Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
tiistaina, toukokuuta 08, 2007
Vapaaehtoinen palautusoikeus
Blogi sai mielenkiintoisen viestin lukijalta liittyen Gigantin ja OnOff:n 30 päivän palautusoikeuteen.
Gigantti antaa kaikille tuotteilleen edellämainitun palautusoikeuden. Tuotetta saa vapaasti käyttää 30 päivän aikana ja palautuksen yhteydessä ei tarvitse selitellä, ainoastaan todeta tyytymättömyys tuotteeseen. Rahat saa takaisin tai tuotteen voi vaihtaa toiseen.
Tämä on tietysti kuluttajan kannalta erinomaista palvelua. Jos ostat uudeen kalliin LCD/Plasma television, etkä kuitenkaan ole tyytyväinen tuotteeseen, on vähintäänkin hienoa, että käytettyäsi rahaa useamman tuhat euroa voit halutessasi palauttaa television takaisin liikkeeseen ilman selityksiä. Ison laitteen osalta kuljetuskustannukset jäänevät kuitenkin asiakkaan maksettavaksi.
Lukija kertoi kuinka hän ja useammat hänen kaverinsa käyttävät Gigantin antamaa 30 päivän palautusoikeutta hyväkseen, ehkä hivenen toisin kuin kauppias on alunperin ajatellut. He nimittäin ostavat, esimerkiksi ison 50 tuuman television urheilutapahtumien ajaksi ja palauttavat sen kisojen loputtua.
"Tässä kuussa on alkamasa lätkän MM kisat. Tarkoitus on ostaa LG:n 50 tuuman televisio kisojen ajaksi ja palauttaa se takaisin liikkeeseen kisojen jälkeen. Rahan saan takaisin ja kisojen katselu on ollut nautintoa jättiruudusta. Ainoa asia mikä tietty harmittaa, on palaaminen vanhaan 32 tuuman töllöön. Köyhän on kuitenkin pakko yrittää, koska pysyvää sijoitusta yli 2000 egen hintaiseen televisioon ei todellakaan ole varaa tehdä."
Toisena esimerkkinä lukija kertoo pyykinpesukoneen. Oma kone oli hajonnut ja korjauksen sai vasta kahden viikon päähän. Lukija marssi Giganttiin, osti 290 eur pyykinpesukoneen, vei kotia, käytti sen aikaan kun sai omansa korjattua ja palautti ostamansa takaisin Giganttiin.
Laitonta toiminta ei varmasti ole, koska myyjä antaa vapaaehtoisesti palautusoikeuden tuotteelle, eikä aseta mitään reunaehtoja palautuksen perusteeksi. Onko toiminta sitten moraalisesti oikein? Siitä voidaan olla montaa mieltä. Tosin, miksei etua voisi käyttää jos se kerran tarjotaan?
Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja, kuinka yleistä tämä on, vai onko kyse vain satunnaisista ja yksittäisistä henkilöistä, jotka ovat keskineet oman porsaanreijän kauppiaan palautusehdoista? Kauppiashan ei voi myydä palautettuja tuotteita uutena. Paljonko näitä vähänkäytettyjä tuotteita myydään uudelleen halvemmalla hinnalla, ja paljonko tuotteita yleensä palautetaan?
Gigantti antaa kaikille tuotteilleen edellämainitun palautusoikeuden. Tuotetta saa vapaasti käyttää 30 päivän aikana ja palautuksen yhteydessä ei tarvitse selitellä, ainoastaan todeta tyytymättömyys tuotteeseen. Rahat saa takaisin tai tuotteen voi vaihtaa toiseen.
Tämä on tietysti kuluttajan kannalta erinomaista palvelua. Jos ostat uudeen kalliin LCD/Plasma television, etkä kuitenkaan ole tyytyväinen tuotteeseen, on vähintäänkin hienoa, että käytettyäsi rahaa useamman tuhat euroa voit halutessasi palauttaa television takaisin liikkeeseen ilman selityksiä. Ison laitteen osalta kuljetuskustannukset jäänevät kuitenkin asiakkaan maksettavaksi.
