lauantaina, kesäkuuta 25, 2016

Musta lista

Kuluttajaliitolla on karttapohjainen mustan lista niistä yrityksistä jotka eivät ole suostuneet noudattamaan kuluttajariitalautakunnan suositusta tekemänsä virheen hyvittämisestä kuluttajalle. Näiden yritysten palveluiden käyttämistä tai tuotteiden ostamista tulee välttää kaikin keinoin.

Katso kuluttajaliiton mustalista.

Yksityisen pysäköinninvalvonnan osalta listalla on Suomen Parkkivartijat Oy, Uudenmaan Pysäköinninvalvonta Oy, Park Area Suomi Oy ja Autoparkki Norden Oy. Näistä Autoparkki Norden Oy:llää näyttää olevan suurin ongelma noudattaa lainsäädäntöä sillä yritys on hävinnyt lautakunnassa yhdeksän kertaa. Toisaalta, näiden palveluiden käyttämättä jättäminen on sikäli helppoa koska yksityistä valvontamaksua ei tarvitse muutoinkaan maksaa. Valvontamaksun maksaminen on kaikilta osin täysin vapaaehtoista.

Ajoneuvojen puolella silmiinpistävää on Vehon sekä Tampereen Autocenteri Oy:n joutuminen listalle.

Matkailupuolella Finnairin joutuminen listoille ei ole varmastikaan yllätys kenellekään. Sen verran usein Finnair on viitannut kintaalle asiakkaidensa oikeuksille. Muita kartettavia lentoyhtiöitä ovat KLM, Easyjet ja Ryanair.

Lue myös:

Kadonnut mustaan aukkoon
Musta lista – edelleen Oy Philips Ab

7 kommenttia:

  1. Jaa, Finnair listalla vain kahdesti ja näemmä nekin tapaukset 07/2012 ja 01/2013. Jälikkäminen tapaus aikalailla force majour ja asiakkaan esittämä korvausvaatimus ei perustunut mihinkään konkreettiseen. Sanoisin ettei paljon omaa käyttäymistä hetkauta, kun mietti montako asiakasta ja lentoa pelkästään noiden kuukausien aikana on ja miksei valituksia yhtään enempää ole.

    Parkkipirkkopeteliukset ei yhtään yllätä, laittoman toiminnan tavoilla ei voi kuin päästä jokaiselle mustalle listalle.

    VastaaPoista
  2. Koska ihmiset ovat rahanahneita, Finnair pääsee yleensä pälkähästä. Omalla kohdallani KRIL suositteli vakiokorvauksen maksamista. Se oli suuruudeltaan 250 €. Finnair kieltäytyi edelleen maksamasta, mutta tarjosi satasta. Aiemmin, ennen KRILin ratkaisua, eivät tarjonneet yhtään mitään. Otin sen satasen. Ei olisi pitänyt.

    VastaaPoista
  3. Samoin näyttäis Ryanairikin olevan listalla neljästi ja kaikki tapaukset yhdeltä lennolta.

    VastaaPoista
  4. kun mietti montako asiakasta ja lentoa pelkästään noiden kuukausien aikana on ja miksei valituksia yhtään enempää ole.

    Pitkälti johtuu siitä että ihmiset eivät jaksa valittaa.

    VastaaPoista
  5. Pitkälti johtuu siitä että ihmiset eivät jaksa valittaa.

    No näemmä ne jaksaa valittaa netissä, ainakin mitä keskustelupalstoja lukee.

    VastaaPoista
  6. Philips ei muuten ole tuolla kuluttajaliiton listalla. Hölmöä yhdistää linkki, joka ei liity mitenkään postauksessa mainittuun sivuun. Ilmeisen pitkään voi kaunaa kirjoittaja kantaa.

    VastaaPoista
  7. Autokeskus.fi pääsi just tuonne listalle kun ei noudata kuluttajavalituslautakunnan suositusta.

    VastaaPoista

Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.