Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
perjantaina, toukokuuta 18, 2007
Sergel Oy:n aiheettomat perintälaskut
Muutama lukija on kysellyt laskujen vanhenemisajoista. Taustalla on tänään Kuluttajavirastonkin julkaisema artikkeli vanhoista Sonera asiakkaiden laskuista, joita nyt perintäyhtiö Sergel Oy yrittää periä. Sergel Oy on aloittanut toimintansa syksyllä 2006, joten kyseessä on hyvin nuori yritys.
Sergel Oy on ostanut 140 000 kpl Soneran vanhoja saatavia perittäväksi. Saatavat ovat 2000 -luvun alkupuolelta, joten ainakin osa saatavista ovat selvästi vanhentuneita. Vanhentuneita laskuja ei tarvitse maksaa perintäyrityksistä huolimatta!
Kuluttajan velka vanhenee kolmessa vuodessa. Vanhenemisaika katkeaa vain, jos velkoja on esittänyt velasta yksilöidyn ilmoituksen tai lähettänyt asiasta perintäkirjeen. Mikäli velasta on haettu oikeusteitse tuomio, vanhenemisaika on viisi vuotta tuomiosta.
Mikäli saatte vanhentuneen laskun, pyytäkää kirjallinen selvitys Sergerl Oy:ltä siitä, onko velan vanhentuminen katkennut. Huomatkaa, että näyttövastuu asiassa on velkojalla, tässä tapauksessa Sergel Oy:llä. Eli heidän on pystyttävä osoittamaan onko vahentuminen jossain vaiheessa katkennut vai ei. Jos ei, velka on vanhentunut, eikä sitä tarvitse maksaa! Sergel Oy on myös velvollinen vastaamaan esitettyihin tiedusteluihin.
Jälleen yksi esimerkki perintäyhtiöiden ahneudesta ja kyseenalaisista menetelmistä. Kokeillaan kepillä jäätä ja katsotaan kuinka moni ihminen vanhentuneen maksun sattuisi maksamaan. Perintäyhtiöt kyllä tietävät lainsäädännön edellytykset, määräykset ja velvoitteet. Uhkailemalla isoilla perintäkuluilla, lakimiehillä ja oikeudentuomioilla, perintäyhtiöt saavat monesti tahtonsa läpi. Aivan samanlainen linja on nähty jo useasti yksityisten pysäköintivalvontayhtiöiden perintätoimissa. Suomessa on siis laillista kiristää ....
Aiheetonta maksua ei ikinä pidä maksaa!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
16 kommenttia:
Täysin samaa mieltä. Mä olen joutunut tappelee parkcomin ja ok-perinnän kanssa ja näyttää siltä että vaikka kuinka maksun kiistää sieltä tulee uhkailua oikeudenkäynnistä ja isoista perintäkuluista ym. Fakta on kuitenkin se että oikeus on nimenomaan se paikka jossa riidat selvitetään,eikä perintäkulut nouse korkeiksi kun niillä on lainmukainen kattoraja.
Soitin kuluttajaneuvojalle ja kysyin asiasta. Heille on tullut valituksia ok-perinnän, parkcomin ja parkpatrolin agressiivisesta perinnästä. Ovat myös pistäneet merkille että yksikään juttu ei mene oikeuteen, toisin kuin kuluttajavirasto on toivonut. Jos autoilija ei maksa, he luopuvat yrittämästä. Vääntää saa, vaikka periaatteessa yksi ilmoitus aiheettomasta laskusta riittääää!
Mäkin väänsin parkcomin ja okn kanssa. Ei sitä maksua koskaan tarvinut maksaa. Aikansa uhkailivat ja mitä okn suhteen tulee niin toiminta oli vähintäänkin laillisuuden rajoilla. Kirjallisesti ilmoitin että maksu on aiheeton perusteluin. Ainoa vastaus oli että he jatkavat perintää. Lain mukaan heidän on kuitenkin selvitettävä maksun perusteet jos velallinen kiistää maksun. Kiistämisen ja perinnän jatkumisen ilmoitus viestin välissä oli aikaa tasan 8 minuuttia. Heheh ...
Niin ja tilanne oli se, että vaimo ajo autoa ja sai maksun, mutta auto on minun nimellä. Joten karhun sain minä enkä ole velvollinen maksua maksamaan. Vaikka tiedän kuljettajan, ei minun sitä sopimuksen ulkopuolisena tarvi kenellekään selvittää. Näyttötaakka on valvontayhtiöllä.
Sergelille lähti asiasta reklamaatio kirjattuna kirjeenä. Lähettivät soneran maksamatta jääneen laskun (1634 mk) joka on vanhentunut jo vuonna 2000 syksyllä. Muuta ilmoitusta ei ole tullut yhden karhukirjeen jälkeen samana vuonna, joten lasku on vanhentunut. Kiitokset ...
Niin tarkoitin että laskun eräpäivä on ollut vuonna 2000 syksyllä ja se on vanhentunut nyt. Ei vanhentunut 2000 syksyllä. Hik,yksi bisse liikkaa, sorry
Niin ja tilanne oli se, että vaimo ajo autoa ja sai maksun, mutta auto on minun nimellä. Joten karhun sain minä enkä ole velvollinen maksua maksamaan. Vaikka tiedän kuljettajan, ei minun sitä sopimuksen ulkopuolisena tarvi kenellekään selvittää. Näyttötaakka on valvontayhtiöllä.
