Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
torstaina, marraskuuta 30, 2006
Soneran kestoetu kohtuuton
Sonera tarjoaa asiakkailleen kestoetusopimusta. Sopimus on määräaikainen ja vuoden mittainen. Sopimuksen perusteella asiakas saa soittaa sunnuntaisin yhden euron hinnalla puheluita rajottamattomasti.
"Kestoetu-sopimus on voimassa vuoden kerrallaan, ja se jatkuu automaattisesti, ellet irtisano sitä viimeistään kahta viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. " (Lähde www.sonera.fi)
Minkälainen määräaikainen sopimus on kyseessä jos sopimus jatkuu automaattisesti? Aivan, kyseessä ei ole määräaikainen sopimus, vaan käytännössä toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Etusopimuksen ehdoissa määritellään, että sopimus jatkuu automaattisesti mikäli kuluttaja ei sopimusta erikseen irtisano. Tosiasia kuitenkin on, että määräaikaisen sopimuksen jälkeen uutta sopimusta ei voi tehdä ilman kuluttajan lupaa. Määräaikaisen sopimuksen ketjuttaminen automaattisesti on kohtuutonta. Soneraa näyttävät koskevan kuitenkin ihan eri säännöt. Elisa ja Saunalahti eivät sopimuksiaan enään ketjuta (tämä tieto on kuluttajavirason sivuilta). Artikkelin kommenteissa on kuitenkin maininta, että myös Elisa käyttäisi edelleen automaattista ketjutusta?
"Saat muistutuksen tekstiviestinä kuukautta ennen kuluvan sopimuskauden päättymistä. Kestoetu-sopimusta ja siihen liitettyjä matkapuhelinliittymiä ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden. Liittymänumeroa ei tällöin voi siirtää toiselle operaattorille. Sopimus on liittymäkohtainen." (Lähde www.sonera.fi)
Ainoa tapa jolla asiakasta muistutetaan sopimuksen päättymisestä on tekstiviesti kuukautta ennen päättymishetkeä. Viesti sekottuu helposti muihin viesteihin tai jää lukematta. Mitä jos kuluttajan kännykkä on kiinni vaikka 2 viikon lomamatkan takia? Viesti ei tule perille, koska viestikeskus ei säilytä tekstiviestejä ikuisesti.
Kuluttajavirasto on puuttunut Soneran kestoetusopimukseen ja todennut yksiselitteisesti, että määräaikaista sopimusta ei voi automaattisesti ketjuttaa.
"Määräaikainen sopimus on perinteisesti tarkoittanut sitä, että sopimus on voimassa tietyn määräajan ja päättyy sen kuluttua umpeen. Tämän jälkeen yritys voi tarjota asiakkaalle uutta sopimusta. Sopimusta ei voi kuitenkaan tehdä ilman asiakkaan suostumusta. TeliaSoneran toiminta on vastoin tätä periaatetta. " (Lähde, www.kuluttajavirasto.fi)
Sonera kuitenkin vähät välittää Kuluttajaviraston kannaotosta. Harmi että itsellä ei kyseistä sopimusta ole. Enkä viitsi sitä nyt enää tämän takia ottaa, koska tilanne tulisi eteen vasta vuoden kuluttua. Tästä olisi ollut hauska vääntää kättä, vaikka kuluttajavalituslautakunnan avustuksella tai miksei jopa oikeusteitse. Varmasti kuluttajavirasto olisi avustanut asiassa koska toiminta on heidän päätöstensä vastaista. Kuluttajien kannattaa kuitenkin miettiä minkä operaattorin palveluja haluavat käyttää. Aina voi äänestää jaloillaan!
