Uusin vaihe Elisan laskutusjärjestelmän uudistamisessa on saman laskun lähettäminen kahteen kertaan. Elisa merkitsee edellisen laskun loppusumman erääntyneenä seuraavaan laskuun, vaikka edellinen lasku on maksettu eräpäivänä.
Blogi sai tiedot seuraavasta tapauksesta:
Ensimmäinen Elisan lasku tuli 15.3.2007, laskun eräpäivä oli 26.3.2007 ja laskun loppusumma 4,03 eur.
Toinen Elisan lasku tuli 29.3.2007, laskun eräpäivä on 10.4.2007 ja laskun loppusumma oli 12,17 eur. Tämä toinen lasku koostui edellisestä laskusta 4,03 eur, mikä oli merkitty erääntyneet saatavat kohtaan sekä uudesta laskutusosuudesta 8,14 eur. Ensimmäisen laskun eräpäivä oli kuitenkin 26.3.2007 jolloin tuo lasku on maksettu. Asiakkaalla on siis ollut ensimmäisen laskun maksamiseen aikaa 26.3.2007 asti. Toisessa laskussa mainitaa, että "Suoritukset on huomioitu 19.03.2007 asti" ja kun ensimmäinen maksu ei ole tullut Elisalle 19.3.2007 mennessä, lasku on kirjattu härskisti uudelleen seuraavalle laskulle.
Miten on mahdollista että Elisa antaa laskun eräpäiväksi 26.3.2007 ja odottaa vain 19.3.2007 asti kunnes kirjaa "saamatta" jääneen suorituksen erääntyneeksi seuraavalle laskulle?
Jos liittymän omistaja ei ole erityisen tarkkana hän maksaa 4,03 eur 26.3.2007 ja uudelleen 10.4.2007. Saman laskun kahteen kertaan! Voi olla, että kahteen kertaan maksettu lasku hyvitetään seuraavalla laskulla, mutta ei se anna Elisalle oikeutta maksattaa ihmisillä samaa laskua useaan kertaan. Tässä tapauksessa Elisalla ei ole mitään oikeutta, missään tapauksessa, kirjata edellistä laskua saatavaksi seuraavalle laskulle ennen kuin Elisan, liittymän omistajalle antama maksuaika on todella mennyt ohi. Laskua voi vaati maksettavaksi tai perittäväksi vasta eräpäivän jälkeen.
Kuinka moni ihminen on huomaamattaan maksanut laskunsa kahteen kertaan?
Asiaa tiedusteltiin Elisan asiakaspalvelusta ja ennen kuin asia edes kerittiin kertoa loppuun asiakaspalveluhenkilö tiesi mistä oli kyse. Tämä ei siis varmastikkaan ollut yksittäistapaus. Selitys oli jälleen uusi laskutusjärjestelmä ja kuinka laskutusta yritetään synkronoida samaan rytmiin. Mitä sitten? Pitäisikö muidenkin firmojen ottaa käytäntö, että aina varmuuden vuoksi edellinen lasku lisätään seuraavan laskun loppusummaan oli asiakas laskun maksanut tai ei?
Toinen pienempi huomio. Ensimmäisessä laskussa mainitaan seuraavan laskun oletetuksi eräpäiväksi 27.4.2007. Ei ole arvio edes samalla hehtaarilla kun toinen lasku tulikin maksettavaksi jo 10.4.2007.
Väkisin tulee jälleen mieleen sama asia kuin edellistä artikkelia kirjoittaessa. Jos Elisan laskutusjärjestelmä todella toimii noin kummallisesti, kuinka todenmukaisina voi pitää tammikuussa ihmisiltä laskutettuja vanhoja vuosien takaisia maksuja? Mikä yleensä takaa niiden olleen oikein tai edes oikealla hehtaarilla? Elisan vakuuttelut? Tähän ala-arvoiseen touhuun olisi viimein kuluttajaviraston otettava tiukempi ote ja puolustettava asiakkaita yhden yrityksen mielivaltaista laskutuspolitiikkaa vastaan. Kuluttajan pitäisikin jälleen kerran äänestää jaloillaa!
Lue: Elisan laskutusongelmat
18 kommenttia:
No onneksi siirsin liittymäni sekä lasten vastaavat pois jo tammikuussa kilpailija Soneralle.
Täytyypä tarkistaa, sellainen muistikuva on että aika peräkkäin tuli kaksi laskua, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään että jos edellisen on maksanut eräpäivänä se olisi uudelleen seuraavassa.
