Miltä tuntuisi jos kaupan myyjä kieltäytysi antamasta ostoksestasi vaihtorahoja takaisin?
Asiakas meni heinäkuussa 2007 Kuopion H&M myymälän (Hennes & Mauritz) alennusmyyntiin. Kassalla ostokset syötettiin kassakoneeseen. Asiakas antoi 50 euron setelin ja myyjä kuitin. Kuitista kuitenkin näki, että osa luvatuista alennuksista ei ollut oikein. Asiakas huomautti asiasta myyjälle. Myyjä harmitteli kuinka hankalaa alennusten korjaaminen on jälkeenpäin, mutta teki korjaukset ja syötti tuotteet uudelleen kassakoneeseen ja sai aikaiseksi uuden kuitin. Nyt alennukset olivat kunnossa. Asiakas pyysi saada vaihtorahansa 32 eur takaisin antamastaan 50 eur setelistä. Yllättäen myyjä ei enää muistanut oliko hän alunperin antanut vaihtorahan takaisin vai ei, joten myyjä kieltäytyi palauttamasta vaihtorahaa. Asiakas vaati vaihtorahojaan, johon myyjä totesi, että kassa pitää laskea. Asiakas suostui odottamaan laskennan ajan, mutta myyjän soitettua ensin myymäläpäällikölle, hän ilmoittikin, että kassa lasketaan vasta illalla klo 19.00 jälkeen. Jos kassa ei tuolloin täsmää asiakas voi hakea rahansa seuraavana päivänä.
Illalla puoli kahdeksan aikoihin myyjä soitti ja ilmoitti, että kassa ei täsmännyt ja asiakas voisi hakea 32 eur edestä vaihtorahoja seuraavana päivänä klo 10.00 jälkeen liikkeen avauduttua.
Seuraavana aamuna saavuttuaan liikkeeseen 32 eur palautettiin asiakkaalle. Hämmästys oli kuitenkin suuri kun myyjä ei hyvittänyt töppäilyään millään muulla tavoin kuin pahoittelemalla. Asiakkaan mielestä vähintään matkakulut ylimääräisestä käyntikerrasta tulisi korvata, koska virhe oli tapahtunut täysin myyjän toimesta, ei asiakkaan.
Asiakas poistui liikkeestä vaihtorahat saatuaan. Tämän jälkeen hän otti yhteytä Kuopion H&M:n myymäläpäällikköön puhelimitse. Puhelinkeskustelu tallennettiin varmuuden vuoksi. Myymäläpäälliköllä oli kuitenkin asiaan otetta ja hän kertoi H&M:n yleensä pyrkivän hoitamaan tämän suuntaiset asiat tyylikkäästä. Matkakulut olivat vähintä mitä heidän tulisi korvata. Myymäläpäällikkö lupasi lähettää asiakkaalle postitse lahjakortin korvauksena ylimääräisestä matkustamisesta ja mielipahasta. Asialla oli siis onnellinen loppu.
Miksi kassaa ei voinut laskea heti virheen tapahduttua? Onko asiakkaan suostuttava siihen, että myyjä ei omaan unohdukseen vedoten suostu antamaan vaihtorahoja takaisin?
Myymäläpäällikkö kertoi puhelimessa, että turvallisuusmääräykset estävät kassan laskemisen paikanpäällä. Tämä voi toki olla totta, mutta kassan voi viedä takahuoneeseen laskettavaksi myös keskellä päivää. Kysymys on asiakaspalvelusta ja joustavuudesta. Jos kassaa ei lasketa heti virheen tapahtuessa, voi olla täysin mahdollista, että kassa tekee ennen liikkeen sulkeutumista uuden virheen, jolloin kassan täsmäytys ei ole yhtenevä alkuperäisen virheen kanssa. Esimerkiksi antaa toiselle asiakkaalle huomaamattaan 50 eur liikaa.
