Tiesitkö että lain mukaan yksityistä pysäköintivalvontamaksua ei tarvitse maksaa!
Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa!

lauantaina, elokuuta 11, 2007

Miksi Suomessa saa myydä valmiiksi viallisia laitteita uusina ?

Miten on mahdollista, että Suomessa saa käytännössä kuluttajaviranomaisten hiljaisella siunauksella tuoda maahan ja myydä täysin viallisia ja toiminnaltaan vaillinaisia tuotteita uusina? Tuotteita, jotka eivät toimi siten kuten on tarkoitettu, eivätkä toimi kuten ohjekirjassa niiden annetaan ymmärtää toimivan. Tuotteita joista kaikki yksilöt ovat järjestäen kuluttajasuolain tarkoittaman virhevastuun alaisia jo heti ostohetkestä lähtien.

Kyse on tallentavista digibokseista! Tähän päivään mennessä yksikään valmistaja ei ole pystynyt tuomaan markkinoille tallentavaa digiboksia, joka toimisi sellaisella luotettavuudella mitä kuluttajan kannalta voidaan katsoa kohtuulliseksi vaatia. Suurin osa ongelmista esiintyy digiboksin ohjelmistossa. Ohjelmistot ovat huonosti toteutettuja, testaamattomia ja täysin bugisia. Koska sama viallinen ohjelmisto asennetaan alunperin kaikkiin myytäviin kyseisen mallin laitteisiin, kaikki laitteet ovat valmiiksi virheellisiä ja toimivat epäluotettavasti.

Miten voi olla niin vaikeaa tehdä ohjelmisto digiboksiin, joka toimisi alusta alkaen oikein tai edes melkein oikein? Miten kukaan, joka ammatikseen suunnittelee ja toteuttaa ohjelmistoja, voi saada aikaan sellaisen määrän virheitä, mikä tallentavien digiboksien ohjelmistoissa esiintyy?

Pahasti näyttää siltä, että testaukselle ja kunnolliselle ohjelmointityölle ei ole tarvetta. Suomi on viety valtiovallan vahvalla avustuksella väkisin kohti vanhentunutta digitaalista televisiotekniikkaa. Kuluttajat on pistetty maksamaan digiboksin valmistajien kehitys- ja testaustyö antamalla valmistajien vapaasti tuoda markkinoille käyttökelvottomia laitteita. Kuluttajien on pakko ostaa laite, joten ei ole väliä kuinka hyvin tai huonosti se toimii. Kuluttajavirasto on asiasta valitettavan hiljaa. Ongelmaan ei nähtävästi uskalleta puuttua, koska koko Suomi on siirtymässä digiaikaan valtiovallan suojeluksessa. Jos kuluttajaviranomaiset uskaltaisivat vaatia laatua ja käyttäisivät oikeuksiaan estääkseen viallisten tuotteiden jatkuvan markkinoinnin ja myynnin, olisi suomalainen digifloppi päässyt viimein oikeanlaiseen päätökseensä.

Suomalainen kuluttajasuojalainsäädäntö ja kuluttajariitalautakunnan linjaukset lähtevät siitä perusperiaatteesta, että yleensä suurinosa myytävistä tuotteista toimii ja joissakin yksittäisissä tapauksissa esiintyy vikoja. Mitä tehdään kun kaikki laitteet, jokainen yksilö, on valmiiksi viallinen? Laki antaa valmistajalle tai myyjälle mahdollisuuden korjata vika. Ongelma on kuitenkin siinä, että vikoja ei pystytä korjaamaan ennen mahdollista uutta ohjelmistopäivitystä. Toisaalta, kuluttajalla on pakko olla digiboksi käytössä, joten käytännössä kuluttajan on vain "nieltävä" ja kärsittävä nahoissaan vialliset laitteet.

Voisin täysin sydämin väittää, että mikäli kyseessä olisi mikä muu elektroninen laite tahansa kuin suomalaisen valtiovallan pakkotyrkyttämän digitaalisen tekniikan lapsi, digiboksi, kuluttajavirasto olisi asettanut vähintään uhkasakon valmistajalle. Olisiko oikeasti mahdollista, että Suomessa saisi myydä pyykinpesukoneita, joista joka ikinen yksilö välillä satunnaisesti jättäisi pesuaineen ottamatta lokerosta, jättäisi huuhtelematta tai linkouksen väliin? Olisiko mahdollista, että suomessa saisi vapaasti myydä pakastimia, jotka aika-ajoin satunnaisesti sulattaisivat itsensä lämpöasteille? Entäpä autot? Saisiko suomessa myydä henkilöautoja joista joka ikinen yksilö ajottain sammuisi kesken ajon, ei käynnistyisi tai ajovalot eivät välttämättä menisi päälle?

