Lue lisää: Älä maksa yksityistä sakkoa! |
maanantaina, heinäkuuta 02, 2007
Niin kauan kuin tavaraa riittää ...
Kiitoksia lähettämistänne erilaisista ehdotuksista artikkelien aiheeksi. Ehdotuksia on todella tullut runsaasti. Perehdyn ja selvittelen niitä tarkemmin heinäkuun jälkeen. Mielenkiintoisia asioita luvassa syksyksi keskustelujen aiheeksi. ParkCom ja ParkPatrol aiheuttavat edelleen ongelmia autoilijoille, eikä valvontayhtiöiden käyttämien perintätoimistojen sanavarastoon näytä lainkaan kuuluvan "hyvä perintätapa". Joillakin myyjillä on mielenkiintoisia käsityksiä takuukorjauksista. Myös järkyttävää lukemista väkivaltarikoksen uhrista. Eräs heistä on lähestynyt blogia hyvin koskettavalla kertomuksella suomalaisen oikeusjärjestelmän tehottomuudesta ja rikollisia suojelevasta asenteesta. Ensin kuitenkin, näin heinäkuun aluksi, alennusmyyntien sesonkiaikaan ...
"Lehdessä oli mainos 205 eur hintaisesta tuotteesta, joka olisi kyseisessä liikkeessä seuraavan viikon torstaista lauantaihin alennuksessa hintaan 139,90 eur. Nuori mies meni liikkeeseen ostamaan tuotetta lauantaina neljä tuntia ennen liikkeen sulkeutumista. Tuotetta ei enää ollut saatavilla ja myyjä pahoitteli tilannetta. Tuotetta oli tilattu lisää, ja sitä olisi mahdollisuus saada parin viikon kuluttua, mutta ei enää samaan hintaan. Mies vaati saada tuotteen alennettuun hintaan kahden viikon päästä. Myyjä ei suostunut tähän."
Oleelliset säännöt mainostuksessa ovat, että asiakkaalla on oikeus olettaa mainoksen tiedon pitävän paikkaansa. Tuotetta on siis oltava saatavilla koko mainoksessa määritellyn ajan. Myyjän on suunniteltava mainostus siten, että tuotetta on riittävästi saatavilla. Toki voi olla mahdollista, että kysyntä ylittää tuotteen määrän, mutta tällöin asiakkaalla on oikeus saada kyseinen tuote myöhemmin vastaavaan hintaan.
Niin kauan kuin tavaraa riittää ... ?
Aika yleinen lauseke mainosmaailmassa. Kyseisen lauseen käyttö ei kuitenkaan sulje pois myyjäliikkeen velvollisuutta pyrkiä huolehtimaan siitä, että tavaraa on tarjolla riittävästi. Myyjällä on siis velvollisuus rakentaa oma kampanjansa siten, että vaikka kyseistä lauseketta käytetään, tavaran on lähtökohtaisesti riitettävä koko kampanjan ajaksi. Myyjän huolellisuusvelvoitteen perusteella, mikäli tuote loppuu ja sitä ei riitä kaikille halukkaille, asiakkaalla on oikeus turhasta matkustuksesta saada myyjältä korvatuksi matkakulut.
Monesti näkee kampanjoita joissa luvataan tuotetta huiman alennettuun hintaan ja "Niin kauan kuin tavaraa riittää". Käytännössä tuotetta on joitakin kymmeniä kappaleita (esim. kännyköitä), mutta samalla kampanja-aika saattaa olla jopa viikkoja. Tällaisessa tapauksessa kyseessä on myyjän selkeä piittaamattomuus ja harhaanjohtaminen. Asiakkaalla on jopa mahdollisuus kateostoon, eli hän voi ostaa tuotteen muualta ja vaatia hintaeroa palautettavaksi kampanjatuotetta myyvältä liikkeeltä.
"Lehdessä oli mainos 205 eur hintaisesta tuotteesta, joka olisi kyseisessä liikkeessä seuraavan viikon torstaista lauantaihin alennuksessa hintaan 139,90 eur. Nuori mies meni liikkeeseen ostamaan tuotetta lauantaina neljä tuntia ennen liikkeen sulkeutumista. Tuotetta ei enää ollut saatavilla ja myyjä pahoitteli tilannetta. Tuotetta oli tilattu lisää, ja sitä olisi mahdollisuus saada parin viikon kuluttua, mutta ei enää samaan hintaan. Mies vaati saada tuotteen alennettuun hintaan kahden viikon päästä. Myyjä ei suostunut tähän."
Oleelliset säännöt mainostuksessa ovat, että asiakkaalla on oikeus olettaa mainoksen tiedon pitävän paikkaansa. Tuotetta on siis oltava saatavilla koko mainoksessa määritellyn ajan. Myyjän on suunniteltava mainostus siten, että tuotetta on riittävästi saatavilla. Toki voi olla mahdollista, että kysyntä ylittää tuotteen määrän, mutta tällöin asiakkaalla on oikeus saada kyseinen tuote myöhemmin vastaavaan hintaan.
Niin kauan kuin tavaraa riittää ... ?
Aika yleinen lauseke mainosmaailmassa. Kyseisen lauseen käyttö ei kuitenkaan sulje pois myyjäliikkeen velvollisuutta pyrkiä huolehtimaan siitä, että tavaraa on tarjolla riittävästi. Myyjällä on siis velvollisuus rakentaa oma kampanjansa siten, että vaikka kyseistä lauseketta käytetään, tavaran on lähtökohtaisesti riitettävä koko kampanjan ajaksi. Myyjän huolellisuusvelvoitteen perusteella, mikäli tuote loppuu ja sitä ei riitä kaikille halukkaille, asiakkaalla on oikeus turhasta matkustuksesta saada myyjältä korvatuksi matkakulut.
Monesti näkee kampanjoita joissa luvataan tuotetta huiman alennettuun hintaan ja "Niin kauan kuin tavaraa riittää". Käytännössä tuotetta on joitakin kymmeniä kappaleita (esim. kännyköitä), mutta samalla kampanja-aika saattaa olla jopa viikkoja. Tällaisessa tapauksessa kyseessä on myyjän selkeä piittaamattomuus ja harhaanjohtaminen. Asiakkaalla on jopa mahdollisuus kateostoon, eli hän voi ostaa tuotteen muualta ja vaatia hintaeroa palautettavaksi kampanjatuotetta myyvältä liikkeeltä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Mulkävi ihan sama juttu kun tossa esimerkissä. Tosin liike (Stockman) antoi saman tuotteen 2,5 viikkoa myöhemmin samalla hinnalla.
Mielestäni yleensä myyjät kyllä tuntuvat kohtuullisesti tuntevan heitä koskevat lait ja asetukset. Usein myyjillä vain on tapana luottaa siihen ettei asiakas tiedä oikeuksiaan.
Hemmetin hyvä blogi muuten!
Kovin usein on kyllä niin, että asiakkaat luulevat omaavansa aivan liiallisia oikeuksia. Ja siinä mainoksessa tulee esim. ilmoittaa, että 10 kpl erä. jolloin ei ole minkäänlaista merkitystä loppuuko tuote heti vai ei ollenkaan.
Lidl harrastaa tämän sortin sumutusta. Tuotteita tulee kourallinen, ja kuitenkin tarjoukset on voimassa paljon pidempään kuin tavara ikinä riittää. :)
Lähetä kommentti