Lue blogin aikaisempi artikkeli: Nordean suuri VISA puhallus
Suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut Nordean VISA kortin uudet sopimusehdot. Nordean korttiehdot nimittäin yksiselitteisesti kieltävät kortin käyttämisen verkkokaupoissa jotka eivät käytä verified by VISA palvelua. Kyse on kortin varmennuspalvelusta eikä siitä että kauppias olisi jollain tavoin hyväksytty VISA kauppias. Jos verkkokauppa kelpuuttaa VISA kortin, kauppiaalla on sopimus VISA kortin myöntäjän kanssa kortin käytöstä. Nordean korttiehdoissa VISA kortin käyttöä rajoitetaan, mutta asiakaspalvelussa sopimusehtojen rikkomiseen suorastaan kehoitetaan. Miksi? Suomessa kuluttajalainsäädännön ja korkeimman oikeuden päätöksen perusteella kortin myöntäjä vastaa kauppiaan tekemistä sopimusrikkomuksista. Eli jos asiakas ei saa tilaamaansa ja VISA kortilla maksamaansa tuotetta kortin myöntäjä on vastuussa kauppiaan sopimusrikkomuksen aiheuttamasta vahingosta. Tämä koskee VISA kortin käyttöä myös silloin kuin on ostettu tuotteita verkkokaupasta joka ei käytä verified by VISA palvelua. Tämä vastuuvahinko on yksi nimenomainen syy miksi Nordea yrittää pyristellä irti sopimusehdoin lainmukaisista velvotteistaan rajoittamalla kortin käyttöä sopimusehdoissa, mutta samaan aikaan korttimaksujen provisiot mielessä kehoittaa asiakkaitaan käyttämään korttia myös muissakin palveluissa.
Kun korttiehdoista yritettiin kysellä Nordean asiakaspalvelusta vastaus vaihtui melkein viikottan. Ensimmäiset vastaukset tammikuussa olivat sekavia, mutta pääsääntöisesti Nordean asiakaspalvelu totesi että asiakas vastaa VISA kortilla tehdyistä ostoksista jotka on tehty muualla kuin verified by VISA palvelua käyttävissä verkkokauppoissa. Asiat tietenkin ratkaistaan tapauskohtaisesti. Mikä siis tarkoittaa käytännössä asiakkaan varallisuutta Nordea pankissa. Myöhemmin helmikuussa pankin asiakaspalvelu kertoi että kortinhaltija saa toki käyttää korttiaan myös muissa verkkokaupoissa jos tuntee ne turvalliseksi ja on aikaisemminkin käyttänyt kauppiaan palveluja. Ohje sinänsä on jo suoraan ristiriidassa allekirjoitettujen sopimusehtojen kanssa. Nordean asiakaspalvelu siis kehoitti asiakkaitaan rikkomaan pankin itse määrittämiä sopimusehtoja. Maaliskuussa Nordean asiakaspalvelu vastasi jo täysin Nordean omien korttiehtojen vastaisesti. Asiakas saa käyttää korttiaan muissakin kuin verfied by VISA palveluissa ja kortin myöntäjä vastaa myyjän sopimusrikkomuksista.
Miten on mahdollista että pankki ohjeistaa asiakkaitaan käyttämään myöntämäänsä korttia omien korttiehtojensa vastaisesti? Eikö korttiehdot pitäisi korjata ajantasalle vallitsevan ohjeistuksen mukaisiksi? Mitä luulette tapahtuvan jos asiakkaalle tulee ongelmia verkkokaupan kanssa ja vahingon määrä on huomattava? Kumpi on pätevämpi tulkinta, se miten asiakaspalvelu on ohjeistanut kortinhaltijaa toimimaan vai se mitä lukee asiakkaan allekirjoittamissa sopimusehdoissa?
On käsittämätöntä että Nordean kaltainen pankki saa mellastaa rauhassa ja antaa epäluotettavaa ja harhaanjohtavaa tietoa asiakkailleen viranomaisten puuttumatta asiaan lainkaan. Kuluttajavirastosta olisi odottanut jonkinlaista kannanottoa Nordean touhuihin. Onhan kyse isosta määrästä kuluttajia joita Nordean venkoilu koskettaa. Kuluttajavirasto on kuitenkin katsonut tämän vuoden tiedotteissaan tärkeimmäksi selvittää leijuvien lyhtyjen vaarallisuutta ja Madonnan konserttilippusotkua kun antaa Nordean asiakkaille heidän tarvitsemaansa apua. Asiasta on todistettavasti informoitu kuluttajavirastoa, joten tilanne on varmasti tiedossa.