Eniten naurattaa television propagandamainos digiboksista, jossa kysytään mitä tarkoitetaan digiboksin päivittämisellä? Boksin asentanut henkilö kertoo, että se on valmistajan tapa tuoda digiboksiin uusia ominaisuuksia kun tekniikkaa kehittyy eteenpäin. Väärin! Se on valmistajan ainoa tapa yrittää jollain tavoin korjata boksin sisältämiä ohjelmistovirheitä ja se on myös ainoa tapa tuoda samaan boksiin päivityksen jälkeen roppakaupalla lisää uusia bugeja.

Olen seurannut usean vuoden netissä käytävää keskustelua monista tallentavista digibokseista ja niiden vioista. Tarkoituksena on ollut ostaa toimiva laite. Oli digiboksi sitten Topfield, Handan, Vision, Maximum, Procaster, Kaon, Humax jne. Kaikki sisältävät sen verran ohjelmistobugeja, että niiden luotettavuus siinä tarkoituksessa johon ne on tehty on enemmän kuin kyseenalainen. Milloin eivät toimi YLE:n tekstitykset, milloin jäävät ajastetut ohjelmat tallentamatta, tai tallentuu väärä ohjelma väärältä kanavalta. Milloin digiboksi sammuu itsestään tai jumiutuu, milloin maksetut kanavat eivät näy tai boksi ei tunnista korttia. Tapauksia riittää!

Blogin ylläpitäjä päätti kuitenkin viimein kokeilla verkkokauppa.com:n mainostamaa erittäin edullista uutuutta ,Procaster 6100 mallia 250 Gb kovalevyllä. Täysin uusi malli, joka käyttää pitkälle kehitettyä vastaavan mallin isoveljen ohjelmistoa. Aikaisemmat mallit ovat olleet markkinoilla jo vuosia.

Yllättävä määrä raportoituja virheitä. Ei toimi yleisradion tekstitykset ajansiirrossa, jättää tallentamatta ohjelmia tai tallentaa väärältä kanavalta, buuttailee itsekseen jne. Tämä laite pitäisi olla tarkoitettu televisio-ohjelmien tallentamiseen ja digikanavien katsomiseen. Näyttäisi siltä, että tämä laite ei suoriudu edes perustehtävistä.

Keskustelu: http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=177

Kysyn nyt Kuluttajavirastolta? Miten on mahdollista, että tällainen toiminta saa jatkua? Miksi tämä sallitaan digibokseille? Vai pitäisikö sama käytäntö sallia myös muissa elektronisissa laitteissa? Kyllähän kuluttajalla on aikaa painia ongelmien kanssa ja pitäisihän se olla selvää tyhmälle asiakkaallekin, ettei mikään laite ole täydellinen myytäessä! Ei voi olettaa, että kun kalliin tuotteen ostaa ja kantaa kotia se toimisi, niinkö?

Tässä asiassa on syytä pitää tiukka linja. Mikäli löydätte ostamastenne laitteesta yhdenkin vian, joka ei vastaa sitä mitä on luvattu toiminnallisuudeksi, otatte ohjelmistoversion ylös, soitatte myyjälle, maahantuojalle tai valmistajalle, ja kysytte onko saatavilla uudempaa ohjelmistoa, jossa mainitut viat ja puutteet on korjattu. Mikäli ei ole saatavilla, teillä on täysi oikeus purkaa kauppa. Tässä tapauksessa vastapuolelle ei ole tarvetta antaa mahdollisuutta korjata vikaa, koska vikaa ei pysty korjaamaan.

Topfield kilpailuviraston tutkinnassa

Vialliset digiboksit eivät ole ainoa ongelma. Nähtävästi osa maahantuojista ja valmistajista yrittää pitää digiboksien hinnat väkisin korkealla, asettamalla ehtoja laitteen myyntihintoihin. Kilpailuvirasto epäilee, että Kjaerulff 1 Oy, joka tuo maahan Topfield -digiboksia yrittää pitää hinnan korkealla luvattomin keinoin.

"Yksi valittaneista on Verkkokauppa.com. Toimitusjohtaja Samuli Seppälän mukaan Kjaerulff ei suostu myymään heille suoraan Topfield-laitteita, koska kauppa ei suostunut noudattamaan maahantuojan ovh-hintoja." (digitoday.fi, 10.08.2007)

Lukekaa artikkeli Digitodayn palvelusta: Kilpailuvirasto tutkii digiboksin maahantuojaa

Lue myös: Onkohan se digifloppi?

