Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
lauantaina, marraskuuta 18, 2006
Hienoa työtä herra Poliisi
Välillä on kiitoksen paikka. Tällä kertaa kohdistan sen Helsingin poliisille. Kiitokset erinomaisesta palvelusta, vaikka kyseessä olikin onnenkantamoinen.
490 eur arvoinen täysjoustettu maastopyörä varastettiin kauppakeskuksen pyörätelineestä. Pyörässä oli kiinteästi asennettu vakuutusyhtiöiden hyväksymä lukko. Varkaat leikkasivat lukon pidikkeet irti, irroittivat takapyörän ja vaihtoivat viereisestä maastopyörästä takavanteen irroitetun tilalle. Rikosilmoitus tehtiin netin kautta poliisin omilta sivuilta. Seuraavana päivänä poliisiasemalta soitettiin ja kerrottiin, että ilmoitusta vastaava pyörä löydettiin narkkaripariskunnan asuntoon tehdyn ratsian yhteydessä. Kävin vilkaisemassa pyörää ja siinähän se oli. Vau, joskus näinkin päin, vaikka käsitykseni kyllä on se, että kun pyörä häviää, se todella on onnenkantamoinen, jos sen koskaan saa takaisin - ehjänä.
Kerkisin soittaa asiasta vakuutusyhtiöön (Fennia) ja tiedustella korvausta, jos pyörää ei löydy. Vakuutusyhtiö halusi rikosilmoituksen jäljennöksen, ostokuitin sekä pyörän lukon kummatkin avaimet. Avaimet kyllä löytyivät, mutta jäin ihmettelemään - miksi? Pyörän lukko oli vakuutusyhtiöiden hyväksymä. Turvakortti oli ostopaikan leimalla varustettuna vielä tallessa. Lukon toimintaperiaate vaatii avaimen käyttämistä vain silloin kun lukko avataan. Se että onko omistajalla avaimet tallessa, ei kerro sitä oliko pyörä lukossa! Eli, vaikka kummatkin avaimet palauttaisi vakuutusyhtiölle, pyörä on voinut olla lukítsematta. Vakuutusyhtiön mukaan kyse on perinteestä vaatia avaimet, vaikka niiden olemassaolo ei todista käytännössä mitään.
490 eur arvoinen täysjoustettu maastopyörä varastettiin kauppakeskuksen pyörätelineestä. Pyörässä oli kiinteästi asennettu vakuutusyhtiöiden hyväksymä lukko. Varkaat leikkasivat lukon pidikkeet irti, irroittivat takapyörän ja vaihtoivat viereisestä maastopyörästä takavanteen irroitetun tilalle. Rikosilmoitus tehtiin netin kautta poliisin omilta sivuilta. Seuraavana päivänä poliisiasemalta soitettiin ja kerrottiin, että ilmoitusta vastaava pyörä löydettiin narkkaripariskunnan asuntoon tehdyn ratsian yhteydessä. Kävin vilkaisemassa pyörää ja siinähän se oli. Vau, joskus näinkin päin, vaikka käsitykseni kyllä on se, että kun pyörä häviää, se todella on onnenkantamoinen, jos sen koskaan saa takaisin - ehjänä.
Kerkisin soittaa asiasta vakuutusyhtiöön (Fennia) ja tiedustella korvausta, jos pyörää ei löydy. Vakuutusyhtiö halusi rikosilmoituksen jäljennöksen, ostokuitin sekä pyörän lukon kummatkin avaimet. Avaimet kyllä löytyivät, mutta jäin ihmettelemään - miksi? Pyörän lukko oli vakuutusyhtiöiden hyväksymä. Turvakortti oli ostopaikan leimalla varustettuna vielä tallessa. Lukon toimintaperiaate vaatii avaimen käyttämistä vain silloin kun lukko avataan. Se että onko omistajalla avaimet tallessa, ei kerro sitä oliko pyörä lukossa! Eli, vaikka kummatkin avaimet palauttaisi vakuutusyhtiölle, pyörä on voinut olla lukítsematta. Vakuutusyhtiön mukaan kyse on perinteestä vaatia avaimet, vaikka niiden olemassaolo ei todista käytännössä mitään.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
14 kommenttia:
Noista lukoista vielä sen verran, että yleisesti ottaen kaikki lukot (tubular, wafer, pin tumbler) paitsi Abloyt ja vastaavat aukeavat noin 5-60 sekunnissa kahdella pienellä työkalulla ilman voimankäyttöä ja jälkiä.
Että se niistä "vakuutusyhtiön hyväksymistä" lukoista ja turvallisuudesta...
Joo, oma pyörä pöllittiin. Ei löytynyt avaimia kun oli puoli vuotta aikaisemmin toisen avaimen kumiosa murtunut ja ajatuksissa otin vara-avaimen käyttöön ja hajonneen heitin roskiin. Pyörää ei löytynyt eikä myöskään korvausta.
Ja taas meni mönkään. Avaimet vaaditaan sen vuoksi sinulta pois, ettet voi:
1) antaa niitä "varkaalle", jolle oikeasti möit pyöräsi tai
2) käyttää itse vakuutuskorvauksen kiilto silmissä piilottamaasi polkupyörää.