Osa Nordean asiakkaista on päättänyt vaihtaa pankkia ja kieltäynyt hyväksymästä Nordean VISA korttiehtoja. Ei ole tiedossa paljonko näitä asiakkaita on, mutta nähtävästi puhutaan merkittävistä määristä koska viimeinen takaraja ehtojen hyväksymiselle tammikuun lopusta pidennettiin pitkälle kevääseen.
Nordea mainostaa VISA korteilleen lisäksi erillistä vakuutusta joka antaa VISA kortilla tehdyille ostoksille lisäturvaa tuotteessa olevien virheiden ja tavaran toimituksen viivästymisen tai kauppiaan sopimusrikkomuksen varalle. Käytännössä korttivakuutuksen sopimusehdot rajoittavat vastuun pienemmäksi kuin mitä Suomessa määritellään lakisääteisesti. Eli Nordean VISA korttien mukana tuleva ylimääräinen vakuutus antaa huomattavasti suppeamman turvan esimerkiksi virhevastuiden osalta kuin mitä Suomen kuluttajalainsäädäntö takaa ilman ylimääräisiä vakuutuksiakin. Tässä kohdin Kuluttavirasto on hivenen ryhdistäytynyt asiassa ja sentään suostunut kommentoimaan tilannetta Taloussanomien sivuilla.
Entä Nordean uudet credit/depit kortit? Korttien toimivuutta on kritisoitu laajalti ja niiden käytöstä on raportoitu mittavia ongelmia. Mitä ihminen tekee ulkomailla kortilla joka ei toimi?VISA kortilta voi ja pitää edellyttää sinänsä idioottivarmaa maksukelpoisuutta. Maksamisen pitää onnistuu viimeistään vanhanaikaisesti höyläämällä jos ei muuten. Kun ongelmia uusien korttien käytössä ilmenee ja kuluttajalle aiheutuu vahinkoa, pankki ei asialle korviaan lotkauta. Eipä tietenkään! Asiahan on selvästi kerrottu sopimusehdoissa, joihin kyllä vedotaan silloin kun tilanne on pankin kannalta epämielyttävä.
Sen lisäksi että osa korteista ei toimi kuten luvataan, Nordea myös mainostaa kuluttajille harhaanjohtavasti kortteihin liittyviä vakuutuksia ja myös samaan aikaan kehoittaa asiakkaitaan käyttämään korttejaan sopimusehtojen vastaisesti. Tarkoituksena on ensin kerätä tuotot korttimaksuista ja ongelma tilanteissa siirtää vastuun asiakkaiden harteille. Kuka oikeasti haluaa olla tällaisen pankin asiakas?
Lue myös:
Nordean suuri VISA puhallus
Luotonantaja vastaa epäonnistuneista ostoksista
Kuluttajan oikeudet
Minä jätin Nordean ja siirsin palkkani sekä rahani pois. Jos on pakko kusettaa asiakkaitaan niin tekisi sen edes rehellisesti. Jos nyt rehellisesti voi ketään kusettaa ;)
VastaaPoistaTarkistakaa korttien vuosimaksut. Meinaan luottokunta perii etukäteen vuosimaksun seuraavalta 12 kuukaudelta vaikka kortit siirtyvät nordealle. Maksuja ei hyvitetä ja nordea aloittaa perimään omiaan toukokuussa.
VastaaPoistaOn käsittämätöntä että Nordean kaltainen pankki saa mellastaa rauhassa ja antaa epäluotettavaa ja harhaanjohtavaa tietoa asiakkailleen viranomaisten puuttumatta asiaan lainkaan. Kuluttajavirastosta olisi odottanut jonkinlaista kannanottoa Nordean touhuihin. Onhan kyse isosta määrästä kuluttajia joita Nordean venkoilu koskettaa. Kuluttajavirasto on kuitenkin katsonut tämän vuoden tiedotteissaan tärkeimmäksi selvittää leijuvien lyhtyjen vaarallisuutta ja Madonnan konserttilippusotkua kun antaa Nordean asiakkaille heidän tarvitsemaansa apua. Asiasta on todistettavasti informoitu kuluttajavirastoa, joten tilanne on varmasti tiedossa.
