Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
sunnuntai, heinäkuuta 26, 2009
Viranomaisrikollisuus
Viranomaisrikollisuudella tarkoitetaan viranomaisten harjoittamaa lain, vallan ja aseman vakavaa väärinkäyttöä. Viranomaisrikollisuus on selkeästi yksi järjestäytyneen rikollisuuden muoto. Suomessa viranomaisrikollisuus ja erityisesti viranomaisasemaan liittyvä mielivalta on lisääntynyt huolestuttavaa vauhtia. Kaveripiirit ovat pienet ja kun yksittäinen kansalainen joutuu virkamiehen, poliisin ja tuomarin yhteisesti sopiman mielivallan kohteeksi, keinot ovat todella vähissä. Viranomaisrikollisuudesta vaietaan Suomessa.
Moni hymistelee nyt suupieliään ja kaivaa takaraivostaan vastaväitteen sille ettei Suomessa ole viranomaisrikollisuutta. Väitteeseen uskotaan vasta sitten kun itse joutuu viranomaisten harrastaman korruption ja rikollisten menetelmien kohteeksi. Ei viranomaisrikollisuus yleistä ole, mutta kertakin on liikaa silloin kun yksittäinen ihminen joutuu taistelemaan viranomaisten luomaa rikollista organisaatiota vastaan.
Blogi on saanut muutaman hyvin järkyttävän selvityksen asiakirjoineen viranomaisten harrastamasta rikollisuudesta jossa poliisi järjesti palveluksena tutkinnan olemattomasta rikoksesta ja uhriksi kosto mielessä valittu henkilö tuomittiin oikeudessa asti asianosaisille tutun tuomarin toimesta. Blogin tarkoituksena oli kirjoittaa puolueeton analyysi laajasta aiheesta, mutta todellisia tapauksia on vaikea saada julkaistavaksi tai edes kerrottavaksi. Artikkeli todellisesta esimerkistä oli valmiina, mutta asianomistaja muutti mielensä artikkelin julkaisusta. Kun asianomistajaa uhataan asian julkisuuteen tuomisesta lapsien huostaanotolla, asunnon pakkohuutokaupalla ja toimeentulon "lopettamisella" pistää kuka tahansa suunsa suppuun.
Omista kokemuksista voi kuitenkin kertoa anonyymisti artikkelin kommenteihin. Yritetään yhdessä oppia asiasta keräämällä kokemuksia ja neuvoja yhteen paikkaan.
Lue myös:
Osmo Anttalaisen blogi
Kotkan ampumistapauksesta (valitettavasti alkuperäinen aineisto on poistettu netistä)
Oikeuslaitos ja poliisi
Syrjityt
Oikeusturva Info
Kadotettu oikeudenmukaisuus
Moni hymistelee nyt suupieliään ja kaivaa takaraivostaan vastaväitteen sille ettei Suomessa ole viranomaisrikollisuutta. Väitteeseen uskotaan vasta sitten kun itse joutuu viranomaisten harrastaman korruption ja rikollisten menetelmien kohteeksi. Ei viranomaisrikollisuus yleistä ole, mutta kertakin on liikaa silloin kun yksittäinen ihminen joutuu taistelemaan viranomaisten luomaa rikollista organisaatiota vastaan.
Blogi on saanut muutaman hyvin järkyttävän selvityksen asiakirjoineen viranomaisten harrastamasta rikollisuudesta jossa poliisi järjesti palveluksena tutkinnan olemattomasta rikoksesta ja uhriksi kosto mielessä valittu henkilö tuomittiin oikeudessa asti asianosaisille tutun tuomarin toimesta. Blogin tarkoituksena oli kirjoittaa puolueeton analyysi laajasta aiheesta, mutta todellisia tapauksia on vaikea saada julkaistavaksi tai edes kerrottavaksi. Artikkeli todellisesta esimerkistä oli valmiina, mutta asianomistaja muutti mielensä artikkelin julkaisusta. Kun asianomistajaa uhataan asian julkisuuteen tuomisesta lapsien huostaanotolla, asunnon pakkohuutokaupalla ja toimeentulon "lopettamisella" pistää kuka tahansa suunsa suppuun.
