä pelkän lainan pääoman 400 euroa ilman korkoja.

Testattu käytännössä

Blogi on testauttanut menettelyn kahdessa pikavippiyrityksessä tammikuussa 2011. Saatujen tietojen perusteella oli positiivista huomata, että kummassakin tapauksessa lainan peruutus onnistui ilman ongelmia ja lainan kulut jäivät murto-osaan luottosopimuksen mukaisista kuluista.

Lue
Kuluttajavirasto - Säännöt kulutusluottojen etämyynnissä

Lue myös:
Pikavippi on parempi jättää maksamatta

113 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tämän kun saisi johonkin Ilta-Sanomiin niin paskamyrsky olisi taattu.

Anonyymi kirjoitti...

harva tuota näyttää tietävän. itse olen tarvinnut pikavippiä kolmesti ja aina perunut luottosopimuksen kuten esimerkissä. uutta luottoa et varmasti saa sen jälkeen kun olet käyttänyt tuota peruutusoikeutta, eli pikavippifirma ei myönnä enään uutta, mutta so what? pikavippibuulakeja riittää ...

se nyt on vain niin tyhmää maksaa liikaa

Anonyymi kirjoitti...

Saatana mitä tää paskablogi nyt selittää. Nähtävästi kunnialliset pikavippifirmat ovat nyt kohteena kun yksityinen pysäköinninvalvonnasta ei enää voi valittaa. Jos otat lainan niin saatana maksat sen sopimuksen mukaan. On suorastaan törkeää ja peräti laitonta opastaa ihmisiä pykälänikkaroinnilla. Suomessa on yrittämisenvapaus ja tuollaiset paska-artikkelit syö leivän pikavippifirmoilta. Rikostutkintaan koko blogi.

Pikavippi kirjoitti...

En tiedä onko tää nyt sit "ilmanen" pikavippi mut ainakin paljo halvempi jos ei muuta, tattis! :)

Anonyymi kirjoitti...

Todella mauton artikkeli, pohjanoteeraus. Jokainen ymmärtää että jos ihmiset eivät kunnioita tekemiään sopimuksia niin pikavippi yhtiöt kaatuvat alta aikayksikön. Erittäin mautonta!

Anonyymi kirjoitti...

Jokainen ymmärtää että jos ihmiset eivät kunnioita tekemiään sopimuksia niin pikavippi yhtiöt kaatuvat alta aikayksikön.

Sopimustahan kunnioitetaan. Peruutusoikeus on nimenomaan sopimusehdoissa.

Kaatuvat? Hmm, olisiko se huono asia.

Anonyymi kirjoitti...

En tiedä onko tää nyt sit "ilmanen" pikavippi mut ainakin paljo halvempi jos ei muuta, tattis!

Esimerkiksi Credit24 lainaehdoissa ei mainita koronmaksuvelvollisuutta pääomalle peruuttamisoikeutta käytettäessä. Jolloin Credit24:lta lainan saa ilman korkoa. Maksat vain pääoman. SUURKIITOS, blogille! Ja kokeilemaan ...

Anonyymi kirjoitti...

Todellista vuosikorkoa ei voi kuitenkaan periä mikäli pikavippiyritys ei ole ilmoittanut asiasta etukäteen, tai jos pikavippiyritys on aloittanut sopimuksen täyttämisen ilman kuluttajan nimenomaista pyyntöä.

Mitä tarkoittaa "aloittanut sopimuksen täyttämisen ilman kuluttajan nimenomaista pyyntöä"??

Anonyymi kirjoitti...

Todella hyvä artikkeli!
Pikavippi-firmat saisivatkin kaatua, tai ainakin järkeistää hinnoitteluaan.. nykyinen malli lähentelee koronkiskonnaksikin kutsutta rikosta.

Tämä on taas yksi kansalaisen perusoikeuksista, joita firmat tahallaan hämärtävät, jättävät mainitsematta, tai tulkitsevat täysin oman makunsa mukaan.

Anonyymi kirjoitti...

"Kunnialliset pikavippiyritykset"? Sana 'oksymoron' tuttu?

Anonyymi kirjoitti...

Tieto asiasta pitää saada yleisempään tietoon. Seurauksena voi olla pikavippiyritysten vähenemistä. Tuo ei kuitenkaan ole iso haitta. Ennemminkin etu.

Anonyymi kirjoitti...

Ihan loistavaa! Ja mitä tulee nillittäjien kommentteihin, niin luuleeko joku oikeasti että pikavippifirmat ovat ansainneet jotain oikeudenmukaisuutta?

Antaa palaa!

Anonyymi kirjoitti...

"On suorastaan törkeää ja peräti laitonta opastaa ihmisiä pykälänikkaroinnilla. "

Tämän perusteellahan esim. asianajajat ovat kaikki rikollisia, kun kuitenkin samojen pykälien kanssa nikkaroi.

Noh, ruokinpa trollia nyt kuitenkin.

Anonyymi kirjoitti...

No joo, hiukan tämän artikkelin tarkoitusperä jää hämäräksi. Itse en ole ollut tällaisten firmojen palveluiden tarpeessa, mutta ilmeisesti monet ovat. Pikavippejä myöntävät firmat eivät kuitenkaan ole hyväntekeväisyyslaitoksia vaan tuottoa tavoittelevia yrityksiä. Siksi mielestäni on hieman kyseenalaista tällaisten porsaanreikien käytön ohjeistaminen.
Mikäli pikavippien kustannukset ovat liialliset, onko pikavippejä pakko ottaa? Ei kai kukaan siihen pakota?

Jos taas firmojen toiminta ei tuota tulosta, lopetetaan palvelut kannattamattomina. Ja silloin ne, jotka ovat myös valmiita maksamaan palvelusta jäävät sitä vaille.

Anonyymi kirjoitti...

Tuli mieleen blogin aiempi juttu ravintolalaskun maksamisesta. Jos ei ole aikomustakaan täyttää sopimusta, onko kyse petoksesta? Sinällään, voi kyllä olla vaikea osoittaa, etteikö peruutus johtuisi paremmalla ajalla lasketusta kustannusarviosta :D

pikalaina kirjoitti...

ahha oot nero!! :D

Anonyymi kirjoitti...

