Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

perjantaina, heinäkuuta 06, 2018

Aiheuttiko taksimatka pettymyksen? Blogi neuvoo kuinka menetellä!

Taksiliikenne on vapautunut ja matkan hinta voi vaihdella rajusti ajan, paikan, taksiyhtiöiden ja kuljettajien välillä. Mikäli maksusta tulee kohteeseen saavuttaessa erimielisyyttä ja taksin kuljettaja pyytää enemmän kuin alunperin oli sovittu - matkaa ei tarvitse, eikä pidä maksaa!

Kauppalehden uutisen mukaan kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies neuvoo ottamaan aina kuitin talteen jotta asian selvittäminen on jälkeenpäin helpompaa. Kuitti toki pitää aina ottaa talteen, mutta virheellisen maksun maksaminen ja asian selvittäminen jälkikäteen on liian tuskainen tie kuluttajalle, eikä se todennäköisesti johtaisi mihinkään.

Taksimatka ja matkasta sovittu hinta on yksityisoikeudellinen sopimus kuljettajan/taksiyhtiön ja kuluttajan/matkustajan välillä. Matkan hinta tai taksa pitää sopia kuljettajan kanssa aina etukäteen. Kuljettaja on velvollinen kertomaan matkan hinnan tai taksan johon hinta perustuu. Mikäli kuljettaja ei kerro hintaa, ei hinnasta ole silloin myöskään syntynyt sopimusta joka velvottaisia matkustajaa. Epäselvyyksien välttämiseksi neuvottelutilanne on syytä nauhoittaa puhelimella.

Mikäli kohteeseen saavuttua hintapyyntö ei ole se mikä sovittiin, kuljettaja pyytää selvästi liikaa tai matkan pituuteen ja aikaan nähden kohtuuttomasti, matkustaja voi kieltäytyä maksun maksamisesta tai maksaa ainoastaan riidattoman osuuden.

Matkan maksamatta jättäminen sopimusriidan takia (erimielisyys hinnasta) ei ole rikos, eikä asian selvittely kuulu poliisille vaikka kuljettaja uhkailisi tai kutsuisi poliisin paikalle. Poliisi selvittää rikoksia, ei yksityisoikeudellisia riitoja. Maksamatta jättäminen muuttuu rikokseksi vain jos matkustajalla oli alunperinkin tarkoitus jättää maksu maksamatta (petos). Taksin kuljettajan tai taksiyhtiön velvollisuus niin halutessaan on lähteä selvittämään riitatapausta oikeuteen jälkikäteen. Matkustajan ei tarvitse tehdä asian suhteen mitään.

Mitä pitää huomioida taksilla matkustettaessa 01.07.2018 jälkeen:
  1. Matkan hinta tai taksa johon hinta perustuu pitää selvittää aina etukäteen. Kuljettaja on velvollinen kertomaan hinnan.
  2. Keskustelu kuljettajan kanssa on helppo tallentaa nykyaikaisella älypuhelimella. Tallenteeseen voidaan palata mikäli sovitusta hinnasta syntyy epäselvyyttä.
  3. Mikäli kuljettaja pyytää matkasta enemmän kuin oli sovittu, tulee kuljettajalle ilmoittaa, että on valmis maksamaan vain sovitun hinnan. Mikäli kuljettaja ei suostu noudattamaan alkuperäistä sopimusta voi matkustaja kysyä kuljettajalta haluaako tämä matkustajan nimen ja puhelinnumeron jatkoselvittelyä varten, sekä poistua autosta maksamatta.
  4. Mikäli kuljettaja pyytää poliisin paikalle, poliisille voi kertoa että kyse on sopimusoikeudellisesta riidasta joka liittyy matkan hintaan. Kyse ei siis ole petoksesta, eli aikomuksesta matkustaa taksilla aikomattakaan maksaa matkaa. Poliisia voi ystävälisesti muistuttaa että yksityisoikeudelliset riidat eivät kuulu poliisille.

oikeusjakohtuus.blogspot.com




19 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Käytän paljon taksia ja täytyy sanoa että a) hintatietoja ei ole autojen ikkunoissa kuten käsittäkseni piti olla ja b) hintaa on vaikea saada kuljettajasta irti puhumalla. Jos yrität neuvotella hinnasta, siitä ne vasta hermostuvat. Kaupankäyntiin, kun kyse on vapaasta hinnottelusta sisältyy aina mahdollisuus tinkiä. Taksikuskienkin olisi aika tottua moiseen.

Anonyymi kirjoitti...

Juuri näin. Kuluttajaviraston lakkimies ei virkansa puolesta oikein muuta uskalla kertoa kuin että maksakaa kiltisti ja valittakaa jälkerpäin. Täysin älytön neuvo.

Anonyymi kirjoitti...

Loistava ohje. Ensimmäinen matkustaja joka lähtee taksistani ilman maksamista saa pippurisumutteesta ja nyrkistä.

Anonyymi kirjoitti...

Loistava ohje. Ensimmäinen matkustaja joka lähtee taksistani ilman maksamista saa pippurisumutteesta ja nyrkistä.

Maksun maksamatta jättäminen silloin kun se ei ole sovitun mukainen ei ole rikos. Matkustajan pahoinpitely puolestaan on rikos.

Toivottavasti Berberi on tyytyväinen kun sai sotkettua taksiliikenteen yhtä sekaisin kuin Tallinnassa ja Tukholmassa. Tyhmädtä päästä kärsii koko kansa.

Imulippo kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Imulippo kirjoitti...

"Ensimmäinen matkustaja joka lähtee taksistani ilman maksamista saa pippurisumutteesta ja nyrkistä."

