sunnuntaina, joulukuuta 25, 2011

Samsung hävisi kuluttajariitalautakunnassa

Blogille toimitetun kuluttajariitalautakunnan päätöksen (15.12.2011) mukaisesti Samsung ja Verkkokauppa.com ovat hävinneet kuluttajariitalautakunnassa riidan liittyen Samsung puhelimen piirikortin liimausten rikkoutumiseen. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuosituksen mukaisesti Samsungin ja Verkkokauppa.com:n on korvattava kuluttajalle vastaavanlainen puhelin sekä hyvitys puhelimen takuuhuoltoon toimittamisesta aiheutuneista kustannuksista sekä käyttöhyödyn menetystä.

Blogi julkaisi 9.12.2011 artikkelin (Samsung ei ole luottamuksesi arvoinen) Samsungin puhelimien ongelmista sekä Samsungin tavasta maksattaa puhelimien takuukorjaukset kuluttajalla. Samsung on ohjeistanut huoltoliikkeitään tulkitsemaan tietyt puhelimissa esiintyvät viat poikkeuksetta kuluttajan virheeksi. Kun kuluttaja haluaa keskustella vian diagnoosista, huolto ohjeistaa ottamaan yhteyttä Samsungin asiakaspalveluun joka puolestaan kertoo noudattavansa huollon tekemää päätöstä. Asiasta ei voi edes keskustella.

Nyt 15.12.2011 annetun Kuluttajariitalautakunnan päätöksen noudattamisesta on ilmoitettava lautakunnalle viimeistään kolmen viikon sisällä. Eli lautakunta haluaa tiedon siitä onko päätöstä noudatettu vai ei. Noudattamatta jättäminen johtaa yritysten kirjaamisen mustalle listalle ja kuluttajalla on tämän jälkeen erinomaiset mahdollisuudet hakea sitova päätös oikeusteitse.

Blogi seuraa mielenkiinnolla tilannetta kuinka Samsung ja Verkkokauppa.com reagoivat kuluttajariitalautakunnan päätökseen. Palaamme asiaan tammi-helmikuun 2012 aikana.

Lue:
Samsung ei ole luottamuksesi arvoinen

Lue myös:
Ilmaista konsultointia Verkkokauppa.com:lle
Verkkokauppa.com todennäköisesti aina kalliimpi
Kuluttajan oikeudet

22 kommenttia:

  1. Erinomainen uutinen! Nyt tiedän 100 varmasti että en Samsungin puhelimia osta. Verkkokauppa.com nyt muutenkin on boikotissa.

    Kyllä mikä tahansa laite voi hajota, tärkeintä on kuitenkin vastuu takuuasioita ja virheistä. Tätä vastuuta ei ole Samsungilla.

    VastaaPoista
  2. Mitä vittua täää PASKA blogi on ottanut taas Samsungin hampaisiinsa??? Millä oikeudella täällä parjataan yrityksiä ja aiheutetaan vahinkoa??? Hirteen tällaiset blogistit pitäis pistää. Sulkekaa tämä paska blogi

    VastaaPoista
  3. Odotan todella mielenkiinnolla miten Samsung tämän asian haluaa ratkaista. Joutumalla mustalle listalle vai ....

    VastaaPoista
  4. "Mitä vittua täää PASKA blogi on ottanut taas Samsungin hampaisiinsa??? Millä oikeudella täällä parjataan yrityksiä ja aiheutetaan vahinkoa??? Hirteen tällaiset blogistit pitäis pistää. Sulkekaa tämä paska blogi"

    Onko Seppälän firman joulumyynti kenties laskenut? Älä hermoile, polta vaikka kannabissätkä, se rentouttaa.

    VastaaPoista
  5. "Millä oikeudella täällä parjataan yrityksiä ja aiheutetaan vahinkoa?"

    Jokainen joka pääsee keskustelun kohteeksi on varmasti tehnyt valinnan linjassaan, joka on johtanut siihen että on päätynyt osaksi blogia. Kannattaisiko tarkistella omia toimintatapojaan mieluummin kuin valittaa siitä, että niistä keskustellaan.

    Työsuhdepuhelin meni juuri vaihtoon ja jutun ansiosta ennakkosuosikki tippui listalta. Kuluttajaasioissa äänestän lompakolla, joskin tällä kertaa työnantajan.