Pikavippiyrityksethän toimivat juuri lain porsaanreikien myötävaikutuksella. On hyvä, että löytyy toisia pykäliä, joiden kautta on mahdollisuus suitsia bisnestä, jonka kohtaaminen päivänvalon kanssa ei ole aina 100% kaunista katseltavaa...

Anonyymi kirjoitti...

Ottaako tänne kirjoittelevia pikavippifirmojen palkkalistoilla olevia nillittäjiä päähän jos firma on jonain päivänä konkassa? No menkää sitten oikeisiin töihin.

Anonyymi kirjoitti...

Pikavipit on hädässä olevien ja/tai tyhmien hyväksikäyttämistä. Ei mitään sympatioita ko. "yrittäjiä" kohtaan.

Anonyymi kirjoitti...

Täysin samaa mieltä valtaosan kanssa. Pikavippifirmat eivät ole millään mittarilla "kunniallisia", eivätkä ainakaan minulta ansaitse minkäänlaista kunnioitusta. On mielestäni perin hämärää kutsua "petokseksi" sitä, että käyttää laissa säädettyä kokeiluoikeutta joka on säädetty kuluttajan turvaksi juurikin korporaatioiden viljelemää kusetuspolitiikkaa vastaan.

Mielestäni on pelkästään hyvä asia, jos tällä menettelyllä saadaan pikavippifirmoja nurin. Rahoitustarkastuksen olisi pitänyt asia hoitaa jo ajat sitten, mutta jos viranomaisilta ei löydy valmiuksia toimia oikeudenmukaisesti, niin kaipa kansan täytyy sekin asia taas itse hoitaa.

Anonyymi kirjoitti...

Henkilökohtaisesti olen ottanut elämäni aikana yhden kerran ns. pikavipin. Luin silloin sopimusehdot ja huomasin, että tällainen blogissa mainittu "palautusoikeus" olisi ollut mahdollinen. (En muista mikä firma oli kyseessä ja tämä tapahtui vuonna 2008).

Päätin kuitenkin maksaa kiltisti 15 euron kulut lainatun 100 euron pääoman päälle, koska olin todellakin tyytyväinen palveluun.

Toki kuten blogissakin mainitaan aina kannattaa miettiä tarkkaan onko kyseiselle vipille todellista tarvetta.
Ymmärrän myös sen, että monet ihmiset eivät osaa raha-asioitaan ja sen takia alalle tarvitaan säätelyä ja selvät pelisäännöt.
Jokainen voi kuitenkin käydä kysäisemässä pankista paljonko 100 euron laina mahtaisi maksaa? Pankista otetusta lainassa toki maksuaika lienee pidempi, mutta ihmettelen, jos järjestelypalkkio jää alle 50 euron.

Henkilökohtaiset kokemukset tosiaan positiiviset ja homma pelasi todella hyvin. Jostain toisesta firmasta vipattuna kokemukset olisivat sitten ehkä erilaiset. Mene ja tiedä...

Pikalaina kirjoitti...

Hyvä artikkeli, mutta syö leipää monilta yrittäjiltä.

Pikalaina kirjoitti...

Pikavippi on mahtava keino saada Massia.

Anonyymi kirjoitti...

Siis aivan loistava paljastus. Taidanpa tästä otella hiukan "pikavippiä"

Anonyymi kirjoitti...

Mulkkujen leivät ja päät saakin syödä.

Anonyymi kirjoitti...

Pikavipit on hädässä olevien ja/tai tyhmien hyväksikäyttämistä.

Kyllä oikeassa hädässä olevien pitäisi lähinnä kääntyä sosiaalitoimen puoleen eikä lähteä etsimään ratkaisua ongelmilleen pikavipeistä.

Anonyymi kirjoitti...

Toki ihminen voi ajaa itsensä tilanteeseen, missä pikavippi on tarpeen. Lähinnä tulee mieleen joku palvelu, joka on täysin välttämätön ja pakko maksaa käteisellä. Näin vaikka työssäkäynnin kannalta välttämätön auton korjaus.

Usein on kuitenkin parempi vaihtoehto ottaa "lainaa" muualta. Seuraukset vaikkapa lehtitilauksen, vuokran tai sähkölaskun myöhästymisestä tulevat halvemmaksi kuin pikavippi. Toki joskus tulee sekin päivä kun noista ei voi enään vipata. Tähän mennessä on kuitenkin ollut aikaa hakea parempi järjestely. Pikavipin ottaminen on vähän kuin housuihin kuseminen pakkasella. Auttaa hetken mutta ...

Minä olen antanut omille lapsilleni selvät ohjeet pikavipeistä. Niitä ei pidä missään nimessä ottaa. Jos tilanne on niin paha, että pikavippiä tarvittaisiin, apua löytyy varmasti.

Anonyymi kirjoitti...

Joskus harvoin pikavippi auttaa. Usein se kuitenkin vain kaivaa hakijan entistä syvemmälle suohon.

Aika vaikea ymmärtää miten tämäntasoisten korkojen periminen ei olisi koronkiskontaa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on: mailma olisi parempi ilman pikavippifirmoja.

Jos harkinta-aika vähentää firmojen tuottoa, niin toivottavasti myös firmat vähenevät.

Anonyymi kirjoitti...

Roffel... kuka jaksaa säätää tollasta kun on olemassa luottokortit -_-

Anonyymi kirjoitti...

Voi hyvät ihmiset opetelkaa jo tunnistamaan trollaukset :D



--->Saatana mitä tää paskablogi nyt selittää. Nähtävästi kunnialliset pikavippifirmat ovat nyt kohteena kun yksityinen pysäköinninvalvonnasta ei enää voi valittaa. Jos otat lainan niin saatana maksat sen sopimuksen mukaan. On suorastaan törkeää ja peräti laitonta opastaa ihmisiä pykälänikkaroinnilla. Suomessa on yrittämisenvapaus ja tuollaiset paska-artikkelit syö leivän pikavippifirmoilta. Rikostutkintaan koko blogi. <----

taistogunnar kirjoitti...

En tiedä, milloin tosiasiallisesti olet artikkelin kirjoittanut, mutta se on ehtinyt vanhentua jo ennen julkaisupäiväänsä.

Peruuttamisoikeus on entisellään, mutta luoton koron laskemiseen sovellettavaa lainsäädäntöä muutettiin lailla 746/2010 (HE 24/2010 vp). Artikkeliin linkitetyt pykälät ovat kumoutuneet 1.12.2010.