Ensimmäinen kuski, joka yrittää minua kusettaa ja voimakeinoin ryöstää, saa luodista.

Anonyymi kirjoitti...

Tapahtui Helsingissä 7.7.2018. Astuin taksiin ja kysyin hintaa Itäkeskukseen. Kuulema vakiohinta 20 euroa. Autossa ei ollut mittaria. Ihan hyvä hinta, homma ok. Perillä kuski sanoo hinnaksi 40 euroa. Katson monttu auki että mitä helvettiä? Hinnaksi sovittiin 20 euroa. Ei ei, väittää kuski huonohkolla Suomrn kielellä. Hinta on 40 euroa. Sanoin että en maksa ja tarjosin 20 euron seteliä. Kuski veti kauheat kilarit. Nousin autosta ja sanoin että jos raha ei kelpaa niin antaa olla. Kuski tempaisi etuoven auki ja huusi soittavansa poliisit. Sanoin että siitä vaan. Ei siitä sinulle ole apua. Minä maksan sovitun hinnan en enempää. Tarjosin 20 euron seteliä uudelleen. Kuski kiroilee ja ottaa kädestäni kiinni. Huudan, irti! Ei irroata. Tempasen nyrkillä suoraan naamaan. Kuski putoaa polvilleen ja verta valuu nenästä. Käskrn pysyä paikallaan. Laitan 20 euron setelin pyyhkiän alle ja poistun paikalta.

Kiitos kivasti vitun ääliö lehmä Berner. Hyvin uudistettu ... joo varmaan oli yksittäistapaus kuten aina.

Anonyymi kirjoitti...

Maksujen kanssa ei ole ollut ongelmia. Enemmän ongelmia on siinä että taksin saa ottaa mistä kohdin jonoa vain. Ei sovi oikein ravintoloiden sulkeuduttua "taksijonoon" .... tulee helposti turpaan.

Anonyymi kirjoitti...

Yksi hyvä puoli uudistuksessa on. Asiakas saa valita taksinsa itse tolpalta. Ei tarvitse ottaa taksia jonka kuljettaja ei täytä asiakkaan kriteereitä. Esimerkiksi ulkoisen olemuksen tsi käytöksen suhteen.

Anonyymi kirjoitti...

Rasisti. Sulla ei ole oikeus valita kuljettajaa ihon värin perusteella!

Anonyymi kirjoitti...

Kuka puhu ihon väristä mitään? Sä näet rasismia vainoharhaisesti joka paikassa. Olet kuitenkin väärässä. Mä voin valita auton ihan millä perusteella tahansa vaikka siten että en suostu ottamaan taksia jonka auto on Audi tai että auto on väärän värinen tsi kuljettaja on nainen tai liian vanha tai ei suomalainen jne. Katsos mun ei tarvi perustella valintaa kenellekään.

Anonyymi kirjoitti...

Nyt on hyvä kun saa vapaasti valita kuskin. Ei tarvi näiden kyytiin lähteä jotka ajaa miten sattuu. Jos naama ei miellytä niin toinen taksi.

Anonyymi kirjoitti...

Miten naamasta näkee ajotavan?

Anonyymi kirjoitti...

kyllä naamasta voi päätellä paljon erilaisia käyttäytymismalleja.

Anonyymi kirjoitti...

Ei ole kyse ajotavasta vaan siitä miellyttääkö naama. Jos naama ei miellytä menee seuraavalle taksille. Ek tässä ole ongelmaa. Ihmiset tekee valintoja jatkuvasti. Nyt on helppo tehdä myös taksin valinnassa.

Janne Pyykkö kirjoitti...

Onhan.

Anonyymi kirjoitti...

Tässäkin on uutinen kuinka taksi otti enemmän kuin alunperin sovittin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005780104.html

Hävettää suomalaisten naiviuud, kiltteys ja munattomuus. Kuka vitun idiootti maksaa maksun joka ei ole sovitun mukainen. Hävetkää. Ei ole uusista sukupolvista mihinkään. Täysin munatonta.

Josef Lewis kirjoitti...

Hyvää huomenta, olen Josef Lewis. Hyvämaineinen, oikeutettu ja akkreditoitu lainanantaja. Me myöntäkää kaikenlaista lainaa nopeasti ja helposti, henkilökohtainen laina, autolaina, kotilaina, opintolaina, yrityslaina, inventor-laina, velkojen konsolidointi. jne

Hanki hyväksytty yrityksille tai henkilökohtaisille lainoille tänään ja hanki varoja saman viikon hakemuksen aikana. Nämä henkilökohtaiset lainat voidaan hyväksyä riippumatta luottotietosi ja on paljon onnellisia asiakkaita varmuuskopioida tämän vaatimuksen. Mutta et saa vain tarvitsemasi henkilökohtaisen lainan; saat halvin. Tämä on meidän lupaus: Takaamme Alin kurssin kaikille lainoille, joilla on vapaa vakuus.

Pyrimme jättämään positiivisen kestävän vaikutelman ylittämällä asiakkaidemme odotukset kaikessa, mitä teen. Tavoitteenamme on kohdella sinua arvokkaasti ja kunnioittavasti tarjoamalla korkealaatuista palvelua hyvissä ajoin. Ei sosiaaliturvaa Tarvittava määrä eikä luottotarkastusta tarvita, 100% taattu. Kannattaa välittömästi ilmoittaa välittömästi alla olevista yksityiskohdista, jos olet kiinnostunut lainauksesta ja ole huijauksia.

Sähköposti: progresiveloan@yahoo.com
Soita / WhatsApp: +16626183756
Verkkosivusto: https://progresivefunding.wordpress.com


Saara kirjoitti...

Kiitos :)