torstaina, joulukuuta 29, 2016

Hauskaa ja onnellista uutta vuotta 2017

Hauskaa ja onnellista uutta vuotta 
2017

Olkaa varovaisia ja muistakaa että ...
  • yksityisten pysäköintivalvontayhtiöiden "parkkisakkojen" maksaminen on vapaaehtoista
  • omat puhelut kannattaa aina tallentaa
  • totuus ei välttämättä aja sinun etuasi, liika luottaminen viranomaisiin ja korporaatiohin on pahasta
  • älä luota pankkeihin, vakuutusyhtiöihin, viranomaisiin, yrityksiin, työnantajaan
  • vältä sosiaalista mediaa omalla nimellä
  • pidä huoli yksityisyydestäsi
  • liiallinen rehellisyys on yliarvostettua
  • varo poliisia
oikeusjakohtuus.blogspot.com

sunnuntai, joulukuuta 11, 2016

Sähkösopimus huijaukset

Sähkösopimuksilla huijaaminen on yleistynyt. Puhelinmyyjä soittaa kotia ja tarjoaa uutta halvempaa sähkösopimusta. Puhelinkeskustelun perusteella sähkösopimus siirtyy toiselle yhtiölle.

Tyypillistä näissä tapauksissa on, että asiakas on saattanut pyytää tarjouksen uudesta sopimuksesta, mutta ei suostua sähkösopimuksen siirtoon. Joissakin tapauksissa asiakas ei ole halunnut sähkösopimustaan siirtää, mutta siitä huolimatta siirto on tehty. Pitkälti kyse on erimielisyydestä mitä puhelinkeskustelun aikana sovittiin vai sovittiinko mitään. Harva kuluttaja jaksaa lähteä riitelemään asiasta ja tähän huijaamisen kulttuuri pitkälti perustuukin.

Kyse on etämyynnistä joten kuluttajalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa puhelinmyyntisopimus 14 päivän sisällä sopimuksen tekemisestä. Ongelma vain monesti on, että tuo 14 päivän aikaraja kuluu nopeammin kuin tieto sähkömyyntisopimuksen vaihtamisesta saavuttaa kuluttajan.

Lokakuussa 2016 on astunut voimaan Valtioneuvoston asetus sähköntoimitusten selvityksestä ja mittauksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta (217/2016) jonka perusteella kuluttajalla on oikeus kiistää uuden sähkötoimitussopimuksen olemassaolo myös tuon 14 päivän jälkeen. Juridisesti tämä mahdollisuus on ollut aina, mutta on hyvä että asia on selkeytetty myös asetuksen muodossa.

Kuluttajan tulee reklamoida kirjallisesti uudelle myyjälle ja kiistää syntynyt sopimus. Kuluttajan tulee myös ilmoittaa kirjallisesti verkonhaltijalle, eli kuluttajan paikalliselle verkkoyhtiölle uuden sähkömyyntisopimuksen pätemättömyys ja vaatia verkonhaltijaa palauttamaan sähkösopimus vanhalle sähkönmyyjälle.

Sähköä joka on toimitettu pätemättömän sähkösopimuksen mukaisesti, ei tarvitse maksaa uudelle sähkön toimittajalle. Velvollisuus maksuun syntyy vain voimassaolevan sopimuksen perusteella. Jos sopimusta ei ole syntynyt, ei ole myöskään maksuvelvollisuutta.

Todistus vastuu syntyneestä sopimuksesta on puhelinmyyjällä. Puhelinmyyjä saattaa nauhoittaa keskustelun ja pyrkiä vetoamaan nauhoitteen perusteella siihen onko sopimus syntynyt vai ei. Puhelinnauhoite voi kuitenkin olla manipuloitu tai yllättäen sitä ei löydykään. Manipuloituja puhelinnauhotteita on käytetty todisteena mm.  Ruotsissa, miksei siis myös Suomessa.

Onkin äärimmäisen tärkeää että myös kuluttaja tallentaa kaikki puhelunsa.

Älypuhelimien aikana ei ole kovin monimutkaista ladata valmis ilmainen sovellus Android- tai Apple- laitteelle joka pitää tallessa tietyn määrän puheluita ja poistaa automaattisesti vanhimpia. Sovellus toimii täysin automaattisesti ja tarvittaessa puhelun saa arkistoon talteen pidemmäksi ajaksi juuri niitä hetkiä varten kun tulee erimielisyyttä siitä mitä puhelimessa sovittiin.

Turha luottavuus sähköyhtiöitä kohtaan ei ole viisasta.

oikeusjakohtuus.blogspot.com