VastaaPoistaJuuri näin. Kuluttajavirasto on suojapaikka lakimiehille jotka eivät kelpaa muualle. Täysin osaamatonta ja munatonta porukkaa. Isojen yritysten talutusnuorassa, aivan kuten suomen hallituskin ja eduskunta Lex Nokian osalta.
Miettikääpä mitä ähläystä ja sähläystä homma oli yksityisen pysäköinninvalvonnan kanssa. Siinä vaiheessa kun elettiin tammikuuta kuluttajavirasto vielä kehoitti ihmisiä maksamaan yksityiset parkkisakot vaikka samaan aikaan lääninhallitus jo kielsi niitä perimästä. Voi vittu sanon minä. Oikea kullivirasto.
:) iso hymy ... KULLIvirasto ...
VastaaPoistaNordea menetti ainakin yhden asiakkaansa, minut, tammikuussa. Tietääkö kukaan pitkällekkö sopimusehtojen hyväksymistä jatkettiin, itse kun pankin asiakas enää ole.
VastaaPoistaÄlkää maksako typeriä vuosimaksuja. S-pankilta ja Hypolta saa ilmaisen Visan.
VastaaPoistaKauppias jo maksaa 0,9 % provikan visakorttiostoksista - älkää te enää maksako!
Jotenkin hassua sivusta seurata tuota VISA kortin ympärillä pyörivää kitinää ja surinaa. Olen jo ties kuinka ja kauan käyttänyt Nordean MasterCardia (joo, ko. pankista saa myös oikeasti toimivia kortteja) jonka kanssa ei ole ollut _mitään_ ongelmia. Kyseessä siis ihan ihka aito luottokortti (ei mikään maksuaikakortti johon erikseen pitäisi pyytää luotto-ominaisuus niinkuin Visa) ja toimii kuin junan vessa (siis sen wanhan junan, nää pendoliinojen yms vessat nyt on ihan eri juttu).
VastaaPoistaToki jos on oikeasti persaukinen, kannattaa jo miettiä oikeasti luottokortista luopumista, sen kanssa ei tule kuin ongelmia jos EI ole rahaa. Usein se pankkikortti (nykyään Debit) on suurimmalle osalle täysin riittävä.
Elämä on täynnä valintoja...
"Toki jos on oikeasti persaukinen, kannattaa jo miettiä oikeasti luottokortista luopumista"
VastaaPoistaHmmm, eikös luottokorttia juurikin tarvitse ne, joilla sitä rahaa ei aina ole? Siitähän nimi (luotto)velkakortti tulee. Se jolla on rahaa, ei mitään luottoja tarvitse edes. =)
"Se jolla on rahaa, ei mitään luottoja tarvitse edes. =)"
VastaaPoistaEi ihan niinkään. Ulkomaisista nettikaupoista on mahdotonta tilata ilman Visaa, MasterCardia ym.
Ei tämä mitään kitinää ole, täysin aiheellista keskustelua. Ensinnäkin, olen samaa mieltä blogin kanssa siitä että koko uudistus on toteutettu todella huonosti. Pahinta kuitenkin on Nordan tapa toimia. Sopimusehdoissa kielletään asioita joita asiakaspalvelu kuitenkin ohjeistaa asiakkaita tekemään. Ihan sama jos poliisi kehottaisi "ajamaan vaan sitä ylinopeutta" vaikka laissa käsketään noudattamaan liikennemerkkejä. Sitten kun sopiva tilanne tulee maksumieheksi joutuu kuitenkin kuluttaja.
VastaaPoistaMitä luottokorttien käyttöön tulee, se ei todellakaan tarkoita rahattomia. Nykypäiväisessä globaalissa maailmassa järkevä ihminen keskittää ostoksensa sinne missä laatu ja hinta on kohdallaan. Minun osalta tämä tarkoittaa 60% ostoksista suoraan netissä ja ulkomailta. Siellä sitä luottokorttia tarvitaan oli sitten sikarikas tai persaukinen. Kannattaisi herätä.
Kuka idootti käyttää enään käteistä rahaa?
VastaaPoistaToki jos on oikeasti persaukinen, kannattaa jo miettiä oikeasti luottokortista luopumista, sen kanssa ei tule kuin ongelmia jos EI ole rahaa.
