sunnuntaina, toukokuuta 08, 2011

Neste haluaa eroon yksityisasiakkaistaan

Neste Oil kohtelee yksityisasiakkaitaan ylimielisen halveksivasti jota on vaikea edes pukea sanoiksi. Neste Oil:n asiakaspalvelu karuudessaan hakee vertaistaan suomalaisessa yritysmaailmassa. Asiakas on Neste Oil:lle hyödyllinen, jos hän maksaa laskunsa ajoissa, mutta pienenkin virheen sattuessa asiakas saa tuntea vihan nahoissaan. Neste Oil:lla menee polttoainemarkkinoilla nähtävästi niin hyvin, että asiakkaiden mielivaltainen ja ennen kaikkea lainvastainen kohtelu on otettu jopa osaksi asiakaspalveluprosessia. Onneksi voimme kuitenkin valita kenen asiakkaita haluamme olla. Mikäli asiakaslähtöinen ja ystävällinen palvelu kiinnostaa sinua, kannattaa lopettaa asiointi Neste Oil:n kanssa.

Blogi on saanut monia valituksia Nesteen (Neste Markkinointi Oy) ylitsepääsemättömästä innokkuudesta laittaa yksityisasiakkaita perintälain ja hyvän perintätavan vastaisesti perintään. Nesteen apuna toimii yksi Suomen suurimmista perintäyhtiöistä Intrum Justitia.

Kaikki raportoidut tapaukset ovat käytännössä identtisiä. Asiakas unohti maksaa yksityisen Nesteen polttoainekortin laskun eräpäivänä. Noin viisi päivää eräpäivän jälkeen saapui Nesteen luotonvalvonnan lähettämä töykeän oloinen maksumuistutuskirje jossa vaaditaan velkaantuneen pääoman maksamista kokonaisuudessaan heti ja ilmoitetaan vielä erikseen, että maksumuistutuksesta peritään 5 euron kulut seuraavassa laskussa. Eräässä tapauksessa asiakas maksoi laskun kolme päivää maksumuistutuksen saapumisen jälkeen. Seuraavana päivä saapui Intrum Justitian perintäkirje. Perintäkirje oli päivätty päivää myöhemmäksi kuin alkuperäisen maksumuistutuksen saapumispäivä. Käytännössä maksumuistutuksen maksaminen saapumispäivänäkin olisi johtanut perintään. Intrum Justitian kirjeessä asiakkaalta vaadittiin velan pääoma, 5 euron maksumuistutuskulut Nesteelle sekä 21 euron perintäkulut perintäyhtiölle.

Perintään liittyvistä menettelytavoista säädetään laissa saatavien perinnästä (22.4.1999/513). Lain 10a § määrittelee maksurajat velan perinnässä. Maksumuistutuksesta voi periä 5 euroa ja perintäkirjeestä riippuen velan pääomasta 21 euroa tai 45 euroa. Lain 10b § määrittelee aikarajat edellä mainittujen maksujen perimiselle. Maksumuistutuksesta voi periä 5 euroa jos saatavasta on lähetetty alkuperäinen lasku vähintään 14 päivää ennen erääntymistä ja erääntymisestä on ennen maksumuistutuksen lähettämistä kulunut vähintään 14 päivää. Velalliselta saa periä perintäkuluja vain jos edellisestä maksumuistutuksesta tai -vaatimuksesta on kulunut vähintään 14 päivää. Mihinkään näistä rajoista ei Nesteen tapauksessa päästä edes lähelle. Maksumuistutuksesta ja perinnästä maksettavaksi vaaditut maksut ovat olleet kaikissa tapauksissa aiheettomia.

Lasku tulisi maksaa eräpäivänä sopimuksen mukaisesti. Vaikka vika unohduksen sattuessa onkin asiakkaassa, vähintä mitä voisi odottaa, on Nesteen ja Intrum Justitian noudattavan lakia. Lisäbonuksena olisi tietysti siedettävä asiakaspalvelu ja inhimillinen kohtelu.