Lukija kertoi kuinka hän ja useammat hänen kaverinsa käyttävät Gigantin antamaa 30 päivän palautusoikeutta hyväkseen, ehkä hivenen toisin kuin kauppias on alunperin ajatellut. He nimittäin ostavat, esimerkiksi ison 50 tuuman television urheilutapahtumien ajaksi ja palauttavat sen kisojen loputtua.
"Tässä kuussa on alkamasa lätkän MM kisat. Tarkoitus on ostaa LG:n 50 tuuman televisio kisojen ajaksi ja palauttaa se takaisin liikkeeseen kisojen jälkeen. Rahan saan takaisin ja kisojen katselu on ollut nautintoa jättiruudusta. Ainoa asia mikä tietty harmittaa, on palaaminen vanhaan 32 tuuman töllöön. Köyhän on kuitenkin pakko yrittää, koska pysyvää sijoitusta yli 2000 egen hintaiseen televisioon ei todellakaan ole varaa tehdä."
Toisena esimerkkinä lukija kertoo pyykinpesukoneen. Oma kone oli hajonnut ja korjauksen sai vasta kahden viikon päähän. Lukija marssi Giganttiin, osti 290 eur pyykinpesukoneen, vei kotia, käytti sen aikaan kun sai omansa korjattua ja palautti ostamansa takaisin Giganttiin.
Laitonta toiminta ei varmasti ole, koska myyjä antaa vapaaehtoisesti palautusoikeuden tuotteelle, eikä aseta mitään reunaehtoja palautuksen perusteeksi. Onko toiminta sitten moraalisesti oikein? Siitä voidaan olla montaa mieltä. Tosin, miksei etua voisi käyttää jos se kerran tarjotaan?
Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja, kuinka yleistä tämä on, vai onko kyse vain satunnaisista ja yksittäisistä henkilöistä, jotka ovat keskineet oman porsaanreijän kauppiaan palautusehdoista? Kauppiashan ei voi myydä palautettuja tuotteita uutena. Paljonko näitä vähänkäytettyjä tuotteita myydään uudelleen halvemmalla hinnalla, ja paljonko tuotteita yleensä palautetaan?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
22 kommenttia:
Ei tässä mitään outoa ole. Itse olen ostanut gigantista tähän mennessä kodinkoneita ja elektroniikkaa 8 laitetta. Yksi on palautettu seuraavalla viikolla ja kolme olen palauttanut 3 viikon sisällä.
Härskiä on, ostat tuotteen ilman aikomustakaan pitää sitä. Tosi törkeää, joutaisit linnaan.
Mitäs uutta tässä asiassa on? 30 päivän palautusoikeudella tuotteita vaan saa pitää pitkähkön ajan. Onhan vastaavaa harrastettu postimyynnissä ajoista ammoisista asti hyödyntäen kuluttajan 14 päivän palautusoikeutta.
Eihän palautusoikeudessa kai mitään ihmeellistä ole, mutta fakta on se että tuskin gigantti on tarkoittanut ton edun olevan mikään "kirjasto" tyyppinen lainaus. Eli lainaan ilmaiseksi ison plasman kotia, palautan sen 29 päivän päästä ja giganttikaan ei voi sitä tuotetta enää uutena myydä, joten tappiota tulee joka tapauksessa. Vai mitä sanoo gigantin edustaja?
Noh ei tulis mieleenkään tehdä tuollaisia "lainoja". Melko huvittavaa toimintaa tai lähinnä säälittävää.
Joillakin rautakaupoilla on tähän ihan toimiva ratkaisu, noin kauppiaan kannalta. Tuotteen saa kyllä vaihtaa toiseen siten, että edellisestä saa täyden hyvityksen. Tuotepalautuksista kauppa kuitenkin hyvittää vain 80% ostohinnasta. 2000 euron taulutelkkarin voisi noilla ehdoilla edelleenkin käydä hakemassa lainaksi, mutta palautettaessa jäisi 400 euroa saamatta...
