Blogin kanta edelleen on, että Philips EI OLE muuttanut tapaansa. Asiakaspalvelu toimii edelleen samojen ylemmältä tulleiden ohjeiden mukaisesti, jotka sotivat vahvasti suomalaista kuluttajalainsäädäntöä vastaan.
Katsokaa tämä kommentti blogin lukialta:
"Homma meni lyhyesti niin, että Philipsin dvd-soittimeni teki totaalisen tenän n. 2 vuotta ostopäivästä. Soutamista ja huopaamista philipsin ja digi servicen kanssa, huonoja ehdotuksia philipsiltä, valitus kuluttajavalituslautakuntaan, minulle myönteinen päätös, soutamista ja huopaamista philipsin kanssa, vääntöä, kääntöä, neuvottelua. Lopulta väsyin koko touhuun, ja suostuin ostamaan heiltä tallentavan dvd:n, olikohan se nyt 70% alennuksella. Arvatkaapa toimiiko soitin tänä päivänä. Oikein.Arvatkaapa, ostanko nykyään philipsiä?"
Näyttää siltä, että Philips ei edelleenkään halua noudattaa suomalaista kuluttajalainsäädäntöä. Kuluttajaviranomaisten suhteen tilanne on vakava, jos yksi maahantuoja / valmistaja ei halua noudattaa suomalaisen kuluttajasuojan peruspilarin, Kuluttajavalituslautakunnan päätöksiä.
Lue myös: Philips case - yhteenveto
Lue myös: Philips -koko tarina (paljon kommentteja lukijoilta)
Lue myös: Philips - vaatimuskirje
Lue myös: Philips johtaa edelleen kuluttajaviranomaisten mustaa listaa
Vastaus kysymykseenne:
Älkää ostako Philipsiä. Ostakaa niiden valmistajien tuotteita, jotka noudattavat kuluttajasuojalainsäädäntöä. Jokaisella valmistajalla on "maanantai" kappaleita, kysymys onkin siitä miten, maahantuoja / valmistaja hoitaa vastuunsa. Oletteko koskaan miettineet miksi Sony, Panasonic, Samsung, Hitachi jne. eivät olet kuluttajaviraston mustalla listalla? Ehkä he hoitavat velvoitteensa?
Lisäyksenä! Katsokaapa tämän artikkelin kommentteja. Mustalla listalla oleva Oy Hedoy Ab näyttää pitävän samaa linjaa kuin Philips. Jos olen ymmärtänyt oikein, kyseinen firma on JVC:n maahantuoja!
18 kommenttia:
Vähä samat on kokemukset. Näyttää siltä että Philipsin linja on, että kun takuu on päättynyt niin sitten asiakas maksaa. Kuluttajavalituslautakunnan linja on että televisioissa alle 2,5 vuoden ikäset kuuluvat tuotevirheen piiriin ja siten korjattava kustannuksitta.
Jep. Toi on karmaisevaa miten kohtelivat asiakasta!!! Philipsin LCD oli jo valittuna, mutta jutun lukemisen jälkeen muutin mieleni ja otin Samsun.
Philipsillä sanoivat suoraan että
"Kun takuu on loppunut heidän ei tarvitse korvata yhtään mitään. Hyvää hyvyyttään antavat ostaa uuden tuotteen alennuksella".
Voi vittu, se heidän alennus on laskettu jostain heidän omasta hinnastostaan ja samaan aikaan kaupoissa samaa tuotetta myydään 40% halvemmalla kuin Philipsin oma hinta josta lupaavat sitten 60% alennuksen. Täydellistä kusetusta.
Kyllä se on häpeä jos iso yritys joutuu mustalle listalle. Kertoo vakavista ongelmista yrityksen johtamisessa. En aio ostaa Philipsin yli 100 euroa maksavia tuotteita, sen verran onlen niistä huonoa kuullut.
