Nordean ilmainen korttivakuutus on erinomainen vaihtoehto ylimääräiselle tuoteturvalle silloin kuin kotiin hankitaan kallista elektroniikkaa. Uusi astianpesukone, taulutelevisio, digiboksi, tietokone, pyykinpesukone, kuivausrumpu, jääkaappi jne. kannattaa maksaa Nordean luottokortilla.
Luottokorttiostosten yhteydessä luotonantaja vastaa myyjän tekemistä sopimusrikkomuksista ja toisaalta ilmainen vakuutus tuotteelle astuu voimaan automaattisesti heti maksun yhteydessä ja korvaa tuotteen korjauskulut ilman omavastuuta pääsääntöisesti viiden vuoden ajan ostopäivästä sen jälkeen kun tuotteen takuu on päättynyt.
Kotivakuutus ja maksulliset tuoteturvavakuutukset
Nordean tuoteturvavakuutuksen kaltaisia palveluja löytyy laajoista kotivakuutuksista, joista korvataan kodinkoneen äkillinen rikkoutuminen. Kotivakuutuksen maksamasta korvauksesta vähennetään kuitenkin vakuutussopimuksen mukainen omavastuu.
Jotkin kauppaketjut, kuten Gigantti, tarjoavat maksullisia (Happy CARE) tuoteturvavakuutuksia asiakkailleen. Esimerkiksi 1 699 euron hintaisen 42 tuuman LED-TV:n tuoteturva 48 kuukaudelle maksaa Gigantissa 349 euroa. Varmasti vakuutusehdoissa on eroavaisuuksia, mutta miksi ihmeessä maksaisimme 349 euroa lisää vakuutuksesta jonka saan ilmaiseksi maksamalla tuotteen Nordean luottokortilla?
Toimiiko Nordean korttivakuutus?
Vahinkoilmoituksen voi tulostaa Nordean sivuilta. Ilmoitus lähetetään Chartis Euorpe S.A:lle postitse. Tuotetta ei tarvitse ensin korjauttaa kunhan tuotteen korjauskuluista on esittää arvio hakemuksen yhteydessä. Blogin saaman palautteen perusteella korvauksen saaminen Nordean korttivakuutuksen perusteella rikkoutuneesta tuotteesta on normaalin vakuutuskäytännön mukaista. Ongelmia ja tulkinnallisia eroja esiintyy ajoittain, mutta positiivista on ollut huomata saadun palautteen perusteella korvausten maksetun pääsääntöisesti ilman kummempia vaikeuksia.
Keskon kanta-asiakkailla ollut ongelmia
Jonkin verran ongelmia on ollut Keskon kanta-asiakkailla jotka käyttävät ostoksensa yhteydessä Keskon K-Plussa -kanta-asiakasetuja. Keskon kanta-asiakkailla on mahdollisuus kaikista ostoksista kerätä pisteitä. Kuluttaja saa käyttöönsä kerättyjen pisteiden mukaisesti 1000 pisteen arvoisia pisteseteleitä, jotka ovat alennuskuponkeja ja oikeuttavat 5 euron suuruisiin alennuksiin tuotteen lähtöhinnasta.
Chartis Europe S.A on tulkinnut pisteseteleiden olevan rahaan ja luottokorttiin verrattavissa oleva maksuväline. Jos tuotteen lähtöhinnasta on saatu alennusta Keskon pisteseteillä, tuote ei Chartis Europe S.A:n mielestä ole kokonaisuudessaan maksettu Nordean luottokortilla. Vakuutusehtojen mukaan vakuutus on voimassa vain jos tuote on kokonaan maksettu Nordean luottokortilla. Lukemattomilta kuluttajilta on useissa tapauksissa evätty korttivakuutuksen sopimusehtojen mukainen korvaus vetoamalla oston yhteydessä käytettyihin Keskon alennuskuponkeihin.
Kuluttajat ovat käyneet vääntöä Nordean ja Chartis Europe S.A:n kanssa pisteseteleiden käytöstä tuotteen maksamisen yhteydessä. Nordea on lopulta antanut asiassa periksi ja todennut, että Keskon K-Plussa pistesetelit ovat alennuskuponkeja. Pisteseteleiden käyttö tuotteen lähtöhinnan alentamisessa ei mitätöi korttivakuutusta kunhan alennusten jälkeinen hinta on kokonaisuudessaan maksettu Nordean luottokortilla.
Lue myös:
Vapaaehtoinen palautusoikeus
Nordean suuri VISA-puhallus
Nordean suuri VISA-puhallus, osa 2
Pankeilla on oikeus loukata yksityisyyttä
Oletko sinä A-luokkaa?