    VastaaPoista
  6. odotan mielenkiinnolla blogin artikkelia jatkosta. minusta erityisen ilmeistä ja kiitoksen aiheutta päätöksessä on että samsung on velvoitettu korvaamana myös aiheutuneita kuluja ja käyttöhödyn menetystä. nämä ovat yleensä ne joista ensimmäiseksi kieltäydytään.

    VastaaPoista
  7. Yksi neuvo sille henkilölle joka Samsungin ja Verkkokauppa.comin kanssa on tapellut.

    Nyt kun on kolme viikkoa aikaa osapuolten sopia noudatetaanko päätöstä vai ei, muista että sinun ei kuluttajana tarvitse olla keskustelun aloittava osapuoli! Itse olen ollut samassa tilanteessa aikanaan. Odotat vain rauhassa sen kolmen viikon määräajan. Jos kumpikaan firmoista ei ota yhteyttä ja halua sopia asiaa, lähetät lautakunnan päätöksen mukana tulleen vastauslomakkeen 3 viikon kuluttua lautakunnalle ja ilmoitat että sopuun ei ole päästy. Tämän jälkeen kumpikin firma on (jälleen) mustalla listalla ja uskoisin että blogisti saa kunnon hittiotsikon Samsungin mustuudesta!!

    VastaaPoista
  8. "Odotat vain rauhassa sen kolmen viikon määräajan. Jos kumpikaan firmoista ei ota yhteyttä ja halua sopia asiaa, lähetät lautakunnan päätöksen mukana tulleen vastauslomakkeen 3 viikon kuluttua lautakunnalle ja ilmoitat että sopuun ei ole päästy."

    Samsungilla pidetään kuulemma jo käsiä ristissä, että kuluttaja on hankkinut jonkun muun puhelinvalmistajan puhelimen väliaikaiseksi korvaajaksi, että kuluttajaan on mahdollista saada yhteys seuraavan kolmen viikon aikana.

    VastaaPoista
  9. Samsungilla pidetään kuulemma jo käsiä ristissä, että kuluttaja on hankkinut jonkun muun puhelinvalmistajan puhelimen väliaikaiseksi korvaajaksi, että kuluttajaan on mahdollista saada yhteys seuraavan kolmen viikon aikana.

    Niin. vaikea ottaa yhteyttä kun ei ole puhelinta .... heheh Lehtosen soittoa odotellen ..

    VastaaPoista
  10. Blogisti on yks saatanan homo. Keskity elämään ja lakkaa jankkaamasta paskaa.

    VastaaPoista
  11. Kirjoitus kuten myös edellinen artikkeli on harvinaisen oikeassa. Samsung vielä 3-4 vuotta sitten hoiti mallikkaasti takuuasiat, sen jälkeen linja on muuttunut. Oleellisempaa on kustannussäästöt ja voiton maksimointi. Riitely kuluttajien kanssa tulee halvemmaksi pidemmän päälle eikä sillä ole isompaa merkitystä myyntiin. Itse olen ollut Samsungilla töissä kohta 6 vuotta eikä mieleenkään tule ostaa Samsungin puhelinta. Toki Samsungilla on monia muita hyviä tuotteita, kuten televisiota, mutta puhelimet jättäisin kauppaan.

    VastaaPoista
  12. "Blogisti on yks saatanan homo. Keskity elämään ja lakkaa jankkaamasta paskaa."

    Hehheh, Verkkokupan minimipalkalla työskentelevät datanomirääpäleet purkavat ahdistustaan. Onko 24h-kioskilla luppoaikaa vai...?

    VastaaPoista
  13. Osanottoni, kyllähän Verkkokauppa.comin kioskivajakit viettäisvät joululomansa mielummin downshiftaten kuin pskaduunissa pskapalkalla.

    Hankkikaa elämä.

    VastaaPoista
  14. Noh, onneksi on muitakin puhelinvalmistajia kuten HTC, LG, Sonyericsson, ZTE, Huawei ja Nokia jonka N9:n hinta on laskenut jo monessa paikassa.