Kestoetusopimuksen ehdoissa irtisanomisesta kerrotaan seuraavaa:
"Sonera Kestoetu -sopimus on voimassa yhden (1) vuoden mittaisen määräajan (jäljempänä ”Sopimuskausi”) kerrallaan. Mikäli asiakas tai Sonera ei irtisano Sonera Kestoetu -sopimusta viimeistään kahta (2) viikkoa ennen kyseisen Sopimuskauden päättymistä, jatkuu Sonera Kestoetu -sopimuksen voimassaolo automaattisesti aina yhden (1) vuoden kerrallaan edellä mainituilla irtisanomisehdoilla. " (Lähde www.sonera.fi)
Mikäli muuta poikkeavaa mainintaa ei ehdoista löydy voi juuri otetun kestosopimuksen saman tien myös sanoa irti. Tällöin Soneran ketjutettu määräaikainen sopimus on voimassa vain vuoden, eikä sen irtisanomisesta tarvitse huolehtia tai muistaa vuoden kuluttua. Ehtojen mukaan irtisanominen pitää tehdä viimeistään 2 viikkoa ennen kauden päättymistä. 364 päivää ennen kauden päättymistä on myös ehtojen mukaista.
"Kestoetu-sopimus on voimassa vuoden kerrallaan, ja se jatkuu automaattisesti, ellet irtisano sitä viimeistään kahta viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. " (Lähde www.sonera.fi)
Minkälainen määräaikainen sopimus on kyseessä jos sopimus jatkuu automaattisesti? Aivan, kyseessä ei ole määräaikainen sopimus, vaan käytännössä toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Etusopimuksen ehdoissa määritellään, että sopimus jatkuu automaattisesti mikäli kuluttaja ei sopimusta erikseen irtisano. Tosiasia kuitenkin on, että määräaikaisen sopimuksen jälkeen uutta sopimusta ei voi tehdä ilman kuluttajan lupaa. Määräaikaisen sopimuksen ketjuttaminen automaattisesti on kohtuutonta. Soneraa näyttävät koskevan kuitenkin ihan eri säännöt. Elisa ja Saunalahti eivät sopimuksiaan enään ketjuta (tämä tieto on kuluttajavirason sivuilta). Artikkelin kommenteissa on kuitenkin maininta, että myös Elisa käyttäisi edelleen automaattista ketjutusta?
"Saat muistutuksen tekstiviestinä kuukautta ennen kuluvan sopimuskauden päättymistä. Kestoetu-sopimusta ja siihen liitettyjä matkapuhelinliittymiä ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden. Liittymänumeroa ei tällöin voi siirtää toiselle operaattorille. Sopimus on liittymäkohtainen." (Lähde www.sonera.fi)
Ainoa tapa jolla asiakasta muistutetaan sopimuksen päättymisestä on tekstiviesti kuukautta ennen päättymishetkeä. Viesti sekottuu helposti muihin viesteihin tai jää lukematta. Mitä jos kuluttajan kännykkä on kiinni vaikka 2 viikon lomamatkan takia? Viesti ei tule perille, koska viestikeskus ei säilytä tekstiviestejä ikuisesti.
Kuluttajavirasto on puuttunut Soneran kestoetusopimukseen ja todennut yksiselitteisesti, että määräaikaista sopimusta ei voi automaattisesti ketjuttaa.
"Määräaikainen sopimus on perinteisesti tarkoittanut sitä, että sopimus on voimassa tietyn määräajan ja päättyy sen kuluttua umpeen. Tämän jälkeen yritys voi tarjota asiakkaalle uutta sopimusta. Sopimusta ei voi kuitenkaan tehdä ilman asiakkaan suostumusta. TeliaSoneran toiminta on vastoin tätä periaatetta. " (Lähde, www.kuluttajavirasto.fi)
Sonera kuitenkin vähät välittää Kuluttajaviraston kannaotosta. Harmi että itsellä ei kyseistä sopimusta ole. Enkä viitsi sitä nyt enää tämän takia ottaa, koska tilanne tulisi eteen vasta vuoden kuluttua. Tästä olisi ollut hauska vääntää kättä, vaikka kuluttajavalituslautakunnan avustuksella tai miksei jopa oikeusteitse. Varmasti kuluttajavirasto olisi avustanut asiassa koska toiminta on heidän päätöstensä vastaista. Kuluttajien kannattaa kuitenkin miettiä minkä operaattorin palveluja haluavat käyttää. Aina voi äänestää jaloillaan!