VastaaPoistaHehe, varmaan vitsi koska tuskin kellään on noin kapea katselukulma. Luottokorttia tarvitaan nettiostosten tekemiseen, oletko koskaan kuullut netistä? Itse en osta mitään suomalaiseen kalliiseen hintaan paikallisista myymälöistä (paitsi ruoka), vaan kaikki tilataan ulkomailta netissä. Siellä se luottokortti on tarpeen.
Ehtojen hyväksymisen "unohtaneiden" määrää on paha mennä arvuuttelemaan. Mutta jotain kertoo se, että pankin asiakaslehden Ajassa -kannessa oli muistutus ehtojen hyväksymisestä...
VastaaPoista"Ulkomaisista nettikaupoista on mahdotonta tilata ilman Visaa, MasterCardia ym"
VastaaPoistaKyllä ainakin OP:n VISA Electron tunnistuu ihan tavallisena VISA korttina, riittää että tilillä on katetta ostohetkellä.
Nimimerkillä "monesti tilannut"
Nimimerkillä "monesti tilannut"
VastaaPoistaVeikkaisin että olet onnistunut tilamaan Electronilla tavaraa niin, että myyjä on luullut kortiasi Visaksi. Muutokset kortti/pankkijärjestelmissä EU-laajuisesti ovat sen verran suuria, että on täysin mahdollista. Vrt. oikea Visa ei toimi vaikka pitäisi.
Tiedän itse työni puolesta, että useampi kotimainen pankki ei osaa tällä hetkellä kertoa, miten esim. suoraveloitus toimii suoraveloittajan kannalta vuoden-parin päästä. Uudenmallinen tilisiirtolomake on tiedossa. Pankkijärjestelmät ovat muutoksen kourissa.
Mutta ei tämä silti selitä/oikeuta Nordeaa kävelemään asiqakkaiden laillisten oikeuksien yli!
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2358
VastaaPoistahttp://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2358
VastaaPoistaNiin, eiköhän tuon artikkelin kulmakivi ole seuraava toteamus:
Kuluttajavirastokaan ei pystynyt suoraan sanomaan, kumpi painaa enemmän, Nordean korttiehdot vai Kuluttajansuojalaki.
Kumpi se nyt yleensä painaa enemmän, laki vai kuluttajaa harhauttamalla saadut uudet muokatut sopimusehdot?
Toisaalta ei täkään "huono" kommentti ole.
VastaaPoistaMiksi korttiehdot sanovat muuta?
-Me olemme tähän lähteneet etupainotteisesti ja ennakoineet sitä, että verkossa siirtymää näihin turvattuihin palveluihin tulee entistä enemmän tapahtumaan. Sitä sanamuotoilua en haluaisi tässä sen enempää avata.
Oho, mediakin heräsi vihdoin ja viimein.
VastaaPoistaVoisi kuninangaskuluttajakin ohjelma kertoa mistä tietonsa on alunperin saanut. Ainakin tämä blogi on kirjoittanut aiheesta jo tammikuussa ja vihdoin joku muukin media herää. Kiitokset blogille siitä että olit taas paimentamassa ennen kuin ketään muuta instanssia edes kiinnosti.
VastaaPoistaKatsokaa näitä Nordean henkilöasiakkaiden korttiyksikön johtajan Paula Näkin kommentteja?
VastaaPoistaMe olemme tähän lähteneet etupainotteisesti ja ennakoineet sitä, että verkossa siirtymää näihin turvattuihin palveluihin tulee entistä enemmän tapahtumaan. Sitä sanamuotoilua en haluaisi tässä sen enempää avata.
Kyllä käytännössä ehdot siitä, että pankki ohjaa asiakkaita käyttämään näitä suojattuja kauppoja on ollut jo pitkään voimassa. Ja todella käytännössä pankki ostokset korvaa.
Niin kuin sanoin, kuluttajansuojalakia toki pankki noudattaa ja siinäkin varjossa sitten jos verkossa ongelmia tulee, niin ilman muuta pankki ne käsittelee ja lähes aina ne tulkitsee, että kuluttaja rahansa saa.
