
Lapsipornografian suodattamisessa ei ole kysymys lapsien suojelemisesta tai lapsipornografian leviämisen estämisestä tai lapsipornografiaa sisältävien verkkosivujen sensuroinnista. Kyse on perustuslaissa turvatusta sananvapauden rajoittamisesta ja kansalaisten yhdenvertaisuuden vakavasta vaarantamisesta valtion ennakkosensuurilla. Sananvapauden puolustaminen tässä tapauksessa ei tarkoita oikeutta lapsipornografian jakeluun. Lapsipornografia ja pedofilia ovat iljettäviä rikoksia, kukaan ei varmasti puolusta niiden näkyvyyttä verkossa. Ongelma ei kuitenkaan ratkea puuttumalla syiden sijasta seurauksiin. Nyt rikolliset saavat vapaasti levittää aineistoaan netissä ja käyttää lapsia hyväksi. Yhteiskunta yrittää piilottaa ongelman estämällä toiminnan näkyvyyden verkossa. Tämä jos mikä osoittaa kuinka vähän ministeriössä lapsia arvostetaan. Katoaako pahoinpitelyt jos lehdistöä kielletään julkaisemasta pahoinpitelyuutisia? Ihmisille voi huokua turvallinen olo saadessaan elää pää paperipussissa. Pussia tai ei, siitä huolimatta todellinen maailma odottaa ulkopuolella. Ongelmaako ei ole jos sitä ei näe?
Sensurointilista on täysin tehoton. Listan sulkeman linkin takaa löytyvän sivun saa auki alle kymmenessä sekunnissa. Eikä tämän toiminnon suorittamiseksi tarvitse olla "IT-nörtti". Tavallinen sunnuntaisurffaaja saattaa joutua estolistasta huolimatta sivuille jopa vahingossa. Ne jotka materiaalia haluavat katsoa ei poliisin suodatuslista muodosta minkäänlaista estettä, päinvastoin, se herättää vain entistä enemmän mielenkiintoa. Se on sama kuin lukitsisit kotiovesi paperinarulla tai laittaisit kielletyn kuvan päälle sinitarralla lapun "älä katso". Eikö tehottomaan sensurointiin käytetyt ja hukkaanheitetyt määrärahat olisi parempi kohdistaa rikollisten kiinniottamiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön - itse ongelmaan.
Listan tekninen toteutustapa on arveluttava. Yhden lapsipornosivun takia voidaan sulkea kokonaisia sivustoja tai jopa domaineita. Ihmisiä estetään pääsemästä täysin laillisille sivustoille. Virheitä tapahtuu ja on tapahtunut jo useita. Poliisi kertoo tallentavansa kaikki suljetut sivut myöhempää todistelua varten. Miksi? Listahan on salainen joten suljettuja sivujen sisältöä ei tarvitse perustella. Entä mikä on se prosessi jonka kautta laittomasti ja virheellisesti suljetun sivun saa jälleen auki? Minne asiasta pitää kannella? Kuka korvaa vahingot?
Suurin ongelma on ihmisten tietämättömyys siitä mihin sananvapauden loukkaukset ja ennakkosensuuri ovat Suomessa johtamassa. Lapsipornografian ja pedofilian kauheudella on helppo ratsastaa. Ei tarvitse olla tyhmä huomatessaan kannattavansa sensurointia. Ministeriön propaganda on tavattoman härskiä. Ongelma on kuitenkin paljon syvällisempi. Valtio ja viranomaiset ovat luoneet nyt kanavan laajamittaiselle sensuroinnille. Valtiolla ja yhteiskunnalla on nyt työkalu jota pölyn ja kohun laskeuduttua voidaan vapaasti käyttää myös muunlaisten asioiden sensuroimiseen. Työkalu on salainen jota kukaan ei valvo. Kuulostaako tutulta? Vain naivit ihmiset uskovat viranomaisten hyväntahtoisuuteen ja luottavat sokeasti heidän perusteluihinsa. En usko että ministeri Suvi Lindenkään voi niin tyhmä olla ettei tajua kuinka turha ja tehoton sensuurilista todellisuudessa on? Tarkoitusperät ovatkin aivan jotain muuta. Laajamittaisen sensuroinnin taka-ajatus on harvinaisen selkeä. Nyt ollaan tiellä jossa valtio valvoo mitä kansalaiset saavat tietää. Jossain vaiheessa listalle eksyy sivustoja joissa arvostellaan valtiota tai viranomaisten toimintaa. Kun listan laatiminen ja valvonta on saman koneiston käsissä kansalaiset eivät edes tiedä mitä he eivät tiedä. Kansalla ei ole mahdollisuutta valvoa mitä heiltä piilotetaan. Se on juuri lapsipornografian varjolla luodun sensuurilistan todellinen tarkoitus.
Julkisesti on tiedossa, että mm. tekijänoikeusjärjestöt ovat esittäneet voimakasta mielenkiintoa lisätä sensuurilistalle tekijänoikeuslakia loukkaavia sivustoja. Ministeriön rahapeliforumi vaati uhkapelisivustojen asettamista sensuuriin. Nyt kun sensurointijärjestelmä on valmiina, myös eduskunnassa on alettu vaatia sensuurin laajentamista väkivaltaan. Mitä? Eikö kyse ollutkaan lapsipornografian estämisestä? Mihin katosivat ne jalot periaatteet Suvi Linden? Sensuroinnin työkalu on nyt käytössä ja Suomi on matkalla "Kiinalaiselle" tielle.
Operaattorien vastuu?
Laki määrittelee suodatuksen operaattoreille vapaaehtoiseksi. Nyt viimein osa operaattoreista kuten TeliaSonera ovat toteuttamassa lain henkeä. Kyse pitää olla samanlaisesta suodatuksesta kuin tietoturvaohjelmistojen yhteydessä, päälle tai pois päältä kytkettävät rajoitukset. Jos suodatusta on olemassa, se pitää olla käyttäjille vapaaehtoinen valinta kuten laissa on määritelty. Operaattorin tehtävä ei ole sensuroida tai päättää siitä mitä ihmiset saavat verkossa nähdä. Poliisin tehtävä ei ole olla tuomari. Tuomioistuimessa päätetään onko sivusto lainvastainen.
Pääkaupunkiseudulla toimita Welho on kysyttäessä kieltäytynyt muuttamasta suodatusta vapaaehtoiseksi. Welhon mielestä heillä on surkean asiakaspalvelun lisäksi oikeus sensuroida ja loukata kuluttajien sananvapautta. Jokainen joka ymmärtää mistä tässä oikeasti on kyse vaihtaa operaattoria välittömästi. Ei ole mitään järkeä käyttää palveluntarjoajaa, joka on ensimmäisten joukossa heittämässä kauhallista hiekkaa sananvapauden haudalle.
Lue myös:
Nettisensuuri iskee
Lue myös Effin uutiset aiheesta:
Sensuuria ei pidä parantaa, se pitää viedä saunan taakse ja lopettaa
Poliisin resurssit sensuurivirityksestä todelliseen rikostutkintaan
Uhrataan rehellinen mies
Effin kantelu nettisensuurista oikeuskanslerille
Nettisensuuria ollaan laajentamassa
"Pahaa ei pidä yrittää kätkeä katseeltaan vaan se pitää pakottaa päivänvaloon, kohdata silmästä silmään ja käydä suoraan kimppuun." (Tapani Tarvainen, Effin artikkeli)