Heh heh tämä blogi on muodossaan loistava. Tässä itsellä tilanne se, että JVC:n 32" 100Hz laajakuvatlevision kuvaputki sanomassa sopimustaan irti 2,5 vuoden käytön jälkeen...todettu JVC huollossa. Yllätys yllätys....koneen sisältä löytyy Philipsin kuvaputki. Niin tämän blogin porukalle tiedoksi että tuo mustan listan hyvä kakkonen Oy HEDOY Ab on sitten JVC:n maahantuoja....tiedoksi. Ja kyllä aivan oikein ollessani yhteydessä kyseiseen firmaan on vastauksena ollut se että takuuaika ummessa ja plaa plaa plaa...annamme teille hienon tarjouksen ja saatte ostaa meiltä saman paskan uudestaan nyt alennettuun hintaan 350 euroa. Tampeteella näytti olevan 599 euroa ovh....ja pienten laskutoimitusten jälkeen(matematiikan opettaja kun olen) tuli todettua että ottaisivat itselleen edelleen voittoa laitteesta. Vaikka muuta väittävätkin. Ai niin minulle sieltä kerrottiin myös että olisi tällainen tieto faktaa...television kuvaputken käyttöikä keskimäärin 3 vuotta ja television vastava 7 vuotta. En tiedä mistä keskimäärin sana on nykäisty mutta ei ainakaan mistään kuluttajaviraston päätöksistä. Television myynyt liike tällä hetkellä tarjoaa toista käytettyä konetta tilalle....ei Philipsiä eikä todellakaan JVC:tä ja varmaan siihen taivutaan.....tekisi mieli tapella homma loppuun mutta opettajalla on opettajan hommat.....ja liikaakin. Mutta tätä tapausta voi käyttää loistavana opetusmateriaalina.....annetaan sitten palaute vaikka yhden kuluttajan omana "jälkimarkkinointina", jonka allekirjoittanut kyllä tässä tilanteessa osaa....joo 500 opiskelijaa joille kertoa talousmatematiikassa ison firman laskutavoista jne jne, joo ja joka vuosi 100 lisää uusia tietoa vastaanottavia ihmisiä eli siinä sitä alkaa olemaan jälkimarkkinointi kohillaan.
ai niin ja kertoilivat HEDOYn päästä itse että vastaavia aparaatteja on paukahdellut pitkin Suomea ja saman ikäisiä(kuvaputket)....ja jokainen on kuulemma saanut tämän saman "loistavan" tarjouksen. No toiset kääntää toisen posken ja toiset kääntää uuden lehden. Itse en ole poskea kääntävää tyyppiä.
Takuuaika myös HEDOYn mielestä tarkoittaa sitä aikaa miten pitkään he vastaavat tuotteistaan. Minusta tuo voidaan siis käsittää ajaksi minkä he katsovat omien laitteidensa toimivan(?).
No niin yllä olevan kirjoittaja vielä jatkaa hetkisen verran. Eli piti ajatella kokonaisuutta ja mennä hakemaan liikkeestä korvauksetta tarjottu 100Hz Finlux tilalle. Aika ei riitä vauvan ja töiden kanssa pitempi aikaiseen vääntämiseen...vaikka sielu huutaa että TAISTELUUN! Omassa tilanteessa onneksi oli fiksu myyjäliike ja tarjosi tämän vaihtoehdon. Toivotaan että laite toimii tuonne ensi syksyn puolelle niin sitten voisi harkita taulutelevisiota.
Ai niin vakuutusyhtiötä muuten minullekin tarjottiin tuohon ensimmäisenä vaihtoehtona....blogin pitäjän tarinaa noudatteli lähes kirjaimellisesti eli voisi kuvitella että näillä firmoilla on käytössä manuaali, jonka mukaan asiaa vievät eteenpäin...tai siis eivät vie eteenpäin. Olivat myyniliikkeelle väittäneet, että minulle annettu tarjous oli enemmän kuin reilu, jota se ei todellakaan ollut. Kaikille teille, joilla vaan on mahdollisuus rahallisesti,elämäntilanteellisesti ja muutenkin vaan pitää puolta omista oikeuksistanne NIIN TEHKÄÄ NIIN! Noiden valmistajien viidakosta on nähtävästi edelleen vaikee löytää joku joka luottaa omiin tuotteisiinsa ja jonka tuotteisiin voi luottaa. Musta lista alkaa näyttämään aika hyvältä ohjenuoralta.
Tätä blogia tulen mainostamaan omilla luennoilla ja muutenkin. Jokainen jolle olen tilanteesta kertonut on ensimmäisenä maininnut että mitä kuvittelen kerran on taku loppu. Ihmiset eivät siis tajua omia oikeuksiaan. Eli suuri kiitos blogin pitäjälle tarinastaan...auttoi osaltaan omaa tausta selvittelyä....itseasiassa erittäin paljon. Jep jatkamaan scarttien vetämistä.
Tuli aikanaan ostettua Philipsin itkuhälytin (hinta n. 70€) hetkellisessä mielenhäiriössä, ja sain taattua philipslaatua. Itkuhälytin toimii jos viitsii, mutta yleensä ei. Toisaalta sen tarvekin on vähentynyt merkittävästi, joten en jaksa siitä ruveta riitelemään.