Omista kokemuksista voi kuitenkin kertoa anonyymisti artikkelin kommenteihin. Yritetään yhdessä oppia asiasta keräämällä kokemuksia ja neuvoja yhteen paikkaan.
Lue myös:
Osmo Anttalaisen blogi
Kotkan ampumistapauksesta (valitettavasti alkuperäinen aineisto on poistettu netistä)
Oikeuslaitos ja poliisi
Syrjityt
Oikeusturva Info
Kadotettu oikeudenmukaisuus
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
26 kommenttia:
Tässähän on kyse juuri korruptiosta pahimmassa muodossaan jota muka suomessa ei ole olemassa. Rikkaiden ja valtaa pitävien piirit on niin pienet että aina löytyy joku kaveri korkeassa asemassa joka auttaa. Sitten ollaan palvelus velkaa ja näin se piiri pieni pyörii. Sitten vielä ihmetellään miksi laki ja säännöt ei ole sama kaikille.
Puoletuet ja edustajien saamat tuet on yksi pahinta korruption ja rikollisuuden muotoa. Kukaan ihminen ei ole niin tyhmä että ei tajuaisi että jos joku lahjoittaa vaalitukea edustajalle tai puolueelle, niin mitä isommasta summasta on kysymys sitä varmemmin edellytetään vastapalvelusta. Tämä ei ole demokratiaa vaan korruptiota ja ensimmäisiä asteita kohti todellista viranomais ja poliitikko rikollisuutta.
Suomi on säälittävä maa ja ihmiset naurettavan sinisilmäisiä. Missään euroopan maassa ei ole samanlaista naivia sokeaa luottamusta viranomaisiin kun Suomessa.
Hyvänä esimerkkinä järjettömästä vallankäytöstä mainittakoon KRP:n valvoma/ylläpitämä ns. lapsipornosensuuri, joka ei A) toimi, B) sen toteutus on monesti laitonta ja C) sitä ei kukaan valvo.
Mielenkiinnolla lukisin lisää myös tämän vantaalaisen asekeräilijän tapauksesta, 2008 toukokuulta.
Onko henkilö saanut mahdollisesti arvokkaat aseensa takaisin? Ehkä tästä on jo tutkinta päällä, poliisi tutkii poliisia.. Tai sitten ei.
http://murobbs.plaza.fi/yleistae-keskustelua/535451-vantaan-asekaetkoe-hysteria-poliisi-media-valehtelee-aseet-luvallisia.html
"Suomi on säälittävä maa ja ihmiset naurettavan sinisilmäisiä"
Tuossa olet oikeassa. Kaikki joutava menee läpi, ei tarvitse kuin lukea tätä blogia niin sen huomaa. Sinänsä asiallisiin kirjoituksiin tulee täysin asiattomia kommentteja. Itse kaipaan järkevää keskustelua oli asia mikä tahansa, Suomessa se on mahdotonta. Häiriintyneet kirjoittelevat täyttä puutaheinää.
Tuli mieleen että kun poliisi ei pystynyt selvittämään kuka kaartin uhkausvideon oli lähettänyt, jäljet päättyivät anonyymipalvelimelle, mitä sitten tarkoittaakin. Osaako kukaan neuvoa miten anonyymipalvelinta voi käyttää jolla youtubeen voi ladata videon? Vaikka viranomaisrikollisuuden nimissä annettu ohje olisi kiva .... ;)
Todennäköisesti Tor ollut käytössä. Plärää www.torproject.org, luet ohjeet ja tutustut aiheeseen ja eikun otat käyttöön.
Eikä välttämättä tarvitse edes riskeerata oman nettiyhteyden kautta: Otapa läppis joskus mukaan autoon ja ajele vaikka 10 km lenkki ympäri kaupunkia/lähiöitä, niin voit huomata että salaamattomia langattomia yhteyksiä löytyy vaikka kirjaksi asti. Niiden luvaton käyttö on tietystikin laitonta, mutta valitettava tosiasia on, että tuo antaa anonyymiutta, koska liittymän oikea omistaja ei tiedä tuosta saati osaa asiaa poliisille selittää.