Anonyymi kirjoitti...

Nähtävästi kunnialliset pikavippifirmat ovat nyt kohteena kun yksityinen pysäköinninvalvonnasta ei enää voi valittaa. Jos otat lainan niin saatana maksat sen sopimuksen mukaan. On suorastaan törkeää ja peräti laitonta opastaa ihmisiä pykälänikkaroinnilla. Suomessa on yrittämisenvapaus ja tuollaiset paska-artikkelit syö leivän pikavippifirmoilta.

Sikavippifirmojen ja sakkofirmojen yhteinen piirre todellakin on se, että toiminta perustuu pykälänikkarointiin. Miksei asiakas saisi tehdä samoin?

Anonyymi kirjoitti...

En tiedä, milloin tosiasiallisesti olet artikkelin kirjoittanut, mutta se on ehtinyt vanhentua jo ennen julkaisupäiväänsä.

Peruuttamisoikeus on entisellään, mutta luoton koron laskemiseen sovellettavaa lainsäädäntöä muutettiin lailla 746/2010 (HE 24/2010 vp). Artikkeliin linkitetyt pykälät ovat kumoutuneet 1.12.2010.


Höpö höpö. Artikkelin tiedot ovat täysin faktaa ja pykäläviittaukset myös oikein. Artikkelissa ei edes oteta kantaa oikeaan koronlaskentaan. Koronlaskentasäännöt ovat toki muuttuneet mutta se ei muuta esitettyä tosiasiaa miksikään. Pikavipin saa perua 14 päivän sisällä ja maksuaikaa on 30 päivää. Paljon halvemmalla selviää kuin maksamalla alunperin vaaditut kulut. Mikä sun ongelma on?

Anonyymi kirjoitti...

Eikös tässä voisi ottaa tonnin lainaa vuodeksi? Ottaa yhdestä ja sitten toisesta ja maksaa ekaan paikkaan takaisin ilman korkoa. Nyt kun noita pikavippifirmoja on lähes rajattomasti, niin ylimääräistä olis tonni kokoajan..

Anonyymi kirjoitti...

Pikavilppi on ainoa luotettava taho.

Anonyymi kirjoitti...

Mukavaa että joku on jaksanut kirjoittaa näinkin tarkan artikkelin ihmisille saatavaksi. Mielestäni tämän tempun käyttäminen on ihan oikeutettua sillä se ei toimisi jos pikavippifirmat antaisivat riittävät tiedot asiakkaan ottamasta lainasta.
Jos tämä yleistyy on pikavippifirmojen on pakko selkeyttää lainojen ehtoja tai hyväksyä tappio. Leipää kenenkään pöydästä ei tämän takia lähde, hölmöiltä impulsiivisilta ihmisistä se suurin tuotto näille firmoille tulee. Jos on kyllin fiksu käyttääkseen tätä kikkaa on myös kyllin fiksu tietämään tarvitseeko oikeasti tällaista lainaa.

taistogunnar kirjoitti...

Anonyymi kirjoitti: "Höpö höpö. Artikkelin tiedot ovat täysin faktaa ja pykäläviittaukset myös oikein. Artikkelissa ei edes oteta kantaa oikeaan koronlaskentaan. Koronlaskentasäännöt ovat toki muuttuneet mutta se ei muuta esitettyä tosiasiaa miksikään. Pikavipin saa perua 14 päivän sisällä ja maksuaikaa on 30 päivää. Paljon halvemmalla selviää kuin maksamalla alunperin vaaditut kulut. Mikä sun ongelma on? "

Artikkelissa käsitellään peruutusoikeutta ja peruutusajalta laskettavaa korkoa. Artikkelissa käsiteltävät pykälät viittaavat lakiin 844/2009 jotka ovat kumottu kuten sanottua lailla 746/2010. Artikkelissa mainittu 7:11a § vastaa nykyisen lain 7:20 §:ää joka sisältää juurikin peruutusajan koron osalta artikkelissa mainitusta poikkeavat säännökset.

7 luku 11a §

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090844

vrt.

7 luku 20 §

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100746

kulutusluotot kirjoitti...

Mainio kirjoitus, pitääpä kirjoittaa joskus asiasta omassakin blogissa!

Anonyymi kirjoitti...

Laki on tosiaan muuttunut. Luoton saa kyllä peruuttaa, mutta luotosta on kuitenkin maksettava korkoa siltä ajalta, kun rahat ovat olleet luotonsaajan käytettävissä. Tämä tarkoittaa siis samansuuruista korkoa, kuin luotosta olisi muutenkin maksettava. Kunhan siis tästä on maininta luottoehdoissa, kuten pikaisella katselmuksella ainakin parin ison putiikin ehdoissa näyttää olevan.

Toisin sanoen 30 päivän pikavippi maksaa käytännössä saman verran alkuperäisen sopimuksen mukaan maksettuna kuin peruutettunakin. Peruutuksesta koituu korkohyötyä vain, jos rahat palauttaa ennen alkuperäisen laina-ajan päättymistä.

Lainmuutos on tehty juuri tämänkaltaisen porsaanreiän tukkimiseksi, joka mahdollisti "ilmaiset lainat" vielä viime vuonna.

Anonyymi kirjoitti...

Toisin sanoen 30 päivän pikavippi maksaa käytännössä saman verran alkuperäisen sopimuksen mukaan maksettuna kuin peruutettunakin.

Ei pidä paikkansa. Otin Riscumilta 300 euron vipin. Luottosopimusehtojen mukaan alle 200 euron lainoista peritää todellinen vuosikorko, kun taas yli 200 lainoista korko.

Kun palautin lainani vajaa 2 viikkoa perumisen jälkeen maksoin takaisin 304 euroa ja rapiat sen 369 euron sijaan joka olisi alkuperäisen sopimuksen mukaan pitänyt maksaa. Kyllä se peruuttamalla on selvästi halvempaa.

Anonyymi kirjoitti...

Sama juttu Ferratumilta. En maksanut takaisin todellisen vuosikoron mukaan vaan pelkän koron, joka on huomattavasti edullisempi.

Anonyymi kirjoitti...