Kuinka paljon ihmiset ovat maksaneet Nesteelle ja Intrum Justitialle perintäkuluja joita lain mukaan ei olisi tarvinnut? Kuinka kauan Nesteen ja Intrum Justitian perintä on ollut perintälain vastaista? Jokaisen saman kohtelun saaneen asiakkaan kannattaa kaivaa vanhat laskunsa esiin ja ottaa asia uudelleen puheeksi. Laki saatavien perinnästä (22.4.1999/513, 15§) velvoittaa perintää harjoittavan yrityksen korvausvelvolliseksi lain vastaisesta perinnästä aiheutuneista kuluista.

Blogi suosittelee vahvasti kaikille lukijoilleen Neste Oil:n asiakkuudesta luopumista

Asiakkuuden voi lopettaa helposti sähköpostilla osoitteeseen kortit@nesteoil.com tai soittamalla arkisin palvelunumeroon 010 458 8480 (katso yhteystiedot).

Neste Oil on tunnettu ympäristön raiskaaja

Yksityisasiakkaiden huonon kohtelun lisäksi Neste Oil on kunnostautunut myös ihmisoikeuksien ja meidän kaikkien elinympäristön säälimättömänä tuhoajana. Neste Oil on mittaamattomassa ahneudessaan palmuöljy tuotannolla viitannut kintaalla alkuperäiskansojen ihmisoikeuksille, tuhonnut ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta tärkeitä sademetsiä ja raiskannut luontoa ylitsepääsemättömän innokkaasti.

Neste Oil on myös sijoittunut kyseenalaiselle ensimmäiselle sijalle maailman vastuuttomimpana yrityksenä Public Eye Awards -kilpailussa jossa Neste Oil äänestettiin 17 385 äänellä maailman pahimmaksi yhtiöksi. Voit myös osallistua Neste Oil:n palmuöljyn vastaiseen kampanjoitiin.

Lue:
Neste Oil on maailman vastuuttomin (Kauppalehti)
Ei sademetsää tankkiin
Public Eye Awards 2011 Nominations

Lue myös:
Kuluttaja ei voi luottaa E10-bensiiniin
Älä tankkaa 95E10 -bensiiniä!
Kuka vastaan 95E10 bensiinin toimivuudesta?
Katevarauksen kirous
Kuinka ottaa pikavippi ilmaiseksi

29 kommenttia:

  1. Joissakin firmoissa osataan asiakaspalvelu. Jos asiakas unohtaa maksaa laskunsa, lähetetään ystävällishenkinen muistutus unohtuneesta laskusta. Toisissa yrityksissä halutaan karkoittaa asiakat kun ensimmäisessä muistutuksessa uhataan luottotietojen menetyksellä tai kuten Pohjola (OP) kertoo samassa maksumuistutuksessa että tämä on myös vakuutuksen irtisanomisilmoitus joka astuu voimaan jos lasku ei ole maksettuna kahden viikon sisällä.

    Iso ero on sanotaanko asia ystävällisesti vai tylysti.

    VastaaPoista
  2. Olen myös huomannut että Nesteen laskumuikkarit on todella tylyjä. Ei minkäänlaista asiakaslähtöisyyttä.

    VastaaPoista
  3. Mä luovuin jo pari vuotta sitten Nesteen asiakkuudesta. Ihan vain sen takia että sen muutaman kerran kun joutu soittamaan asiakaspalveluun niin siellä vastasi joku vanhempi naisihminen. Niin elämäänsä kyllästynyt vanhapiika, ylimielinen ja suorastaan ilkeän piikittelevä. Toisella kertaa nauhoitin keskustelun ja piti laittaa youtubeen esimerkiksi, mutta ei tullut laitettua. Nyt täytyykin ettiä se arkistoista ja laittaa tänne linkkinä esimerkiksi.

    VastaaPoista
  4. Nesteen entisenä (irtisanottuna) työntekijänä voin sanoa, että en ihmettele touhua. Työnantajana Neste on yksi kaikkien aikojen paskimpia ja mitään kunnioitusta työntekijöiden oikeuksiin ei ole. Saman tiedon olen saanut ammattiliitoilta. Paska firma, paska bensa. Suosittelen samaa kuin blogisti. Käyttäkää jotain muuta firmaa.