38 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Aamen!

Anonyymi kirjoitti...

Niimpä, ja erään handan-mallin maahantuojan ohjelmistokehittäjä tekee pienen foorumeilla mellastavan ryhmän toiveista boxiin täysin mielivaltaisia ohjelmistopäivityksiä... Miten tuollaisestakin olisi voinut tietää etukäteen ko. mallia ostaessa?

Mutta onhan näistä jonkunlaista kokemusta muissakin tuoteryhmissä: Sonylla oli aikoinaan liikenteessä digikameramalli, jonka tietyssä sarjanumeroryhmässä oli vakava vika ja kamera meni suoraan takuukorjaukseen. Näitä kuitenkin myytiin kaupassa eikä kameran sarjanumeroa saanut tarkastaa ennen ostamista. Jos kävi hyvä tuuri kameran sai viedä kotiin, jos taas ostettua kameraa tiskillä avattaessa se näkyi kuuluvan vialliseen ryhmään sai odotella muutamia viikkoja tai kuukausia että saisi juuri ostamansa kameran käyttöön. Menettelyssä ei ollut kuulemma mitään pielessä.

Anonyymi kirjoitti...

Näinhän se on kun myyjällä on aina oikeus korjata tuote. Eli jos myydään valmiiksi jo tiedossa olevia viallisia tuotteita asiakas kärsii täysin kohtuuttomasti. Hän ostaa tuotteen kotia, joka ei toimi, joten se menee heti korjattavaksi. Tämä on halvempaa valmistajalle kuin vetää tuottee pois myynnistä.

Anonyymi kirjoitti...

Mitäs te luulette että valmistajat tekee kun ihmiset pakotetaan ostamaan digiboksi ja jos jollain ilveellä haluaa vielä jatkossakin talletnaa tv-ohjelmia niin se tv-videonahuri viritelmä pitää korvata tallentavalla boksilla. Kun se on pakko ostaa niin ei tuotekehittelyllä ja testaamisella ole mitään väliä. Ihmiset kuitenkin joutuu sen ostamaan. Lisäksi yritetään väkisin pitää hintoja samoilla perusteella ylhäällä.

Anonyymi kirjoitti...

Topfieldi on kuulkaa sen verran paska boksi että en suosittele. Miten se yleensä voi olla joku testivoittaja. Kaikista bokseista viimeisimpänä mä ostaisin Topfieldin. Toinen paska on Handan jota welho myy. Kaiken hyvän lisäksi saat vielä welhon ylimielisen asiakaspalvelun jonka mukaan bokseissa ei ole mitään, se on ihan normaalia että välillä jää tallennukset tekemättä.

Anonyymi kirjoitti...

Tietäisitte millasia nörttipajoja noi digiboksien valmistusmestat on. En kyllä yhtään ihmettele miten tulee noin paskaa softaa. Yhkskään ohjelmistotalo joka tuottaa myytävää softaa esim. taloushallinnolle ei kelpuuttais noita pellejä töihin.

Anonyymi kirjoitti...

Olipa asiaa, vain muutamia päiviä digi aikaan. Minulla on ollut heti koelähetysten alusta digiboxi kotona - taitaa olla neljäs kaapeliboxi menossa. Uusin hankinta on tallentava Handan. Olen päivittänyt beta softaa sinne ja tänne - edelleen vastaavia virheitä: tekstitys - ääni - kuva - tallennus virheet. Voi niitä, joilla ei ole nettiä taikka tietokoneen käyttömahdollisuutta suuressa digiunelmassa!

Anonyymi kirjoitti...

Kummallisinta koko hommassa on se, että media ei pukahdakkaan tallentavia digibokseja koskevista ongelmista. Ongelmia kuitenkin esiintyy jokaisella tuntemallani ihmisellä, joka tallentavan digiboksin omistaa.

Menin itse ostamaan kalliin testivoittajaboksin, jossa on oikein verkkoliitin. Verkko-ominaisuus vaatii PC-koneeseen yhteysohjelmiston, jonka on varmaan koodannut joku koulupoika ruokapalkalla, koska niin helvatan buginen ja käyttökelvoton softa se on. Ei kykene ymmärtämään, miten kaupassa voidaan myydä mitään näin puolivalmista kamaa. Sama kuin myytäisiin uusia autoja, joissa peruutusvaihde toimii vain satunnaisesti.

Anonyymi kirjoitti...