Niin ja muista että jos jotain tuollaista teet niin itse tekisin ainakin varmuuden (tai vainoharhaisuuden) vuoksi koneella johon et ole laittanut omia tietojasi (esim. Windowsissa koneen nimi, rekisteröity omistaja jne.). Noita tietoja en nyt muutenkaan koskaan syöttäisi koneeseeni...
Niin ja voisi olla vielä järkevää tarkistaa että mitään minkä lataat youtubeen tms. ei ole tehty missään vaiheessa sellaisella ohjelmalla jonka olet rekisteröinyt itsellesi. Useasti tiedostot sisältävät kaikenlaista metadataa (milloin luotu, kuka tiedoston on tehnyt jne.).
En ole mikään asiantuntija mutta jos kaiken sisällön tuotat sellaisilla laitteilla/ohjelmilla jotka eivät sisällä tietoja sinusta ja sitten käytät vielä jotain avointa Wlania ja ehkä vielä mahdollisesti anonyymipalvelinta niin pitäisi olla käytännössä mahdotonta jäljittää.
Hehhe, ilmeisesti edellinen viesti(ohjeet anonyymi häirintään) on tehty kieliposkella tai sitten sekin on ohjeiden mukaisesti luotu...
[OT]
"Tuli mieleen että kun poliisi ei pystynyt selvittämään kuka kaartin uhkausvideon oli lähettänyt, jäljet päättyivät anonyymipalvelimelle, mitä sitten tarkoittaakin. Osaako kukaan neuvoa miten anonyymipalvelinta voi käyttää jolla youtubeen voi ladata videon? Vaikka viranomaisrikollisuuden nimissä annettu ohje olisi kiva .... ;)"
Anonyymisyyden saavuttaminen netissä ei ole helppoa ja periaatteessa sitä voisi väittää jopa mahdottomaksi mutta jäljittämisestä voi tehdä niin vaivalloista, ettei kukaan jaksa nähdä vaivaa. Perustelen tämän väitteen sillä, että jos vastustajasi on hallitus tai joku muu kansainvälinen järjestö, niin resurssit ovat aivan toista luokkaa kuin pelkällä yrityksellä tai muutamalla rasavilejä metsästävällä poliisilla. Tor on yksi hyvä keino, jota monet kiinalaiset käyttävät sensuurin kiertämiseen ja henkilöllisyytensä suojelemiseen mutta tätäkin nopeampi vaihtoehto on I2P välityspalvelin, joka peittää myös kohtuullisen hyvin jälkiä. Luotettavan VPN palvelun käyttö on kolmas vaihtoehto mutta siinä pitää luottaa melkoisesti palvelun tarjoajaan. Suosittelen sellaista palvelua, joka a) sijaitsee maassa, jossa logien luovuttaminen pikkurikkeistä ei ole pakollista b) ei pidä lokeja. Molempia kyllä löytyy. Kun näitä vaihtoehtoja yhdistää avoimeen Wlaniin (ei naapurin), jäljittämisestä tulee puolimahdotonta.
Kaartin uhkailuvideossa käytettiin todennäköisesti VPN:ää, sillä muuten poliisi ei voisi vedota siihen, että "tietoja ei suostuttu antamaan". Tor ja I2P eivät tallenna logeja, joten lausunto viittaa vahvasti johonkin palveluun. Sekään ei tietysti ole mahdotonta, että uhkailija käytti vain netistä löytyviä proxyja. Näitä löytyy Googlella tuhottomasti. Anonyymisyyden huono puoli on kuitenkin siinä, että mitä paremmin haluaa suojautua, sitä hitaammaksi yhteys yleensä menee. VPN on vain pikkuihmisten keino suojella itseään. Se ei ole mikään ihmelääke anonyymisyyden antamisessa. Kannattaa kuitenkin pitää järki mukana ja muistaa, että nämä palvelut on tehty suojelemaan ihmisiä, ei pikkurikollisia (no, sorretut ihmiset ovat rikollisia) ja uhkailijoita varten. Väärinkäyttämällä näitä palveluita ampiaispesän sörkkimiseen et saa mitään paitsi tuhoa aikaan ja todennäköisesti jäät myös pitkällä aikavälillä kiinni. Nettirikollisilla on paljon tehokkaampia keinoja suojella identiteettiään kuin peruskansalaisella ja hekin jäävät kiinni aika ajoin, joten – pidä se järki mukana jos palvelut kiinnostavat!