    PS: Älkää koskaa missään tapauksessa hakeko kyseiseen lafkaan duuniin, jos yhtään on itsekunnioitusta.

    VastaaPoista
  5. Neste sano kortin irti yhdestä unohtuneesta laskusta joka maksettiin 15 päivää erääntymisen jälkeen. Maksoin laskun ja viivästyskoron sekä 5 euron muistutuksen. Kun kysyin miksi korttia ei voi aukaista, niin vastaus oli sana tarkkaan: "Me pyrimme asiakassuhteeseen sellaisten henkilöiden kanssa jotka ovat luottamuksen arvoisia".

    Haistakaa vittu!

    VastaaPoista
  6. Heh heh, maksakaa ne laskut ajoissa niin ei tuu ongelmia .... ;)

    VastaaPoista
  7. "Neste Oil on mittaamattomassa ahneudessaan palmuöljy tuotannolla viitannut kintaalla alkuperäiskansojen ihmisoikeuksille, tuhonnut ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta tärkeitä sademetsiä ja raiskannut luontoa ylitsepääsemättömän innokkaasti."

    Niin mutta kun mitään ilmastomuutosta ei blogistin mielestä ole, joten mikä on ongelma? Ja eikös se oman city-maasturin käyttöoikeus ole paljon suurempi kuin jonkun turhan alkuperäiskansan maat?

    VastaaPoista
  8. Lieneekö niin että Neste(ellekin) on aivan sama onko sillä yksityisasiakkaita vai ei kun suurimmat tulot tulee kúitenkin yritysasiakkailta niin näille voi huoletta olla töykeä ja v*ttuilla. Mutta jotta nyt ei kokonaan jäisi negatiivinen maku firmoista niin täytyy kehua Luottokuntaa. Kerran on unohtunut maksaa visa-lasku ajallaan niin viikon päästä tuli uusi lasku johon oli vain laitettu eräpäiväksi heti ja saatekirje että ko. lasku on maksamatta.

    VastaaPoista
  9. Kuvittelenkohan vaan, vai onko tämän blogin kirjoitukset muuttunut viimeaikoina vähän provosoivampaan muotoon... Häiritsee vähän muuten oikeaa asiaa lukiessa tulee tällaista internet-trollaus/flametus meininkiä...

    VastaaPoista
  10. Varsinkin pankkien kohdalla ehdot kannattaa lukea joskus tarkkaan. Itselläni sattui olemaan muutama luottokortti (Stockmann, Finnair) Nordea Rahoitukselta.

    Lähdimme pitkälle matkalle ja Stockmann-kortti oli maksettu tyhjäksi ja Finnair-kortti oli suoraveloituksessa 100% maksuilla. Stockmann-kortti oli niin tuore etten ollut sitä laittanut suoraveloitukseen eikä sitä ollut tarkoitus matkalla edes käyttää mutta heidän "osta joulukuussa, maksa helmikuussa" -automatiikkansa alkoi tuottaa maksumuistutuksia maaliskuussa.

    Laskut tulevat logollisissa kirjekuorissa mutta muistutukset eivät niin eihän niitä asianhoitaja edes avannut. Kortti lopulta suljettiin ja samalla ehtojen mukaisesti sulkivat myös Finnair-kortin. Jälkimmäisestä tosin ei edes enää ilmoitettu asiakkaalle, saatika että olisivat missään vaiheessa yrittäneet soittaa tai edes katsoa veloituksista että kaveri taitaa olla jossain kaukana. Pelkkä automaattinen tekstiviesti olisi riittänyt ilmoitukseksi.

    Palattuani tietysti maksoin laskun samantien pois (kortti oli suljettu pari viikkoa aiemmin, Finnair-kortin osalta olin alkanut ihmetellä miksi kortti tökkii välillä) ja ihmettelin asiakaspalvelun suuntaan tapahtunutta ja mm. yhteydenottojen vähyyttä. Tässä vaiheessa kuulin ensimmäistä kertaa Finnair-kortin sulkemisesta. Huonon asiakaspalvelun lisäksi vielä valehtelivat päin naamaa että siitä olisi ilmoitettu. Lopuksi vielä totesivat että uutta korttia en karenssiajan takia heti saisikaan.