Ihan turha kuvitella että digiboxit olisi joku poikkeus valtavirrassa. Kyllähän viallisia ohjelmistoja tietokoneille on saanut myydä jo pitkään. Eikä pelkästään ohjelmistoja vaan myös rautaakin, tosin se vanhenee niin nopeasti ettei ikinä tiedä mitä bugeja seuraavassa sukupolvessa on. Haluaisin nähdä sen päivän kun Windows ja kauapalliset Linuxit sekä upouudet konsolisukupolvet vedetään markkinoilta bugien takia pois. Puhumattakaan nyt peleistä ja muista ohjelmistoista, joissa ei ole mitään rotia.

Anonyymi kirjoitti...

Onhan se outoa kuinka Topfield 5100 -malli on maksanut 599 euroa kohta kaksi vuotta, luulisi hinnan laskeva jossain välissä.

Taitaa olla perää tuossa hintakartellissa.

Anonyymi kirjoitti...

On totta, että digibokseissa on ohjelmisto, ja sillä perusteella niitä voisi verrata esimerkiksi tietokoneohjelmiin vikojen määrän osalta. Toisaalta PC-tietokoneet ovat nykyisin usean valmistajan "yhteistyötä", yksi tekee raudan, toinen käyttöjärjestelmän ja kolmas sovelluksen. Kun kokonaisuus ei toimi, niin kenen vika se sitten lopulta on?

Digibokseissa ei tätä ongelmaa ole. Boksi ja sen softa on saman valmistajan. Tietokonepuoleltakin tästä menettelytavasta on suuri määrä hyviä kokemuksia - esimerkiksi Applen tietokoneet toimivat huomattavasti luotettavammin kuin PC-helvetti. Minkä ihmeen takia digiboksipuolella ei pystytä valmistamaan kunnolla purkkia ja siihen YHTÄ ohjelmaa, jonka ei edes tarvitse osata toimia yhteistyössä MINKÄÄN MUUN tietokoneohjelman kanssa?

Anonyymi kirjoitti...

Kyllähän viallisia ohjelmistoja tietokoneille on saanut myydä jo pitkään.

Niin, kaikissa ohjelmistoissahan on bugeja, näin kai voisi sanoa. Erittäin harvoin kuitenkin tietokoneelle toteutettu softa, virheistään huolimatta, ei täytä tehtäväänsä, eli sitä tarkoitusta jota varten se on olemassa.

Näinhän sen lakikin määrittelee. Mikäli tuote ei toimi siten kuten sen on tarkoitettu toimivan siinä on valmistusvirhe.

Boksien ohjelmissa virheitä on niin paljon että on todellakin täysin kestämätöntä että jos laitteen on tarkoitus tallentaa tv-ohjelmia kovalevylle ja osa tallennuksista ei onnistu boksien softavirheiden takia ..niin, missä oikein mennään? Mä oon täysin samaa mieltä blogin kanssa siitä, että miten on mahdollista että tollaista paskaa saa myydä?

Tilanne olis aivan toinen jos suomalaisia ei olisi pakotettu boksin hankintaan. Nyt on boksi pakko hankkia joten valmistajillekin on tärkeintä vain saada jotain markkinoille ja äkkiä ja hinnat tietysti mahdollisimman korkeana.

Kuluttajavirastokaan ei asiaan uskalla puuttua.

Anonyymi kirjoitti...

Jep jep, asiatekstiä.

Itse olen päättänyt olla ilman digiboxia niin kauan kuin niitä myydään kunnollisia. En aio ostaa viallista boxia heti valmiiksi.

Nauratti iltiksen (tms "laatulehden) juttu "digikapinallisista", jotka muistaakseni leimattiin kaikki pelkäävän digiaikaa ja olevan onnettomia laitteenkäyttäjiä. Voi kun oliskin noin, vaan tiedän paremmin.

Olin aiemmin työssä asiakaspalvelussa eräällä boxeja toimittavalla yrityksellä, ja voi kun sieppas yrittää myydä paskoja boxeja jotta sais elantonsa. Onneksi ei enää tartte tehdä luontoaan vastaan.

Anonyymi kirjoitti...

Oma ratkaisu oli ostaa halvin mahdollinen tavallinen digiboxi ja nyt vaan odotellaan ihan kaikessa rauhassa markkinoiden kehitystä.

Mutta tuo hintakartelli taitaa olla ihan tosiasia, valitettavasti.

Muutenkin ihmetyttää noiden tallentavien hinta, 2 tavallista boxia yht. 100e ja siihen 250gt kovo n. 100e ja kun ostat ne samassa laatikossa niin hinta onkin jo 500-600 euroa.. Ei vaan käsitä.

Anonyymi kirjoitti...