2000 euron taulutelkkarin voisi noilla ehdoilla edelleenkin käydä hakemassa lainaksi, mutta palautettaessa jäisi 400 euroa saamatta...
Pointti oli kai siinä että Gigantti ei toimi näin. Eli rahat saa takaisin kokonaisuudessaan.
Minuakin kiinnostais tietää kuinka yleistä toi on? Säälittävää? Voi olla, mutta jos kerta mahdollista ja laillista, niin mikä ettei ... pitäisköhän lähtee kokoeilee. Saiskohan vielä plasman kotia ennen viikonlopun MM finaalia ... ?
Tilastotieteellisesti tarkasteltuna kysehän on vain siitä, onko 30 päivän palautusoikeutta arvostavia oikeita asiakkaita niin paljon enemmän kuin tuotteita aiheettomasti palauttavia kusipäitä, että homma on taloudellisesti kannattavaa. Vaikka joku ääliö palauttaisikin taulutelkkarinsa kisojen jälkeen, kauppa on tehnyt voittoa jos samalla 10 ihmistä enemmän on oikeasti ostanut sellaisen telkkarin ja pitänyt sen.
Sitä paitsi se 2000 euroa siitä taulutelkkarista pitää kuitenkin pystyä maksamaan jollain tavalla. Joko pitää olla sen verran käteistä tai sitten luottotiedot pitää olla kunnossa. Varmasti noita telkkarinlainaajakusipäitä löytyisi paljonkin, mutta useimmilla ei varmasti ole pätäkkää tai luottotietoja.
Mutta kuten sanottu, lopputulos ratkaisee. Jos telkkareita meni kaupaksi riittävän paljon, ei haittaa vaikka yksi tuli takaisin. Sitäpaitsi senkin voi myydä alennuksella löytönurkassa, joten tappio ei jää kovin pahaksi. Hyvällä tuurilla siitä voi edelleenkin saada sisäänostohinnan verran rahaa.
Onhan toi tollasta, ostetaan tuote siksi aikaa kun sukulainen on käymässä tai kaverit tulee katsomaan lätkään sun muuta. Mutta jos sitä tekee enemmän niin tulee Ostokielto kyseisiin liikkeisiin tai rajoitettu palautus oikeus, mutta se on yleensä myymälä kohtainen.
"telkkarinlainaajakusipäitä"
Öö, Kumpi on enemmän kusipää? Gigantti vai telkunlainaaja? Mä pistäisin kyllä "rahani" likoon ensimmäiselle.
"Mutta jos sitä tekee enemmän niin tulee Ostokielto kyseisiin liikkeisiin tai rajoitettu palautus oikeus, mutta se on yleensä myymälä kohtainen."
Milläköhän ne tuon aikovat toteuttaa? Henkilötietoja kun ei kaupanteossa tarvita, joten myyntiä on huono rajata niiden perusteella.
Varmaan useimmista kuluttajista 50 tuuman telkkarin tai pesukoneen ostaminen kaupasta kuljetuksineen, ja sen palauttaminen kuljetuksineen, sopimisine ja odotteluineen olisi myös niin iso vaiva, ettei siihen kannattaisi ryhtyä.