Entä pitääkö asiakkaan sitten suostua moiseen kohteluun? Ei tarvitse. Jos myyjä myöntää virheensä ja epäselvä tilanne johtuu myyjän "muistikatkoksesta", on vähintään kohtuullista, että kassa suljetaan ja asiakkaalle palautetaan rahat heti laskennan jälkeen. Ei voida pitää kohtuullisena, että liikkeellä on oikeus pidättää panttina asiakkaan vaihtorahoja seuraavaan päivään tai jopa mahdollisten pyhien yli. Entä jos kyseessä olisi asiakkaalle välttämättömät rahavarat esimerkiksi lääkkeiden ostoon, tai mahdollisesti ruuan hankintaan? Ei kenenkään tarvitse lähteä tuntemattomalle myyjälle perustelemaan miksi hän tarvitsee omat rahansa jo samana iltana. Vaihtorahat kuuluu saada takaisin heti ja ne pitää myös vaatia takaisin. Väittäisin, että tässä kohdin liikkeen toiminnassa liikutaan omavaltaisesti "varkauden" ja jopa "petoksen" rajamailla. Asiaa voi ajatella myös kohtuullisuuden periaatteella. Kummalle 32 euron menettämisestä on enemmän haittaa, liikkeelle vai asiakkaalle. Virhe oli kuitenkin kokonaisuudessaan liikkeen.
Jos joudutte itse vastaavaan tilanteeseen, vaatikaa rahojen palauttamista välittömästi. Kassan voi sulkea ja laskea rahat suojatussa tilassa myös keskellä päivää. Tarvittaessa pyytäkää myyjän esimies tai myymäläpäällikkö paikalle. Mikäli tilanne ei silloinkaan ratkea on pyydettävä virkavallan edustaja. Varkaus on aina varkaus, oli kyse kukkarosta tai vaihtorahoista.
Tosi kertomuksia pienestä ihmisestä korporaatioiden hallitsemassa maassa, jossa oikeus ei kohtaa yksilöä, ja missä kohtuus on viranomaisten ja yritysten määrittelemä totuudeton arvo. Sota omien oikeuksien puolesta jatkuu ...
keskiviikkona, syyskuuta 12, 2007
11 kommenttia:
Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)
Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.
Takapakista pesismaila, eiköhän rahat rupee jumalauta löytymään ...
VastaaPoistaTosi fiksua puhetta. Väkivallallako sitä heti uhkaillaan. Aika kinkkinen juttu, mutta olen kyllä sitä mieltä että kaupalla, myyjällä tai kauppiaalle ei ole mitään oikeutta olla antamatta vaihtorahoja takaisin tai "pidättää" rahoja yön yli. Virhe on korjattava heti paikanpäällä.
VastaaPoistaKassan laskuhan ei ole tae virheen löytymiselle. Kassaanhan on voitu lyödä virheitä jo ennen tämän kaltaista tapausta.
VastaaPoistaViimekädessähän nämä selviää oikeudessa. Kannattaa pitää todistaja mukana kun asioi kuopion hm:ssä. ;)
VastaaPoistaAika törkeetä. Olisipa myös kiva jos tuommoinen sattuisi kun olisi vain matkailemassa Kuopiossa ja lähtisi samana päivänä pois ennen kun H&M kykenee antamaan satunnaisen matkailijan rahat takaisin.
VastaaPoistaHuh, taisi olla joku vasta työnsä aloittanut. Olisikohan se myöskin kieltäytynyt ottamasta pankkikorttia sillä perusteella, että ei osaa vielä käyttää konetta ^^
VastaaPoistaNo meikäläiselle kyllä kävi niin kerran eräässä pitseeriassa. Sattui vielä niin sopiva muistikatko itselle, että en muistanut pankkiautomaatilla edes tunnuskoodia. Piti hakea rahat ihan pankkikonttorista asti.
Suht ymmärrättävää tuo on jos kaupassa oli vain yksi kassa auki tms. Jos niitä kuitenki oli edes kaksi, niin olisi se kassa pitänyt käydä laskemassa, tai edes ehdottaa rahojen siirtämistä tilille.
VastaaPoistaEi se ole ymmärrettävää. Kaupalla ei varmasti ole oikeutta "pidättää" asiakkaan rahoja, varsinkaan kun itse mokasivat. Tosiasia on myös että on suuri mahdollisuus että kassa ei laskennessa enää täsmää uuden virheen takia, jolloin jää täysin epäselväksi alkuperäinen virhe.