Eläkkeellä oleva isäni on jo vuosikymmeniä sanonut, että Philipsiä ei kannata ostaa, koska laatu on huonoa. Oikeassahan hän on ollut ja on edelleen. Tähän talouteen ei enää osteta mitään Philipsin tuotetta aina hehkulampuista lähtien.
Sama juttu täällä. En ole Philipsiä hankkinut sitten 7 vuoteen.
Hmmm... Ihan samoja ongelmia on ollut Sonyn, Panasonicin ja LG:n kanssa. Esim. DVD-soitin ja videot ovat hajonneeet sopivasti juuri vuoden jälkeen (=takuu loppu). Myyjäliikettä asia ei kiinnosta, eikä maahantuojaakaan. Mitähän merkkiä sitä oikein ostaisi, kun pitää pian boikotoida kaikkia? Pioneerin plasmatelevisio on tähän mennessä toiminut hyvin, samoin Toshiban DVD-soitin.
Hmm, minulla on Philipsin videot jotka ovat pitäneet uudesta asti ärsyttävää sirinää päällä ollessaan. Taisivat toimia muuten muutaman vuoden jonka jälkeen alkoi tulla hiukan nauhan lukuongelmia, mutta toisaalta dvd-syrjäytti ne siinä vaiheessa. Panasonicin 32" televisio, joka on suunnilleen noiden videoiden ikäinen, on toiminut vallan loistavasti koko ajan. Eikä tuosta JVC:n DVD-soittimessakaan ole muutamassa vuodessa mitään vikaa esiintynyt. Kunpa vaan vielä saisivat nuo digiboksitkin ihan oikeasti toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa, edes uutena.
Meillä on Philipsin kuvaputki telkkari. Vehje hajosi noin kuukausi takuun päättymisen jälkeen. Myyjä kehoitti ottamaan Philipsiin yhteyttä. Philips pyysi viemään tv:n Helsingin Pitäjänmäkeen korjattavaksi. Kesti noin 4 viikkoa ennen kuin aloin kysellä laitteen kohtaloa. Todennäköisesti se olisi vieläkin sielä, jollen olisi kysellyt, ei sieltä päin oltu yhteydessä.
Kuvaputki meni uusiksi, lasku oli hirveä. En suostunut maksamaan, vaan vetosin siihen, että television käyttöikä mitataan vuosissa eikä kuukausissa. Sitten aika mukisematta suostuivat luovuttamaan laitteen ilman laskua. Siitä kuitenkin iso +. Aikaa meni kaiken kaikkiaan noin 7 viikkoa ja arvaatkaapa mitä? Televisio on alkanut jälleen pitää outoa ääntä ja kun sen sammuttaa kuvaputki välkkyy vielä pitkään.
Halvalla ei ehkä saa hyvää, mutta tietysti sitä toivoisi edes kohtuullista.
Minulla on ollut Philipsin tuotteista pelkästään myönteisiä kokemuksia. Minulla on ollut uudesta asti Philips DVDR1000/021 tallentava DVD-soitin, se toimii yhä kuin uutena, vaikka on jo yli 5 vuotta vanha. Sen lisäksi minulla on Philips CD473, CD304 ja CDI210 CD-soittimet, kaikki toimivat yhä moitteetta, vaikka ovat yli 12 vuotta vanhoja.
On totta, että Philipsin ja muidenkin merkkien halvimmat tuotteet ovat huonoja, en nitä ostakkaan. Ostan aina vain malliston kalleimpia tuotteita, jotka on jo hyvää laatua. Eli kannattaa ostaa vain kalleinta tekniikka, silloin saa hyvää laatua.
Halvimmissa tuotteissa laatu on yleensä huonoa, koska niiden hinta on pitänyt saada alas. Toisin sanoen laadusta tingitään, että tuotteen hinta saadaan tarpeeksi alas. Olen ammatiltani RTV-asentaja, joten tiedän mistä puhun.
En ole Philipsin palveluksessa tai muunkaan siihen liittyvän.
RTV asentajalle:
Eihän kysymys ole siitä kestääkö tuotteet. Ei sen perusteella jos joku hajoaa tai kestää 10 vuotta joudu mustalle listalle. Sinne joutuu kun ei halua noudattaa kuluttajalainsäädäntöä. Vaikka niitä "heikkojakin" tuotteita tehdään, niitä koskee aivan samat kuluttasuojalainsäädäntö kuin kalliimpiakin tuotteita. Philips ei hoida lainmukaisia velvotteitaan, siksi se on edelleen siellä mustalla listalla.