Artikkelissa käsitellään peruutusoikeutta ja peruutusajalta laskettavaa korkoa. Artikkelissa käsiteltävät pykälät viittaavat lakiin 844/2009 jotka ovat kumottu kuten sanottua lailla 746/2010. Artikkelissa mainittu 7:11a § vastaa nykyisen lain 7:20 §:ää joka sisältää juurikin peruutusajan koron osalta artikkelissa mainitusta poikkeavat säännökset.

Joo pitää paikkansa ja näyttää blogisti yön aikana korjanneen viittaukset, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että peruuttamalla saa lainansa todella paljon halvemmalla. Joten jokainen joka pikavippiä tarvii, käyttäkää peruutusoikeuttanne.

Annika kirjoitti...

Artikkeli on todella erinomainen ja aiheesta.

Olen itse joutunut pikavippikierteeseen vuoden 2009 lopussa. Pääsin siitä eroon ystävien avustuksella, mutta ennen kaikkea tämän blogin antaman neuvojen perusteella kuinka "kusettaa" pikavippiyrityksiä. Ehkä kusettaa on väärä sana koska menettely on täysin laillinen.

Vuonna 2010 otin 8 pikavippiä keskimäärin 350 euroa jokainen. Kuluja olisi pitänyt maksaa keskimäärin 70-80 euroa jokaista vippiä kohdin, eli n. 600 euroa. Maksoin kuitenkin vain korot noin 48 euroa yhteensä kaikista vipeistä. Käyttämällä peruutusoikeuttani sain maksettua vipin vipillä mitättömin kuluin ja kavereiden avustuksella pääsin kuiville. Viimeisen vippini koskaan olen ottanut jouluna jonka maksoin takaisin tammikuun alkupuolella.

En ole ylpeä siitä että olen jäänyt moiseen loukkuun, mutta kiitollinen että olen päässyt sieltä pois.

Anonyymi kirjoitti...

Toimii hienosti. Itse käytin samaa 300 euron vippiin. Otin sen 30 päiväksi, vaikka tarvitsin vain vajaaksi kolmeksi viikoksi. Palautin 300 euroa ja mitättömät korot 5 euroa. Helppoa kuin heinänteko ja yhtään nurinaa ei ainakaan tuosta pikavippifirmasta kuulunut.

Hieno artikkeli!

Anonyymi kirjoitti...

"Anonyymi kirjoitti...

Todella mauton artikkeli, pohjanoteeraus. Jokainen ymmärtää että jos ihmiset eivät kunnioita tekemiään sopimuksia niin pikavippi yhtiöt kaatuvat alta aikayksikön. Erittäin mautonta!
"

Eli olet sitä mieltä että lakia ei saa noudattaa mikäli siitä syntyy eturistiriita ihmisten heikkoa taloustilannetta hyväkseen käyttävälle puljulle? Herää todellisuuteen, jos minulla olisi tarvetta pikavipille en todellakaan maksaisi enempää kuin laki velvoittaa.

Anonyymi kirjoitti...

Blogin kirjoitusta on täysin turha syytellä asiattomuudesta. Myös kuluttajariitalautakunta on tehnyt lähes samasta asiasta tiedotteen, jonka voi lukea osoitteessa http://www.kuluttajariita.fi/tiedotteet/?action=read&id=62

Anonyymi kirjoitti...

Jokainen ymmärtää että jos ihmiset eivät kunnioita tekemiään sopimuksia niin pikavippi yhtiöt kaatuvat alta aikayksikön

Siis mitä vittua sä nyt selität? Kysehän on nimenomaan sopimuksen kunnioittamisesta.

Jos aukaiset nuo artikkelissa olevat linkit pikavippifirman sopimusehtoihin niin huomaat että siellä on erikseen mainittu "peruutusoikeus". Peruutusoikeus on SIIS OSA SOPIMUSTA. Sen käyttäminen on sopimuksen mukaista toimintaa. Idiootti!

Anonyymi kirjoitti...

Se nyt on vain tyhmää maksaa liikaa .. hahahaha... paras blogi kautta aikojen! Kiitokset tuhannesti!

Ihmettelijä123 kirjoitti...

"Mikäli pikavippien kustannukset ovat liialliset, onko pikavippejä pakko ottaa? Ei kai kukaan siihen pakota?"

Joskus tilanteet voivat pakottaa. Aina voi syyttää että ite oot soppas keittäny mutta ei välttis ole noin.

Ja aivan naurettavaa sanoa: "jos ihmiset eivät kunnioita tekemiään sopimuksia niin pikavippi yhtiöt kaatuvat alta aikayksikön". Kyllä valtaosa ihmisistä tulee edelleen kunnioittamaan PIKAVIPPIFIRMOJEN YLIMITOITETTUJA HUUHAAMAKSUJA. Pikavippifirmat nykyisellään repivät niin järkyttäviä voittoja, että ihan on turhaa marinaa.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä valtaosa ihmisistä tulee edelleen kunnioittamaan PIKAVIPPIFIRMOJEN YLIMITOITETTUJA HUUHAAMAKSUJA.

Tämän artikkelin julkaisun jälkeen ei pitäisi olla enään niin itsestään selvää että jokainen maksaa. Toivottavasti mahdollisimman moni käyttää peruutusoikeuttaa.

Fakta on se että suurimman osan pikkavippifirmojen taustahenkilöistä ovat rikollisia tavalla tai toisella. Rikollinen tausta ja perustettu kusetusfirma helpon rahan toivossa. Aivan vastaavasti kuin yksityisessä pysäköinninvalvonnassa.

Anonyymi kirjoitti...

Joku varmaan vinkannut aamulehdelle tästä, kun etusivun juttuna oli.

Anonyymi kirjoitti...

Nyt se löytyy myös iltalehdestä! Eli suuri mediakin huomasi tämän.

SUUR KIITOKSET BLOGILLE !!!

Anonyymi kirjoitti...

Aamulehden jutussa paistaa läpi pikavippifirmojen asenne. Kuluttaja joka käyttää omia oikeuksiaan on väärinkäyttäjä joka laitetaan sulkulistalle... Onhan se ikävää kun kuluttajalla on omat oikeudet joita nämäkin firmat joutuvat kunnioittamaan.

Anonyymi kirjoitti...

