Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
tiistaina, heinäkuuta 11, 2006
Vakuutuskorvausten käsittelyaika on 1 kk
Muistakaa hyvät ihmiset, että kaikissa vakuutuskorvaushakemuksissa lainmukainen käsittelyaika on 1 kk hakemuksen jättämisestä kun tarvittavat asiakirjat ovat olleet vakuutusyhtiön saatavilla. Eli viimeistään yhden kuukauden sisällä on vakuutusyhtiön annettava päätös olla korvaamatta vahinkoa, korvata osa tai koko vahinko.
Vakuutussopimuslaki 28.6.1994/543, 70§, määrittää että vakuutuksenantajan on suoritettava korvaus tai ilmoitettava korvaamattajättämisestä joutuisasti, viimeistään kuukauden kuluttua siitä kun on saanut tarvittavat asiakirjat. Mikäli yhden kuukauden aika ylittyy on vakuutusyhtiön maksettava korkoa (3 Mom).
Vakuutusyhtiöt vetoavat milloin kesälomiin, resurssipulaan ja kiireeseen siinä vaiheessa kun asiakas soittelee yli kuukausi sitten jätetyn korvaushakemuksensa perään. Syillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Laki on yksiselitteinen. Erityisen tärkeää on aina pyytää korko maksettavaksi, vaikka jälkikäteen ja vaikka kyse ei olisi kuin senteistä. Itselläni pienin jälkikäteen maksettu korko oli 11 senttiä. Vakuutusyhtiöllä on tapana jättää korko automaattisesti maksamatta, kun ei sitä kukaan kuitenkaan osaa pyytää. Näitä yhtiöitä voi "opettaa tavoille" lähettämällä korkovaateen jälkikäteen vaikka sähköpostilla. Vaade aiheuttaa paljon turhaa työtä vakuutusyhtiössä, mutta kun tarpeeksi moni vaatii sen maksettavaksi, niin eiköhän se ala ilmestyä mukaan automaattisesti, tai vielä parempi, vakuutusyhtiöt maksaisivat sopimusvelvoitteiset korvauksensa lain määräämässä aikarajassa - eli noudattaisivat lakia.
Muutama kokemuspohjainen esimerkki:
Pohjola
Pohjola yhtiölle jätin kaksi sairaslukukorvaushakemusta yhden kuukauden sisällä. Kun 6 viikkoa oli mennyt, tiedustelin asiaa ensimmäisen osalta. Vastaus oli resurssipula ja kesälomakausi. Kun maksu viimein tuli, n. 8 viikkoa korvaushakemuksen jättämisen jälkeen, korvauksessa ei ollut korkohyvitystä 4 viikolta. Asiakaspalvelu kierteli asiassa, eikä osannut kommentoida. Korvauksen käsittelijä sanoi että korkoa ei makseta. Yhteydenotto sähköpostilla korvauskäsittelystä vastaavalle johtajalle sai viimein aikaan halutun lopputuloksen. Ensimmäisen korvaushakemuksen korko maksettiin tilille jälkikäteen ja toiseen hakemukseen se oli liitetty mukaan valmiiksi. Asia ei kuitenkaan muuttunut pysyvästä, koska sen jälkeenkin, Pohjolan korvaukset ovat ajoittain olleet myöhässä yli kuukauden eikä korkohyvitys näy korvauksessa.
Fennia
Fennialla oli vielä parivuotta sitten tapana maksaa korvaukset todella nopeasti, monesti jopa 1-2 viikossa. Sittemmin tilanne on muuttunut. Riippuen korvauskäsittelijästä, korkohyvitys on välillä myöhässä olevan korvauksen mukana, ja välillä ei. Pääsääntöisesti Fennialla näyttää olevan käsittelyaika aika tarkalleen 1 kk. Viimeksi korvaus tuli kaksi päivää myöhässä, eikä korkoa maksettu. Tiedustelin asiaa ja kävi ilmi, että Fennian konttorissa korvaushakemuksen saapumispäiväksi oli merkitty 4 päivää myöhäisempi kuin todellisuudessa olin paperit konttoriin jättänyt. Toivottavasti kyse oli yksittäisestä virheestä eikä uudesta tavasta, yrittää saada korvauskäsittelyaika pysymään 1 kuukauden sisällä.