Mulla on ollut Topfieldin "testivoittaja" boxi 16 kk. Ties montako päivitystä on ajettu sisään, jokun ongelma korjaantuu mutta yleensä tulee rutkasti lisää. Sen boksin ainoa tehtävä on toimia videonauhurin korvikkeena. Videonauhuri nauhoitti ohjelmat 100% varmasti. Topfieldin paskaboksi jättää kymmenestä nauhoituksesta pari väliin tai ne ovat muutoin viallisia.

En tiedä muista bokseista, mutta TOPFIELD on täysi paska! Älkää hyvät ihmiset menkö ostamaan sitä ongelmapesää itsellenne

Täytyy vain ihmetellä miten vanhemmat ihmiset, joilla ei ole teknistä tietämystä jaksaa noiden asioiden kanssa pelehtiä!

Haloo kuluttajavirasto!!! Mäkin haluaisin tietää miksei asiaan puututa!!!!

Anonyymi kirjoitti...

Onneksi on digi-viritin, tietokone ja Linux <3 Ei enää itkemistä ja nauhoitustilaa loputtomiin :)

Anonyymi kirjoitti...

Täähän menee jo julkisen herjaamisen puolel, mä olen hikiotsassa cokis ja pizza palkalla vääntänyt softaa sun digiboksiin ja sitten te haukutte meitä guruja täällä ... rosikseen joutaisitte ... ääliöt

Anonyymi kirjoitti...

Joo, on siinä luotettavuus huipussaan. Procasterini on tallentanu varsin hyvin ne vähäiset tallennukseni, kun en ole koskenut boxiin tallenuksen aikana. Kuulemma voi samanaikanen räpläily pistää nauhoitukset sekasi. Samasta syystä en ole uskaltanu päivittää uutta ohjelmistoversiota, kun ei voi olla varma noiden uusien versioiden toimivuudesta. Uusissa versiossa positiivisten ominaisuuksien lisäksi näköjään saa läjän bugeja. Toisin sanoen en voi käyttää laitetta kuten myyntilauseissa on luvattu.

Onneksi voin jatkaa nauhoitusrauhaa myös digiajan alkamisen jälkeenkin, kun on lisäksi Visionin perusboxi. No, siinä ei sitten vastaavasti teksit toimi kunnolla. Ts. minä en hallitse digiboxeja vaan ne minua.

Anonyymi kirjoitti...

" Boksi ja sen softa on saman valmistajan."

Tuo ei ole mitenkään taattu tosiasia. Valmistaja tavallaan ottaa kyllä vastuun, mutta voi aivan hyvin teettää softan jossain muualla. Se on jopa ihan kohtuu yleistä elektroniikassa noin yleensä. Ja sittenkin täytyy muistaa, että työkalut ja mahdolliset ohjelmistokirjastot joka tapauksessa tulevat jostain muualta. Esim. Topfield ei käsittääkseni ole tehnyt omaa C-kääntäjäänsä.

Anonyymi kirjoitti...

" Erittäin harvoin kuitenkin tietokoneelle toteutettu softa, virheistään huolimatta, ei täytä tehtäväänsä, eli sitä tarkoitusta jota varten se on olemassa"

On tässä eräätkin kerrat Wordit, Outlookit ja jopa Explorerit (siis se Winkun käyttöliittymän palanen, ei IE) kaatuneet. Joskus muinoin jopa itse Windows kaatuili, mutta kieltämättä siitä ollaan melko hyvin päästy 2000-version myötä eroon. Ei kukaan silti ole edes Officea vaatimassa kuluttajaviraston uhkasakkopuolelle, vaikka korjauspäivityksistä voisikin päätellä ongelmien olevan todellisia muillakin kuin minulla.

Anonyymi kirjoitti...

Procasteri jos mikä on virheinvestointi. Ei riitä että siinä on samat bugit kuin Topfieldissäkin, vaan päivityksetkään eivät ole suoraan yhteensopivia. Onneksi hakkerointi on melko helppoa Wikipedian ohjeilla, mutta silti säästää vaivaa kun ostaa aidon Topfieldin.

Anonyymi kirjoitti...

" Boksi ja sen softa on saman valmistajan."

Tuo ei ole mitenkään taattu tosiasia. Valmistaja tavallaan ottaa kyllä vastuun, mutta voi aivan hyvin teettää softan jossain muualla. Se on jopa ihan kohtuu yleistä elektroniikassa noin yleensä. Ja sittenkin täytyy muistaa, että työkalut ja mahdolliset ohjelmistokirjastot joka tapauksessa tulevat jostain muualta. Esim. Topfield ei käsittääkseni ole tehnyt omaa C-kääntäjäänsä.