Aamulehden juttu löytyy täältä http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194666997161/artikkeli/porsaanreika+pikavipin+saa+lahes+ilmaiseksi+.html

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa, Aamulehti tarttui aiheeseen. Mielestäni olisi kuitenkin ollut oikeus ja kohtuus (pun intended) mainita alkuperäinen juttuidean lähde. Epäilen että täältä oli idea lähtöisin.

Anonyymi kirjoitti...

Eikös tää ole ollut tiedossa jo kauan:
http://www.laina-tieto.com/tekstiviestilainan-eli-pikavipin-peruuttaminen/

Anonyymi kirjoitti...

Totta kai se on ollut tiedossa jo kauan. Netistä löytyy monia sivustoja jossa aiheesta mainitaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ihmiset olisivat käytännössä tietoisia oikeudestaan eikä varsinkaan että käyttäisivät sitä.

Tarvitaan joku taho joka testaa menttelyn, että se varmasti toimii. Antaa kunnon esimerkin ja rohkaisee ihmisiä. Silloin syntyy tulosta. Kiitokset blogille!

Anonyymi kirjoitti...

Sattumalta tiedän että kuluttajavirasto olisi halunnut ohjeistaa kuluttajia tämän peruutusoikeuden käytössä, mutta ei ole uskaltanut kanteiden pelossa antaa suoria ohjeita. Sen takia tämän kaltaisia blogia jotka testaavat, kokeilevat ja antavat tarkat ohjeet kuinka toimitaan.

Toivottavasti mahdollisimmat monet ottavat vippiä ja käyttävät peruutusoikeuttaan. Ei kai kukaan hullu maksa satoja euroja kuluja jos selviää kympillä? Eiks niin?

Anonyymi kirjoitti...

Eräs haasteltu muistaakseni PikaVippi Oy:n toimari osoitti kyllä todella että hommaan ei tarvitse olla penaalin terävin kynä. Hänen mielestään lainan saati ei ole kansalaisoikeus (mikä onkin totta), jos asiakas rupeaa pelleilemään niin lainaa ei enää jatkossa myönnetä.

Jumalauta. Millä tavoin sopimusehtojen noudattaminen on pelleilemistä? Vittu että oli idiootti ämmä. Sitäpaitsi, pikavippi firmoja on satoja, ei ne ihan heti lopu jos joku sanoo ei.

Anonyymi kirjoitti...

Pikavippi yritykset ovat aloittaneet keskustelut salaisen rekisterin perustamisesta jonne tallennettaisiin henkilöt jotka käyttävät peruutusoikeuttaan jottei yksikään firma enään antaisi lainaa. Tämä toimisi peloitteena. Rekisteri olisi kaikken firmojen käytössä. Ongelma tietysti on että tämä on laiton rekisteri, joten viranomaiset, nyt kerrankin tarkkana!

Anonyymi kirjoitti...

"Tämä toimisi peloitteena. Rekisteri olisi kaikken firmojen käytössä."

Tai sitten henkilön salaisena suojelusenkelinä, joka katkaisee kierteen ennen kuin se alkaakaan.

Anonyymi kirjoitti...

Pikavippifirmojen edustajat täällä kommenteissa itkeskelee tälle loistavalle artikkelille. :D:D hahah! ahneet selkärangattomat, aivan oikein teille!

Anonyymi kirjoitti...

Lakimies kun en oo, en osaa sanoa tähän muuta kun että Virolaisella on perustelut aikas vähissä. Postataan nyt tänne ennenkuin Jykä kommentinsa poistaa omasta blogistaan...

Markus K kirjoitti...
Jyrki Virolainen kirjoitti:

"Sen sijaan yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu perusteiltaan lakiin, tarkemmin sanottuna tieliikennelakiin."

Minusta tässä on jäänyt tieliikennelaista huomaamatta yksi olennainen kohta. Tieliikennelain 28.3 §:ssä puhutaan yksityisellä alueella annettavista määräyksistä, aivan kuten 28 a §:n pysäköintikiekon käyttövelvollisuudenkin osalta, johon tarkemmat määräykset antaa liikenneministeriö. Toisin sanoen viranomaisen määräysvaltaa on yksityisellä alueella tieliikennelain mukaisen pysäköintiluvan antamisen osalta luovutettu alueen omistajalle. Tieliikennelaki ei siis oikeuta yksityistä maanomistajaa käyttämään liikennemerkkejä tai vaatimaan pysäköintikiekon käyttöä muuten kuin tieliikennelain mukaisten määräysten osalta.

Sopimusoikeus on eri asia. Ihmettelen miten tämä on voinut niin Virolaiselta kuin muiltakin keskusteluun osallistuneilta jäädä niin selvästi huomaamatta. Sopimusoikeudessa annetaan osto- tai myyntitarjous ja siihen joko ehdot hyväksyvä tai kieltävä vastatarjous. Kukaan ei aseta määräyksiä kenellekään niin kuin viranomainen tekee. Tämän vuoksi tarjouksen hyväksyjän suostumus tulee olla riittävän selvä. Epäselvissä tapauksissa riita tulee tulkita kuluttajan eduksi. Se mitä yksityisten pysäköintivalvontayritysten toiminnasta on kuultu, ei todellakaan ole noudattanut tätä periaatetta. Pelkästään ajoneuvon luonne useiden henkilöiden mahdollisena käyttövälineenä on ristiriidassa suostumuksen selkeyden periaatteen kanssa. Esimerkiksi puhelin on yleisesti henkilökohtainen väline, jota voidaan yhteisessä käytössä valvoa ja jolle voidaan asettaa käyttörajoituksia.

KKO 2010:23 on huono ennakkotapaus. Korkein oikeus kuittaa tieliikkelain tarkastelun "ohi juosten" ja keskittyy konkludenttisen suostumuksen tulkintaan, ja vähemmistö jää näpertelemään kylttien selkeyden problematiikan kanssa. Lisäksi hävinnyt osapuoli ajoi asiaansa hävettävän surkeasti.

sunnuntai, helmikuu 20, 2011
Jyrki Virolainen kirjoitti...
Ad Markus K. - Pysyn ja = KKO 2010:23. Ei aihetta enempään.

sunnuntai, helmikuu 20, 2011

pikavippi kirjoitti...

noh pikavippi on ihan ok

Anonyymi kirjoitti...