-Hienoa Gigantti
-hyvä jos he ovat kehittyneet tässä asiassa
-haluan kuitenkin kertoa tarinan menneisyydestä ei niinkään kauan sitten Gigantista
-ostimme uuden pyykinpesukoneen gigantista ja maksoimme sen ostaessa ja sovimme kotiinkuljetuksen samassa yhteydessä ja vanhan koneen poiskuljetuksesta; homma ok
-kone oli tullut rappusille ja vanha lähti ; ok
-aloimme purkamaan illalla uutta pesukonepakettia ja kammoimme koneen pesutilaan; Ok
-ja mitä sitten, kappas vaan koneessa on neljä jalan paikkaa ja mukana oli jo kolme jalkaa, mitäs sitten....- Giganttiin ja
gigantti vakuutti myyjän, myymäläpäällikön ja toimitusjohtajan suulla että he eivät todellakaan voi tehdä asialle mitään kun kone on jo toimitettu ja maksettukin ja lisäksi he eivät edes suostuneet kertomaan kuka on virallinen maahantuoja
-maaahantuoja löytyi, mutta jalkoja ei löytynyt suomesta vaan jostakin maailmalta joskus yhdeksän viikon päästä ja vanhaakaan toimivaa peusukonetta ei saanut edes metsästää takaisin kun se ei ollut giantin sopimuksen mukaan heidän vaan jonkun jota ei kerrottu kenen
-näyttää siltä että kehitystäkin voisi tapahtua, mutta kehotan edelleenkin kaikkia tutustumaan myös giantin valkoimiin ja ostamaan laitteensa muualta
-aloimme purkamaan p
Tuollainen palautushomma saisi olla vakiokäytäntö elektroniikka tavarassa
- Pienellä muutoksella tosin:
1. Annetaan X päivää per tuoteryhmä per uusi asiakas. Yksittäisellä mallilla tuoteryhmän sisällä on se 30 päivää.
2. Kun X = 0 niin ei enää laajaa palautusoikeutta
3. Jos päätät pitää laitteen (>30 päivää) niin X palautuu alkup. arvoon.
Tämä kaava estää tuollaiset härskit hyväksikäytöt mutta mahdollistaa useiden mallien pitempiaikaisen kokeilun eri tuoteryhmissä yhtäaikaa.
Miten meinasit tunnistaa asiakkaan? Pelkän nimen perusteella? Henkilötietoja ei tarvitse antaa.
mun mielestä tuo on hyvä juttu, kun voi rauhassa testata tuotetta kotona.
Varmaan elektroniikkaliikkeestä riippumatta siellä on monenlaisia ihmisiä töissä. Luulenpa, että jokaisessa työpaikassa on aina muutama sellainen, joka ei klaaraa pelisääntöjä. Mutta jos itse olisin ollut kyseisessä Ggantissa töissä, josta myytiin kolmijalkainen pesukone..niin olisin käynyt hakemassa sen puuttuvan jalan esittelykoneesta, kun niitä siellä tuntuisi olevan ja eiköhän ne kierteet ole samat joka mallissa..mutta hoksausta ei taida kaikkialla olla..
Palautusoikeus on hyvä, mutta jos porukka tarkoituksellisesti sitä hyväksikäyttää, niin ainoa kiitos mitä siittä tulee on se, että palautusoikeus tullaan joskus poistamaan. Eli hölmöt sahaavat omaa oksaansa. Jos ei ole varaa kuin 32" töllöön niin sillä mennään. Turha sitä on alkaa leikkimään kuin lapset palautusoikeuksilla, että näkisi lätkämatsin isommalta ruudulta. Täytyy olla elämän sisältö aika tyhjää jos tuollaiseen on aikaa.
Voi kyllä olla että mm-kisat ja kaikki muutkin kisat jää väliin niitten koneilla.
Sieltä hain Lg:n 42 lcd:n. Vikaa oli näytössä niin kipinkapin toista hakemaan. Ei ollut samanlaista, ihme, mutta sain vastaavaa, yllätys, sama vika. Rupesi vitutta sen verran että otin asiantuntian paikalle ja saatinkin selville sarjanumeron kautta että se oli joku b-luokan vehje,joka näköjään kaikki tämän firman tuotteet, koska se edellinen telkkari oli kans joku hiawataedition! Nå eihän se siihen lopu se juttu. Köyhänä ihmisenä joutuu aina sinne, niin sama rumba oli jääkaapin, tiskipesukoneen, ja tulostimen kanssa. 3 vrk tavaroita kaikki. Vi**u. Meni puoli vuotta en tsiikannutkaan siihen suuntaan. Sitten yhtäkkiä vanhemmat ostivat sieltä läppärin mitä ne sillä tekee???Ei mitään, koska saivat palautta 2 päivän sisällä koska paska pimahti.Saivat uuden!6tunnin vista asennukset uudestaan ja se siitä,se on kestänyt 11 päivää jo niin eiköhän se siitä.Hainvastaavan 4 päivää sitten.Vein sen tänään takaisin. Olen kai se mustalammas.