15 kommenttia:
Jotain positiivistakin välillä. Hyvä, onkohan samaa muidenkin pankkien kortilla. Itsellä on OP visa?
Nyt pomppas, itsellä Nordea/Chartis kieltäyty viime vuoden lopussa maksamasta korvausta rikkoutuneesta laitteesta ja sen korjauksesta juuri sillä perusteella että olin käyttänyt plussaseteleitä. Perustelu oli juuri tuo että ne ovat eri maksuväline ja sääntöjen mukaan koko tuote pitää maksaa mastercard kortilla.
Siis mitä vittua, onko muo nyt kusettu? Artikkelin mukaan korvaus pitäisi saada. Saatanan nordea,
Yo anonyymi,
tee valitus päätöksestä ja vaadi uudestaan korvaukset. Nythän sinulla on siihen hyvät perusteet.
tee valitus päätöksestä ja vaadi uudestaan korvaukset. Nythän sinulla on siihen hyvät perusteet.
Juu, pistä uudelleen, jos ei mene läpi niin yhteys tuohon Paula Näkkiin.
Muillakin pankeilla on samanlaisia vakuutuksia korteissaan. Se mikä tässä silmään pistää niin näitä kyllä todella heikosti mainostetaan. Miksi? Kuinkakohan moni oikeasti tietää olevansa oikeutettu tällaiseen etuuteen.
Minulla tämä toimi hienosti. 799 euroa ja kolme vuotta vanha tietokone hajos. Korjauskulut olisi olleet 420 euroa. Laput Nordean kortti vakuutukseen, rahat tilille kolmessa päivässä ja ostin uuden koneen hintaan 499 euroa. Todella hienoa toimintaa.
PS: Tosta korjauskulusta alkuperäisen valmistajan emolevy maksoi 230 euroa ja tilalle olisi saanut toisenkin valmistajan hintaan 92 euroa. Halusin kuitenkin että korjausarvioon laitetaan alkuperäisen valmistajan emolevyn hinta jotta korvausmäärä on mahdollisimman suuri. Tämä kannatti.
Ainakin Nordean vakuutuksessa kannattaa muistaa että ei sen tarvi olla elektroniikkaa. Voihan se olla mikä tahansa tuote joka maksaa yli 100 euroa. Esimerkiksi vaate, kitara, lelu, polkupyörä jne...
Älytöntä, ohjata ihmisiä ostamaan luotolla ja maksamaan korkoja. Ei pitäisi ostaa mitään jos ei ole rahaa maksaa sitä heti käteisellä.
Itselläni on luottokortti vain hätätilanteita varten, en sitä normaalisti käytä. Nyt olen kuitenkin huomannut tuon edun jota Nordea tarjoaa eikä kyllä ole mitään syytä jättää ilmaista vakuutusta ottamatta. Jos saa turvaa kalliille kodinkoneelle viideksi vuodeksi niin miksi en käyttäisi?
Eikä siitä tarvitse mitään korkoja maksaa, maksat pois ekasta laskusta.
Älytöntä, ohjata ihmisiä ostamaan luotolla ja maksamaan korkoja. Ei pitäisi ostaa mitään jos ei ole rahaa maksaa sitä heti käteisellä.
Jep, vain köyhät hakee pankista luottoa autoa ja asuntoa varten.
Näemmä sillä käteisellä ei älyä saa ostettua...
OP-visa sisältää Ostoturvavakuutuksen:
https://www.op.fi/media/liitteet?cid=150784802&srcpl=4
Millaiset ovat Nordean internet-käyttösäännöt nykyään? Ainakin Visa Gold-korttia mainostetaan: "Monikäyttöisellä Visa Gold -kortilla maksat ostokset Suomessa ja ulkomailla sekä Internetissä."
Pari vuotta sitten oma Nordean Visa vaihtui toiseen pankkiin Verified by Visa -vaatimuksen johdosta.
Kommentoin aikaisemmin VbV-käytäntöä. Nordea suostui myöntämään kirjallisesti, että muutenkin kuin VbV:aa käyttäen voi maksaa ilman että siitä aiheutuu kortinhalijalle vastuuta. Aikaisempi viesti on täällä.
Onko muuten kuluttajan edun mukaista maksaa näissä VbV tai MC:n vastaavissa paikoissa?
Cambridgen yliopiston banking security -jutuista tuli kuva, että näillä vastuu tapahtumasta siirretään kortinhaltijalle, mutta muuten näyttövastuu on pitkälti kauppiaalla (vrt. sirumaksaminen vs allekirjoitus).
Nordean tuoteturvavakuutus on nykyään voimassa 6 kk (180 päivää), ei viittä vuotta. Tiedoksi tätä kaltaisilleni myöhemmin lukeville.
Lähetä kommentti