Vakuutussopimuslaki 28.6.1994/543, 70§, määrittää että vakuutuksenantajan on suoritettava korvaus tai ilmoitettava korvaamattajättämisestä joutuisasti, viimeistään kuukauden kuluttua siitä kun on saanut tarvittavat asiakirjat. Mikäli yhden kuukauden aika ylittyy on vakuutusyhtiön maksettava korkoa (3 Mom).
Vakuutusyhtiöt vetoavat milloin kesälomiin, resurssipulaan ja kiireeseen siinä vaiheessa kun asiakas soittelee yli kuukausi sitten jätetyn korvaushakemuksensa perään. Syillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Laki on yksiselitteinen. Erityisen tärkeää on aina pyytää korko maksettavaksi, vaikka jälkikäteen ja vaikka kyse ei olisi kuin senteistä. Itselläni pienin jälkikäteen maksettu korko oli 11 senttiä. Vakuutusyhtiöllä on tapana jättää korko automaattisesti maksamatta, kun ei sitä kukaan kuitenkaan osaa pyytää. Näitä yhtiöitä voi "opettaa tavoille" lähettämällä korkovaateen jälkikäteen vaikka sähköpostilla. Vaade aiheuttaa paljon turhaa työtä vakuutusyhtiössä, mutta kun tarpeeksi moni vaatii sen maksettavaksi, niin eiköhän se ala ilmestyä mukaan automaattisesti, tai vielä parempi, vakuutusyhtiöt maksaisivat sopimusvelvoitteiset korvauksensa lain määräämässä aikarajassa - eli noudattaisivat lakia.
Muutama kokemuspohjainen esimerkki:
Pohjola
Pohjola yhtiölle jätin kaksi sairaslukukorvaushakemusta yhden kuukauden sisällä. Kun 6 viikkoa oli mennyt, tiedustelin asiaa ensimmäisen osalta. Vastaus oli resurssipula ja kesälomakausi. Kun maksu viimein tuli, n. 8 viikkoa korvaushakemuksen jättämisen jälkeen, korvauksessa ei ollut korkohyvitystä 4 viikolta. Asiakaspalvelu kierteli asiassa, eikä osannut kommentoida. Korvauksen käsittelijä sanoi että korkoa ei makseta. Yhteydenotto sähköpostilla korvauskäsittelystä vastaavalle johtajalle sai viimein aikaan halutun lopputuloksen. Ensimmäisen korvaushakemuksen korko maksettiin tilille jälkikäteen ja toiseen hakemukseen se oli liitetty mukaan valmiiksi. Asia ei kuitenkaan muuttunut pysyvästä, koska sen jälkeenkin, Pohjolan korvaukset ovat ajoittain olleet myöhässä yli kuukauden eikä korkohyvitys näy korvauksessa.
Fennia
Fennialla oli vielä parivuotta sitten tapana maksaa korvaukset todella nopeasti, monesti jopa 1-2 viikossa. Sittemmin tilanne on muuttunut. Riippuen korvauskäsittelijästä, korkohyvitys on välillä myöhässä olevan korvauksen mukana, ja välillä ei. Pääsääntöisesti Fennialla näyttää olevan käsittelyaika aika tarkalleen 1 kk. Viimeksi korvaus tuli kaksi päivää myöhässä, eikä korkoa maksettu. Tiedustelin asiaa ja kävi ilmi, että Fennian konttorissa korvaushakemuksen saapumispäiväksi oli merkitty 4 päivää myöhäisempi kuin todellisuudessa olin paperit konttoriin jättänyt. Toivottavasti kyse oli yksittäisestä virheestä eikä uudesta tavasta, yrittää saada korvauskäsittelyaika pysymään 1 kuukauden sisällä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
10 kommenttia:
(Pahoittelen etukateen a-pisteiden puuttumisesta) Kirjoituksessasi on pieni ristiriita: yhtaalla vaitat etta kasittelyaika on 1 kk hakemuksen jattamisesta, toisaalla taas sanot etta lain mukaan kasittelyaika on 1 kk tarvittavien asiakirjojen saapumisesta. Jalkimmainen vaite on lakiin perustuva, ensimmainen omaa kuvitelmaasi. Eli jos jattaa hakemuksen tanaan, mutta sielta puuttuu jokin vakuutusehtojen vaatima asiakirja (esim. laakarintodistus, maksukuitti), alkaa kasittelyajan laskenta vasta siita kun KAIKKI asiakirjat ovat yhtiossa.