Tuskinpa sillä boksin valmistajalla on myöskään omaa mikropiiritehdasta tai vaikkapa terästehdasta sen kotelon materiaalin valmistamiseksi. Pointti on se, että boksi ja sen softa ovat yksi kokonaisuus, joka on myyty tiettyä käyttötarkoitusta (televisio-ohjelmien katsominen ja nauhoitus) varten. Jos se ei toimi siinä tarkoituksessa, siinä on kuluttajansuojalain tarkoittama vika.

Kuluttajan kannalta tilanne olisi täysin erilainen, jos boksi ja softa ostettaisiin erikseen. Vastuutahon osoittaminen olisi vaikeampaa. Tietokoneissakin on yleensä asennettuna ylimääräisiä lisälaitteita ja ohjelmia, joiden takia Wordin kaatuilemisen todellista syytä on vaikea aukottomasti osoittaa. Mutta kun se boksi on se yksi kokonaisuus, niin sen yhden kokonaisuuden myyjä vastaa siitä. Piste.

Anonyymi kirjoitti...

Topfieldistä ei ole muuta sanottavaa kuin täys paska laite. Ylihintainen roska joka tuskin kelpais edes verkonpainoksi. Vuoden verran sen kanssa peleilin. Nyt ostin Procasterin 6100 kaapelimallin ja käytössä kohta kuukauden. Toiminut kuin junan vessa.

Anonyymi kirjoitti...

"Pointti on se, että boksi ja sen softa ovat yksi kokonaisuus"

Merkityksetön pointti, onhan noita merkkimikrojakin olemassa ja samat Officen bugit niissäkin on jos se sattuu paketissa mukana tulemaan.

Sinänsä on kyllä jännää, että sen lisäksi jotta näitä viallisia tuotteita saa ylipäätään myydä täysin vapaasti, niin jotkut kuluttajat ovat näköjään ottaneet asiakseen vieläpä puolustaa niitä vikoja. Tällä mentaliteetilla se nyt vaan on sitten hyväksyttävä, että digiboxit ovat uusi viallisten tuotteiden ryhmä tietokoneiden/yms joukossa.

Anonyymi kirjoitti...

Mä olen taas sen verran vittuuntunut että olen ostanut tallentavia bokseja jo lähemmäksi kymmenen. Heti kun boksista löytyy vika, ei muuta kuin soitto myyjälle. Jos ohjelmistopäivitys löytyy, hyvä kokeillaan uudelleen, jos ei niin kauppa puretaan.

Purkakaa kaupat jos boksi ei toimi.

Toiseksi, ohjelmistopäivitystä ei kantsi tehdä itse. Viekää ihmeessä boksi takaisin myyjälle päivitykseen. Tulee myyjälle ja huollolle töitä kun jokainen palauttaa boksinsa aika-ajoin päivitykseen.

Kuluttajaviraston kannanoton mukaan myyjä vastaa boksin softa päivittämisestä.

Nyt on esim. ilmestynyt uusi softaversio Procaster 6100C/T bokseille. Ei muuta kuin kaikki kiikumattamaan boksit takaisin verkkokauppaan ohjelistopäivitystä varten. Riittää pojilla duunia!

Anonyymi kirjoitti...

>"Pointti on se, että boksi ja sen softa ovat yksi kokonaisuus"

Merkityksetön pointti, onhan noita merkkimikrojakin olemassa ja samat Officen bugit niissäkin on jos se sattuu paketissa mukana tulemaan.

Sinänsä on kyllä jännää, että sen lisäksi jotta näitä viallisia tuotteita saa ylipäätään myydä täysin vapaasti, niin jotkut kuluttajat ovat näköjään ottaneet asiakseen vieläpä puolustaa niitä vikoja. Tällä mentaliteetilla se nyt vaan on sitten hyväksyttävä, että digiboxit ovat uusi viallisten tuotteiden ryhmä tietokoneiden/yms joukossa.


Ei ole merkityksetön pointti. Tietokone ostetaan sen vuoksi, että siihen on tarkoituskin asentaa lisää ohjelmistoja itse. Tietysti jos merkki-PC:hen ei asenna itse yhtään mitään lisää niin myyjän saisi varmasti paremminkin vastuuseen asiasta.

Digiboksia EI osteta siksi, että siihen voisi asentaa kaiken maailman hilavitkutinohjelmistoja, joita yksi sun toinen valmistaa ja myy. Digiboksi ostetaan käytettäväksi sellaisenaan, ja kuluttajan kannalta on täysin merkityksetöntä, mitä komponentteja (laitteisto- tai ohjelmistosellaisia) valmistaja on katsonut aiheelliseksi sen sisään pistää. Jos se ei toimi, siinä on virhe. Piste.