    Arvatkaapa olenko enää Nordea Rahoituksen asiakas missään muodossa.. Kun kerroin asiasta tuttavapiirissä, selvisi että tutulle oli käynyt samankaltainen tilanne edellisvuonna ja ehtojen mukaisesti olivat jo purkamassa hänen asuntolainaansa.

    Jostain syystä moni ammattilainen unohtaa sen että asiakaspalvelukokemukseen kuuluu myös ne ikävemmät tilaisuudet, jotka kannattaa myös hoitaa asiakaslähtöisesti.

    VastaaPoista
  11. "Kuvittelenkohan vaan, vai onko tämän blogin kirjoitukset muuttunut viimeaikoina vähän provosoivampaan muotoon... "

    Johtuu varmaankin siitä että yritysten tavat käsitellä asiakkaitaan on myös koventuneet. Niin kauan kuin maksat laskut ajallaan niin olet ns. hyvä asiakas mutta kun unohdat maksaa laskun ajallaan siirretään maksut samantien perintätoimistolle jolle on aivan sama miten se asiakasta kohtelee. Kova kovaa vastaan. Kun kuluttajaviranomaiset levittävät käsiään eivätkä uskalla tehdä sitä tehtävää joka sille laissa määrätään on tästä blogista saanut montaa hyvää neuvoa perusteluineen miten yritysten kanssa tulee menetellä. Toivottavasti blogin ylläpitäjä jatkaa samalla linjalla.

    VastaaPoista
  12. Vielä vuosikymmen sitten oli aivan tavallista, että maksamattomasta laskusta lähetettiin kaksi tai kolmekin muistutuslaskua eli "karhua", parin-kolmen viikon välein, ennen kuin asia siirrettiin perintätoimistolle. Näistä muistutuslaskuista ei välttämättä peritty lainkaan ylimääräistä, tai sitten se oli luokkaa viisi markkaa. Muistutukset olivat sävyltään ystävällisiä tai neutraaleita, tyyliin "Kirjanpitomme mukaan laskunne on maksamatta. Jos olette jo maksaneet laskunne, tämä huomautus on aiheeton." Missään tapauksessa asiakasta ei tylytetty tai uhkailtu, vaan tämä oli sitten perintätoimiston heiniä ja tähän turvauduttiin vasta, kun lasku oli ollut erääntyneenä kuukauden tai kaksi.

    Nykyään kaikki on toisin, maksumuistutus hyvin tylyine uhkauksineen tulee jo muutamassa päivässä ja perinnällä, perintäkustannuksilla ja luottotietojen menetyksellä uhkailu alkaa heti.

    Tietenkin laskut pitää lähtökohtaisesti maksaa ajoissa. Tietenkin yrityksillä on tarve kotiuttaa saatavansa nopeasti. Silti voisi ihan oikeasti miettiä, onko tällainen asiakkaiden tylytys yritykselle pitkällä aikavälillä kannattavaa.

    Jos laskunmaksu hieman viivästyy joko unohduksen tai tilapäisen maksukyvyttömyyden vuoksi, niin kyllä asiakas sen maksaa kun ehtii tai pystyy ihan ystävälliselläkin maksumuistutuksella. Tylyttäminen, uhkailu ja varsinkaan lain vastaiset perintätoimet eivät auta tässä yhtään.

    Jos asiakast on taas muutoin kuin tilapäisesti maksukyvytön, peli on laskuttajan kannalta menetetty. Silloin maksu jää maksamatta riippumatta siitä, miten aggressiivisesti tätä uhkailee.

    VastaaPoista
  13. Olin ollut Hesarin lukija viisitoista vuotta ja tilaaja kymmenen vuotta kun ihan yksinkertaisesti vain unohdin maksaa laskuni. Sitten kun satuin vilkaisemaan kirjoituspöydänlaatikkooni, jossa se lasku lymyili, otin heti puhelimen käteen ja soitin Hesarin asiakaspalveluun ja selitin tilanteen ja lupasin maksaa laskuni juuri nyt.
    Se täti siellä linjan toisessa päässä vain oli kovin tyly, ihan kuin nyt tahallani olisin jättänyt laskuni maksamatta.