VastaaPoistaVai onko asiakkaalla sama oikeus pidättää osa kassan rahoista jos vaikka ei ole varma "annkoinhan jo sen rahan kukkarosta vai en", ei se mitään, otan tavaran nyt ja tulen maksamaan myöhemmin jos illalla tarkistuksessa huomaan jotain.
selvästikkään kukaan kommentoijista ei ole ollut kaupanalalla töissä päivääkään!!! h&m:n kaltaisessa ketjussa asiakkaita käy hieman enemmän kuin torin lihiskojussa - varsinkin alennusmyyntien aikana!! työntekijämäärä on usein rajallinen, ja yksi henkilö napottaa kassalla monta tuntia putkeen! siinä saattaa tulla näitä "ajatuskatkoja", eikö se ole loppujen lopuksi aika inhimillistä! ja eikös ne ns. huijarit tekisi juuri niin, että vaatisivat "saamatta" jääneitä vaihtorahoja takaisin! miinuksen puolella oleva kassaero olisi silloin myös myyjän vika, varmasti myyjä ei ole halunnut v***uillakseen "pidättää" asiakkaan rahoja! ja näitä huijareita pyörii isojen ketjujen liikkeissä yllättävän paljon! rahojen tilitys kesken pahimman ruuhka-ajan on aina riski!
VastaaPoistatoki tilanteen olisi voinut hoitaa tahdikkaammin, mutta kuten sanottua, oli alennusmyynnit, ja eikös se loppu ollut kuitenkin onnellinen! en tiedä missä pellossa te olette kasvaneet mutta isossa ketjussa myyjällä ole ilman esimiehen lupaa oikeutta jaella korvauksia, vaikka varmasti haluaisikin! myyjä toimii aina korkeammalta tulevien ohjeiden mukaan, ei siinä muu auta kuin tarjota lämmintä kättä!
Joopa joo ja huhuijaa. Taas löytyy näitä ihmisiä joiden mukaan kaikkien pitää kärsiä siitä että osa ihmisistä tekee väärin. Voi voi, kun joku voi olla huijari ei anneta sitten rehellisellekkään ihmiselle rahoja takaisin. Se joka tässä on huijari on nimen omaan toi liike. Kassa voidaan aina tarkistaa heti tapahtuman jälkeen ja niinhän se pitääkin tehdä. Jos kassalle sattuu "ajatuskatko" nyt niin mikä estää toisen ajastuskatkon ennen sulkemisaikaa. Voi kuulkaa käydä helposti niin että rehellinen asiakas jää ilman rahojaan kun kassa ei sitten millään täsmää usean "muistikatkon" jälkeen. Sitäpaitsi voihan se kassakin olla epärehellinen.
VastaaPoistaToisekseen. Myyjällä, omistajalla tai liikkeellä ei ole mitään oikeutta pidättää asiakkaalle kuuluvia rahoja. Kyse olisi pakkokeinosta johon tarvitaan tuomioistuimen päätös. Kuulostaako vitsiltä? Ei ole. Monet liikkeet vaan luulevat että heillä on enemmän oikeuksia vain sen takia että heidän pitää suojella omaa intressiään. Sitä otetaan lakia omiin käsiin.
Se on selvä ettei myyjä voi toimia itsenäisesti, mutta se on myös selvä että myyjä voi kutsua päällikön paikalle.
Muuta vaihtoehtoa tuossa tilanteessa ei ole kuin laskea kassa. ASIAKKAAN EI TARVITSE ODOTTAA SAATAVIAAN SEURAAVAAN PÄIVÄÄN. Tämä on kuulkaa kysytty ihan kuluttaja-alan lakimieheltä.
Tän asian kirjottaja.. kuka nyt ikinä vineekä et ois pitän heti laskee rahat. Kerrotko kuinka vitun tyhmä oot? Et aletaa laskee koko kassan rahoja kesken kiireisen alennusmyynnin? Ootko ikinä käynny vaatekaupois tai ensinnäkä missää kaupois? Ei niissä kuule ole aikaa alkaa laskeskelee paljonkos siellä kassassa nyt rahaa on. Ootsä kyllä tyhmä sälli. Nää muutki jutut tääl on jonku cp:n kirjottamii varmast.
VastaaPoista