Voi jeesus että on taas yksi "nainen" muiden joukossa joka päässyt johtavaan asemaan. Ihan oikeasti, mistä noita kasvaa. Iso liksa mutta muuten ei paljoa iloa ole, kommentit on sitä tasoa että päiväkotiajasta ei kauaa varmasti ole. En kyllä kehtaisi pärstää näyttää jos olisin hän. Vastaukset paljastaa että pankki on tehnyt juuri niin kuin huvittaa ja hän sitten selittelee pankin tekemisiä eikä todellaan onnistu kuin tekemään itsestään narrin. Säälittävää touhua.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?messageID=3144725
VastaaPoistahttp://www.taloussanomat.fi/omatalous/2009/03/26/nordea-vastaa-ja-ei-vastaa-jos-kortti-vie-rahat/20098097/139
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/nordean_uudet_korttiehdot_polkevat_kuluttajansuojalakia_643210.html?origin=rss
""Ulkomaisista nettikaupoista on mahdotonta tilata ilman Visaa, MasterCardia ym"
VastaaPoistaKyllä ainakin OP:n VISA Electron tunnistuu ihan tavallisena VISA korttina, riittää että tilillä on katetta ostohetkellä."
Kyllähän nuo toimivat, mutta luottokortit ovat huomattavasti turvallisempia nettiostoksissa.
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2009/03/21/nordean-mainos-hamaa/20097556/139
"Kun Visa-korttia käytetään luottokorttina, on asiakkaan turva paljon parempi kuin kortin debit-ominaisuutta käytettäessä. Internet Ostoturva -vakuutus kohentaa huomattavasti asiakkaan turvaa silloin, kun hän käyttää kortin debit-ominaisuutta.
Debit-ominaisuus tarkoittaa sitä, että maksu veloitetaan heti tililtä. Debit-kortti on ikään kuin monessa maassa käyvä pankkikortti.
Luottokortin myöntänyt yhtiö voi joutua korvausvelvolliseksi vain silloin, kun asiakas on maksanut käyttäen kortin luotto-ominaisuutta."
"Kyllähän nuo toimivat, mutta luottokortit ovat huomattavasti turvallisempia nettiostoksissa."
VastaaPoistaTai sitten maksaa PayPalin kautta, niin rahansa saa takaisin tarvittaessa :)
...Jotenkin hassua sivusta seurata tuota VISA kortin ympärillä pyörivää kitinää ja surinaa. Olen jo ties kuinka ja kauan käyttänyt Nordean MasterCardia (joo, ko. pankista saa myös oikeasti toimivia kortteja) jonka kanssa ei ole ollut _mitään_ ongelmia. Kyseessä siis ihan ihka aito luottokortti (ei mikään maksuaikakortti johon erikseen pitäisi pyytää luotto-ominaisuus niinkuin Visa) ja toimii kuin junan vessa (siis sen wanhan junan, nää pendoliinojen yms vessat nyt on ihan eri juttu)....
VastaaPoistaKannattaa sitten kaivaa esiin Nordean myöntämän Mastercardin sopimusehdot: Niissä mainitaan ihan samalla tavalla tuo Verified by Visa.
Tuolla asenteella ei kannata pitää edes vakuutuksia, eihän MINULLE koskaan mitään voi sattua.
Älä toista itseäsi.
VastaaPoistaKannattaa sitten kaivaa esiin Nordean myöntämän Mastercardin sopimusehdot: Niissä mainitaan ihan samalla tavalla tuo Verified by Visa.
Juu ei manita kun mastercard korteilla ei käytetäv verified by VISA palvelua.
Etkö ymmärrä pointtia ollenkaan vai etkö osaa yhtään lukea? Selitti pankki mitä tahansa, ei ole oikein että pankki kirjoittaa sopimusehtoihin joitain muuta kun mitä käytännössä edellyttää ja sallii. Sopimusehdot eivät ole paikka jossa voi "ennakoida" jotain, vaan sopimusehdoissa kerrotaan ehdot nykyisen sopimuksen olemassaololle.
Tekisitkö itse sopimuksen vaikka jonkun toimeksiantajan kanssa jossa sopimuksessa sanotaan että kokonaiskustannus on 15 000 euroa mutta toimittaja lupaa ettei sun tarvi sitä maksaa vaan voit maksaa vähemmänkin? Mitä luulet että tapahtuu kun maksun aika tulee?
Nordean pitää kirjata ehtonsa kuluttajasuojalain mukaisiksi. Siellä pitäisi lukea että he vastaavat kortin käytöstä lainsäädännön mukaisesti.