Eikös se ole 1 kk hakemuksen jättämisestä jos muita asiakirjoja ei tarvi. Ainakin minä pistä kaikki asiakirjat heti mukaan! Minusta ihan oikein.
Laissahan toki on tuo 1 kk kösittelyaikavaatimus, mutta vain sikäli että jos ja kun tuo aika ylittyy on vakuutusyhtiön maksettava oma-aloitteisesti viivästyskorkoa 1 kk ylittävältä ajalta. Korvauksen saantihan voi kestää vaikka kuinka kauan mutta 1 kk jälkeen lakaa korko juosta.
Kyllä, jos kaikki asiakirjat ovat mukana tai niitä ei tarvita, käsittelyaika alkaa siitä kun hakemus on vakuutusyhtiössä vastaanotettu.
Mulla on tullu Pohjolassa korvauspäätös (liikennevahinkoja) aina parissa päivässä. Kunhan huolehtii että vakuutusyhtiö saa tarvitsemansa asiakirjat heti pikimmiten.
Lain mukaan viivästyskorko on maksettava. Ohjeiston mukaan pyytämättä. Se on verotonta, jos itse korvauskin on ollut verosta vapaa. Jotkin yhtiöt tulostavat automaatsesti virheellisen verotusta koskevan ohjeen. Verottajalta voisi varmistaa tämän vielä.
Ja kun vielä muistetaan, että liikennevahinkotapauksien henkilövahingoissa on vakuutusyhtiöllä aikaa 3 kuukautta tarvittavien lomakkeiden saannista tehdä korvauspäätös. Eli ekan kuukauden jälkeen ei kannata soitella.
jos tehdään raflaava blogikirjoitus, niin kirjoitetaan kaikki faktat kuntoon.
Muutoin blogi on oikein opettavainen ja viihdyttävä :)
Koskeeko tuo 3 kuukauden käsittelyaika myös työtapaturmien henkilövahinkoja? Sain tänään postista kirjeen, jossa korkojen osalta vedottiin kolmen kuukauden aikaan tehdä päätös. Onko jollain tiedossa lakipykäliä, joihin voisin valituksessa vedota?
Vakuutuslaitoksen on työtapaturman korvausasiassa annettava päätös viimeistään 3 kuukauden kuluessa siitä, kun se on saanut asian ratkaisemiseksi tarvittavat selvitykset. Sekä maksettava päätökseen perustuva korvaus 14 päivän kuluessa päätöksensä antamisesta.
-Sosiaali- ja terveysministeriön nettisivut-
Minulla on ollut OP-Pohjolassa yli kuukauden käsittelyssä hoitokuluvakuutukseen liittyvät lääkekorvaukset. Yleensä korvaus on maksettu noin 2-3 viikossa. Tiedustelin kolmen viikon jälkeen, mikä on tilanne. Mitään lisässelvityksiä vakuutusyhtiö ei ole pyytänyt. En saanut viestiini vastausta, joten soitin korvauspalveluun ja sain tiedon, että käsittely kestää 4-6 viikkoa. Tänään on kulunut 34 päivää korvaushakemuksen jättämisestä. Sain tänään viestillä tiedon, että korauspalvelussa on ruuhkaa ja käittely kestää 6-8 viikkoa.
Tapiolalle korvauspyyntö 24.1. Päätös korvaamatta jättämisestä 1.6. Oli pengottu lisää terveystietoja, koska lääkäri oli antanut lausunnon sijaan koko kertomuksen, jossa oli keskusteltu mm. työpaikan huonosta sisäilmasta ja siitä johtuvista oireista jotka ovat kadonneet. Nyt paiskasivat lisää rajoituksia. Vakuutus lähtee, kuten kaikki muutkin talouden vakuutukset joita maksamme vuodessa noin 3500 toiseen yhtiöön. Miettikää kovin tarkasti sananne myös lääkärin otilla. Kaikki mitä sanotte voi kääntyä itseä vastaan. Se kuulija kun on ihminen sekin ja väärinkäsityksiä voi tulla.
Lähetä kommentti