Loistava artikkeli! Toimii kokemuksella Ferratumissa, credit24 ja Vippi.fi palveluissa. Eikun hyödyntämään jos pikaista rahan tarvetta! Ei enään älytöntä koron kiskontaa!

Anonyymi kirjoitti...

Pitääkö peruutetusta lainasta maksaa tekstiviestikulut vai voiko ne vaatia palautettavaksi?

Anonyymi kirjoitti...

Onnistuu ilmaisen pikavipin ottaminen ihan "rehellisestikin", ainakin yksi yritys tarjoaa tällä hetkellä ensimmäistä pikavippia tutustumistarjouksen tyyppisesti ilman korkoja tai kuluja.

www.ilmainenpikavippi.com

Anonyymi kirjoitti...

Miten niin "rehellisesti"? On täysin rehellistä toimia kuten sopimusehdoissa kerrotaan, eli käyttää oikeuttaan perua luotto. Luottohan perustuu sopimusehtoihin jotka on luotonantajan määräämät.

Pikavippi kirjoitti...

Saa nähdä jos tälläinen asia menee oikeuteen että miten se päättyy. Näin tekemällä ei ainakaan ikinä saa uudestaan lainaa.

Vertailu kirjoitti...

Kyllä omaan korvaan kuulostaa vähän harmaan alueen toiminnalta, mutta mikäpä minä olen ketään moralisoimaan. Täällä on esimerkiksi lista kaikista Suomessa tällä hetkellä toimivista pikavipeistä, joten onhan siinä aika monta vaihtoehtoa läpikäytäväksi.

googleguy kirjoitti...

On helpompiakin (eikä niin harmaita) keinoja ottaa pikavippi edullisesti. Selkein ja kattavin pikavippivertailu johon olen törmännyt. Pikavippi vertailu

vippi kirjoitti...

Eikös vivus ainakin tarjoa sen ensimmäisen vipin jokatapauksessa ilmaiseksi?

Anonyymi kirjoitti...

Kokeiltu useasta paikasta, ja nyt tuli ensimmäinen paikka vastaan, joka vaatii koko summaa (korkoineen kuluineen) maksettavaksi.

Otin 200€:n lainan Rehtivipiltä 3.7.2011. Eräpäivä 30 pv:n kuluttua.
Ilmoitin tänään 7.7.2011 käyttäväni peruutusoikeutta ja pyysin laskemaan uuden summan.
Sanoin maksavani vipin takaisin 8.7.2011
200€:n lainastani joutuisin maksamaan takaisin 250,87€.

Heillä peruuttamisoikeus tällainen:
"Peruutuksen yhteydessä luotonsaaja on velvollinen maksamaan luoton koron siltä ajalta, jonka luotto on ollut luotonsaajan käytettävissä. Jos palautettava luoton pääoma on alle 200 euroa, on luotonantajalla oikeus periä todellinen vuosikorko samalta ajalta. Palautettavan summan voi tarkistaa Kontanto Oy:n asiakaspalvelusta. Velallisen on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen tekemisestä palautettava sopimuksen perusteella saamansa varat korkoineen uhalla, että peruutus raukeaa."

Anonyymi kirjoitti...

aiempaan viestiin lisäten:
Lähetin heille vastaukseksi:

"Peruuttamisoikeudella peruutettu vippi ei maksa noin paljoa.
Saisinko oikein lasketun laskun. Kiitos.
Tiedustelen asiaa seuraavaksi kuluttajaneuvojalta."

Ja hetken päästä tuli vastaus:
"Hei
Kiitos viestistäsi.
Oikea maksettava summa on 200,69 eur eikä tosiaan se iso summa anteeksi väärä ilmoitus."

Näin nuo yrittävät kiertää peruuttamisoikeutta.
Olkaahan siis tarkkoina!

Anonyymi kirjoitti...

On tämäkin. Pihit suomalaiset hieroo innoissaan käsiään, "nyt saan ilmaisen pikavipin heti ottamaan" Miksi? Ettekö te urpot tajua että ette voita mitään... Saman rahan vähintään joudut maksamaan takaisin ja lisäksi näkemään paljon vaivaa. Saatteko te jotain tyydytystä siitä et pystytte "kusettamaan" pikavippi firmaa? Aika tylsä elämä täytyy olla.

Anonyymi kirjoitti...

Ei se ihan noin toimi kylläkään - lukekaa vaikka Pikavippi pankkitunnuksilla tai Pikavippi ilman luottotietoja

Anonyymi kirjoitti...

esim credit24 vuosikorot on jo jotain 30000% joten kyl se kallista olisi myös peruttuna. Ei kannata ottaa vippejä. Ihmettelinkin tän kohun jälkeen,että koska ne tajuavat nostaa korkojaan. Sillähän tuon ratkaisee heidän kannaltaan.

Anonyymi kirjoitti...

esim credit24 vuosikorot on jo jotain 30000% joten kyl se kallista olisi myös peruttuna. Ei kannata ottaa vippejä. Ihmettelinkin tän kohun jälkeen,että koska ne tajuavat nostaa korkojaan. Sillähän tuon ratkaisee heidän kannaltaan.

Pointtihan on siinä että on selvä ero vuosikorolla ja todellisella vuosikorolla. Korothan on yleensä pieniä 10-30% tienoilla. Todellinen vuosikorko kuitenkin kasvaa satoihin jopa tuhansiin koska sopimukseen liitetyt kulut ovat niin mittavat. Kannattaa katsoa ehdot. Yleensä nimittäin on niin että alle 200 euron luotoissa on peruutettaessakin maksettava todellinen vuosikorko ajalta. 99% tapauksissa yli 200 euron vipeissä peruutustapauksissa maksetaan ainoastaan luoton korko ja monissa tapauksissa ei ehdoissa mainita koron maksusta mitään.

Esim 500 euron pikavipin vuosikorko peruuttaessa kun laina on ollut hallinnassa 30 päivä on yleensä 12 euron luokkaa (30%). Se on huomattavasti vähemmän kuin samalla sopimuksella maksaa myös ne 100 euron kulut.

Anonyymi kirjoitti...

Saatteko te jotain tyydytystä siitä et pystytte "kusettamaan" pikavippi firmaa?