    Lopetin sitten Hesarin tilauksen pian sen jälkeen. Ei vaan jotenkin huvita enää tilata sitä.

    Samoin en enää aio tilata Ellokselta mitään sen jälkeen kun puheluni katkesi (katkaistiin?) kaksi kertaa peräjälkeen ilman mitään anteeksipyyntöjä.

    Kaipaan niitä Radiolinjan aikoja jolloin huomasin vasta kuukauden kuluttua eräpäivästä, että puhelinlasku on maksamatta ja soitin asiakaspalveluun ihan paniikissa. Se täti sanoi siellä iloisesti, että ei haittaa, maksat sitten kun ehdit. Kaipa ne viivästyskorot vain lisättiin seuraavaan laskuun enkä edes huomannut niitä.

    Kaikesta päätellen muistutuskirjeet ja perinnät näyttävät olevan yrityksille jonkinlaista bisnestä. Eihän ne muuten olisi niin suosittuja. Vai kuka oikeasti uskoo, että muistutuskirjeen lähettäminen maksaa 5 euroa?

    VastaaPoista
  14. Ostin 2008 joulukuussa uuden BMW-henkilöauton, johon otin BMW Financial Services'ltä 30 000 euron autorahoituksen. Maksoin lyhennyseräni aina ajallaan ja BMWFS:n asiakkaana homma toimi aina hyvin: Kävin autolla usein Ruotsissa työmatkoilla ja maastavientilupa järjestyi aina kahdessa päivässä sähköpostia lähettämällä.

    Sitten kesäkuussa 2010 tuli ilmoitus, että BMWFS lopettaa toimintansa Pohjoismaissa ja autolainani siirtyy Nordea-rahoituksen haltuun. Minulle toimitettiin uudet maksuohjeet tulevien lainalyhennysten maksamiseksi. Samaten ilmoitettiin, että sopimukseni siirtyy sellaisenaan ja että tiedot jo maksetuista lyhennyksistä siirtyvät suoraa Nordea-rahoitukseen.

    En ehtinyt olla Nordea-rahoituksen asiakkaana kuin viikon päivät, kun ongelmia tuli: Soitin Nordea-rahoitukseen saadakseni maastavientiluvan työmatkaa varten. Nordea-rahoituksen asiakaspalveluun sai jonottaa puhelimessa yli puoli tuntia (mahdollisuutta sähköpostiasiointiin ei tietenkään Nordean tapaisessa modernissa rahoituslaitoksessa ole). Heti kättelyssä Nordean edustaja kieltäytyi myöntämästä maastavientilupaa, koska kuulemma olin jättänyt maksamatta edelliset lyhennyseräni. Näin ei tietenkään ollut vaan olin hoitanut kaiken ohjeiden mukaisesti. Pyysin saada toimittaa maksukuitit todisteeksi asiasta, ei kelvannut. Halusivat selvittää asian itse. Lopetin puhelun.

    Noin tunnin päästä tuli puhelu Nordea-rahoituksesta. Asia olikin kuulemma kunnossa, kaikki lyhennykset olikin hoidettu ajallaan. Anteeksipyyntöä syytöksien johdosta ei kuitenkaan kuulunut. En alkanut asiasta nillittää, koska halusin pitää asiakassuhteen terveellä pohjalla. Seuraavaksi asiakaspalvelija ilmoitti, että maastavientilupa maksaa 40 eur/kpl. Ilmoitin, että en aio maksaa mitään koska BMWFS:n kanssa tekemäni sopimuksen perusteella maastavientiluvasta ei peritä mitään maksua. Nordean edustaja ilmoitti, että "ei keskustele asiasta kanssani" ja kehoitti maksamaan, mikäli haluan viedä autoni Ruotsiin. Harkitsin jo hetken auton viemistä ilman lupia, mutta lähtökohtaisesti haluaisin hoitaa asiat oikein. Pyysin saada esimiehen yhteystiedot, jotta voisin hänen kanssaan keskustella asiasta. Asiakaspalvelija kertoi nimen, mutta ei numeroa. Lisäksi muisti mainita, että esimies on "kiireinen", eikä välttämättä ehdi keskustella kanssani. Ilmoitin, että asiasta voi keskustella nyt minun, tai vaihtoehtoisesti kuluttaja-asiamiehen kanssa. Tämän jälkeen esimies löytyi langan päähän.