Kestoetusopimuksen ehdoissa irtisanomisesta kerrotaan seuraavaa:
"Sonera Kestoetu -sopimus on voimassa yhden (1) vuoden mittaisen määräajan (jäljempänä ”Sopimuskausi”) kerrallaan. Mikäli asiakas tai Sonera ei irtisano Sonera Kestoetu -sopimusta viimeistään kahta (2) viikkoa ennen kyseisen Sopimuskauden päättymistä, jatkuu Sonera Kestoetu -sopimuksen voimassaolo automaattisesti aina yhden (1) vuoden kerrallaan edellä mainituilla irtisanomisehdoilla. " (Lähde www.sonera.fi)
Mikäli muuta poikkeavaa mainintaa ei ehdoista löydy voi juuri otetun kestosopimuksen saman tien myös sanoa irti. Tällöin Soneran ketjutettu määräaikainen sopimus on voimassa vain vuoden, eikä sen irtisanomisesta tarvitse huolehtia tai muistaa vuoden kuluttua. Ehtojen mukaan irtisanominen pitää tehdä viimeistään 2 viikkoa ennen kauden päättymistä. 364 päivää ennen kauden päättymistä on myös ehtojen mukaista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
13 kommenttia:
Samanlaista ketjutusta harrastaa myös vuokranantajani. tai olen äärimmäisen huono kuluttaja, etten edes tiedä oliko ensimmäinen vuosi vain määräaikainen ja muuttui automaattisesti toistaiseksi voimassaanolevaksi ilman erillistä muutosta.
Ilmeisesti näinkään ei saa tehdä. En jaksanut välittää, koska muuten on hyvä vuokranantaja ja vuokra halvempi kuin mistään muualta saisin.
en edes tiedä mitä merkitystä asialla on. Luultavasti jotain irtisanomiseen liittyvää. Luulen, että se määräaikaisuus oli siksi, etten voisi irtisanoa ennen kuin vuosi on kulunut.
Kyllä avovaimolle juuri tuli Elisalta kirje, jossa kerrottiin etuiltasopimuksen jatkuvan taas vuoden eteenpäin, jollei sitä erikseen irtisano. Elisa sentään käyttää kirjettä, mutta muuten vastaava menettely.
Asunnon vuokraamisessa ihan normaali käytäntö, että ensimmäinen vuosi määräaikainen, jonka jälkeen muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi. Vuokraaja voi irtisanoa sen toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen kuukauden irtisanomisajalla koska tahansa halutessaan. Tässä kännykkäoperaattorien hommassa taas sopimus uusitaan automaattisesti taas vuodeksi ilman mahdollisuutta irtisanoa vuoden aikana.
Itselläni oli asunto vuokralla, eikä se ollut todellakaan määräaikainen, vaan "toistaiseksi voimassaoleva, ensimmäinen irtisanomispäivä sejase". Eli ei määräaikainen, vaan tavallaan määräaikainen.
No tuota juuri tarkoitin, eli vuokraaja ei voi irtisanoa ensimmäisen vuoden aikana. Muuten normaali kuukauden irtisanomisaika. Vuokranantajahan ei kovin helpolla voi vuokrasopimusta irtisanoa, jos vuokrat vaan hoitaa ja muutenkin on säntillisesti. Niissä tapauksissa kun irtisanominen on mahdollista, on irtisanomisaika melko pitkä.
Kyllä sen voi vuokralainen irtisanoa, itse irtisanoin sen ennen ensimmäistä irtisanomispäivää. Sopimussakkoahan siinä tulee uudelleenvuokrauskustannusten verran (mun tapauksessa kuukauden vuokra).