No niinpä tietenkin. Eli kun menet vakuutusyhtiöösi mankumaan varkauskorvauksia, niin vakuutusyhtiön silmissä epäilty numero 1 oletkin sinä itse. Valitettavan usein yhtiö on myös oikeassa:
"Arviolta 5-10 prosenttia korvausmenoista maksetaan perusteettomin syin."
http://www.esaimaa.fi/arkisto/vanhat/2005/08/10/alueuutiset/juttu4/sivu.html
Just, tuskimpa nyt avaimet on mikään este petoksen yrittämiselle. Se että antaa avaimet vakuutusyhtiölle ei millään lailla estä sitä etteikö pyörää voisi käyttää itse tai myydä se eteenpäin. Lukkohan lähtee irti ihan kotikonstein.
Voi hyvät hyssykät tuota edellistä kirjoittajaa. Ei kai nyt jumalauta mikään systeemi voi olla absoluuttisen AUKOTON. Avainten poisottamisellahan vain nostetaan petoskynnystä ja sehän riittää!
Varmaan lapsillesikin jätät suojatiesäännöt opettamatta sen vuoksi että eiväthän ne millään lailla ESTÄ jäämästä auton alle. EIVÄT TIETENKÄÄN ESTÄ, MUTTA PARANTAVAT TODENNÄKÖISYYTTÄ SELVITÄ HENGISSÄ TIENYLITYKSESTÄ.
Juuri noiden ajatusten takia moni prosessi jumiutuu ja hankaloituu aivan käsittämättömän pyrokratian takia. Asia tehdään 90% väestölle hankalaksi vain sen takia että ne 10% eivät tekisi petosta. Huhhuihaa. Fakta miksi edelleen pyönavaimia vaaditaan on se että niiden puuttumisen perusteella vakuutusyhtiö voi suorittaa omaa perusfuktiotaan, eli olla maksamatta korvausta! Pyöristä maksettavista vakuutuskorvauksista 65% hylätään sen takia että avaimet puuttuvat. Sehän sopii vakuutusyhtiölle eikä sillä ole mitään tekemistä sen suhteen nostetaanko petoksen kynnystä vai ei.
Toi suojatievertaus ei ihan oikein aukea minulle tässä yhteydessä. Millä lailla turvallisuus "neuvonta" liittyy petoksen estämiseen? Taas näitä kaukaa haettuja esimerkkejä.
Sinulle taitaa moni muukin asia avautua vajavaisesti, jos et tuota vertausta ymmärrä. Vertauksen tarkoitus on vääntää rautalangasta se, että tiettyihin toimenpiteisiin kannattaa ryhtyä, vaikka ne eivät aukottomasti estäisikään epätoivottua asiaa. AUKENIKO NYT?
Jos ei vieläkään auennut, niin otetaan sinua varten helpompi esimerkki:
Minkä takia kaupassa kysytään isoissa pankkikorttiostoissa henkkaria? Eihän se aukottomasti todista, että kortilla maksaja on oikeasti kortin omistaja. Voihan henkkari olla taitavasti väärennetty tai maksaja muistuttaa ulkonäöltään riittävän paljon niin ikään varastetun henkkarin oikeaa omistajaa. Nyt en kerro oikeaa vastausta, vaan voit itse yrittää keksiä sen, jos osaat.
Tuo avainjuttu ei todista mitään.
Ammattitaitoinen lukkoseppä osasi avata pyöräni lukon parissa minuutissa. Toisaalta avaimista saa myös ylimääräisiä kopioita, eli niitä voi olla vaikka 20.
Voisi kehittää sellaisen penkin johon pitää laittaa kiinni USB avain jossa on oma "salasana" pyörään.
Runkoon sisälle jokin systeemi jolla se penkki tietää jos sitä yritetään irottaa rungosta ilman että toi usb avain on kiinni.
Sitten vielä sensori jolla selviää onko pyörä liikkeessä.
Jos pyörä on liikkeessä ilman tuota usb avainta niin penkki vapauttaa hermomyrkkyä tai räjähtää :-)
Sen lukonkin voisi muuten valmistaa jostain sellaisesta joka leikatessa räjähtää vain sen varkaan silmille. Tälläinen räjähdetekniikka joka ei siis tuhoa pyörää on erittäin yksinkertainen toteuttaa. Future Weaponssia kannattaa katsella :-)
Tai miten olisi tajunnan vievä kaasu sen lukon sisällä.
Turvallisempi ja saisi varkaat taintuneena kiinni verekseltään!
Mikä oikeasti estää ostamasta uutta lukkoa ja toimittamasta sen avaimia vakuutusyhtiölle? Jos pyörää ei kerran löydy, ja vaikka löytyisikin voi sanoa, että kas varas on laittanut pyörään oman lukkonsa.
Tosta avainjutusta, oma fillari anastettiin, ei ollut kuin yksi avain lukkoon tallessa, kun pyysivät kahta avainta.. sanoin että on se mulla varmaan jossain himassa ja teetätin toisen samanlaisen bout 10 eurolla ja sain vakuutusyhtiöltä korvauksen, joo tokihan toi on päin p:tä koko juttu sinänsä että joudut omavastuun lisäksi maksamaan sen 10e vaan sen takia että vakuutusyhtiö ei pääse (taas) pälkähästä, mutta kyllä mä sen viisaammaksi koin kun pyörä oli 599e tuliterä.
Lähetä kommentti