    (jatkuu)

    VastaaPoista
  15. (jatkuu)

    Selitin asian esimiehelle: Autorahoitussopimukseni oli tehty BMW Financial Services'n kanssa. Sopimus oli siirtynyt Nordea-rahoitukselle sellaisenaan kaikkine ehtoineen. Nordea ei ollut ilmoittanut sopimusehtojen muutoksesta - ja vaikka olisikin, minulle olisi pitänyt jättää mahdollisuus olla hyväksymättä ehtoja. Näin ei oltu toimittu. Esimies ilmoitti, että saan yhden maastavientiluvan ilmaiseksi, mutta katsoi tämän puhelun olevan nyt lain vaatima "ilmoitus" yksipuolisesta sopimusehtojen muuttamisesta ja että seuraavat luvat maksaisivat.

    Irtisanoin rahoitussopimukseni heti seuraavana päivänä ja maksoin lopun rahoituserän pois. Nordean tyyppi vielä kyseli syytä ennenaikaiselle irtisanomiselle. Vastasin suoraan, että en ole ikinä ennen nähnyt rahoituslaitosta, joka onnistuu niin totaalisen paskalla palvelulla karkottamaan yhteistyöhaluisen ja maksukykyisen asiakkaan alle 10 päivässä asiakkuuden alkamisesta.

    Missään välissä Nordea rahoituksen tekemiä virheitä ja epäasiallista käytöstä ei pahoiteltu kenenkään toimesta. Nordea rahoituksen asiakaspalvelijat olivat lähes koko ajan puhelimessa tylyjä ja palvelun saaminen kesti kauan. Rahaa yritettiin nyhtää joka välissä. Nordea rahoituksen henkilökunta ei ollut tietoinen, mitä postia tai tiedotteita BMWFS:ltä siirtyneille asiakkaille oli lähetetty koskien rahoitussopimusten siirtymistä. Tätäkään ei missään vaiheessa myönnetty.

    Lopputulos: BMW Financial Services Scandinavia hoiti asiat alusta alkaen mallikkaasti. Palvelu oli todella nopeaa ja tuntui oikeasti henkilökohtaiselta. Maastavientilupa autolle järjestyi aina kahden vuorokauden sisällä sähköpostitse lähetetystä pyynnöstä.

    Sen sijaan Nordea rahoituksella asiat menivät alusta asti pieleen. Maksut aina ajallaan hoitanutta asiakasta syytettiin heti kättelyssä epärehellisyydestä ja erien maksamatta jättämisestä. Virhettä ei sen havaitsemisenkaan jälkeen myönnetty saati pahoiteltu. Asiakkaalle ei missään vaiheessa tiedotettu yksipuolisista muutoksista sopimusehtoihin, eikä annettu mahdollisuutta olla hyväksymättä uusia ehtoja. Asiakaspalvelua ei saanut sähköpostitse. Asiakaspalvelijat olivat tylyjä.

    VastaaPoista
  16. Ainakin vielä muutama vuosi sitten Helsingin Sanomilla oli käytössä systeemi, jossa laskun maksamatta jättäneelle asiakkaalle soitettiin puhelimella ja tiedusteltiin, oliko lasku jätetty tarkoituksella maksamatta, oliko asiakas mahdollisesti johonkin tyytymätön ja haluaako tämä jatkaa tilausta vai mahdollisesti lopettaa sen. Viivästymismaksuja ei peritty, vaikka laskun maksu oli kuukauden myöhässä.

    En tiedä, onko systeemiä tämän jälleen taas muutettu.

    VastaaPoista
  17. "Neste Oil on mittaamattomassa ahneudessaan palmuöljy tuotannolla viitannut kintaalla alkuperäiskansojen ihmisoikeuksille, tuhonnut ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta tärkeitä sademetsiä ja raiskannut luontoa ylitsepääsemättömän innokkaasti."