Ovathan nykyisetkin autot tällaisia sulautettuja järjestelmiä sikäli, että niissä on ajotietokone ja siihen kuuluva softa. Oma autoni oli kerran monta viikkoa maahantuojan pajalla korjattavana tietokoneyksikön softabugin vuoksi. Oli muuten hupaisaa seurata, miten autoasentajan kouluttajan saaneet henkilöt yrittivät selvitä sen korjaamisesta...

Anonyymi kirjoitti...

Digiboksi ostetaan käytettäväksi sellaisenaan, ja kuluttajan kannalta on täysin merkityksetöntä, mitä komponentteja (laitteisto- tai ohjelmistosellaisia) valmistaja on katsonut aiheelliseksi sen sisään pistää. Jos se ei toimi, siinä on virhe. Piste.

Juuri näin. Tämä on myös kuluttajaviraston kannanotto digiboksien hullosta, softapäivityksestä sekä myyjän vastuusta. Myyjä on vastuussa digiboksin toimivuudesta kuten myös päivityksistä.

Digoboksi on yksi kokonaisuus, ihan sama kuin astianpesukone, televisio tai DVD-soitin.

Anonyymi kirjoitti...

Yleensä täällä varsin hyviä juttuja mutta tämä on kyllä täyttyä puppua. Itselläni kokemusta tallentavista kaapeli-boxeista, eikä mitän ongelmia ollut. Liekö ongelmat sittenkin enemmän käyttäjässä?

Anonyymi kirjoitti...

edellinen ei varmaan uskalla laittaa omistamansa laitteen merkkiä ja mallia raadeltavaksi, kyllä kaikki kovalevyä tai flashia syövät tietokonepohjaiset laitteet ovat ikävä kyllä liian nopean tuotekehityksen ja asiakasbetatestaa ideologian hyödyntäjiä - toki jossain vaiheessa saturaatiopiste saavutetaan ja tämän jälkeen laite onkin vanha, ajastaan jäljessä, heikkolaatuinen. kyllähän VHS edelleen pelittää, vaikka veikkaan että monelle ovat tuttuja nauhan kelaamisongelmat, lukupäiden likaisuus ja kohdistusongelmat, jumiutuvat kasetit, ja vaikeudet myöskin ajastuksien (oli pikakoodeja ja viivakoodeja, muistanette) kanssa ajoittain. Eli tekniikka kehittyy, mutta nyt ei ole enää kyseessä harrastus kuten tietotekniikka on tähän asti ollut, vaan normitallaajan perustuote joka ei usko mitä sille on käsketty tehtäväksi - "minä olen sinusta rahaa maksanut, teet mitä käsken" on ihan hyvä lähestymistapa digiboxienkin kanssa, joten kyllä oikeuksiaan kannattaa perätä ja antaa palautetta yrityksille. Eihän mikään liiketoiminta loputtomasti voi toimia ilman hyvää pohjaa (ex. parkcom ja parkpatrol, jotka porskuttavat jotenkin vieläkin...) vaan homman on muututtava ja oltava linjassa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, nyt haetaan sitä "sopivaa" kipukynnystä näidenkin laitteiden toimivuudessa.

Anonyymi kirjoitti...

"Digiboksi ostetaan käytettäväksi sellaisenaan, ja kuluttajan kannalta on täysin merkityksetöntä, mitä komponentteja (laitteisto- tai ohjelmistosellaisia) valmistaja on katsonut aiheelliseksi sen sisään pistää. Jos se ei toimi, siinä on virhe. Piste."

No eihän siinä ole mitään epäselvää. Epäselvää on vain se, miksi viallisia tietokoneohjelmia ja rautaakin myydään niin paljon ilman että kukaan on vaatimassa kuluttajavirastoa asialle. Kyllähän noitakin artikkeleita palautetaan, mutta siis tämä haloo jostain digiboxista ihmetyttää. Tai ei se ihmetytä, kyse on uudesta tuotealueesta joka kuitenkin koskettaa monia ja vikoihin ei (vielä) ole totuttu samoin kuin tietokoneiden kanssa. Toisaalta työkalut kehittyvät molemmissa ympäristöissä ja pikkuhiljaa niistä vioistakin sitä myöten päästään.

Anonyymi kirjoitti...

Eräs merkittävä ero tietokoneen ja digiboksin välillä on siinä, että tietokone on suunniteltu käytettäväksi lukuisissa erilaisissa käyttötarkoituksissa ja -tilanteissa, kun taas digiboksilla on lähtökohtaisesti yksi käyttötarkoitus. Jos verrataan ohjelmistojen rivimääriä, väittäisin, että minkä tahansa tietokoneen käyttöjärjestelmän ja perustoimistosovelluksen koodin yhteenlaskettu rivimäärä on aivan eri kertaluokkaa kuin digiboksin sisään rakennetun ohjelmiston rivimäärä. Tietojenkäsittelyteoreettiselta kannalta on siis kohtuullisempaa odottaa digiboksin toimivan.