[/OT]
Ehkäpä aikaisemmissa ohjeissa on viitteitä tarpeesta suojautua viranomaisrikollisuutta vastaan?
Itselläni on kokemusta "viranomaisrikollisuudesta", tai ainakin sellaiseksi sitä voi nimittää. Antamatta liikaa yksityiskohtaisia tietoja kerron omasta kokemuksestani seuraavaa:
Poikani oli kaveri porukalla juhlimassa täällä keski-suomessa. Kyllä, alkoholilla oli osuutta asiaan, mutta kyse ei ollut mistään lärveistä. Illan aikana poika pahoinpideltiin vakavasti, toipui, mutta jäi pysyviä vammoja. Kolme todistajaa (kaksi ulkopuolista) osoitti tekijäksi erään toisen samanikäisen pojan jonka olivat tavanneet illan aikana. Myös oma poikani todisti tämän kyseisen pojan käyneen päälle ja hakanneen hänen päätään mm. asfalttiin.
Rikosilmoitus tehtiin, mutta poliisi ei aloittanut tutkimaan asiaa vaikka pahoinpitelijä asui samalla kylällä. Oli lääkärintodistukset ja todistajat. Poliisia pyydettiin aloittamaan tutkinta, mutta ei. Sitten kävi selville että pahoinpitelijä olikin paikallisen poliisimestari sisun veljen poika. Asiassa viivyteltiin ja viivyteltiin. Meni useampi vuosi. Sitten poliisi ilmoitti että tapaus on vanhentunut koska kyse on lievästä pahoinpitelystä.
Poliisi siis suojeli omiaan, viivytteli tutkinnassa ja päättä myös tuomarin roolissa että kyse on lievästä teosta ja siten teko vanhenee parissa vuodessa.
Saman tyyppisiä kokemuksia minun lähipiirissäni.
En tiedä minkä rikollisuuden piiriin nämä kuuluvat jos virkamies
jättää työnsä tekemättä. Sitähän se on koska poliisille kuuluu
turvallisuuden valvonta ja tutkinta.
Vieläpä virkamies antaa valheellisen kirjallisen lausunnon
tapahtumasta väittäen tapahtumaa itse aiheutetuksi kaatumiseksi
vaikkakin kaikki todistukset puhuivat sitä vastaan.
Olemme aika heikoilla kun tajuamme
ettei poliisi puutu väkivaltaan vaikkakin se on rikos.
Väkivallan seuraukset voivat olla pahatkin.
Vakava vammautuminen tai peräti hengen menetys.
Virkamiehen toimiessa kyseisillä tavoilla ilmeisesti
siihen on syynsä kuten sinunkin tapauksessasi.
Jonkun paremmassa asemassa olevan suojelu.
Poliisi on "yleensä" aika hanakka puuttumaan kaikenlaiseen
väärikäytökseen vaikkapa se olisi pientäkin.
Päähänpotkiminen ja katuun kaataminen 10 vastaan yksi on varmasti jokaisen
mielestä vakavaa pahoinpitelyä sekä rikollista.
En tiedä jos olisi henki lähtenyt olisiko sittenkään tutkittu?
Edes esitutkintaa ei suoritettu eikä luettu uhrille oikeuksia.
Korkeammat oikeusoppineetkaan eivät katsoneen asiassa
tapahtuneen mitään virheellistä saatikka väärää.
Lisäys vielä tuohon edelliseen kommenttiin, edelliselle kommentoijalle.
Kerroit alkoholilla olleen osuutta tapahtumiin mutta se ei oikeuta ketään pahoinpitelemään juopunutta.
Tuohon olen törmännyt aikaisemminkin.
Ikäänkuin tämä uhrin humalatila
olisi tehnyt tekijöiden teon lievemmäksi, eli mitä olit humalassa tms. Ymmärrän ettei kommentoija tarkoittanut näin mutta kärjistän hieman.
Humalatila vapaa-ajalla ei ole rikos ainakaan toistaiseksi mutta pahoinpitely on. Tapahtuipa se sitten millä ajalla tahansa.