    Niin mutta kun mitään ilmastomuutosta ei blogistin mielestä ole, joten mikä on ongelma?


    Käsittääkseni kukaan, ei edes blogisti, vastausta luonnonsuojelua vaikka pitääkin ilmastonmuutosta keksittynä propagandana. Luonnon ja ympäristön suojelu ei ole millään tavoin pois vaikka ilmastonmuutos puppua ei nielekkään.

    Jälleen yksi selkeä yksinkertaistus ilmastonmuutos fanaatikoilta.

    VastaaPoista
  18. Hauskaa lukea velkabemaristin itkuja. Voi sentään. Ostaisit sitten auton johon on varaa.

    Ja jos jonkun bensakortin hankkii, pitää ne laskut maksaa. Ajallaan. Vittuako se Nesteen syy on, vaikka paska pulju onkin.

    VastaaPoista
  19. Ja jos jonkun bensakortin hankkii, pitää ne laskut maksaa. Ajallaan. Vittuako se Nesteen syy on, vaikka paska pulju onkin.

    Totta puhut, laskut pitää maksaa ajallaan, mutta sitä varten meillä on LAINSÄÄDÄNTÖ joka kertoo miten menetellään jos lasku, syystä tai toisesta, vahingoss tai tahallaan, jää maksamatta. Silloin yritysten, kuten Nesteenkin ON NOUDATETTAVA LAKIA. Ymmärrätkö, käsittääkseni tämä oli artikkelin pointti. Nää yksittäiset huutelut kyllä paljastaa kirjoittajansa tason.

    VastaaPoista
  20. Hauskaa lukea velkabemaristin itkuja. Voi sentään. Ostaisit sitten auton johon on varaa.

    Jälleen kerran ... huutelua seinille. Käsittääkseni bemari kommentissa ei ollut kyse siitä ettei autoon olisi ollut varaa vaan siitä miten Nordea rahoitus menettelee. Vai oletko kateellinen bemarin omistajalle? Onko sulla vielä niitö vanhoja ladoja, vai peräti joku teini corolla?

    VastaaPoista
  21. Tää yksityisasiakkaiden karkoittaminen on ollut Nesteen taktiikkana jo vuosia. Itellä oli Nesteen kortti, mikä oli ns. käteismaksukortti. Luototon ja kuluton. Rahat tais lähteä tililtä suoravelotuksena kohtalaisen lyhyellä viiveellä. Sitten Neste päätti lopettaa oman korttinsa ja yhdisti sen K-ryhmän plussakorttiin, jossa oli luotto-ominaisuus ja vuosiumaksu muistaakseni. Korttia käytettäessä olisi vielä juossut siltä kuulta vielä jonkin näköinen tilinhoitomaksu...

    Millä ehdoilla nykyinen kortti on, en tiedä eikä kiinnosta! Kerta röörausyrityksen kohteena riitti. Mutta sopii hyvin kuvaan toi agressiivinen perintäyhtiön käyttö... Onkin tullut turhan usein viime aikona käytyä tankilla A24 asemilla. Virhe minkä tulen taas korjaamaan!

    VastaaPoista
  22. Bemarin ostaminen on ok, jos sen ostaa käteisellä tai säästöillä. Sen sijaan velkaelvistely on säälittävää luuseritouhua.

    Ja jos rahat riittävät vain Ladaan tai amiscorollaan, on ostettava sellainen tai käveltävä, niin se vain on.

    VastaaPoista
  23. "Ja jos rahat riittävät vain Ladaan tai amiscorollaan, on ostettava sellainen tai käveltävä, niin se vain on."

    Mikä sinä olet sanomaan mihin itsekunkin on rahansa käytettävä? Suomea kuitenkin pidetään vapaana maana.

    Jos amiscorollan sijasta saa rahoitusta järkevästi käyttämällä alleen nykyaikaisen kunnon ajopelin, niin järkensä on siinäkin, mm. turvallisuuden, mukavuuden ja päästöjen osalta.