Mistäpäs sinä sen muuten luotettavasti edes PYSTYISIT todistamaan, jos et kerran ollut kyydissä? Voihan vaimosi ollut käynyt vaikka vieraissa, jolloin kuskina on voinut olla sinulle joku täysin tuntematon mies. Mistäpäs sinä sen voisit tietää?
Ehkä hivenen ohi asian, mutta kaikki 6 kpl parkcom ja puistopartio maksuja ovat jääneet maksamatta koska olen kiistänyt olleeni kuljettaja.
Viimeksi valvontayhitö vaati minua selvittämään kuka kuljettaja on ollut. Koska olen heidän tekemäänsä sopimukseen nähden ulkopuolinen, ilmoitin että voin ottaa tehtävän vastaan toimeksiantona. Hinta on 990 eur alkavalta tunnilta josta ensimmäinen tunti on maksettava etukäteen. Rahat palautetaan jos kuljettaja ei selviä.
Tää kuulostaa vitsiltä, mutta tuttu on lakimies ja kertoi että homman voi hoitaa juuri noin. Olet sopimukseen nähden ulkopuolinen joten voit vapaasti tehdä asiasta sopimuksen toimeksiannosta. Ihan niin kuin missä muussakin tapauksessa.
Arvaa suostuivatko?
Maksetut laskut perintään.
Jo ulosoton kautta maksettu lasku tuli kyseisen yrityksen kautta uudeleen perintään. Taitaa olla yritys aikalailla heikoilla jäillä. Tuo on suoraan petos tai ainakin sen yritys. Selvittivät kyllä asian ja ihme kyllä soittivat ja itse ilmoittivat virheestä.
Sergel yrittää periä 15 vuotta vanhaa laskua...
Jep.. Juuri äsken tuli Sergeliltä karhukirje laskusta jonka olen jo telia-soneralle maksanut. Tässä kirjeessä lukee:
"Ellei velkaa makseta eräpäivään mennessä, aloitamme saatavan oikeudellisen perinnän. Tuomion hakemisesta aiheutuu teille vähintään 192 euron oikeuden käyntikulut. Lisäksi käräjäoikeuden tuomiosta aiheutuu maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin."
Melko outoa uhkailua laskusta joka on jo maksettu.
Joo, mä sain kanssa.. Laskku koski, ja koskee telia-soneralle jo helmikuussa maksetuua laskua. Jota tämä Srgel perii, uhkasakkona oli nyt 201 euroa.
maksoin sen kirotun laskun, ja nyt ne sergeliltä väittää, että maksua ei ole tullut lainkaan.
Vaikka laitoin niille todisteeksi postissa kuitin maksusta, myös siitö jo helmikuussa maksetusta laskusta..
Todella outoa touhua, kiusaavat vain pientä ja köyhää ihmistä.
miten saisin velat rosikseen VAIKKA OON SANONNUT JA PYYTÄNNYT ET PISTÄIS ROSIKSEE MUT EI hukun koht näihin papereihin
Terve, ulosotto rouva päätti lähettää minulle laskun myös sergeliltä ja olin siinä uskossa että kaikki laskuasiat on hoidettu. Olenko velvollinen maksamaan tätä sergelin hakemaa laskua jossa pääoman päivämäärässä on joulukuu 2003 ja oikeudenkäyntikulut kohdassa on tammikuu 2001? aika pirun vanha tuo näyttää olevan joten onko se jo vanhentunut vai joudunko kiltisti maksamaan?
Juuri niin. Jättäkää vain velat maksamatta. Toivottavasti olette joskus itse velkoja! Tiedätte sitten miltä tuntuu.
Täytyy kyllä vain ihmetellä tällä palstalla esiintyvien ihmisten moraali-ja oikeuskäsityksiä.
Kaikin keinoin keksitään verukkeika ja ihmeellisä perusteita ja porsaanreikiä miten ITSE AIKAANSAATU tai omalla toiminnalla aiheutettu lasku voidaan jättää maksamatta.
Kokonaisuudessaan täysin käsittämätöntä ja halveksittavaa lajia nämä ihmisraukat.
Tässähän nyt oli kysymys perintäfirman laittomista perintäyrityksistä. Lue, äläkä mussuta typeriä.
Minulla on kuitit kahdesta laakusta, joita olen v 2018 ja 2019 makaanut tarkalleen erapaivana, joita serge oy nyt 2021 syysjuussa tulleessa karhussaan ulosotto uhjauksin perii.
Vierptyani maksukuitit telia kauppaan, ha laittoi johonkin niista kopiot
Viikko myohemmin telia ei ollut edes avannut viela telia kaupan laittamia kuittejani ja oudointa oli se etta telia kauppa esitti etta (heidan kirjan pidon mukaan minulla ei ole velkaa, joten he maksaisi aiheettoman sergel perinnan minulle ja mina sergel oy,
Vastasin se on hyvan liiketavan vastaista ja silloin olisin laillinen haviaja, koska jos maksaiain uudellen telian laittamilla rahoila aiheettoman karhun, sergel oy laittaisi 3 vuoden viivasrtya korot ja veiai luottotiedot.
Ainoa oikea tie on etta sergel oy peruu aiheetoman karhun.
Lähetä kommentti