Sopii vain kysyä millaisissa aineissa nämä hakkaajat/potkijat ovat olleet?
Humalaa pidetään lieventävänä tekijänä, samoin kuin raiskauksissa käyttäytymistä ja vaatetusta. Nämä ovat kuitenkin oikeuskäytäntöjä jotka suomeen ovat muodostuneet, kuten se että Suomen kaltaisessa sivistymättömyys valtiossa lapsen hyväksikäyttö on koko muuta eurooppaa "sallivampaa", annettujen tuomioiden perusteella.
On suorastaan naivia uskoa siihen, etteikö viranomaiset auttaisi toisiaan. Kun on hyvä kaveripiiri poliisissa, siinä käydään metsällä yhdessä syyttäjän kanssa ja muita harrastuksia isojen yhtiöiden johtajien kanssa. Piiri pieni pyörii. Kun sitten ison yrityksen toimarin poika tekee jotain niin äkkiäkös isä soittaa poliisipäällikölle ja pyytä apua. Jos vaikka painettaisiin villaisella. Uhrista viis. Hivenen karrikoiden, mutta ymmärsitte varmaan pointin?
Poliisin virkavelvollisuuden laimnlyöntejä tapahtuu aivan jatkuvasti. Laki on sama kaikille, mutta kaveripiirissä suojellaan omia. Tavallisen kansalaisen suhteen ongelma on siinä että tällaista kaveriporukkaa poliisi-syyttäjä-tuomari-lautamies ei pysty koskaan osoittamaan. Sen takia suomessahan ei viranomaisrikollisuutta virallisesti ole kuten ei ole korruptiotakaan.
Minut raiskasi eron jälkeen ex-mies joka oli pienellä paikkakunnalla poliisina. Raiskaus tapahtui ravintolan vessassa. Arvatkaa tutkivatko, eivät. Juttu siirrettiin naapuripitäjään, mutta mitä se auttoi. Siellä minusta tehtiin häiriö käyttäytyjä ja provosoija. Kuulustelija sano suoraan että "jos noin lyhyttä hametta pidät niin minäkin panisin sinua". Siis päin naamaa. Itkin pitkään tuon jälkeen ja annoin asian olla. Vielä uhkailtiin että jos kerron nimiä tästä asiasta niin heillä on suhteita kunnan sosiaalipuoleen, tullaan hakemaan lapsikin pois.
Huh huh ...
"Vielä uhkailtiin että jos kerron nimiä tästä asiasta niin heillä on suhteita kunnan sosiaalipuoleen, tullaan hakemaan lapsikin pois."
Eduskunnan oikeusasiamies on hyvä suunta valittaa, jos viranomaistoiminta ei miellytä. Et tietenkään mitään valitusta minnekään tehnyt virkamiehen käytöksestä, rikoksen tutkimattajättämisestä saati muustakaan?
-------
Laki tosiaan on kaikille sama, mutta tuomiot eivät.
Ei auta valittaminen jos vastassa on virkamies. Eduskunnan "ei aihetta virastoon" nyt ei ainakaan.
Eipä ne välitä eduskunnassa rikoksen tutkimatta jättämisestä.
Kaikki valitustiet on läpikäyty.
Lääninhallituksen poliisiosasto, eduskunta ja arvaa vain tuliko sieltä muutosta: ei varmasti!
Vaikka olisi kuinka hyvät todisteet viranomaisen väärin toiminnasta, ei auta!
"Kaikki valitustiet on läpikäyty."
EU:n ihmisoikeustuomioistuin ainakin uupui listasta.
Sinne ei voi valittaa jos ei ole läpikäytynä suomalaiset oikeusasteet.
Kun asiaa ei tutkita se ei silloin "joudu" oikeuteen, paitsi jos lähdet itse viemään. Palkkaat AA:n ja lopputuloksesta et voi olla varma. Se voi tulla kalliiksi.
-Eräitä esimerkkejä elävästä elämästä-
Onko hallituksella aikomustakaan alkaa selvittämään sitä, että sisäministeri Anne Holmlund ja poliisiylijohtaja Mikko Paatero antavat kivilouhimoiden ja murskaamoiden toistuvasti rikkoa räjähdysainelakia 2005/390 ja –asetusta 1999/59?