Onneksi ei kiinnosta mm-kisat tai vast.
Ymmärrän ton väärinkäytös pointin...
Mutta tuo on hyvä tapa eli siis 30vrk palautusoikeus saada asiakas ostamaan tuote sillä se madaltaa kynnystä ostaa kun tietää että voi palauttaa jos ei miellytäkkään. Kaikki eivät sitten viitsi/jaksa/kehtaa paluttaa tuotetta(koskee yleensä halpoja)vaan pitävät ne.
Jos tuo ois epäkannattava tapa niin enpä usko että Gigantti sitä pitäisi...
Henkilökohtaisena kokemuksena voin sanoo että kyllä niitä tuotteita voi vaihella monestikkin. Olin ostamassa partakonetta ja vasta neljäs oli minun naamavärkkiini sopiva. Ennekuin ostin ensinmäistäkään sanoin jo myyjälle että tästä tulee vaikeaa ja ei varmaan onnistu yhdellä kokeilulla. Myyjä sanoi vain että sitä vartenhan tuo 30vrk on olemassa...
Ja ne palautetut tuotteet myydään hyvin pienellä alennuksella eli kyllä ne tekee voittoo vielä niilläkin, poislukien partakoneet jotka menee roskiin...
asiaan komenttina sen verran että tämä gigantin harrastama 30pvä palautusoikeus kertoo vain tämän päivän suomen elektroniikkabisneksen raadollisuudesta. Kuluttajan kannalta hintojen meneminen pakkasen puolelle on vain hyvä asia, ja asiakkaista pitää tapella kynsin ja hampain. Mikä tahansa myyntivaltti, on etu verrattuna toisiin lafkoihin, koska ei täällä suomessa nyt niin paljon porukkaa ole.
Asikas tulee varmemmin asioimaan Giganttiin kun tietää että voi palauttaa tuotteen käytettynä, jos ei sitä halua.
Raadollisuudesta kertoo parhaiten se, että Gigantti myy esim. jouluisin joulukuusia ja suklaakalantereita....
Kyllä! Ne voi palauttaa joulun jälkeen! =)
Käytettyinä ja suklaat syötyinä.. täyttä korvausta vastaan. =)
nimim. entinen työntekijä
Haisee köyhältä.
Löytyisipä kauppa josta voisi ostaa PC näyttöjä palautusoikeudella.
Näyttöbisnes nimittäin toimii siten että markkinoidaan mallia nimi "MALLI 1" jota arvostelut hypettävät. Sitten kun arvostelijat ovat arvostelleet, muuttuu laitteen sisäiset osat kokonaan, mutta TÄTÄPÄ EI NÄKÖJÄÄN TARVITSE ILMOITTAA!
Koko huijaus perustuu siihen että eihän se KOTELO missä se *NÄYTTÖPANEELI* on vaihtunut, se on edelleen "MALLI 1".
Tästä ei suomessa ole paljoa puhuttu mutta ulkomailla paljonkin.
Littu näytöissä on 3 osaa: kotelo, valolähde, paneeli. Valolähde ja paneeli ratkaisevat kokonaan mitä näytöstä näkyy ja valmistaja voi näemmä laillisesti myydä "MALLI 1" jossa on kokonaan eri valmistajien komponentteja, kunhan ILMOITETUT speksit pysyvät about samana.
MUTTA!
Edellämainitusta syystä valmistajat ei sitten ilmoittakkaan kuin n. puolet olennaisista spekseistä jotka vaikuttaa kuvan laatuun.
Ulkomailla tätä pelleilyä sitten kutsutaan nimellä "panel lottery".
Olisin juuri nyt ostamassa 1000-2000 euron näyttöä mutta en todellakaan osta ennenkuin löytyy kauppa joka ymmärtää kuinka oleellista on pystyä "koeajamaan" näyttö kun valmistajat myyvät ihan mitä sattuu.
Lähetä kommentti