Kokeiltu on kahdellakin eri asiakaspalvelijalla puhelimitse:
ei voi irtisanoa ~vuoden käytössä ollutta liittymää vaikka vetoaisi kuluttajaviraston tiedotteeseen. Huomenna taitaa olla 365. päivä kestoetua, en saanut sitä tekstiviestiäkään mikä olisi muistuttanut.
Huono lafka.
Jätä maksamatta kyseinen "kestoetu". Jos kerran yrittävät määräaikaista jatkaa ilman allekirjoitustasi, niin vie asia vaikka lähimpään käräjäoikeuteen petoksen yrityksenä tai sopimusrikkomuksena.
Tarttee ihan kiittää hyvästä kirjoituksesta. Itse tapellut nyt koko aamun Soneran tyyppien kanssa tästä. Yli vuoden ollut sopimus käytössä, tekstiviesti on kyllä tullut että pitäisi irtisanoa, jos ei halua jatkettavan, mutta tietty se on mennyt ohitse tyyliin "viesti operaattorilta, katsonpas myöhemmin". Nyt kuulemma pitää lähettää reklamaatiokirje, jonka perusteella ne luultavasti päästävät minut irti sopimuksesta, mutta tulee mieleen että taitaa vähentää liittymän irtisanomia reilusti jos tällainen pelleily tarttee aina käydä läpi.
Kannattaa muistaa että Kuluttajavirasto on todennut toiminnan "laittomaksi". Varmasti he auttavat jos tilanne sitä vaatii. Ota siis yhteys Kuluttajavirastoon ei kuluttajaneuvojiin, ne ei tiedä yleensä mistään mitään.
"Harmi että itsellä ei kyseistä sopimusta ole. Enkä viitsi sitä nyt enää tämän takia ottaa, koska tilanne tulisi eteen vasta vuoden kuluttua. Tästä olisi ollut hauska vääntää kättä, vaikka kuluttajavalituslautakunnan avustuksella tai miksei jopa oikeusteitse" Vai että oikein hauskaa!!! Jotenkin ihmetyttää tälläiset ihmiset joilla ei ole muuta tekemistä kuin riidellä kaiken maailman typeristä asioista.
Soneraa tämäkin. Tilasin aikanaan Soneralta ns. faxipalvelun, jossa minulla on faxinumero ja voin ohjata tulevan faxin mihin tahansa haluamaani faxiin. Sain numeron, jonka laitoin sitten esitteeseen ja käyntikortiin. Jonkun ajan päästä minun piti vastaanottaa faksi, mutta ei onnistunutkaan. Olivat vahingossa antaneet numeron, joka kävi vain kommunikaattorin faxiin. Kun vaadin korvausta, totesi Sonera yli vuoden mietittyään, ettei ole mitenkään korvausvelvollinen asiassa.
"Jos kerran yrittävät määräaikaista jatkaa ilman allekirjoitustasi, niin vie asia vaikka lähimpään käräjäoikeuteen petoksen yrityksenä tai sopimusrikkomuksena."
Kyllä se palvelun jatkuvuus vuodeksi kerrallaan on sovittu jo silloin palvelua tilatessa. Viesti on vain muistutus kauden päättymisestä.
Jotenkin tuntuu, että ihmiset pitäisi nykyisin luokitella kolmeen joukkoon. Oikeustoimikelpoiset, -kelvottomat ja sitten uutena kolmantena rajoitetusti oikeustoimikelvolliset. Tällä kolmannelle ryhmälle olisi sitten tarjolla helppokäyttöisiä ja yksinkertaisia palveluita oletettavasti vähän korkeampaan hintaa. Muut sitten saisivat esim. puhua eurolla sunnuntaisin määräaikaisessa suhteessa (jos haluaisivat).
Lähetä kommentti