Ko. yrityksille myydään räjähdysaineita vastoin lainsäädäntöä. Nämä yritykset rikkovat toistuvasti räjähdysaineiden käyttö- ja varastointimääräyksiä. Toistuvasti sivuutetaan ilmoitusvelvollisuus ja luvanvaraisuus, jotka on määrätty laissa.
Laajamittaiselle räjähdysaineen käsittelylle ja varastoinnille lupa haetaan Turvatekniikan keskukselta. Määräykset ilmoitusvelvollisuudesta ja luvanvaraisuudesta on määritetty laissa ”Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)”. Tämä laki sekä ”Asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja turvallisesta varastoinnista 59/1999” perustuvat suuronnettomuusvaaran torjuntaan koskevaan SEVESO II –direktiiviin (EY/105/2003), jota Suomi on sitoutunut noudattamaan.
Kymmenissä tapauksissa ympäri Suomea lain mukaan ei olisi lainkaan mahdollisuutta perustaa louhimoja ja murskaamoja suojaetäisyyksien ja muiden turvallisuuteen vaikuttavien asioiden vuoksi. Silti Holmlund, Paatero, Sisäministeriö ja Turvatekniikan keskus sallivat räjähdysaineen laittoman käytön ja varastoinnin.
Kotikaupungissaan Porissakin ministeri Holmlund antaa Lemminkäisen laittoman toiminnan jatkua. Tässä lainaus Porin kaupungin ympäristölupapäätöksestä:
"Laitoksen toiminnassa käytetään räjähdysaineita keskimäärin 55 tonnia vuodessa (maksimi 77 t/a). Räjähdysainevarastolle haetaan tarvittaessa lupa Teknilliseltä tarkastuskeskukselta ja ne suojataan lainsäädännön edellyttämällä tavalla."
http://www.pori.fi/ymparisto/luvat/paatokset/lemminkainen13.6.2006.pdf
Tässä ilmoitetaan, kuinka paljon räjähdysaineita käytetään, mutta unohdetaan, että räjähdysaineiden käyttö ja varastointi ovat luvanvaraista toimintaa ja niihin liittyy velvoitteita. Niitä ei voi noin vain käyttää.
Toinen esimerkki löytyy Tyrnävältä murskaamolta. Mitään lupia ei ole haettu, eikä niitä olisi mahdollista saadakaan. Yrittäjä ilmoittaa käyttävänsä 10000 kg räjähdysainetta kerralla. Räjäytyksien vuoksi talot ovat vaurioituneet ja 30 kilon kivi on lentänyt asukkaan viereen. Oulun poliisipäällikkö katselee muualle. Tyrnävällä rikos jatkuu edelleen.
Tukes ja Sisäministeriö eivät välitä laeista, joita lain mukaan tulee noudattaa räjähteiden käytössä ja varastoinnissa. Kun onnettomuus sattuu, osataan kuitenkin lukea lakia :
Lainaus onnettomuustutkintalautakunnan raportista sivulta 40: http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/itrcn89ov5.pdf Onnettomuus tapahtui vuonna 2006.
” 2.5.1 Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)
Lain tarkoitus on ehkäistä ja torjua muun muassa räjähteiden käytöstä, varastoinnista ja
säilytyksestä ja muusta käsittelystä aiheutuvia henkilö- ympäristö- ja omaisuusvahinkoja.
Lakia sovelletaan räjähteille asetettaviin vaatimuksiin sekä niiden käyttöön, siirtoon,
hallussapitoon, varastointiin ja säilytykseen.
Yleisten turvallisuusperiaatteiden (2.luku) (ns. selvilläolovelvollisuuden) mukaan toiminnanharjoittajan”
Räjähdeasetus (473/1993)
Asetuksen 76 §:ssä velvoitetaan toiminnanharjoittajaa ilmoittamaan poliisille kaikista räjäytystöistä lukuun ottamatta vähäisiä räjäytystöitä.
mutta jätetään huomiotta
Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös räjähdystarvikkeista (130/1980)
Tämä päätös edellyttää, että räjähteet varastoidaan työmaalla ja muussa tilapäisessä varastoinnissa standardin SFS 4397 tai SFS 4398 mukaisesti rakennetuissa ja varustetuissa varastoissa tai TUKESin tyyppihyväksymissä muissa varastosuojissa.