Samanlainen naivi suhtautuminenhan näkyy myös ministeri Lindeniltä ja Braxilta. Muijat selittää että vaikka laissa lukee "näin" niin se oikeasti tarkoittaa "tätä". Joo, mitäköhän tulkitaa sitten oikeudessa? Näin vai tätä? Ihan sama Nordean pankkiehtojen kanssa. Pankki vetäytyy vastuusta ja vaikka kuinka nyt sanoo mitä tahansa ja selittelee kun tiukkapaikka tulee niin sopimusehdot on ne jotka pätee.
VastaaPoistaJos lainsäädäntö on liian tiukka pankeille niin voihan sitä aina vaatia muuttamaan, mutta siihen asti mennään kuten LAKI SANOO.
Perustetaan viharyhmä Nordeaa vastaan, minä ainakin välittömästi mukana.
VastaaPoistaEn kuulkaa yhtään ihmettele Nordea touhuja. Itse siellä vuosia työssä olleena voin sanoa että johtajat jotka päättää näistä asioista on täysin ammattitaidottomia apinoita. Ei niitä kiinnosta lainsäädäntö tai kuluttajanoikeudet. Ainoastaan pankin etu, ja se etu ohittaa kaikki muut tarpeet. Nordea on sen verran iso että se kyllä saa Nokian tapaan yhteiskunnan päättäjät ja valvovat viranomaiset polvilleen.
VastaaPoistaT. Nordella töissä
PS: En suosittele työpaikkana kenellekään.
Itse vaihdoin jo monta vuotta sitten pois Paikallisosuuspankkiin, eikä ole tarvinnut katua. Oli niin ylimielistä toimintaa kun yritin neuvotella asuntolainan marginaalista, että tosiaan, Nordea ei näköjään tavallista palkkatiliasiakasta kaipaa.
VastaaPoistaNordea on hienosto pankki, ei todellakaan tavallisille työläisille peruspalkkoineen. Nordean asiakkaita on pääsääntöisesti hyvätuloiset svenska talande paskiaiset, eli vajaaälyiset suomen ruotsalaiset. Hyi hitto, kyllä kierrän kaukaa.
VastaaPoistaMinua ihmetytti tuo ajatus, että pankki ohjaisi asiakkaita käyttämään tiettyjä liikkeitä. Kyllä asiakas valitsee liikkeen ihan muilla perusteilla.
VastaaPoistaJos Nordea haluaa ettei verkon kautta maksettaisi "epäturvallisesti", niin estäkööt ko. maksujen välittämisen. Voisi vain Visalta tulla hieman sanomista. Nordea pyrkii tasapainottelemaan oman kantansa ja Visan välillä ja tunkea riskit laittomasti kuluttajan niskoille.
Nyt tuli Luottokunnalta kirje jossa kerrotaan en ole hyväksynyt Nordean ehtoja. Voin ne vieläkin hyväksyä 30.4:tä asti. Jos en hyväksy, niin kortti irtisanominen tulee voimaan 7.5.
VastaaPoistaSe on sitten pankin vaihto edessä...
Sama juttu täällä. Voin pysyä Nordean asiakkaana jos korjaavat ehtonsa ajantasalle ja noudattamaan kuluttajansuojalakia. Jos eivät, niin vaihdan mielelläni pankkia.
VastaaPoistaPaska pankki on muutenkin. Kohtelu on epäystävällistä, varsinkin jos olet tavallinen pienipalkkainen palkansaaja. Eivät näytä asiat paljoa kiinnostavan. Onneksi sentää OP palvelee myös meitä köyhiä. Rikkaiden pankki ja rikkaiden metkut.
VastaaPoistaMielenkiintoistahan tuossa kirjeessä kuluttajan kannalta on se, että Luottokunta lähettää kirjeen, jossa kertoo että en ole Nordean ehtoja hyväksynyt.
VastaaPoistaTämän jälkeen Luottojuntta kertoo että voin hyväksyä Nordean ehdot 30.4 asti. Jos en Nordean ehtoja hyväksy 30.4.2009 mennessä, Luottojuntta irtisanoo korttini 7.5.2009.
Lisätietoja asiasta voin kysellä Nordean asiakaspalvelusta, vaikka kirjeen lähettäjä ja irtisanoja on Luottojuntta...
Onko Luottokunnalla nykyisten ehtojen nojalla oikeus irtisanoa Visa ilman mitään syytä?