Kiitti tiedoista, meinasin jo viimeksi siirtää pari liittymää pois mutta nyt tein sen. Tervetuloa DNA !!
Mä olen sitä mieltä että todennäköisesti suurin osa noista tammikuussa perityistä muka laskuttamatta jääneistä puheluista on kusetusta. Mä en ainakaan tippaa luota siihen että ne on oikein. Mutta mitens todistat? Kuluttajavirastonkin kanta on että kyllä siihen pitää luottaa että operaattori kirjaa tiedot oikein? Jupa juu, onhan ne aikanaankin kirjattu väärin ...
Soneralle lähti yksi liittymä ...
Siitä mitä? Eihhän toi voi olla mahollista ... ???
En kyllä ole huomannut yhtään toista operaattoria jolla laskutus hoidetaan näin huonosti. Onneksi en ole asiakas ...
Olen töissä Elisalla ja en kyl yhtään ihmettele tota touhua. Laskutusjärjestelmä ja siitä vastaavat? Ei edes tältä planeetalta. Tuo ei edes ole varsinainen "virhe" vaan tietoinen valinta. Eri asia on sitten saako asiakkaalle noin tehdä. Itselläni ei ole Elisan liittymiä muuten kuin työkänny, perheelle en viitsi ottaa. Elisalla ihmiset ajetaan ahtaalle kauhealla työkuormalla ja jatkuvalla YT:llä. Nytkin vain odotetaan koska sanotaan seuraavaksi irti, varmaan juuri sopivasti ennen kesää.
Surkeaa Elisa, onneksi onnistui DNA siirto suoraan netistä.
Sama juttu täällä. Summat vain eri. Maksoin laskun käytännössä kahteen kertaan. Soitin asiakaspalveluun ja pyysin että hyvittävät ylimääräisen maksun tilille. Eivät suostuneet, hyvittävät vasta seuraavassa laskussa. Kuluttajaneuvoja oli kuitenkin asiassa eri mieltä, jos kerta noin törkeästi laskuttavat kahteen kertaan on heidän hyvitettävä pankkitilille liikaa maksettu asiakkaan niin haluessa.
Siirsin Elisalta Soneralla oma, vaimon ja kahden lapset liittymät.
Elisan laskutuksen ongelmat johtivat jokin aika sitten siihen että toimitusjohtaja ruoti omiaan julkisesti. Erikoinen tapaus, jos johto ei luota omiin tekijöihinsä ja pulmustelee noin. Tietäisikö joku Elisan tekijöistä miten asia oikein on.
Elisan laskutus on todella surkuhupaisaa touhua, laskuttavat miten mielii ja usein kaksi kertaa kun "maksu ei näy heidän tietokannassaan".
Villin lännen touhua koko Elisa...
Omat Elisan laskut myös aivan sekaisin.
Omat Elisan laskut myös aivan sekaisin.
Kyllä kyllä. Tuli sitten Intrum Justitialta kirje (kesken loman) että hoitaisitko Elisalle maksamatta jättämäsi laskun meidän kautta 10 pv:n sisällä (eräpäivä 27.7.) niin "voit välttää kaikki yllämainitut ikävyydet (ulosottomiehen ja käräjäoikeuden)..."
En ole koko aikaisempaa minimaalista perittävää velkaa aiemmin nähnytkään. Työsuhdekännykkä ja firma hoitaa kaiken. En edes näe omaa laskuani.
Kuinka voidaan tälläinen "velka" lähettää perintään ja uhata oikeudella ja ulosotolla ja vielä KESKEN LOMAN. Kuka lukee kirjepostejaan vesiltä käsin, keskellä heinäkuuta?
Kiva paluu arkeen.
Säälittävää toimintaa, Elisa, säälittävää.
Olen irtisanonut kaikki Elisan liittymät. Täysin ala-arvoista toimintaa laskutuksessa ja asiakaspalvelussa. Käytämme nyt Saunalahtea. Jos yhdistävät Sauniksen laskutuksen ja asiakaspalvelun Elisaan, niin pitänee vaihtaa Soneralle. Älä vaan hanki mitään Elisalta, jos haluat säilyttää hermosi ja työaikasi.
Maksan juuri Elisan laskua toista kertaa, kun en halua käyttää aikaani enää tooodella aikaa vievään reklamointiin... On onneksi viimeinen lasku!
Lähetä kommentti