    Ei siinäkään ole järkeä, että vanhoilla miinoilla yritetään sitkutella viimeiseen saakka vaikka olisi varaa ostaa nykyauto. Harrasteautot toki erikseen.

    VastaaPoista
  24. Sen sijaan velkaelvistely on säälittävää luuseritouhua.

    Joo, näin se on. Talolainakin on ihan turha, kyllä se talo pitää käteisellä ostaa. Jos ei rahat riitä, niin asuu sitten pahvilaatikossa rautatiesillan alla.

    VastaaPoista
  25. Tälläiset "Mitäs ostit bemarin velaksi kikkelis kokkelis" -huutelijat ovat juurikin se syy miksi asiat eivät muutu. Sen sijaan, että yhteisenä rintamana kävisimme boikottiin huonoa asiakaspalvelua vastaan, nämä luopiot lipeävät rintamasta koska he haluavat tuntea itsensä paremmiksi ihmisiksi kuin muut.

    He tekevät tiettäväksi, että heille ei ikinä käy noin tai että he saavat aina hyvää palvelua mikä on vain toinen tapa sanoa, että syy siihen miksi muut ihmiset kärsivät huonosta asiakaspalvelusta on näiden ihmisten oma vika. Eli siis muissa ihmisissä on jotain vikaa ja heissä ei ole.

    Nämä luopiot ovat säälittäviä ja heikkoja ihmisraunioita jotka elävät muiden ihmisten alentamisesta.

    Minulla on tälläsistä ihmisistä paljonkin kokemusta. Mm. kävin kertomassa eräällä nettipalstalla eräästä tuotteesta (asia ratkesi lopulta edukseni kuluttajariitalautakunnassa). Ja pian sain vastausryöpyn jonka pääsisältö oli, että mitäs et osaa tai mitäs ostit niin halvan tai mitäs olet noin tyhmä jne.
    He todella kokeilivat ihan kaiken millä vain saisivat käännettyä asian minun syykseni. Kun he huomasivat ettei se onnistu, he saivat nettipalstan ylläpidon laittamaan ketjun lukkoon.
    Kuka tahansa normaali ihminen olisi ollut vain kiitollinen niistä tiedoista jotka kerroin.

    Joten ohjeena kaikille: älkää välittäkö siitä mitä teille sanotaan. Jos teitä on kohdeltu lain vastaisesti, viekää asia kuluttajariitalautakunnan tai oikeuden ratkaistavaksi. Eikä kuluttajaneuvojien "neuvoja" kannata ottaa kovin vakavasti.

    VastaaPoista
  26. Mm. kävin kertomassa eräällä nettipalstalla eräästä tuotteesta (asia ratkesi lopulta edukseni kuluttajariitalautakunnassa). Ja pian sain vastausryöpyn jonka pääsisältö oli, että mitäs et osaa tai mitäs ostit niin halvan tai mitäs olet noin tyhmä jne.

    Oliko Suoli24? Ko. keskustelupalstan seuraaminen menee ajanviihteenä mutta mitään järkevää keskustelua siellä on turha yrittää kun suurin osa kirjoittajista on juurikin näitä itseään täynnä olevia täydellisiä ihmisiä joille tärkein tehtävä on muiden kirjoittajien provoaminen tai näille v*ttuilu.

    VastaaPoista
  27. Ei ollut suoli24 mutta se on totta, että eipä siellä mitään järkevää keskustelua voi käydä.

    VastaaPoista
  28. Ihan mielekiinnosta, kun en blogista tätä löytänyt, että kenen puoleen tulisi sitten kääntyä joutuessaan esim. kuvatunlaisen perintälain vastaisen toiminnan kohteeksi?

    VastaaPoista
  29. Wow, this post іs nіce, mу youngеr sisteг іs analyzing
    such thіngs, therefore I am goіng
    to let κnοw her.

    my ωebsіte stun gun
    Also see my web page :: stun gun

    VastaaPoista

Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. (Euroopan ihmisoikeustuomioistuin)

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jokainen kirjoittaja vastaa itse omasta kirjoittelustaan ja oman kommenttinsa sisällöstä.