Eihän kukaan kuseta pikavippifirmoja. Kysehän on sopimusehtojen noudattamisesta. Sopimus koskee kumpaakin osapuolta ja onhan se tosi jännä ajatus ettei kuluttaja saisi toimia lain ja ehtojen mukaisesti. Tottakai jokainen ajattelee omaa etuaan kuten pitääkin.

Anonyymi kirjoitti...

Tällä blogin ohjeella pääsee pikavipeistä myös eroon, lukekaa täältä:

http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2011/08/lukijan-artikkeli-pikavipeista-vihdoin.html

Laia_P kirjoitti...

Kiinnostaisi tietää kuinka moni tätä on oikeasti kokeillut?

Varmasti hyvä keino mutta ihan missä tahansa en kokeilisi. Ferratum varmaan ihan lainkuuliainen mutta Tuomen Tuvat saattaa lähettää ovelle muutakin kuin kirjeen.

Tästä hommasta on kirjoittanut useampi pikavippi saitti ja olisi kiva tietä kuinka monellä tämä on oikeasti toiminut!

Pikavippi kirjoitti...

Tämä tapa pitää paikkansa, testattu on. Mutta kyllä suomesta loppuu nopeasti pikavippiyhtiöt henkilöltä joka toimii näin järjestään kaikkien ottamiensa pikavippien kanssa. Parempi vaihtoehto on ainakin ensimmäisellä kerralla ottaa pikavippi kokonaan ilmaiseksi.

Juhani kirjoitti...

Mää otin osoitteesta http://www.lainasto.fi ja http://www.reissuvippi.fi pikavipin ja peruutin ne. Ei tullut juuri mitään kuluja. Vitullinen vaiva tosin koko touhusta. Ei oikein maksa vaivaa, menee koko vipin helppous hukkaan.

Anonyymi kirjoitti...

Ei oikein maksa vaivaa, menee koko vipin helppous hukkaan.

Just, eli mielummin maksat enemmän kuin viitsit nähdä vaivaa. Noh, ne pikavipit on tarkoitettu juuri sinun laisillesi...

Anonyymi kirjoitti...

mutta Tuomen Tuvat saattaa lähettää ovelle muutakin kuin kirjeen

Rikosilmoitus vain asiasta, kyllä moiset paskafirmat saadaan kuriin.

makke kirjoitti...

Eiköhän noille suuremmille firmoille (Ferratum ja Pikavippi.fi ja mitä näitä nyt on) tule vähän väliä tällaisia peruutuksia. Tieto tästä kikasta leviää. Se mutta tässä vain on, että temppu tuskin onnistuu enempää kuin kerran per lafka - musta lista odottaa ilmaisen vipin kalastelijaa.

Sopii siis hyvin harvoin vippiä tarvitsevalle.

Anonyymi kirjoitti...

Credit 24:llä on ilmeisesti uus porsaanreikä hommassa :D

He nimittäin eivät ilmoita selkeää luottokorkoa, vaan näin:

Korko vuodessa: 226,41 %
Korko päivässä: 0,63 %
Korot yhteensä: 94,33 €
Todellinen vuosikorko: 718,75 %

Tämä esimerkki siis 500€ pääomalle. Peruessa lainan siis heidän mukaansa esimerkiksi 20 päivälle lainan kulut ovat samat kuin ilmankin perumista, eli siis 500€ + 94,33€ korkoa.

Ovatkohan he keksineet uuden porsaanreijän vai voiko homma oikeasti mennä näin? Eikö juoksukorko / lainakorko pitäisi ilmoittaa selkeästi erikseen?

Pikavippi ilmaiseksi kirjoitti...

Hienon yksityiskohtaiset ohjeet. Joskus yritykset kuten Vivus tarjoavat ensimmäisen luoton ilmaiseksi, mutta kuluttajan on aina hyvä tiedostaa oikeutensa!

Anonyymi kirjoitti...

Edelliselle Credit24 kommentoijalle.

Credit24 lainaehdoissa sanotaan seuraavaa:

MCB:llä on oikeus periä peruuttamistilanteessa asiakkaalta korvauksena lainan koron, tai jos pääoma on alle 200 euroa, lainan todellisen vuosikoron, ajalta, jonka laina on ollut hänen käytettävissään.

Asiakkaan on palautettava saamansa varat sekä yllä viitattu MCB:n perimä korvaus lainan peruuttamisesta viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen lähettämisestä MCB:n ilmoittamalle tilille uhalla, että peruuttaminen muutoin raukeaa.


Jos otat 500 euron lainan 30 päivälle. Peruutat sen 14 päivän sisällä ja palautat summan 20 päivän päästä ei korkokulut voi olla samat.

Nyt täytyy muistaa että "perustamiskulut" ym. on suurin osa lainasta itse korko on yleensä pienempi. Sen takia todellinen vuosikorko johon otetaan mukaan kulut + korko on yleensä hyvin paljon suurempi.

Tuossa esimerkissäsi 226,41% vuosikorko tekee 500 euron lainalle 30 päivän maksuajalla juuri tuon 94,33 euroa. Tämä ei kuitenkaan voi olla koko summa, vaan mukana täytyy olla muita kuluja koska todellinen vuosikorko on 718,75%. Mutta jos lainasivulta katsoo, olet oikeassa, muita kuluja ei ilmoiteta. Herää siis kysymys miksi todellinen vuosikorko on suurempi kuin lainan vuosikorko jos kerta muita kuluja ei ole.

Ehtojen mukaan sinun kuitenkin pitää maksaa vuosikoron mukainen korvaus, joten 20 päivän palautuksen jälkeen korko ei tietenkään ole 94,33e vaan n. 62 eur.

Käytännössä blogin antama vihje ei tässä tapauksessa anna todelista hyötyä. Esim risicum lainoissa vuosikorko saattaa olla 30%, kuluja 60 euroa ja todelinen vuosikorko 800%. Risicumin tapauksessa sinun ei tarvitsisi maksaa 60 euron kuluja ja korkokin olisi vain 8 euroa.

pikalaina kirjoitti...

Kannattaa olla varovainen pikalaina palvelujen kanssa ja ottaa pikalainaa vain luotettavista yrityksistä...

Vippi kirjoitti...

Hah, Ilmaista rahaa tarjolla! :)

qrn kirjoitti...