    VastaaPoista
  15. Niin, itselläni on 17 henkilön pieni yritys jossa aikaisemmin on käytetty työsuhdepuhelimina Samsungin puhelimia. Nyt kun helmikuussa 2012 sopimus päättyy en varmasti uusi enää Samsungin puhelimia. Otetaan firmassa käyttöön muut, esim. HTC puhelimet. Suosittelen samaa muillekin. Unohtakaa Samsungin puhelimet.

    VastaaPoista
  16. Samsungin kanssa ei kannata neuvotella. Itse olen keskustellut juuri tämän Mika Lehtosen kanssa puhelimen vian korjaamisesta takuuseen ja vastaus on tyly kuten aina. Asiakas itse on vian aiheuttanut. Samsungin puhelimia en ostaisi. Tiedän että Lehtonenkin on "vain töissä" siellä, mutta itselläni kyllä nousisi jo moraalikin vastaan noudattaa Samsungin kusetuspolitiikkaa. Minä vaihtaisin työnantajaa, mutta tietysti jokainen meistä päättää itse miten elantonsa ansaitsee.

    VastaaPoista
  17. Hyvää uutta vuotta Samsungille ja Verkkokauppa.com:llekin! Näillä uutisilla on hyvä jatkaa. Tosin Samppa voi lohduttautua sillä, ettei Suomen pienillä markkinoilla ole yleismaailmallisesti mitään merkitystä.

    VastaaPoista
  18. Oho. Olipa Samsungin toiminta uutinen minulle. Verkkokaupan toiminta sen sijaan ei ollut.

    Olin jo vakavasti harkinnut ostavani Samsungin GS2:n, mutta taidanpa kuitenkin hankkia HTC Sensationin.

    VastaaPoista
  19. Kolme viikkoa on kulunut. Mitenkähän asiassa kävi?

    VastaaPoista
  20. "Palaamme asiaan tammi-helmikuun 2012 aikana."

    Miten tämä sinulta on mennyt ohi, kun pyydät asiasta ratkaisua?

    Odotetaan, niin nähdään sitten lopputulos. Samsungille tämä tietää rumaa julkisuutta ja vähentää takuuvarmasti kännyköiden ostoksia.

    Eniten ihmettelen sitä, että miksi ei muut lehdistöt ota tätä asiaa uutisoinniksi, vaikka se koskee myös muita euroopan maissa Samsungin uhreiksi jääneitä asiakkaita?

    VastaaPoista
  21. No eipä tämä muillakaan merkeillä sen kummoisempaa ole. Nokia C5 ei tunnistanut muistikorttia ja vein sen huoltoon. Vastauksena "mekaaninen vika ei takuun piirissä". Yritin kysellä kuinka sen olen voinut aiheuttaa, mutta eipä tullut vastausta. Tässä oli asialla Gigantti ja SFC huolto. Gigantti vetoaa SFC:n päätökseen ja SCF sanoo, että asia on asiakkaan ja myyjän välinen. Laitoin kuluttajariitalautakuntaa valituksen,katsotaan kuinka käy.

    VastaaPoista
  22. Varsinkin halvemmissa malleissa on myös paljon softavikoja. Oma puhelimeni oli 3 viikkoa huollossa eikä tullut siellä sen kummemmaksi. Ja osaan kyllä itsekin tehdä factory resetin, ei puhelinta tarvitse sen takia lähettää reissuun. Ongelmat vain palaavat aina noin kuukauden jälkeen. Ja ainakaan kyseiseen malliin Samsung ei vaivautunut tekemään mitään uusia päivityksiä joten se sai olla niin buginen kuin sattui olemaan.

    Kämppikseni puhelin kävi 3 kertaa huollossa eikä muuttunut niillä reissuilla miksikään. Lopulta hän sai ilmeisesti DNA:lta, ei Samsungilta, uuden, eri mallisen, laitteen joka on nyt toiminut paremmin.

    Samsungin huippumallit paistattelevat kyllä otsikoissa ja loistavat testeissä mutta halpisten tärkein myyntivaltti on hinta eikä toimivuutteen tarvitse panostaa. Joulun myydyin luuri taisikin olla juuri joku satasen samppa.

    Ja tuo mainittu SFC huolto on muuten legendaarisen huono, hankki aikoinaan Nokiankin Kuluttajaviraston mustalle listalle (asia josta suomalainen media vaikeni aika tyystiin).

    http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/nokia-kuluttajaviraston-mustalle-listalle.60003/

    VastaaPoista

Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.