Minä sentään olen Philipsillä töissä ja ei tulis mieleenkään ostaa oman firman tuotteita.
Meillä taas hajosi Philipsin digiboxi n.1.5v päästä, takuu oli 1v ja myyjäliike mennyt nurin joten päätin jättää asian siihen, huono se oli kuitenkin, tästä ei siis enempää kokemuksia.
LG:stä taas aivan erinomaisia kokemuksia, ostin uuden 32" taulutv:n joka alusta asti heitti välillä pientä häiriötä kuvaan mutta luulin johtuvan antennista, muutaman kuukauden käytön jälkeen muuttui kuva karkeaksi ja alkoi välkkymään valkoisia pisteitä -> soitto HobbyHalliin (myyjäliike) joka sopi ajan jolloin noudetaan tv täältä.
HobbyHallin kuskit olivat tunnin "myöhässä" suurinpiirtein sanotusta ajasta mutta olinkin sanonut että illan vietän kotona joten milloin vain, toivat uuden vastaavan tv:n paketissaan kotiovelle, purkivat, löivät vanhan tv:n uuden laatikkoon ja veivät pois jättäen kaukosäätimen + kaikenmuun sälän minulle.
Toinen tapaus oli kun dvd polttava hajosi 3kk jälkeen, vein takaisin HobbyHalliin ja 10min kuluttua oli uusi vastaava paketissaan odottamassa tiskillä. Näiden jälkeen olen oikeastaan kaiken ostanut Hobbarista ;)
Vähän vanha, mutta tälläinen aiheesta Philips löytyi:
http://www.kuluttajavalituslautakunta.fi/paatokset.php?action=read&id=161
Vähän siinä ja siinä että pitäiskö korvata, jos myyjä olisi tullut vähän vastaan niin olisi varmaan löytynyt kompromissi(ehkä löytyikin..?).
Löytyi sattumalta kun etsiskelin infoa DOA palautuksista, ostin Samsungin 46" LCD:n Briteistä(tuli 1500 eur halvemmaksi kuin Suomesta - tavaran vapaa liikkuminen, yes!). Vihreä pikselihän se siellä odotti...Nyt kaikki näyttää menevän hyvin Samsungin ja ok huoltoliikkeen kanssa (siis muuten hyvin mutta kestää aivan liian kauan, kohta 3 viikkoa mennyt. Korvauksia haen tästä viivästyksestä).
Pitää olla varuillaan ja tietoinen kun näitä kauhutarinoita riittää, taloudellinen vahinko ei ole niin paha kuin se tappelun aiheuttama mielipaha ja kyynisyys mikä tälläisistä tapauksissa usein syntyy...Ikinää ei voi olla liian varovainen. Tuntuu että tälläinen kusetus/lain vastainen puuha on lisääntynyt joko myyjien/liikkeiden tietämättömyyden tai röyhkeyden kasvaessa. Viimeseen asti saa tapella ihan perusoikeuksista...
"Oletteko koskaan miettineet miksi Sony, Panasonic, Samsung, Hitachi jne. eivät olet kuluttajaviraston mustalla listalla? Ehkä he hoitavat velvoitteensa?"
Tuollahan Sony mustalla listalla keikkuu?
Kestävätköhän nämä uudet televisiomallit jotenkin selvästi vähemmän aikaa kuin vanhemmat mallit? Minulla on nimittäin edelleen käytössä joskus vuonna 1991 ostettu Finluxin 28-tuumainen TV, eikä kuvassa ole koskaan ollut mitään ongelmaa. (Päävirtakytkin TV:n etupaneelissa lakkasi toimimasta joskus vuosia sitten, mutta se ei ole ollut mikään ongelma, kun jatkojohdosta saa virrat poikki.)
Yksissä Philipsin stereoissa niin huono äänenlaatu, että kännykänkin kajareilla tulee parempaa.
Tämän meinasin kuitenkin antaa anteeksi kun Philips myy halvalla kehuttua 47" TV:tä, mutta onneksi tuli googlattua vähän Philipsin laadusta ja löydettyä mm. tämä blogi.
Panasonicin edullisesti 10v sitten ostettu kuvaputki 28" TV toimii kuin uutena edelleen. Panasonicin ostaisin siis mieluiten jatkossakin.
Lähetä kommentti