Osaisiko joku täältä vastata että mitä kannattaisi tehdä, kun pikavippifirmat lähettävät markkinointitekstiviestejään 7v. lapsen puhelimeen viikon-parin välein? Numero on salainen, pitäisi olla näkymättä myös suoramarkkinoinnin listoilla, ja on tiedossa vain lapsen vanhemmilla. Siitä huolimatta liittymän avauksesta alkaen noita mainoksia on tullut lähes viikottain, jo muutaman kuukauden ajan, ja ainakin neljästä eri yrityksestä.

Kuvittelisin olevan kiellettyä markkinoida luottoja alaikäiselle, onko näin? Minne tuosta kannattaisi narista..?

Nimim. Vähemmästäkin vituttaa.

Hanne kirjoitti...

Hah =)

Anonyymi kirjoitti...

Ferratumilla on aika mielenkiintoinen korko, nimittäin 0%

"Lainanhakija on lisäksi velvollinen maksamaan luotonantajalle korvauksena lainan koron ajalta, jonka laina on ollut lainanhakijan käytössä. (Esimerkki peruuttamisesta aiheutuvasta korvauksesta: Lainanhakija peruuttaa 100 euron lainan 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä ja palauttaa rahat 28 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksesta, lainapääomineen takaisin maksetaan 100€.)."

Tämä on myös käytännössä testattu pitävän paikkansa.

Anonyymi kirjoitti...

kohdasta "Risicumin lainaehdoissa todellinen vuosikorko peritään alle 200 euron luotoissa, muissa tapauksissa normaali korko." sellainen maininta, että ei pelkästään Risicum, vaan mikään pikavippifirma ei saa periä lainansopimuksen peruuttaessa yli 200 euron lainoista todellista vuosikorkoa, vaan pelkkää lainan korkoa. (Kuluttajasuojalaki Luku 7 §22 2 momentti)

Pikavipit kirjoitti...

Todella mielenkiintoista tietoa - löysin tämän blogin ihan sattumalta, ja nyt on mennyt jo yli tunti artikkeleita lukiessa. Erityisesti tämä artikkeli herätti mielenkiintoni, koska olen ajatellut rahoitus-alalle siirtymistä.

Mutta tuskin tälläinen tieto ikinä hirveästi leviää, ei normikuluttaja (varsinkaan pikavippien normikuluttaja) edes jaksa lukea tämänkaltaista tekstiä lävitse.

Lainaa ilman vakuuksia kirjoitti...

Erittäin mielenkiintoista luettavaa. Kiitokset!

kanchan tyagi kirjoitti...

Now we have so many options available if we really want to get success. but for this money is not everything,we must have good plan to success our dreams. Thank you for this post. Pikavippi

Credit 24 laina kirjoitti...

Credit24 laina ei ole halvimmasta päästä oleva pikalaina. Mielenkiintoinen artikkeli.

Anonyymi kirjoitti...

Kun kulutusluotoista on kyse, niin suosittelisin tutustumaan tähän kulutusluotto heti -aiheiseen sivustoon.

Anonyymi kirjoitti...

Pikalaina kannattaa aina vertailuttaa ennen sen ottoa. Näin saat varmasti edullisimman, sillä ilmaistahan se ei ole koskaan.
Vertaile edullisin pikalaina täältä.

Pikavipit kirjoitti...

Loistava kirjoitus. Moni ei vaan ole näin tarkka, eikä välttämättä edes ajattele korkoja tai kuluja.

Anonyymi kirjoitti...

Viimeisin pikavippi Risicumilta oli 100 EUR, laina-aika kaksi viikkoa, mutta peruin viikon päästä. Kokonaismaksettavaa tuli 100,63 EUR.

Risicum tosin kieltäytyy lainaamasta enää koskaan kahden peruutuksen jälkeen.

Vippi kirjoitti...

Ihan mielenkiintoinen juttu ja varmaan toimiikin käytännössä.

Anonyymi kirjoitti...

Toimii kuin junan vessa. Käytän aina ja koskaan ei tarvitse maksaa mitään kiskuri korkoa.

Anonyymi kirjoitti...

Risicum on kyllä myöntänyt lainan haikka jo neljästi perunut.

Anonyymi kirjoitti...

"Anonyymi kirjoitti...
Saatana mitä tää paskablogi nyt selittää. Nähtävästi kunnialliset pikavippifirmat ovat nyt kohteena kun yksityinen pysäköinninvalvonnasta ei enää voi valittaa. Jos otat lainan niin saatana maksat sen sopimuksen mukaan. On suorastaan törkeää ja peräti laitonta opastaa ihmisiä pykälänikkaroinnilla. Suomessa on yrittämisenvapaus ja tuollaiset paska-artikkelit syö leivän pikavippifirmoilta. Rikostutkintaan koko blogi."


Pelkurimaista kirjoittaa tuommosia. Pikavippi ei ole mitään yritystoimintaa vaan hyväuskoisten kusetusta.

Anonyymi kirjoitti...

Jees, toimii käytännössä. Peruin vipin samana päivänä ja sain maksuaikaa palautukselle täyden kuukauden.

Jos tämä tieto leviäisi laajemmalle niin, johan olisivat vippifirmat pulassa.

Olisko niin että media saa vippifirmoilta hyvin mainostuloja eikä siksi haluaa hyvää bisnestä sössiä asiasta huutelemalla?

Anonyymi kirjoitti...

Vippi.fi yrittää vedota jatkuvaan tililuottosopimukseen kun peruuttaa kolmannen pikalainan. Lainaehdoissa ei mainita kuitenkaan mitään jatkuvasta tililuottosopimuksesta, joten siihen vetoaminen ei kai voi olla mitenkään mahdollista ja muutenkin kun lainojen ottamisen välillä on useampi kuukausi, niin kyse lienee erillisistä luottosopimuksista?

Anonyymi kirjoitti...

Miten tässä vippi.fi:n tapauksessa kävi. Onnistuiko lainan peruuttaminen?

Vippi kirjoitti...

Ei taida onnistua enää tililuottojen kanssa..

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen kirjotus. Pikavipeissähän on viimevuosien aikana tehty paljon uudistuksia alun taaperruksen jälkeen. Tässä artikkeli/blogi joka kertoo muutamasta muutoksesta http://pikavippinopeasti.fi/elamantilanteen-muutokset-tuovat-ongelmia/

Vipit kirjoitti...

Mielenkiintoinen artikkeli