Anonyymi kirjoitti...

On sanottu digiongelmien helpottuneen. Niin ei varmastikaan ole, ihmiset vaan ovat kyllästyneet ongelmista kertomaan - kun niitä on niin paljon!

Oma digiboksini on muutaman kerran jumittunut niin, ettei se tokene kuin IVO-resetillä (virta poikki). Asian voi todeta esim. siitä, että kellonaika on aivan jotain muuta kuin sen pitäisi olla. Jumiaikana eivät ajastetut ohjelmat tallennu. Boksin pitäisi olla huippumalli, ainakin se on testeissä parhaaksi rankattu. Toinen paha puute on, että siinä ei ole polttavaa DVD-asemaa, johon jo ehdin analogiaikana tottua - onpa minulla kaksikin sellaista laitetta nyt turhan panttina.

Digitelevisioni ohjelmaopas ei näytä ohjelmatietoja ennen kuin on käynyt kanavilla surffaamassa. Mitä virkaa sitten on koko ohjelmaoppaalla? Eikös sen tarkoituksena nimenomaan ole näyttää, mitä milläkin kanavalla on tuloillaan, jotta surffailua ei tarvitse tehdä??

Anonyymi kirjoitti...

"Staropolskim obyczajem,
gdy w Wigilię gwiazda wstaje,
Nowy Rok zaś cyfrę zmienia,
wszyscy wszystkim ślą życzenia.
Przy tej pięknej sposobności
i ja życzę Wam radości,
aby wszystkim się darzyło,
z roku na rok lepiej było."

[url=http://www.karty-swiateczne.com]kartki świąteczne[/url] - kartki świąteczne
NIECH MIKOŁAJ PRZYNIESIE CI PEŁEN WOREK SZCZĘŚCIA I POCIECHY DLA SERCA!

- Żyj z rodziną i przyjaciółmi w zgodzie i pogódź się z nimi nawet jeśli to niemożliwe!

CZAS ŚWIĄT TO OKRES WIARY, NADZIEI, POJEDNANIA I WYBACZANIA!

Niech nadchodzące święta, pełne rodzinnego ciepła i odpoczynku, napełnią Was prawdziwą radością i pokojem. Niech będzie to dla Was chwila wytchnienia od codzienności, chwila refleksji i dobrej nowiny, która wyzwoli to, co najlepsze i da siły do podejmowania nowych zadań na cały zbliżający się nowy rok

Anonyymi kirjoitti...

topfield/digiality jne jne.

miksi suomessa annetaan myydä tuollaista paskaa. josta hajoo osat piirilevyiltä heti takuuajan jälkeen.

Kartki Świąteczne Łódź kirjoitti...

HEHEHEH i dont undertood. English translator was really funny

Anonyymi kirjoitti...

Clark comments that Cinna is burning Kat and Peeta into viewers memories. http://www.oneghdhair.com I tend to dash off on a whim when I designing and expect everything to fall together. uggs on sale You must also search Craigslist as well as amazon for Gucci gents shoes. north face uk Tennis sweat bands are very useful because when a the ball is coming at you at 100 MPH, one of the most important things you need to react is your eyes. ghds (p.

Anonyymi kirjoitti...

I typically try to shop all of the sales and use web coupons for additional discounts. cheap north face jackets Please do not ask to be added currently as it can be done. ghd hair straightener Diamond is renowned as a material with superlative physical qualities, most of which originate from the strong covalent bonding between its atoms. north face jackets Government: Utilities: healthy children and family: Management Business Environment: Public Safety . north face backpacks The pea coat is one of these and offers a smart elegant style with a nice tidy cut.

Anonyymi kirjoitti...

Today came to understand that sound unspeakable this long been ashamed! Loved surrounded by people everywhere, and I just one. http://www.verynorthface.com You have to realize that from the second a cop pulls you over, he has complete control. http://www.manyghdhair.com NEITHER YOU NOR I, a piece she co-choreographed and performed for Chashama Summer Festival in NYC, premiered in 2005. ugg canada Where I Stand Sunday is an ongoing photo essay examining the different places Lynn Krawczyk spends her life standing. north face backpacks These homemade beauty recipes will help deep cleanse your pores, remove all the dirt and grime, make your skin feel silky soft, add a terrific glow and moisturize your skin - all at the same time.