VastaaPoistaPaha mennä sanomaan. Mutta vetoaminen tuohon on taistelua tuulimyllyjä vastaan. Oikeuskäytäntöjen jälkeen parhaimmillaan voit lakiteitsi nykyisten ehtojen suojan nykyisen vuosimaksun loppuun.
VastaaPoistaOlkaa tarkkana niiden vuosimaksujen suhteen. Minä olen nimittäin hyväksynyt Nordean ehdot (kun en korttia muutoinkaan netissä käytä). Luottokunta kuitenkin laskutti vuosimaksun seuraavalle kaudelle, aina 02/2010 asti, vaikka kortti siirtyykin Nordealle toukokuussa. Kun kysyin palautetaanko maksu toukokuussa, vastaus oli että ei. Kun kysyin veloittaako Nordea uuden vuosimaksun heidän ehtojensa mukaisesti, vastaus oli epäselvä.
VastaaPoistaJos Nordea veloittaa vuosimaksun toukokuussa niin Luottokunta on velvollinen palauttamaan maksun koska korttihan on irtisanottu kesken kauden Luottokunnan toimesta. Ellei sitten sopimusehdoissa sanotakin jotain muuta ja nyt joudun ensin Luottokunnan rahastamaksi ja sitten Nordea.
Tästäkin ois voinut jossain jotain tiedottaa, vittu mikä pankki.
Paimenkirjeessään Nordean ehtojen hyväksymisestä (ja kortin irtisanomisesta, jos ehtoja ei hyväksy) Luottokunta kertoi seuraavaa:
VastaaPoistaVoitte maksaa mahdollisesti jäljelle olevan korttivelkanne takaisin nykyisten ehtojen mukaisesti. Maksamastanne Visa-kortin vuosimaksusta hyvitämme käyttämättä jäävän osuuden. Teemme hyvityksen automaattisesti Visa-laskullenne. Lisätietoja saatte tarvittaessa Luottokunnan asiakaspalvelusta puh. (09) 6964 6011 ma-pe 8-20 ja la 9-16.
Itse juttelin tänään ehdoista oman henkilökohtaisen pankkineuvojan kanssa. Joka kuulosti lähinnä yllättyneeltä ehtojen lainvastaisuudesta. Ihmetteli että onko siellä tosiaan kielto käyttää vai vain suositus...
Eli todennäköisesti tiesi asian täsmälleen, mutta oli vain pankin kannalta hyvä "asiakaspalvelija"!
Näin lukee S-Pankin etusivulla:
VastaaPoista"S-Pankin Visa-kortti- ja luottohakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa, joten käsittely saattaa kestää hieman tavanomaista kauemmin."Ovatko Nordean asiakkaat äänestämässä jaloillaan ja vaihtamassa ilmaiseen Visaan?
Niin minäkin olen jo tehnyt.
VastaaPoistaS-pankin Visa ei ole Luottokunnan myöntämä vaan S-pankin oma Visa...
VastaaPoistaSoitin Nordean korttipuolelle ja lopulta sain heidät ottamaan kantaa Visa kortin käyttämiseen ei-VbV -kauppapaikoissa. Lisäksi kirjeen allekirjoittanut lausui puhelimessa, että Nordealla on KKO:n päätöksen mukainen vastuu riippumatta siitä, millaisessa verkkokaupassa ostoksia on tehnyt. Kirjeen kopio löytyy täältä.
VastaaPoistaOleellinen teksti kuuluu: "Oheisissa ehdoissa olevien säännösten estämättä kortinhaltijalla on oikeus käyttää korttiaan muidenkin luotettaviksi tuntemiensa internet-kauppiaiden palveluissa". Kirjeen allekirjoittajina on kaksi Nordean nimenkirjoitusoikeutettua, joten kirjeen lausuma sitoo Nordeaa.
Onko jollain irtisanottu kortti? 10/5 Vieläkin näkyy Visa korttitiedoissani ja luottorajana on 1600e 800e sijasta vaikken ole hyväksynyt ehtoja???
VastaaPoistaIrtisanoivat sitten VISA-korttini ja samalla ainoan pankkikorttini. Eivätkä sitten voineet tarjota mitään korttia irtisanotun tilalle!
VastaaPoistaNyt 'mummojonoon' tiskiltä rahaa nostamaan ja Visa-hakemus vetämään toiseen pankkiin.