Päätöksessä velvoitetaan työmaalla käytettävien tilapäisten räjähdevarastosuojien osalta noudattamaan valtioneuvoston päätöksen (410/1986) vaatimuksia suojaetäisyyksien osalta.
Räjäytys- ja louhintatyömaiden valvonta
Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) ja sen alemman asteisten säädösten noudattamista valvovat Turvatekniikan keskus sekä poliisi ja pelastusviranomainen. Turvatekniikan keskus valvoo työmaalla tapahtuvaa räjähteiden tilapäistä varastointia myöntämällä varastointilupia ja tekemällä niiden käyttöönottotarkastuksia.
Voi vain pelolla miettiä, minä päivänä sattuu onnettomuus, jossa tuhannet kilot räjähdysainetta räjähtävät vapaassa tilassa? Tuhot ovat jo nyt valtavia suurien räjähdysainemäärien vuoksi. Taloja on vaurioitunut, ihmishenget ovat joka päivä vaarassa lentävien kivien ja paineaaltojen vuoksi. Poliisi ei tutki asioita, koska ovat itse sotkeutuneet tai Sisäministeriö estää tutkimukset.
Tutustukaa asioihin www.kotinet.com/veikko.tenkula Siellä esitellään tapaus, jossa ympäristön annettiin tuhoutua poliisin suosiollisella avulla. Ja valheet jatkuvat.
Olin itse poliisina 35 vuotta ja viimeiset 15 vuotta rikostutkijana ylikonstaapelin vakanssilla. Jouduin itse silmätysten näkemään omien esimiesteni laiminlyönnit ja vääristelyt räjähdysainelainsäädännön valvonnassa ja ympäristörikoksissa yleensä. Rikosilmoituksessa olen tuonut esille sisäasianministeriölle, että tunnen suurta häpeää esimiesteni puolesta, jotka avustavat todella törkeissä vaarantamisrikoksissa välittämättä kansalaisten hengestä ja omaisuudesta.
Oulaisissa 15.04.2010
Veikko Tenkula Sanna Tenkula
Ylikonstaapeli evp
Laitalantie 65, Oulainen
Pihapiirissämme oleva ympäristörikos http://kotinet.com/veikko.tenkula
Apul. valt. syyttäjä Jorma Kalske teki päätöksen, että louhinta tapahtunut 80- luvulla asia vanhentunut ja virkarikokset myös. Mutta jätti tutkimatta viranomaisten virkavirheet 2000-2009v. jossa viranomaiset asiakirjoissa salaa kuin tätä louhintaa ei olisi tapahtunutkaan.
Haapajärvinen komisariokin vääristelee, että louhijalla kaikki asianmukaiset luvat!!!!
Lupia ei ole olemassakaan. Miksei tutkittu hänenkin perättömiä valheita.
Asiat meni ristiin muutenkin Kalskeella ja Komisariolla asioissa.
http://mindprod.com/politics/iraqabughraibpix.html#ABUGHRAIBPIX
http://paatajahantaa.wordpress.com/2012/03/16/verkko/
Tässähän näitä on joitakin videoita. Uusin videomateriaali (alkuperäinen) on jo varastettu. Onhan se ilmeinen laiton asunnosta pois pakottaminen, kidnappaus, omaisuuden varastaminen jne sen luokan rikoksia että sellaisesta videomateriaalista voi jollekin harmia ollakin.
http://www.youtube.com/watch?v=8tYCQ978Qpc 2008
http://www.youtube.com/watch?v=T7cIWikMAoE 2012
Jos tällä uusimmalla videolla on jotain selkeitä kirjoitusvirheitä niin se on vaan joku haittaohjelma, se näkyy kaikkiin videoihin missä on tekstiä ja numeroita laittavan yhden virheen.
Yksi video (tavallinen) oli editoitu ja sorkittu pilalle YouTubessa että alkuperäinen muoto oli muuttunut sekavaksi.
Lähetä kommentti